Država nastavila sa finansiranjem Er Srbije i nakon isteka ugovornih obaveza

Iako je prema ugovoru sa Etihadom država bila u obavezi da bespovratno ulaže sredstva u Er Srbiju do kraja 2016, finansiranje nacionalne aviokompanije sredstvima iz budžeta se ipak nastavilo.
Država nastavila sa finansiranjem Er Srbije i nakon isteka ugovornih obaveza
Foto: 021.rs
Kako se može videti u finansijskim izveštajima ove kompanije osnov za nastavak finansiranja tokom 2017. pronađen je u Strategiji za razvoj turizma, a samo po ovom osnovu kompaniji je prošle godine isplaćeno čak 12 miliona evra, prenosi Insajder.net.
 
U finansijskim izveštajima kompanija je prikazala prihod od donacija države u ukupnom iznosu od 20 miliona evra. Bez ovih davanja, koja kompanije prikazuje kao prihod, Er Srbija bi i četvru godinu za redom završila u minusu.
 
Er Srbija je nacionalna avio kompanija u kojoj je 51 odsto vlasnik država, a 49 odsto kompanija iz UAE Etihad. Prema okvirnom ugovoru o transakciji koji je sa Etihadom potpisan u avgustu 2013. godine, država Srbija se obavezala da bespovratno ulaže u kompaniju Er Srbija naredne tri godine, odnosno samo do kraja 2016. I pored toga, a prema podacima iz finansijskog izveštaja, ova kompanija je u 2017. godini prihodovala od državne pomoći oko 2,4 milijarde dinara.
 
Kako se navodi Er Srbija je od države primila 1,4 milijarde dinara na ime podrške razvoja saobraćajne mreže a u "cilju podsticaja i razvoja turizma i opšte povezanosti Srbije, u skladu sa Strategijom razvoja turizma". Ova strategija je usvojena krajem 2016. godine, upravo u vreme kada je po ugovoru, država trebalo da prestane sa subvencionisanjem Er Srbije.   
 
Strategija predviđa direktnu budžetsku pomoć za aktivnosti koje doprinose razvoju turizma ali se u njoj nigde eksplicitno ne navodi da će država donirati nacionalnu avio kompaniju. Kada je u pitanju avio prevoz, kao ciljevi strategije navode se samo obezbeđivanje pristupa niskobudžetnim kompanijama i stvaranje vlastite čarter kompanije.
 
Na pitanje zbog čega je država pozivajući se na taj dokument odlučila da Er Srbiji isplati 1,4 miliona evra, iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija u čijoj je nadležnosti ova strategija navode da "oni nisu opredelili ta sredstva, niti je novac Er Srbiji isplaćen sa računa ministarstva".
 
U Ministarstvu trgovine ipak ocenjuju da je "dobro svako ulaganje u infrastrukturu, što se i predviđa razvojnom strategijom".
 
Strategija o razvoju turizma je inače usvojena za period do 2025 godine, pa se postavlja pitanje da li će država po istom osnovu nastaviti da subvencioniše Er Srbiju i u narednih sedam godina. 
 
Bez donacija, Er Srbija bi u jednom periodu imala gubitke veće nego JAT 
 
Od niza obećanja o arapskom ulaganju u proizvodnju čipova, vojnog naoružanja, njihovog ulaganja u poljoprivredu, turizam, kulturu, bankarstvo, jedina arapska investicija koja je potpuno realizovana jeste Er Srbija. Er Srbija nasledila je nekadašnji Jat, koji je 2013. godine bio u dugovima i na ivici bankrota.
 
Prema finansijskim izveštajima, Er Srbija posluje pozitivno već od 2014. godine, ali tako što kao prihod računa državna davanja. Država je u Er Srbiju uložila novac bespovratno, i to više od Etihada. S druge strane, arapska kompanija dala je pozajmicu od 40 miliona dolara koja je 2014. pretvorena u vlasništvo od 49 odsto kompanije Er Srbija.
 
Prema istraživanju Insajdera objavljenom u serijalu "Srpsko-arapska posla", država Srbija je za ovih pet godina uložila bespovratno u zajedničku kompaniju nekoliko puta više na razne načine - od otplate dugova do investiranja - dok je Etihad zajedničkoj firmi dao kredit od oko 100 miliona dolara. Za razliku od bespovratnog davanja Srbije, Etihadu kredit sa kamatom mora da se vrati.
 
Prema zvaničnim finansijskim izveštajima Er Srbija završila je 2014. godinu u plusu odnosno prikazan je dobitak od  3,3 miliona evra. Naredne godine on je bio još veći i iznosio je 4 miliona evra. Er Srbija je 2016. godinu završila sa dobitkom u iznosu od oko 1,8 miliona evra, dok je prošlogodišnja dobit oko 16 miliona evra.
 
Međutim, kada se posmatra samo operativno poslovanje kompanije i kada se izuzme iznos državne pomoći koji je za četiri godine iznosio ukupno oko 180 miliona evra, kompanija Er Srbija svake godine posluje u minusu čak, u nekom trenutku, i većem nego nekadašnji JAT. 
 
Vlada Srbije, Ministarstvo finansija i Ministarstvo privrede ni nakon tri dana nisu odgovorili na pitanje Insajdera zbog čega je nastavljeno finasniranje Er Srbije iako država od kraja 2016 nema više obavezu investiranja u ovu kompaniju.
  • Trebaju im

    05.07.2018 10:57
    Kako bi leteli članovi vlade i poslanici, da Etihad ode?
    Mnogi su tu dogovori za koje narod ne zna, niti se karte prikazuju.
  • Hm

    05.07.2018 09:06
    Znači svaki građanin treba da dobije popust pošto se Air Srbija finansira iz svačijeg džepa. Popust treba da je srazmeran procentu drzavnog ulaganja u ovo preduzeće. Za koga da glasam?
  • Vojvosadjan

    05.07.2018 08:26
    Kantice i lopatice.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija