Menu 021

"Pljušte" tužbe protiv banaka zbog skrivenih troškova, NBS i dalje ne reaguje

Poslednjih desetak dana Udruženje "Efektiva" primilo je nekoliko stotina mejlova, poziva i ličnih poseta građana, koji se žale na rad banaka u Srbiji, a u vezi sa "skrivenim" troškovima koje im te banke naplaćuju.
Info 23.05.2017. | 17:37
Foto: Pixabay

U "Efektivi" kažu da su zbog toga pokrenuli dodatno još nekoliko desetina novih tužbi po osnovu naplate troškova koji nisu bili jasno objašnjeni pre potpisivanja ugovora građana sa bankama. Od Narodne banke Srbije, kažu, očekuju da reaguje.

"Pokrenuto je dodatno još nekoliko desetina novih tužbi. Očekujemo nove presude po tom osnovu, pa samim tim i novu seriju tužbi. Naravno, osim ako NBS i banke ne preduzmu nešto i obeštete građane", kažu u "Efektivi".

Što se troškova tiče, kažu oni, najviše žalbi u poslednje vreme, imaju zbog toga što pojedine banke naplaćuju naknadu za obradu kredita, za praćenje kredita i naknadu za prevremenu otplatu. Ostali troškovi su slanje opomena u slučaju kašnjenja, nezakonite zatezne kamate i mnogo toga još, navode iz "Efektive". Bankarski sektor u Srbiji prošle godine je imao rekordnu dobit od provizija i naknada i po tom su osnovu zaradili više od 25,9 milijardi dinara.

Centar NBS, koji prima pritužbe građana na rad banaka, je od početka prošle godine do maja ove, primio 56 žalbi koje se odnose na naplatu naknada od strane banaka. Ukupno, za ceo navedeni period bilo je 1.045 različitih pritužbi, kažu u Narodnoj banci.

"Pritužbe se uglavnom odnose na obračun i visinu naknada koje banke naplaćuju za održavanje tekućih računa, prilikom prevremene otplate kredita, za izdavanje potvrda o otplaćenim kreditima, korišćenje platnih kartica, odnosno podizanje gotovine na bankomatu druge banke, kao i na dužinu postupka za odobravanje kredita", kažu u NBS.

U NBS-u ističu da "imajući u vidu važeću regulativu, ne postoje 'skriveni troškovi', jer je Zakonom o zaštiti korisnika finansijskih usluga propisana obaveza bankama da korisnike još u fazi ponude informišu o svim obavezama za korisnika o korišćenju konkretnog proizvoda ili usluge". Dodaju da se u ponudi banaka mora jasno navesti da li su ti troškovi fiksni ili promenljivi, a ako su promenljivi, da navedu periode u kojima će se menjati i način izmene.

U "Efektivi" objašnjavaju da se, na primer, troškovi obrade kredita kreću od 0,5 do tri odsto, troškovi praćenja kredita su oko 0,15 odsto godišnje ili 0,1 odsto kvartalno, a za prevremenu otplatu kredita naknada ide i do pet odsto zavisno od banke ili perioda otplate kredita.

"Troškovi su različiti i kreću se od oko 200 dinara meseno za održavanje računa, provizije za plaćanje računa preko banke od oko 500 dinara mesečno, pa do plaćanja iznosa članarine za korišćenje kreditne kartice od oko 100 dinara mesečno", navode u "Efektivi".

Pored tih troškova, prema podacima koji se mogu naći na sajtovima banaka, cenovnik od banke do banke je različit, pa se tako, održavanje tekućeg računa kreće 125 do 400 dinara, izdavanje čekova ide od 10 do 30 dinara po čeku, zamena kartice na zahtev korisnika od 200 do 1.500 dinara.

"Efektiva" navodi, na primer, da kada klijent uzme kredit od hiljadu evra banka mu odmah odbije 20 evra za obradu pozajmice i isplaćuje mu na ruke 980 evra. Međutim, kažu oni, kamatu mu ipak, računa na svih 1.000 evra. Time, kažu, klijent je oštećen po dva osnova. Prvi, što mu je banka uzela 20 evra na ime provizije, a drugi, objašnjavaju oni, što mu i na taj iznos naplaćuje kamatu iako je reč o novcu koji nije dobio.

Na spisku onoga što se naplaćuje je i izdavanje kartice po hitnom postupku koje košta oko 1.500 dinara, troškovi blokiranja kartice od 300 do 3.000 dinara, slanje opomene 200 do 600 dinara, izdavanje menica 50 dinara, puštanje kredita u opticaj do tri odsto, upit stanja na bankomatu 15 do 20 dinara.

SMS provera stanja na računu je oko 10 dinara za poruku, zahtev za izdavanje novog PIN-a je od 200 do 600, prenos novca za kupljenu nekretninu 1.500 do 8.000 dinara, troškovi obrade neosnovanih reklamacija od 1.000 do 2.500 dinara. Banke su tako, nedavno, počele da naplaćuju i ležarinu na izdate čekove koji nisu prošli, pored toga što i svaki taj papir mora posebno da se plati od 30 do 100 dinara.

Autor: Tanjug
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Mi
    25.07.2018 01:10
    Banka nema pravo
    Obrada kredita građanikima nema nekakvih troškova, dok kod privrde ima. Zato banka nema nema nikakve troškove da naplati kada su u pitanju krediti građanima.
  • Čika
    26.05.2017 08:20
    Ako
    Banka naplaćuje troškove neopravdane reklamacije, pošteno bi bilo i da klijentu plati odštetu kada je reklamacija opravdana.
  • AleksandarVojvođanin
    23.05.2017 19:29
    Isto ali ipak drugačije
    Bankarski posao je jedan od najstarijih, pored prostitucije. Ali je razlika drastična. Sa sexualnim radnikom postoji mogućnost dogovora i cenkanja, pa čak i u procesu pružanja usluge, a sa lihvarima bankarima, ne mož'izaći na kraj, dok god ti ne oderu kožu sa leđa. Znam, sad će neko reći da sve u ugovoru piše i da je sve transparentno ali to ne znači da je svako, ko želi kredit, pravnički i ekonomski podučen. I treba, svako da tuži banku koja je nezakonito poslovala prema klijentima, a prvenstveno NBS i Tabakovićevu koja štiti ovakvo poslovanje i ponašanje banaka u Srbiji!
  • Marko
    23.05.2017 18:17
    Derikože
    Dobro još živimo kad vidimo koliko nas "deru" bankarski zelenaši i premijer smanjivanjem plata i penzija.

KOMENTARI nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje autora komentara.

NEMAMO nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za izbor komentara koji će biti objavljeni i nemamo obavezu obrazlaganja odluka s tim u vezi.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje, koji sadrže pretnje, uvrede na rasnoj, verskoj i nacionalnoj osnovi, netoleranciju svake vrste, upućuju na nezakonit sadržaj ili predstavljaju osnov za utvrđivanje građanske odgovornosti. Neće biti objavljeni ni oni komentari koji su opsceni, pornografski ili klevetnički.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari u kojima nam skrećete pažnju na propuste, koji se odnose na uređivačku politiku i koji su napisani velikim slovima.

MOLIMO VAS, obratite pažnju na pravopis i gramatiku, prednost imaju komentari koji su napisani bez pravopisnih i gramatičkih grešaka.

OGRANIČENO je pisanje komentara na 1.500 karaktera.

PORTAL 021 zadržava pravo da bez prethodnog obaveštavanja, u svakom trenutku, ukloni ili onemogući pristup bilo kom sadržaju i nalogu po sopstvenomm nahođenju, za koji se utvrdi da predstavlja kršenje odredaba ili da je na drugi način štetan za 021.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Uslovi korišćenja Pošalji vest