Menu 021

Diskriminišu li avio-kompanije gojazne putnike?

Kada je putovanje avionom u pitanju, pravila nisu ista za sve putnike.
Život 08.03.2020. | 15:01
Početkom ove godine, tri žene s Novog Zelanda (majka i dve ćerke), dospele su na naslovne strane kada je Thai Airways odbio da ih smesti na mesta u biznis klasi koja su platile, jer su previše gojazne da bi stale u njih.
 
Da ironija bude veća, Huhana Iripa i njene ćerke Tere i Renel, kupile su karte u biznis klasi, jer su pretpostavljale da će ta sedišta biti veća i udobnija. Međutim, modeli sedišta biznis klase u avionima kompanije Thai Airways nemaju dodatke za produžavanje pojaseva. Iz tog razloga, tri žene su premeštene u ekonomsku klasu, gde su im stjuardese dale produžetke za pojas.
 
Priča porodice Iripa postala je viralna, aviokompanija im je vratila novac, jer nisu sedele na sedištima koje su platile, nego na jeftinijim.
 
Sedišta u avionima nastavljaju da se smanjuju, sve više ljudi širom sveta ne može da se uklopi u prostor koji su dobili, pa se suočavaju s invazivnim komentarima, dodirima i drugim poniženjima koja im upućuju putnici, ali i zaposleni u avio-kompanijama. Dodatni izazov je što ne postoji univerzalni standard koji se mora poštovati kada su u pitanju avionska sedišta. Svaka avio-kompanija ima drugačije smernice, što znači da i najinformisaniji putnici imaju problem da zapamte sve vrste sedišta.
 
Ciljevi se menjaju
 
Anet Ričmond je plus sajz aktivstkinja pokreta "Body positive" i osnivačica Fat Girls Traveling zajednice. Njen najvažniji savet za sve gojazne putnike je da pre putovanja dobro istraže sve u vezi sa letom, avio-kompanijom i njihovim sedištima, što ponekad može biti veoma naporno. Pravila se često menjaju i morate se potruditi da biste ih našli, jer se ne nalaze na vidljivim mestima.
 
Neke zemlje imaju posebne propise o veličini tela i pravima na avionsko putovanje. Na primer, putnici koji putuju domaćim letovima unutar Kanade, a potrebna su im dva sedišta, mogu refundirati cenu druge karte, ako imaju lekarsku potvrdu.
 
U Australiji, zakon o potrošačima zabranjuje avio-kompanijama da naplate karte na temelju veličine putnika.
 
U Americi postoji veb stranica AirHelp, koja pomaže putnicima da pokrenu postupak protiv avio-kompanija kada dođe do diskriminacije. Ljudi iz ove kompanije tvrde da putnici koji uđu u negativnu interakciju s avio-kompanijama u vezi sa veličinom tela moraju da se drže propisa, koji se stalno menjaju ili ih je teško objasniti.
 
"Ne postoji mnogo zakona koji štite ljude, koji se ne uklapaju u sve manja sedišta aviona. U Americi trenutno ne postoji zakon koji štiti putnike koji su ispraćeni sa svojih letova zbog veličine tela", istakao je Kristijan Nilzen, glavni pravnik AirHelp stranice.
 
Nisu u pitanju samo sedišta
 
Jedna stvar je sigurna, razgovori o veličini tela i veličini sedišta u avionu nikada neće prestati. Istraživanje koje je sprovedeno u decembru 2019. godine došlo je do zaključka da će polovina Amerikanaca do 2030. godine biti gojazna, a svaki četvrti će imati indeks telesne mase preko 35. To što su ljudi sve deblji ne znači da su se socijalni stavovi promenili.
 
"Kada imate marginalizovano telo, odnosno debelo telo, starije ili telo s invaliditetom, ono koje nije socijalno prihvatljivo, naviknete se na konstantno izbegavanje i zato kroz život koračate s dodatnim oklopom", istakla je Ričmond.
 
Za ljude koji spadaju u plus sajz, problem nije samo u sedištima, u jednom avionu. Oni se suočavaju s konstantnim pitanjima i komentarima članova avionske posade, putnika u avionu, pa i totalnih stranaca, prenosi CNN.
 
Postoji statistika koja tvrdi da 80 odsto ljudi u Americi mrzi gojazne osobe. Oni smatraju da su gojazne osobe same krive što tako izgledaju. Tenzije koje se na zemlji mogu rešiti bez problema, postaju gorući problemi u vazduhu. Pogotovo zato što se ljudi ne mogu skloniti jedni od drugih, već moraju da dele isti prostor. Problemi poput "sme li putnik da spusti sedište ili ne" rezultirali su tučama ili glasnim svađama u avionu. Kada se nalazite u vazduhu, u zatvorenoj letećoj cevi, neugodne situacije mogu vrlo brzo da prerastu u krizu i paniku.
 
Putovanje avionom tokom vremena postaje sve gore, znači da ljudi postaju sve nezadovoljniji. Ulazite u avion nezadovoljni, ne postoji izlaz, ukrcavanje je užasno iskustvo, nije ni čudo što ste uznemireni. Mnogo je lakše da vas iznervira kolega putnik, umesto da sednete i razmislite o tome, kako je sve to greška u strukturi avio-industrije, koja na kraju krajeva utiče na sve putnike.
 
Koji je sledeći korak?
 
S obzirom na to da avio-kompanije ne planiraju nikakve velike transformacije, dimenzije sedišta i njihova konfiguracija sigurno se neće promeniti u skorije vreme.
 
Za izradu aviona potrebno je mnogo novca i vremena, pa se promene događaju postupno, tokom godina. I kada se priča o promenama i inovacijama, udobnost putnika nije prioritet.
Autor: Index.hr
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • ns
    09.03.2020 09:35
    Ako si vitak , a visok 180 cm , nemaš mesta za noge ni u avionu ni u autobusu .
  • mrva
    08.03.2020 18:54
    da se razumemo, ti ljudi sami sebe diskriminisu
  • boger
    08.03.2020 18:07
    Fair play
    OK, neka naplaćuju po masi ali neka i obezbede odgovarajući prostor.
  • Shimmy
    08.03.2020 16:55
    prica za bogate
    da se razumemo, mene cimaju za 8KG rucnog prtljaga, cepidlace i pravi se frka za kilo gore/dole.... a ovi imaju viska gde god da ih pogledas i pipnes, laganica 20kg...
    treba bre da se na vagu stavi i putnik i prtljag, pa onda naplacuj po kilazi i ogranicavaj kolko oces...

    a pistanja diskriminisanih bogatasa me ne interesuju, u svetu ima gladnih i zednik i moja empatija za ljude koji imaju para a nemaju kontrole je 0.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
O nama Oglašavanje Kontakt Impresum Uslovi i pravila korišćenja Pošalji vest