Menu 021

Znaci da ne unosite dovoljno kalcijuma

Kalcijum je najvažniji i najzastupljeniji mineral u ljudskom organizmu koji ima izuzetnu ulogu u očuvanju zdravlja i vitalnosti. Najčešće ga nalazimo u kostima i zubima.
Život 24.07.2017. | 07:29 > 11:57
Većina kalcijuma u ishrani dobija se iz mlečnih proizvoda. Ostali dobri izvori ovog minerala su sardine, losos, alge, zeleno povrće, sušeno voće, orašasti plodovi i tofu. Za njegovu apsorpciju i iskorišćavanje u našem telu, potrebni su još neki nutrijenti, poput minerala magnezijuma i fosfora i vitamina D i K. 
 
Osobama koje boluju od osteoporoze preporučuje se dodatni unos kalcijuma iz suplemenata, u nešto višim dozama - do 1.200 miligrama, najčešće uz dodatak vitamina D. Adekvatan unos kalcijuma je najvažniji u detinjstvu i periodu adolescencije, a istraživanja pokazuju da je taj unos često nedovoljan. 
 
Iako povećani unos kalcijuma putem suplemenata kod žena u postmenopauzi ima vrlo mali uticaj na usporavanje smanjenja gustine koštane mase i smanjenje rizika od preloma kostiju, treba biti istrajan kad je reč o adekvatnom unosu jer i mala korist može da bude važna. Stručnjaci su saglasni oko toga da je većinu kalcijuma treba uneti u organizam putem hrane jer je on u hrani dostupan u kombinaciji s drugim materijama koje doprinose njegovom iskorišćavanju u telu. 
 
Smanjene količine kalcijuma u krvi nazivaju se hipokalcemijom, a nedovoljan unos hranom, loša apsorpcija kalcijuma, pojačano izlučivanje kalcijuma ili kombinacija svega navedenog može da prouzrokuje nedostatak ovog važnog minerala. 
 
Kratkotrajan nedovoljan unos kalcijuma hranom ne uzrokuje značajniju pojavu simptoma, s obzirom da su nivoi kalcijuma u našem organizmu strogo kontrolisani. Tačnije, pri nedostatku kalcijuma naš organizam pokreće proces demineralizacije kostiju, odnosno izvlači kalcijum iz njih kako bi održavao optimalnu količinu tog minerala u krvi. 
 
Simptomi nedostatka kalcijuma su: ukočenost i trnjenje u prstima, grčevi mišića, konvulzije, letargija, loš apetit, abnormalan srčani ritam, grčevi grkljana i bronhijalnih cevi, što uzrokuje poteškoće s disanjem, promene u funkciji mozga (depresija, demencija). 
 
Nedovoljan unos kalcijuma primarno utiče na kosti i mišiće, uzrokujući tetaniju, stanje koje karakterišu naizmenični grčevi mišića koji ne mogu da se opuste, naročito mišića ruku i nogu. Bolovi u mišićima i parestezije (utrnulost i trnci) su česti znakovi tetanije. Dugotrajna hipokalcemija može da prouzrokuje osteopeniju, koja ako se ne leči, može da prouzrokuje osteoporozu. 
 
Rizik od lomova kostiju je takođe povećan, naročito kada je reč o starijoj populaciji, a nedostatak kalcijuma može da prouzrokuje i rahitis, iako se ovo stanje više povezuje s nedostatkom vitamina D.
Autor: Radiosarajevo.ba
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Carnivore
    25.07.2017 09:03
    Kad počne da te radi keleraba
    http://zicer.org/wp-content/uploads/2016/05/Cfr5FbVUEAAIA0P.jpg
  • Dragan
    24.07.2017 18:23
    @Veganka
    Volim salatu, nije da ne volim. Ono što ne volim je kada potpisani "vegani" krenu sa objašnjavanjem kako organizam vari. U nekom momentu uvek ide rečenica tipa "mleko je samo majčino mleko", pa "ne varimo meso" i slično.
    Neću se baviti istorijom ljudske vrste i kada je homosapiens počeo da kuva, peče hranu, da radi mužu, i od mleka (raznih domaćih životinja) pravi prerađevine.
    Samo bih podsetio, da naši dedovi (eto, uzimam samo poslednjih 100 godina evolucije), su redovno uzimali razne mesne, mlečne i druge prerađevine. Moj deda je doživeo 86 godina, moja tetka je na 78. i ne namerava da staje.
    A vi nabeđeni vegani, vegetarijanci, cross-fitovci i drugi, samo pustite da jedemo ta hoćemo. A vi takođe jedite šta hoćete. Znam da ćemo vam davati pomen, pre nego vi nama
  • dule
    24.07.2017 16:19
    Evo konačno i ja da se složim sa Vegankom:

    Toliko mleka nam zaista nije potrebno.

    Treba da ostavimo samo toliko da imamo za jogurt (ne ide burek bez jogurta) i sir naravno, kakvo je to meze bez sira (a i sendvič naravno, pice, ...).

    A ostalo što pretekne da izbacimo mlečne rase i počnemo da gajimo angus rasu, što je to prelepo meso, što je to stejk fantastičan.

    Podrška Veganki, napred angus, živeo stejk.
  • Gorštak
    24.07.2017 16:18
    @Veganka
    Ne konzumiranje hrane životinjskog porekla utče najviše na mozak! On bude ispran i sklon lakim manipulacijama, što se vidi iz komentara!
    U ovim krajevim ljudi gorštaci koji se hrane isključivo mlečnim proizvodima i mesom, izuzetno dugo žive u odnosu na populaciju "salatara"!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
O nama Oglašavanje Kontakt Impresum Uslovi i pravila korišćenja Pošalji vest