Političari sve agresivniji u (samo)promociji

Političari i marketing, odnosno samopromocija, u Srbiji decenijama žive u simbiozi, a građani svakodnevno dobijaju dozu aktivnosti domaćih funkcionera.
Političari sve agresivniji u (samo)promociji
Foto: 021.rs
Piše: Zoran Strika
 
Hteli to ili ne, samopromocija je postala sve agresivnija, što je i jedan od razloga zbog kojeg mnogi tvrde da srpsko društvo živi u uslovima konstantne izborne kampanje. Među prvim vestima u televizijskim dnevnicima, a na portalima među onim udarnim, često se mogu naći informacije o tome šta je ko uradio, obišao, otvorio. 
 
To je postalo toliko zastupljeno da se političari u nedostatku objekata i manifestacija za otvaranje, dovijaju na razne načine, pa su bolnice otvarane po nekoliko puta, a predmet svečanog obeležavanja postali su i semafori, ekspoziture banaka ili pak ofarbane ograde, kao što je to bio slučaj u Novom Sadu. 
 
Za prvih 20 dana jula na sajtu Grada Novog Sada mogla su se pročitati saopštenja koja prikazuju gradonačelnika ili članove gradskog veća kako primaju goste u Gradskoj kući, obilaze radove na fiskulturnoj sali, polažu vremensku kapsulu u privatni tržni centar ili pak ispraćaju na letovanje decu iz socijalno ugroženih porodica. 
 
Direktor agencije za odnose sa javnošću "Pragma" Cvijetin Milivojević, kaže za 021.rs da pojavljivanje ovdašnjih političara različitog nivoa, na brojnim otvaranjima i promocijama, navodi na to da se sopstveni interes spaja sa obavljanjem javne funkcije.
 
"Logično je da se političari pojave na otvaranju kompanije koja zapošljava veliki broj ljudi u ovoj zemlji, a da država nije morala da daje subvencije, odnosno novac građana za to. Tada njihovo prisustvo ohrabruje druge investitore. Kada se već pominje otvaranje nekih malih prodavnica kojima prisustvuju funkcioneri, onda je tu potpuno jasno da se radi o marketinškim aktivnostima za potrebe, uslovno rečeno, klijenta. Ne mora da znači da postoji neki ugovor između njih, ali sam termin promocija podrazumeva pozitivnu priču o nekome i nečemu. Ako se tome na neki način pozajmi funkcija, kao što je predsednik opštine ili gradski sekretar, to je apsolutna zloupotreba položaja. U normalnom svetu to je nepojmljivo", ukazuje Milivojević.
 
Urednik KRIK-a Stevan Dojčinović okreće se ka sadašnjoj vlasti, navodeći da je logika vladajuće partije da se konstantno "bilduje rejting", što ne može da se ostvari bez pojavljivanja u medijima. Zbog toga se oni na samopromociju, pa i na ponekad besmislene aktivnosti, odlučuju veoma proračunato.
 
"Neke krupne stvari u politici su često teško merljive, nisu vidljive, dok postoji druga strana, kao što su otvaranja radnji ili semafora, koja je mnogo vidljivija. To je mnogo vizualnije i donosi instant vidljivost. Očigledno da to prolazi i da to ima pozitivnog uticaja na njih politički imidž, premda te situacije izgledaju kao loš vic. Svaka odluka sadašnje vlasti trebalo bi da se gleda sa tog aspekta promocije, jer to jeste njihov cilj", objašnjava Dojčinović.
 
"U Srbiji se više ništa ne krije"
 
Međutim, težište sa samopromocije ponekad se pomera na otvoreno promovisanje nečijih usluga. Tako su nedavno u Kraljevu načelnik okruga i zamenica gradonačelnika Marica Mijajlović prisustvovali otvaranju kineske radnje. To je prikazano kao investicija za ovaj grad, a lokalna televizija ovaj događaj je opisala narodnom izrekom da "dokon pop i jariće krsti".
 
Političari se nereko, smatra Milivojević, nalaze u situaciji da su istovremeno "opinion lideri", ali i "opinion mejkeri". Da utiču na mišljenje javnosti omogućuje im harizma koja dolazi sa funkcijom, a ona ujedno daje mogućnost da "spoje ugodno sa korisnim" te da budu "opinion lideri". Na taj način oni svom poslovnom partneru ili prijatelju mogu da daruju (ili naplate) ogroman publicitet, što za sobom povlači i pozitivan imidž proizvoda, kompanije ili usluge.
 
"Ako ste vi u poziciji pa pozovete najvažnijeg čoveka u zemlji na neki događaj, onda ste vi rešili sve svoje probleme. Od publiciteta do kredita banaka", dodaje Milivojević.
 
Političari nemaju nameru da sakrivaju svoje klijente, zbog čega se dešava da promovišu upravo one sa kojima imaju saradnju, smatra Dojčinović. Ipak, mišljenja je da su takvi primeri izuzeci koji potvrđuju pravilo.
 
"Čak i kada postoji politički klijentelizam oni se ne libe da promovišu svoje partnere. U Srbiji se ništa više ne krije, pa ni korupcija. Gde god mogu da dobiju politički poen, oni će za tim krenuti, bez obzira šta je iza svega. Recimo, Siniša Mali je kao gradonačelnik Beograda otvarao blok zgrada koju je sagradila jedna holandska kompanija za koju se ispostavilo da je bila u poslovnom odnosu sa njim. On je preko ofšor firme, zajedno sa njom, vodio neki posao. U tom slučaju radi se o tome da je on koristio svoju funkciju da bi promovisao svoje poslovne partnere", dodaje sagovornik 021.rs.
 
Politički klijentelizam podrazumeva pre svega razmenu novca između nosioca vlasti i klijenata, što bi mogle da budu privatne kompanije. Tako se, uz uzajamne usluge, obezbeđuje monopol na tržištu, prilagođavanje zakonskog okvira privatnicima, davanje prednosti u javnim nabavkama, za informacije o situaciji na tržištu i još mnogo toga.
 
O odnosu marketinga, odnosno "advertajzinga" i srpske politike govorio je i u intervjuu za 021.rs zamenik glavnog urednika "Nedeljnika" Branko Rosić, koji je naveo da su politika i oglašavanje prirodno sastavljeni, te da su političari ništa drugo nego - starlete.
 
"To se pogotovo vidi u ovoj zemlji gde je reklamiranje neka vrsta hemije, jer nas konstantno ubeđuju da naš tanki novčanik može biti tanji, a da je on u stvari debeo. Domaći advertajzeri imaju veoma težak zadatak, zato što nas oni ubeđuju da napolju sija neviđeno kalifornijsko sunce, a mi vidimo da je kiša. Kod nas ministri i političari nisu službenici naroda, nego postoji jedna inverzija, da smo mi sluge političara, odnosno sluge službenika naroda. Oni se bave samo svojom refleksijom, kako na društvenim mrežama, tako i u medijima", kazao je Rosić.
 
Moglo je i drugačije
 
Nisu oduvek političari bili ti koji su se utrkivali ko će lepše da ispadne pred kamerama i fotoreporterima. To je bilo namenjeno za muzičke i filmske zvezde.
 
O tome kako je nekada bilo svedoči nekadašnji gradonačelnik Novog Sada Jovan Dejanović. Tokom njegovog osmogodišnjeg mandata izgrađeno je preko 30 javnih zdanja, među njima su Spens, zgrada Srpskog narodnog pozorišta, Most slobode, zgrada Doma zdravlja na Limanu.
 
Upravo tu zgradu Doma zdravlja otvorio je ne neko ko pripada društvu političkog džet-seta, nego doktorka Mara Ognjanović koja je radni vek posvetila deci školskog i predškolskog uzrasta.
 
"Ja sam tada odlučio da čast presecanja vrpci prepustim dobrim ljudima, Novosađanima, koji su vredni i zaslužni za razvoj grada. Za svaku iole ozbiljniju priliku tražio sam pravog čoveka koji bi mogao to da upriliči, a Novi Sad je, na našu sreću, tada imao značajnih i znamenitih ljudi. Tako je Mara Ognjanović otvorila Dom zdravlja na Limanu, jer je ona zadužila Novi Sad i Novosađane", kaže Dejanović za 021.rs.
 
Tokom osam godina svog mandata Dejanović je presekao jednu vrpcu - onu prilikom otvaranja Mosta slobode 1981. godine.
 
Tri i po decenije kasnije, vrpce se presecaju svaki dan, a kao značajna investicija za građane predstavljaju se kineske prodavnice. Funkcioneri u službi građana, a u stvari u službi marketinga, gotovo da deluju kao sportisti sa sponzorima na svojim dresovima.
 
Tako ujedno pokazuju i na visok stepen političkog klijentelizma u Srbiji, a on, kao takav, omogućava da se društvena lestvica ne menja, nego da bogati postanu još bogatiji, a siromašni čvrsto ostanu na svojoj poziciji potlačenog.
  • Kohones

    25.07.2017 22:41
    Imam potrebno da izađem na ulicu i pravim dreku i haos a i iskustvo sa Slobom onomad ALI ZA KOGA????
    Za svoju decu svakako ali da bi terao ove treba mi bar u najavi da imam nekog koga bi mogao kao onda da podržim a takvih NEMA ni na puškomet.
    za demokrate?? pre bi crko
    za nacionalne partije???? ne postoje
    za Čedu i onog pajaca Čanka i druga im kome je dosta bilo??? grupa lezilebovića i šarlatana
    za sunđer boba UN mastera???
    za zaštitnika ljudskih prava koji je totalno anemičan???
    DA LI STE SVESNI DA NEMA NIKOGA NA POLITIČKOJ KARTI SRBIJE ZA KOGA VREDI CIPELE OBUTI A KAMOLI IZAĆI NA ULICU!!!
  • Иван Грозни

    25.07.2017 16:49
    Једна од највећих заслуга српског народа за светске науке друштвеног усмерења биће то што ће се на свим озбиљним универзитетима озбиљно изучавати наш нестанак, тј. наше колективно самоубиство.
  • Smartass

    25.07.2017 15:34
    Da smo se reshili Slobe ko Rumuni Chausheskua, ne bi se bagra toliko osilila pa oglodala lesh drzhave koji je ostao iza njega.

    Sad imaju fore da haraju par generacija, koliko obichno treba Srbiji da po*izdi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti