Građani lične podatke "prodaju za kuhinjsku krpu"

Ako je moguće da, usred Beograda, na smeću završe gomile rasutih papira iz bankarske arhive sa informacijama o klijentima, njihovim matičnim brojevima, adresama, jasno je na kom nivou je u Srbiji svest o zaštiti ličnih podataka i mogućim posledicama ovakvog neprofesionalnog ponašanja.

U kancelariji poverenika za zaštitu podataka o ličnosti juče su rekli da zbog postupka nadzora koji je pokrenut još ne mogu da saopšte informaciju o kojoj banci je reč, ali kako su istakli za "Politiku", ovaj primer nije usamljen budući da je još prošle godine Rodoljub Šabić upozoravao na istup banke koja je na sličan način ugrozila svoje klijente. Na jednoj deponiji tada je pronađeno nekoliko fascikli u kojima su bili iscrpni lični podaci bankarskih klijenata. Sve se završilo tako što je pokrenut prekršajni postupak koji je, zbog složenosti, još u toku.

U novom slučaju građani su prijavili da su kod kontejnera u beogradskom naselju Vidikovac zatekli džak prepun papira. Na smeću su završile fotokopije svega onoga što vam se u banci traži da dostavite od ličnih podataka kako biste, recimo, podigli kredit, produžili dozvoljeni minus, podigli karticu, oročili novac...

"U ovakvim situacijama je potrebna podrška Narodne banke Srbije koja propisuje tajnost takvih podataka. Naše je da sprovodimo nadzor nad zaštitom podataka o ličnosti. Da li će ti podaci iscuriti u medijima ili će, kao u ovom slučaju, završiti pored kontejnera", kaže pomoćnik generalnog sekretara poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Zlatko Petrović.

Mogućnosti zloupotrebe u ovakvim situacijama su razne. Na osnovu fotokopije lične karte i matičnog broja možete, recimo, da preuzmete nečiji identitet na internetu. Ali i saznate koliko neko ima para u banci, otkrijete gde stanuje i ugrozite njegovu bezbednost. Ako ste vešti da sve to ukrstite sa nekim drugim podacima, takođe javno dostupnim, postoji beskonačno mnogo načina da se sprovede loša namera, kaže Petrović.

Međutim, u svakodnevnim situacijama potrošači često olako ostavljaju svoje lične podatke, naročito kada ispunjavaju formulare za takozvane kartice lojalnosti koje donose popuste u prodavnicama, na benzinskoj pumpi i slično. I ne sluteći da te informacije u rukama "brokera" za prodaju podataka (novo unosno zanimanje) mogu da postanu zlata vredna roba.

Nedavno se predstavnik jednog velikog stranog trgovinskog lanca koji posluje u Srbiji, pohvalio kako se u njihovoj bazi na jednom lokalnom tržištu nalaze podaci o čak milion potrošača. Javna je tajna da su upravo najveći svetski trgovci vlasnici najvećeg broja poverljivih i osetljivih informacija o nama i postoji mnogo suptilnih načina da do njih dođu. Među njima, prema pisanju strane štampe, prednjači američki "Volmart". Oni znaju šta kupujete, kojim danima se duže zadržavate u radnji, koliko trošite na određene proizvode...

"Podaci su roba i njima se trguje širom sveta. Zar zaista mislite da je posedovanje kartice lojalnosti besplatno? To je novac kojim plaćate neku uslugu. Citiraću bivšu slovenačku poverenicu koja kaže: "Nemojte prodavati svoje lične podatke za jednu kuhinjsku krpu". Dakle, obrada i trgovina tim podacima je dozvoljena, ali ako je potrošač pre toga dao pristanak za to", kaže Petrović.

On ističe da je u planu poverenika za ovu godinu redovan nadzor nad podacima o ličnosti kojim trgovinski lanci raspolažu na osnovu kartica koje izdaju. Iz njihove kancelarije do sada je više puta napominjano da se od potrošača često traži više informacija nego što je potrebno i da se naši lični podaci prodaju reklamnim kompanijama i to za basnoslovne pare.

  • Иван

    31.07.2016 10:49
    Праве се наивни
    Шабић и компанија само "тврде пазар" око бачене документације, тј да добију нешто као инспекција рада од Јуре!!! А разумемо се!!!
    Полицији је довољно да слика таблицу и казна стиће власнику возила... па нек се правда... А Шабићу треба дуготрајна парница са "нашим" судовима???
    Још већи његов пропуст је у новом закону о становању, где је "аминовао" да председници кућних савета имају податке са све ЈМБГ о станарима и власницима станова??? Па ЈМБГ није смео одобрити ни за евиденцију тв претплате а и још много тога!
    Као и све у Србији, шарлатани који се играју и твитују!
  • Mile

    31.07.2016 09:30
    Ovakvo ponašanje nije samo posledica nedostatka "svesti o zaštiti ličnih podataka i mogućim posledicama ovakvog neprofesionalnog ponašanja", već nedostatka svesti o poštovanju čoveka i njegove ličnosti a i krivične odgovornosti za takvo ponašanje.
  • Živkovic

    31.07.2016 08:17
    Prvo ne razumem zašto građani ne mogu da čuju ime banke koja krši zakon o zaštiti podataka a drugo, sta je tu komplikovano. Bacili papire, njihov pečat, kazna za 24 časa. U cemu je komplikacija,? Postoji zakon zar ne?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Mali: Od 1. maja jeftiniji gas za privredu

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je danas da je jedan od najvažnijih rezultata upravo završene Misije MMF postignuta saglasnost u vezi sa promenom metodologije obračuna cene gasa za privredu.