Naučnici testirali uticaj kreatina kod Alchajmerove bolesti: Zabeleženi bolja pažnja i čitanje
Iako se kreatin najčešće povezuje sa sportom i razvojem mišićne mase, sve više naučnih istraživanja ukazuje na to da bi ovaj suplement mogao imati i druge korisne efekte.
Foto: Pixabay (ilustracija)
Osim što potencijalno poboljšava raspoloženje i pomaže u borbi protiv mentalne magle, nova saznanja sugerišu da bi mogao igrati ulogu i u ublažavanju simptoma Alchajmerove bolesti.
Ovo je mala pilot studija, što znači da se radi o svojevrsnom testiranju na manjoj grupi ljudi, ali su rezultati i dalje dovoljno zanimljivi da otvore vrata daljem istraživanju. Istraživači su želeli da vide da li se kreatin može bezbedno koristiti kod ljudi sa Alchajmerovom bolešću i da li ima bilo kakav uticaj na njihove kognitivne sposobnosti, piše Index.hr, prenosi Danas.
Šta su pokazali rezultati?
Studija, objavljena u časopisu Alzheimer's & Dementia Translational Research & Clinical Interventions, ispitala je da li 20 grama kreatin monohidrata dnevno (najistraženiji oblik kreatina) tokom osam nedelja - može da utiče na ljude sa dijagnozom Alchajmerove bolesti.
Učesnici su redovno uzimali kreatin, a naučnici su merili nivoe kreatina u njihovoj krvi i mozgu na početku, nakon četiri i osam nedelja. Pored toga, testirali su i svoje kognitivne sposobnosti.
Rezultati su pokazali da je 19 od 20 učesnika redovno uzimalo kreatin, da je nivo kreatina u krvi povećan, a u mozgu za 11 odsto. Što je još važnije, učesnici su pokazali poboljšanja u testovima pažnje, čitanja, vremena reakcije i mentalnog sortiranja.
Početni dokaz dobar, potrebna dalja istraživanja
Naučnici ističu da je ovo "početni dokaz" koji pokazuje da kreatin može imati pozitivan efekat i da su potrebna dalja istraživanja.
"Nedavno su neke studije na miševima pokazale da kreatin može biti koristan u modelima Alchajmerove bolesti. Pre ovog istraživanja nije bilo kliničkih ispitivanja na ljudima, pa smo odlučili da ih započnemo", kaže koautor studije dr Metju Tejlor, stručnjak za ishranu mozga sa Univerziteta u Kanzasu.
Zašto kreatin može pomoći ljudima sa Alchajmerovom bolešću?
Iako se u ovoj studiji ovo nije detaljno pozabavilo, postoje određene pretpostavke. Naime, mozak troši veliku količinu energije, a kod Alchajmerove bolesti dolazi do pada mitohondrijalne funkcije i proizvodnje energije.
"Kreatin pomaže u transportu energije u ćeliji, a dodatni unos može stimulisati mitohondrije da proizvode više energije", objašnjava Tejlor.
On takođe dodaje da kreatin potencijalno može smanjiti upalu i oksidativni stres u telu - faktore za koje se veruje da igraju ulogu u razvoju Alchajmerovih simptoma.
Da li pacijenti sa Alchajmerom treba da počnu da uzimaju kreatin?
Ne još. Stručnjaci upozoravaju da su ovo početni rezultati i da ih ne treba uzimati kao preporuku za svakodnevnu upotrebu.
"Ne bih savetovao uzimanje kreatina sa ciljem poboljšanja kognicije. Još uvek nemamo dovoljno čvrstih dokaza da podržimo takvu aplikaciju", kaže neurolog dr Amit Sačdev sa Univerziteta Michigan State.
Slično razmišlja i neurolog dr Klifordord Segil iz Kalifornije.
"Kreatin još nije široko prihvaćen dodatak za zdravlje mozga", kaže Segil.
Dr Tejlor takođe naglašava važnost opreza.
"Naše istraživanje je daleko od konačnog odgovora. Potrebna su dobro osmišljena placebo kontrolisana klinička ispitivanja. Do tada, preporučujem da ljudi sa Alchajmerovom bolešću i njihove porodice konsultuju svog neurologa pre uzimanja bilo kakvih dodataka ishrani", ističe dr Tejlor.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Kod komarca u Beogradu otkriven virus Zapadnog Nila
13.08.2026.•
0
Kod jednog komarca ulovljenog na teritoriji beogradske opštine Čukarica, detektovano je prisustvo genoma virusa Zapadnog Nila.
Epidemija ebole u Kongu na putu da postane najsmrtonosnija do sada
13.08.2026.•
0
Trenutna epidemija Ebole u Kongu je na putu da postane najsmrtonosnija u istoriji praćenja ove bolesti, nakon što je među 28.000 zabeleženih slučajeva odnela 11.000 ljudskih žrtava.
Umor posle godišnjeg odmora: Da li promena ritma i ishrane može imati veze sa jodom?
13.08.2026.•
0
Vratili ste se sa odmora, a umesto da se osećate odmorno, teško ustajete, pospani ste i teže se koncentrišete.
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
4
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar