Koliko je prosečnih plata bilo potrebno za najjeftiniji novi automobil u Jugoslaviji

Svakodnevno slušamo o drastičnom poskupljenju automobila, ali i o tome kako se nekada bolje živelo. Sudeći po podacima, statistika i utisak nikada nisu bili drugačiji.
Za početak se vraćamo na poslednje trenutke SFRJ. Zastavina vozila su tada bila u apsolutnoj većini na jugoslovenskim putevima, a samo retki su mogli da se domognu novog automobila sa Zapada.
Najjeftiniji Zastavin model bio je Jugo 45 Koral, a bio je i drugi najjeftiniji model na tržištu. Za njega je trebalo izdvojiti 30 tadašnjih prosečnih plata, dok je kupac mesecima čekao na svoj primerak, piše Index.
Dolazimo i do najjeftinijeg automobila na jugoslovenskom tržištu. Bio je to Fiat 126, popularna "peglica". Za ovaj mali gradski auto trebalo je dati 19 prosečnih plata. Treba napomenuti da se ovaj model u to vreme pravio u Poljskoj, dakle u Istočnoj Evropi.
 
Sledeći po dostupnosti, bio je takođe jedan istočnoevropski automobil, Škoda 120 L, za koju je prosečan Jugosloven trebalo da izdvoji 31 platu.
 
Da biste se vozili u novom Renaultu 4 GTL, koji se sklapao u Jugoslaviji, bilo je potrebno 35 prosečnih plata.
 
Za Zastavu 101 sa petoro vrata 38, za ruski Moskvič Aleko 42, a za Ladu Samaru čak 54 plate.
 
Tada tek lansirana Zastavina Florida mogla je da se kupi u protivvrednosti od 75 plata.
 
Golf se tada takođe sklapao u našoj zemlji, u Sarajevu, a za dizelaša je bilo potrebno izdvojiti čak 96 prosečnih plata.
 
Zanimljivo je da je Opel Kadett 1.2 LSJ, koji je silazio sa montažnih traka fabrike u Kikindi, bio skuplji od Golfa (102 plate).
Mogli su Jugosloveni da kupe i neke luksuzne uvozne automobile sa Zapada, ako bi im ekonomska moć to dozvoljavala.
 
Cena modela Volvo 740 GLE je iznosila čak 265 prosečnih plata, a u ponudi su takođe bili Alfa Romeo 164 V6 (322), Renault 25 V6 (404) i BMW 750 iL (912 plata).
 
Kao apsolutni rekorder na ovoj listi izdvajao se Mercedes 560 SEC, za koji je trebalo izdvojiti neverovatnu 1.231 platu.
  • NS

    17.09.2023 10:46
    Pocetkom 70tih stojadin je kostao oko danasnjih 11 000€.

    Ove cene bmw od 1000 plata su nerealne.
  • gluposti

    17.09.2023 10:22
    1989. plata bila 1000 maraka, a Yugo kostao oko 6000 maraka.
    Dakle 6 prosečnih plata.
    BMW 318 je koštao 18.000 maraka, odnosno 18 plata.

  • Coravi desk

    17.09.2023 10:14
    To je sa kraja 80-tih kada je novčana kriza već lupala na vrata.

    Država podsticala domaću kupovinu.

    Krediti su i dalje imali fiksne kamatne stope, nisi morao krvnu sliku da predaš da bi došao do istog, i rata je na početku bila ista kao i na kraju.
    Hajde sada uzmi kredit sa realnom prosečnom platom, i nahrani ukućane do kraja meseca sa ovim cenama u radnji.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin