Proveravaće se bezbednost stanice, ali samo jednog dela: Ulaz preko drugog krila od septembra?

"Infrastruktura železnice Srbije" odabrala je firmu koja će proveravati stabilnost Železničke stanice u Novom Sadu, ali samo onog dela koji se nije urušio.
Proveravaće se bezbednost stanice, ali samo jednog dela: Ulaz preko drugog krila od septembra?
Foto: 021.rs
Naime, kako se vidi na Portalu javnih nabavki, objavljena je odluka o dodeli ugovora za izradu Elaborata o oceni stanja konstrukcije za krilo A i krilo D. 
 
Ovaj posao dobio je konzorcijum ponuđača koji predvodi Institut za ispitivanje, procenu stanja i sanaciju konstrukcija iz Novog Sada. Grupu koja će analizirati stabilnost dela zgrade čine i Axis građevinski biro iz Sremske Kamenice i Geomehanika iz Beograda.
Ukupno će za svoju procenu dobiti 17,5 miliona dinara. 
 
Inače ukupna procenjena vrednost za analizu stabilnosti cele zgrade, odnosno i krila B i krila C, je 30 miliona dinara. Partija koja bi podrazumevala procenu stanja krila C i krila B u kom se nalazila i nadstrešnica bila je procenjena na 12 miliona.
 
"Infrastruktura" je zbog hitnosti skratila rok za podnošenje ponuda na 15 dana.
"Republički građevinski inspektor je iz razloga neophodnosti preduzimanja hitnih mera radi otklanjanja neposredne opasnosti po bezbednost objekta, naložio proveru statičke stabilnosti stanične zgrade, te je u najkraćem mogućem roku neophodno izraditi Elaborat o proveri statističke stabilnosti objekta, čime bi se stekli uslovi za puštanje u eksploataciju brze pruge Novi Sad - Subotica - državna granica", piše u objavljenoj tenderskoj dokumentaciji.
 
Konzorcijum koji se javio za ovaj posao inače je bio jedini ponuđač, ali nije bio spreman da se posveti i poslu provere krila čiji deo se urušio, već se prijavio samo za partiju koja podrazumeva druga dva krila stanice. Proveru druga dva krila trebalo bi da završi u roku ne dužem od 60 dana od dana uvođenja u posao.
 
Ulaz preko nekog drugog krila od praznika na molbu predsednika?
 
Inače, predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je ranije da bi putnički saobraćaj od Novog Sada do Subotice mogao da bude uspostavljen do 15. septembra.
 
Ranije je najavljeno da postoji mogućnost da bi do perona moglo da se ulazi preko krila C, ukoliko u okviru predviđenog roka Elaborat bude završen.
 
U međuvremenu su se čule brojne zvanične i nezvanične izjave o alternativnim pristupima peronima.
Vučić je tada apelovao i na nadležne da "sve završe na vreme".
 
Ovo je inače četvrti pokušaj da se proveri stabilnost stanice, a očigledno će procena dela u kom se nalazila nadstrešnica sačekati bar još jedan tender dok se ne pronađe neko ko je stručan i spreman da se u ovaj poduhvat upusti.
 
Ovo je takođe bio i prvi put da je nabavka podeljena u dve partije, tako da se ostavlja mogućnost da se proveravaju samo dva krila zgrade.
 
Posao koji niko ne želi - kako su traženi stručnjaci za proveru?
 
Prvi pregovarački postupak pokrenut je 27. novembra, a obustavljen 10. decembra. "Infrastruktura železnice Srbije" pokrenulo je novi postupak 17. decembra.
 
Kako se navodi u dokumentaciji koju je tada objavilo javno preduzeće, pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva sproveden je zbog izuzetne hitnosti "prouzrokovane događajima koje naručilac nije mogao da predvidi".
 
"Dana 1. novembra 2024. godine došlo je do urušavanja dela objekta, odnosno dela betonske konstrukcije na južnoj fasadi krila B koji je imao i funkciju nadstrešnice, prilikom čega je život tragično izgubilo 15 osoba, a dve osobe su zadobile teške telesne povrede", objašnjava se u odluci.
 
Kako se navodi u dokumentu, republički građevinski inspektor Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, zbog rušenja dela objekta, "uz činjenicu da postoji osnovana sumnja da je ugrožena konstruktivna bezbednost preostalog dela objekta, koji predstavlja neposrednu opasnost za bezbednost ljudi, saobraćaja i životne sredine doneo je rešenje o zatvaranju gradililšta na kom se izvode radovi na rekonstrukciji, adaptaciji i dogradnji stanične zgrade u Novom Sadu".
 
Po izvršenom vanrednom inspekcijskom nadzoru od 8. novembra, republički građevinski inspektor je naložio proveru statičke stabilnosti objekta.
 
"Proveru stabilnosti bi izvršilo pravno lice koje poseduje rešenje o ispunjenosti uslova za projektovanje za tu vrstu objekta, a koje nije učestvovalo u izradi tehničke dokumentacije i tehničke kontrole projekta za građevinsku dozvolu, kao ni na izvođenju radova, odnosno vršenju stručnog nadzora na izgradnji predmetnog objekta", pojašnjeno je u dokumentu objavljenom na Portalu javnih nabavki.
 
"Infrastruktura železnice Srbije" dalje navodi da je, imajući u vidu da je ugrožena konstruktivna bezbednost preostalog dela objekta, te da ista predstavlja neposrednu opasnost po bezbednost, odlučeno da se sprovede pregovarački postupak bez objavljivanja javnog poziva.
 
Nakon što je prvi poziv propao, FTN se ipak krajem januara javio na drugi i to zajedno sa Institutom za ispitivanje materijala.
 
Inače, "Infrastruktura" je ponude dostavila, po drugi put, FTN-u i firmi "Mašinoprojekt" iz Beograda. Konkursna dokumentacija kasnije je, na zahtev ponuđača, upućena i Građevinskom fakultetu u Beogradu.
 
Jedino je Fakultet tehničkih nauka dostavio ponudu po upućenom pozivu na vreme.
 
Ipak, kako je objavio Forbes Srbija, stručnjaci Fakulteta tehničkih nauka kojem je poveren posao provere stabilnosti zgrade nisu do maja dozvolu da uđu u zgradu i obave posao.
 
Ovu informaciju obelodanio je veštak Andrija Rašeta sa FTN-a, u novom ispitivanju pred višim javnim tužiocem u Novom Sadu i braniocima 13 optuženih. Novo ispitivanje održano je 29. aprila jer je Viši sud tražio da se dopuni optužnica.
 
Prema dokumentu sa ispitivanja u koji je Forbes Srbija imao uvid, vidi se da je jedan od branilaca pitao veštake da li je neko od njih, nakon izrade veštačenja, ušao u poslovni odnos sa Infrastrukturom železnice Srbije.
 
Profesor Andrija Rašeta odgovorio je da je fakultet sklopio ugovor o proceni stanja stanične zgrade, a ne oni kao fizička lica.
 
"Dakle, niko od stručnih lica koja su učestvovala u izradi nalaza i mišljenja se u međuvremenu nije zaposlio u IŽS niti je ušao u poslovni odnos lično sa Infrastrukturom železnice Srbije", rekao je Rašeta.
 
Rašeta je rekao i da "izvršenje posla još nije započeto, jer nemamo odobrenje pristupa objektu niti rada na objektu Železničke stanice u Novom Sadu". Profesor je naveo i da se FTN obraćao dopisima "Infrastrukturi" kako bi dobio odobrenje pristupa objektu.
 
"Rušenje, rekonstrukcija ili delimično korišćenje" - šta su pričali zvaničnici?
 
Ministarka građevinarstva Aleksandra Sofronijević rekla je krajem maja koje su opcije za Železničku stanicu u Novom Sadu - rušenje, rekonstrukcija ili delimično korišćenje.  
 
O tome šta treba uraditi sa staničnom zgradom govorio je i aktuelni gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin. On je naveo da je ideja da se objekat Železničke stanice u Novom Sadu ogradi, a da putnici izlaze na srednji i na kranji peron. 
 
Predsednik Srpske napredne stranke i savetnik predsednika Srbije, koji je bio premijer u vreme pada nadstrešnice,  Miloš Vučević izjavio je da treba razmišljati o tome da se otvori železničko stajalište u Novom Sadu, dok se ne utvrdi statika Železničke stanice.
 
"Treba razgovarati i razmišljati o tome da se koristi stajalište, jer ima ulaz C, koji omogućava da se uđe na perone. Mora Novi Sad opet da krene da prima putnike. Moramo da vratimo voz u Novi Sad, mora da ide dalje ka Subotici i Budimpešti", rekao je Vučević.
 
Poslednji se oglasio Aleksandar Vučić koji je naveo da bi brza pruga od Novog Sada do Subotice bude otvorena 15. septembra na praznik - Dan srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave. On je pozvao nadležne i izvođače da probaju do tada sve da završe i istakao da je bezbednost na prvom mestu.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • ssss

    22.07.2025 19:19
    sistem nije zakazao
    Dok se ovi dogovaraju šta će i kako će sa tanicom,-njihova maja- bez stida i srama i dalje "otvara" novoizgrađene objekte u Vojvodini,pa je tako u Inđiji otvorila trim stazu,ali ja nebih nikome preporučio da je koristi jer gde god se ovaj baksuz od žene pojavi tu ne završi na dobro,dakle izbegavajte objekte koje ona "otvara".
  • Užas

    22.07.2025 18:35
    Nije bilo dovoljno?
    Treba prineti još života na žrtvu režimu?
    Treba se igrati sa smrću da bi otputovao na posao, u školu, u posetu, na more?
    Niko od mojih neće ući u tu stanicu dok pamtimo 1. novembar.
  • A1

    22.07.2025 18:27
    Samo oprezno
    Nadam se da se taj deo stanice čiju če stabilnost proveravati neće urušiti tokom provere.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti