"Noć veštica" donosi velike količine plastičnog otpada koji je teško reciklirati

Slatkiši za "Noć veštica" koja se u SAD i drugde u svetu proslavlja sutra, 31. oktobra, donose težak problem: plastičnu ambalažu koju je teško reciklirati.
"Noć veštica" donosi velike količine plastičnog otpada koji je teško reciklirati
Foto: Pixabay
Amerikanci prosečno za "Noć veštica" potroše 300 hiljada tona slatkiša, a recikliranjem omota u koje su slatkiši upakovani bavi se svega nekoliko kompanija što je nedovoljno, te kažu da su potrebne duboke promene.

Od početka oktobra kompanija "Mars" - proizvođač "Snickersa" i M&M-a, potrošačima u SAD podelila je 17.400 kesa za sakupljanje omota slatkiša. Te kese se mogu napuniti omotima i pakovanjem bilo koje marke slatkiša i besplatno poslati posebnoj reciklaži u Ilinoisu. Ta firma, "G2 Revolution", od te otpadne ambalaže pravi kesa za otpatke. Čak i ako joj stigne svih 17.400 kesa sa omotiima i kesicama od slatkiša, to bi ukupno bilo jedva nešto više od dve tone materijala, te se time rešava samo delić problema.

Od 2019. godine kompanija "Rubikon" ima sopstveni program za prikupljanje ambalaže za "Noć veštica": po jednu besplatnu kutiju šalje školama, preduzećima i društvenim grupama. Dodatna kutija, ili kutija za ličnu upotrebu, košta međutim čak 100 dolara jer, kaže "Rubikon" to pokriva troškove izrade kutije, transporta u oba smera i recikliranja omota od slatkiša. "Rubikon" očekuje da će ove godine za "Noć veštica" poslati 5.000 kutija.
 
Plastični omoti su idealni za slatkiše iz mnogo razloga: jeftini su i lagani, što smanjuje troškove transporta, lako ih je modifikovati za razne namene, a neki mogu imati premaz tako da se slatkiši ne zalepe za njih.
 
Ali, plastični omoti predstavljaju izazov za kompanije koje se bave reciklažom jer često sadrže mešavinu materijala, poput folije koja se mora odvojiti. Uz to, mali su i krhki, te s njima imaju problema mašine za razvrstavanje otpada. Moraju se očistiti da bi se uklonila masnoća, ulje i drugi ostaci slatkiša. Raznobojni su, pa kada se pomešaju, izgledaju neprivlačno, kao smeđa kaša.
 
Čak i kada kompanije ulože napor da recikliraju omote slatkiša, mogu od njih proizvesti samo plastiku toliko male vrednosti da ne nadoknađuju troškove recikliranja.
 
Posledica je da se mnogo plastične ambalaže slatkiša na kraju baci. Po američkoj Agenciji za zaštitu životne sredine, kutije za slatkiše i druga ambalaža činili su 2018. godine čak 21 odsto ukupnog smeća koje ide na deponije.
 
Zbog toga je ključno da prehrambene kompanije ili čak i pojedinačni potrošači plaćaju reciklažu, rekao je Tom Zaki, izvršni direktor "TerraCycle-a", kompanije za reciklažu u Nju Džersiju. Ta firma omote slatkiša reciklira u Velikoj Britaniji kroz partnerstvo s kompanijama "Nestle" i Ferrero". A potrošačima u SAD ta kompanija sada šalje kutije da bi prikupili omote slatkiša i grickalica i vratili ih na reciklažu. Međutim, mala kutija košta 86 dolara, a velika 218. "TerraCycle" kaže da to pokriva troškove isporuke i složen proces recikliranja.
 
Lia Karer, zaštitnica prirode iz Vašingtona, rekla je da kupovina kutija za sakupljanje ambalaže od slatkiša nije isplativo rešenje za većinu porodica jer se te stvari jednostavno mogu baciti u kontejner za smeće da bi se besplatno prikupile i odnele.
 
Ona kaže da teret recikliranja plastičnog otpada ne može biti na kupcu već je rešenje promena sistema.
 
Proizvođači slatkiša kažu da već troše milione na razvoj ambalaže koju bi bilo lakše reciklirati ili kompostirati. Udruženje konditora SAD, koje predstavlja industriju slatkiša, kaže da vlasti na svim nivoima takođe moraju da ulažu u napredniju reciklažu.
 
Ali, Dženet Dominik, izvršna direktorka Istraživačke grupe za javni interes u Masačusetsu, rekla je da samo reciklaža nikada neće pratiti količinu ambalažnog otpada koji nastaje. Ona smatra da plastična ambalaža za jednokratnu upotrebu mora biti sasvim ukinuta.
 
"Problem nije u broju omota slatkiša na 'Noć veštica', već u svih 365 dana u godini, odnosno u našem sistemu koji je postavljen tako da se sve na kraju baca", rekla je ona.
  • Jasna

    31.10.2022 10:20
    -
    Pozdravljam svaki pokušaj podizanja svesti čoveka o ovom velikom problemu jer srljamo niz liticu velikom brzinom

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Umro modni kreator Roberto Kavali

Preminuo je italijanski modni kreator Roberto Kavali, decenijama dizajner "džet-seta" s eksluzivnim materijalom kakav je koža pitona i uz korišćenje živopisne štampe (printova) na tekstilu.