.jpg)
Vozač e-trotineta udario Novosađanku i možda neće biti kažnjen - evo i zašto
Vozač električnog trotineta koji je pre nedelju dana udario devojku na uglu Bulevara kralja Petra i Kisačke ulice možda neće zakonski odgovorati.

Foto: 021.rs
Njega nadležni organi ne mogu da sankcionišu po službenoj dužnosti u saobraćaju jer električni trotineti ne podležu nijednom propisu, nezvanično saznaje 021.rs u MUP-u.
Odnosno, e-trotineti ne smeju da se voze jedino po auto-putu i po moto-putu, koji su sada određeni isključivo za motorna vozila. Na ostalim površinama, električni trotineti, koji su u suštini laka električna vozila, ne podležu propisima.
Između ostalog, važeći zakon propisuje da je motorno vozilo ono koje se "pokreće snagom sopstvenog motora, namenjeno za prevoz lica, odnosno stvari", dok motorno vozilo ima dva točka i "čija najveća brzina ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon".
U slučaju saobraćajne nezgode, zakon određuje da je to "nezgoda koja se dogodila na putu ili je započeta na putu, u kojoj je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojoj je najmanje jedno lice poginulo ili povređeno ili je nastala materijalna šteta".
Međutim, kako navodi Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative za 021.rs, zakon takođe navodi da vozilo "mora da ispunjava propisane tehničke uslove, tehničke propise i da bude tehnički ispravno", odnosno da "u saobraćaju na putu ne sme da učestvuje prevozno sredstvo koje ovim zakonom nije određeno kao vozilo".
"Iz svega navedenog ne čudi što postoje oprečna mišljenja među nadležnima povodom električnih trotineta i inicijativa u izmenu zakona. Očigledno je da postoje konflikti među nadležnim institucijama o tome šta je električni trotinet. Trenutno mislim da ni sudska praksa nije ujednačena u slučajevima kada učestvuju vozači trotineta", objašnjava.
Ističe da se prema trenutnim stavovima nadležnih, u ovom konkretnom slučaju, ova saobraćajna nezgova vodi kao sudar dva pešaka.
"To bi bilo isto kao i kada bi neko ko vozi rolere ili običan trotinet naleteo na drugu osobu i povredio je. Ovo ujedno znači i da su učesnici nezgoda sa električnim trotinetima potpuno prepušteni veštinama i strategijama advokata koji će se truditi da vozače električnih trotineta predstave ili kao pešake ili kao vozače motornih vozila koja ne bi trebalo da učestvuju u saobraćaju. Tu postoji određeno pravno lutanje koje mora što pre da se reši", objasnio je Trifković.
Ističe i da e-trotineti, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja i stavu Agencije za bezbednost saobraćaja, po opisu najčešće odgovaraju mopedu.
"Tokom javne rasprave o izmenama zakona, predstavnici osiguravajućih kuća su ukazivali da prema zakonu, električni trotinet predstavlja motorno vozilo i da bi u skladu sa tim, trebalo da bude obavezno osigurano u slučaju nezgode. Studija koju je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuje da bi približno 30 odsto korisnika električnih trotineta odustalo od njihove upotrebe ukoliko bi zaštitna oprema bila obavezna kao za mopede, dok je na primer, u Francuskoj ovaj procenat značajno veći i iznosi približno 80 odsto", naglasio je Trifković.
Tek po usvajanju izmena zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima se prvi put u domaćem zakonodavstvu regulišu električni trotineti, policija i tužilaštvo će imati mogućnost da postupaju.
To znači da, do usvajanja zakona, vozači električnih trotineta u saobraćaju nemaju obavezu da poštuju nijedan propis, a nadležna tužilaštva i u slučaju da dođe do - kao sada, saobraćajne nezgode, ne mogu da kvalifikuju krivično delo.
Na pitanja 021.rs o nemogućnosti da se, u ovom trenutku, u slučaju udesa procesuiraju vozači električnih trotineta, o praksi tužilaštava po ovom pitanju i o eventualnim izuzecima koji bi mogli da postoje, u Osnovnom javnom tužilaštvu u Novom Sadu nisu odgovorili ni posle više od nedelju dana.
Kazne koje će građane na električnim trotinetima čekati po usvajanju dugoočekivanog zakona će se, u zavisnosti od prekršaja, kretati u rasponu od 3.000 dinara pa sve do 120.000 dinara. Zatvorska kazna za izazivanje saobraćajne nesreće, kad je u pitanju smrtni ishod, može da ide do 12 godina.
Vozači na e-trotinetima neće moći da se kreću pešačkom stazom, kako je prvobitno zamišljeno, već će im biti namenjene biciklističke staze, trake i pešačko-biciklističke staze i, u krajnjem slučaju, kolovoz.
Kako je 021.rs nedavno pisao, nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima trebalo bi uskoro da se nađe pred poslanicima Skupštine Srbije, ali nije poznato kada.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Zborovi nakon šetnje Bulevarom ponovo na blokadi kod Futoške: "Tražimo odgovore na sva naša pitanja"
18.07.2025.•
10
Zborovi građana Novog Sada okupili su se na protestnom skupu na raskrsnici kod Futoške pijace, nakon toga su krenuli u protestnu šetnju Bulevarom oslobođenja, a sad su se ponovo vratili na Futošku - koja je blokirana.
Kome Novi Sad daje pare za kulturu: Centru za društvenu stabilnost, Aji Jung, predsednicima MZ...
18.07.2025.•
22
Novac iz budžeta Grada Novog Sada namenjen za kulturu opet odlazi ka poznatim adresama - beogradskim organizacijama i udruženjima povezanim sa lokalnim funkcionerima.
"Parking servis" kupio novog "pauka": Više od 30 miliona dinara
18.07.2025.•
1
JKP "Parking servis" je preko javne nabavke kupio novog "pauka".
Slučaj novosadskih aktivista PSG i STAV: Određeno suđenje u odsustvu za šestoro okrivljenih
18.07.2025.•
3
Viši sud u Novom Sadu doneo je odluku o suđenju u odsustvu za šestoro novosadskih aktivista, nakon čega će odlučivati i o žalbi branilaca aktivista koji su u kućnom pritvoru.
VIDEO: Bik na autoputu u blizini Novog Sada
18.07.2025.•
6
Na autoputu kod isključenja za Novi Sad nalazi se odbegli bik.
Presuđena naknada štete porodicama nastradalih u padu nadstršnice Železničke stanice
18.07.2025.•
28
Viši sud u Novom Sadu doneo je presudu kojom su obavezani tuženi Infrastruktura "Železnice Srbije" i Republika Srbija da nadoknade štetu porodicama nastradalih prilikom pada nadstrešnice Železničke stanice.
Dodeljen tender za izgradnju saobraćajnice kod Gradskog groblja: "Put - invest" dobija preko 400 miliona
18.07.2025.•
0
Za projektovanje i izgradnju saobraćajnica za lokalitet jugozapadno od Gradskog groblja u Novom Sadu, na području Veternika, Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije dodelila je tender firmi "Put - invest".
Studenti Ekonomskog pozivaju u subotu na skup: Ispiti u školi čiji je učenik žrtva pada nadstrešnice
18.07.2025.•
7
Studenti u blokadi Ekonomskog fakulteta u Novom Sadu pozivaju u subotu, 19. jula, na skup ispred Srednje ekonomske škole "Svetozar Miletić".
Protestni skup večeras kod Futoške pijace: "Tražimo odgovore na sva naša pitanja"
18.07.2025.•
4
Zborovi građana Novog Sada najavili su za večeras skup na raskrsnici kod Futoške pijace.
Zborovi Novog Sada: U ovoj borbi smo svi zajedno od dana kada je režim u trenu ubio 16 ljudi u našem gradu
18.07.2025.•
12
Nakon što je gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin podneo krivičnu prijavu za ugrožavanje sigurnosti, Zborovi Novog Sada su saopštili da se sada očekuje hapšenje advokata Srđana Kovačevića.
Mićin podneo krivičnu prijavu zbog pretnji: U budućnosti neću tolerisati takve stvari
18.07.2025.•
68
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin potvrdio je za 021.rs da je podneo krivičnu prijavu protiv nepoznatog lica zbog objavljivanja njegove adrese prebivališta.
JGSP o liniji 14: Razmatramo promenu trase kako bi autobus ponovo stajao ispred Gradskog groblja
18.07.2025.•
29
Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad", povodom žalbi Novosađana na izmenu linije 14, razmatra mogućnost delimične promene trase, čime bi se i uvažili navodi sugrađana.
Novosađani u problemu jer autobus više ne staje kod Gradskog groblja: "Da li treba da letim do tamo?"
18.07.2025.•
51
Izmenama od jula, autobus na liniji 14 više ne staje kod Gradskog groblja. Građani koji ovu trasu upravo koriste za ovu namenu pobunili su se i poslali zajedničku peticiju JGSP "Novi Sad" i gradskoj upravi.
Stare navike uz nove nevolje, vodu i dalje je nemilosrdno trošimo
18.07.2025.•
17
Pre neki dan posetioci "Svilare" uživali su u fantastičnom koncertu folklorne grupe sa juga Italije, sve je finalizovano masovnim plesom kao završnicom nastupa koji se pamti.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 15 beba
18.07.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 15 beba.
FOTO Protestno okupljanje zborova i studenata: Najavljena "Zona slobode" od 25. jula u Kampusu
18.07.2025.•
50
Sinoć je održano protestno okupljanje na poziv zborova građana Novog Sada, studenata u blokadi i biciklista u pojedinim novosadskim ulicama.
Stiže petak, stiže vikend u Novi Sad: Šta vas očekuje?
17.07.2025.•
0
Ovaj petak Novom Sadu donosi nešto vedrije vreme i nekoliko zanimljivih događaja.
Ministar pravde o slučaju "nadstrešnica": Odbrani se mora omogućiti pristup dokazima u najkraćem mogućem roku
17.07.2025.•
16
Ministar pravde Nenad Vujić smatra da bi javnost trebalo da zna na koji način su prikupljeni dokazi u slučaju pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Šabić: Ministar Vujić da kaže javnosti čime se rukovodio pokrećući postupak za pomilovanje nasilnika
17.07.2025.•
6
Advokat Rodoljub Šabić pozvao je ministra pravde Nenada Vujića da javnosti predstavi sadržinu akta kojim je pokrenuo postupak pomilovanja od krivičnog gonjenja, osobama koje su tukli studente krajem januara u Novom Sadu.
NVO "Svet i Dunav": Izvorište vode za 500.000 ljudi u Novom Sadu pod pretnjom infrastrukturne sabotaže
17.07.2025.•
30
"Bez Studije o uticaju na životnu sredinu, Novi Sad gradi peti most", saopštila je nevladina organizacija "Svet i Dunav".
Komentari 53
Sale NS
Sky
nesa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar