Autor: BBC News na srpskom

BBC
26.06.2019.
08:02 > 11:09
Srpski jezik mogao bi da se izučava na svim fakultetima, ali ko će zaista imati korist od toga?
  • može

    27.06.2019 07:45
    Zašto da ne. Pomoći će se profesorima srpskog jezika da imaju zaposlenje i primaju platu (ciljano ne koristim "da rade", jer rezultati njihovog rada su upravo problem i doveli su da neko dodje na ovako glupu ideju. Da oni rade svoj posao, nepismeni ne bi ni imali prolaz na fakultet, jer bi imali dvojku iz srpskog. Ovako, hajde da produžimo njihov nerad na još pet godina. Zašto neko misli da isti ti ljudi koji nisu djake osnovne i srednje škole naučili pismenosti, da će drugačije raditi na fakultetu? Ko tako misli, neophodnija mu je nastava iz logike od nastave jezika.
  • dva

    26.06.2019 17:34
    Nije samo strucno
    Vidim da se negde istice da je fakultet namenjen strucnom usavrsavanju. To je problem, sto se u to pretvorilo, i kao percepcija i kao realizacija. Strucne skole i vise strukovne su za strucno usavrsavanje. Fakultet bi trebalo da te izgradi i u nekog ko misli i to ne samo u okvirima struke Ja sam za, kao sto neko rece, analizu i pisanje tekstova raznih formi + izborni: knjizevnost ili filozofija. Sve to na poslednjoj godini i masteru i samo pod uslovom da je dobro i pametno osmisljeno.
  • dragan

    26.06.2019 15:01
    Poruka
    Ne treba uvoditi u nastavu predmete koji nisu od znacaja za nauku koja se izucava.
    Uvodjenje srpskog, veronauke, geografije, istorije, biologije itd... na prirodnim naukama na masinskom, elektrotehnickom i sl. Fakultetima nema smisla.
  • ex chapman

    26.06.2019 14:33
    duValno obrazovanje
    čujem da ste uveli nekakvo duValno obrazovanje? jel' to znači da deca sad na fakultet kreću sa 7 godina? mislim pre nego što završe osnovnu i srednju školu u kojoj je trebalo da nauče srpski jezik!? moja generacija je bila toliko napredna da smo mi svi već solidno govorili maternji jezik kad smo kretali u osnovnu :)
    neko ko je "funkcionalno nepismen" na maternjem jeziku - pa taj nema šta da traži na fakultetu! ima i ovde onih sa vokabularom od 500 reči, koji ne "veruju" u spelling i kojima je slaganje vremena misaona imenica - ali oni ne idu na fakultete već rade poslove za koje su kvalifikovani. mora da se napravi jasna distinkcija između obrazovanih i neobrazovanih, kulturnih i nekulturnih - ne može jedino merilo vrednosti biti količina para i bezobrazluka. vreme je da se lažni studenti generacije i lažni doktori nauka pomire sa činjenicom da su oni ISPOD vas sa stvarnim obrazovanjem! vreme je da ih vratite tamo gde im je mesto!
    kad svako zauzme mesto koje mu pripada po osnovu obrazovanja - tek tada Srbija može da uopšte sanja o nekakvom napretku. sve dotle je sviranje...
  • Гокси

    26.06.2019 14:26
    Кад би ви знали колико су само моје колеге неписмене, увели би и књижевност на факултете.
  • opalim te g...m

    26.06.2019 13:19
    NE!!! A zasto? To treba da se resi u osnovnoj skol, U OSNOVNOJ SKOLI ! Sve kasnije je osposobljavanje za posao. E, zato i imate takve strucnjake.
  • NSrdjan

    26.06.2019 13:11
    Prirodne nauke
    Da budemo realni, vise bi se 'leba najeli da na fakultete uvedemo vise casova engleskog i potencijalno drugi strani jezik, nego srpski. Sutra ce se, isto tako, neko setiti da smo se udaljili od Boga, pa ce uvesti veronauku. Dok se moderan svet razvija i gleda napred, mi se zamlacujemo malim i velikim slovom.
  • @Alex v

    26.06.2019 12:56
    Ne razumete, ni vi ni iko drugi, jer to se tako govori tamo odakle je ona, kao sto se govori vazduplohov tamo odakle doticni dolazi, tako da nece ona sad menjati nacin svog govora, jer to je deo njene tradicije i dedovine, a ti neki pametnjakovici koji smisljaju gramatiku neka nadju nesto korisnije cime ce se baviti, na primer zastitu cirilicnog pisma, koje izumireeeeee
  • J

    26.06.2019 12:52
    Uvesti i matematiku.
  • vslv

    26.06.2019 12:40
    Gramatika ne treba.
    Književnost ne treba.
    ALI: razumevanje pročitanog i kako je neko predložio, pisanje stručnih tekstova koje bi onda profesor pregledao sa aspekta stila i pravopisa, itekako DA!
  • Posmatrač

    26.06.2019 12:33
    Ovo je čist bezobrazluk nezaposlenih profesora srpskog jezika koji su linijom manjeg otpora izabrali studije posle kojih neće moći da se zaposle, osim u nekoj osnovnoj ili srednjoj školi.

    Zar da mi pismeni studenti budemo taoci manjine koja je nepismena i besposlenih lingvista?

    Uzgred, ko garantuje da će nastavni programi maternjeg jezika na fakultetu biti korisni za opismenjavanje studenata, ako je poznato da prosvetne vlasti nisu bile u stanju da naprave čestite nastavne programe u predfakultetskim fazama obrazovanja. Ako ova glupost zaživi, hoće li biti i lektire na fakultetima?
  • Profesor

    26.06.2019 12:25
    Problem je nastao u osnovnoj i srednjoj školi, pa ga tamo treba i rešavati. Protiv srpskog na fakultetima!
  • Android 17

    26.06.2019 12:16
    Ma da najbolje odeš da studiraš matematiku, građevinu ili fiziku, pa ti pritom uvale da malo pročitaš Dostojevskog, da napišeš sastav.
    Ostavite lepo srpski u osnovnim i srednjim školama, na fakultet se ide da se usavršava i usmerava.
  • Experience

    26.06.2019 12:13
    @Mali Gan
    Reč "srpski" se piše malim slovom.
  • Jogi Letač

    26.06.2019 11:52
    Srpski jezik treba da se nauči tokom osnovnog i srednjeg obrazovanja. Na fakultetu, samo tamo gde je to neophodno, kao što je bio primer žurnalistike. Ako su studenti "nepismeni", onda profesori u osnovnoj i srednjoj školi nisu dobro uradili svoj posao. A dodatni problem je što mlade generacije jako malo čitaju knjige, jer se kroz čitanje učvršćuje znanje gramatike a i povećava fond reči.
  • Мунгос

    26.06.2019 11:42
    Када неки неписмени допис стигне пословном субјекту, пошиљалац већ у старту губи део угледа који треба да му донесе посао например.
    Студенти нису свесни колико је важна њихова писменост, зато заиста некима треба то учење натурити на силу. Добар професор ће научити студенте изражавању и писмености, а свршени студенти ће му касније у пракси бити веома захвални. Рецимо како треба да изгледа молба, судски поднесак, обраћање, потпис, извештај о извршенм радовима…..
    Не стоји примедба да учење српског језика форсирају професори, то ради сама потреба.
    Иначе, ја скоро увек пишем без „č,ć,š,đ“, па не кажу да сам због тога неписмен.
  • Ans

    26.06.2019 11:38
    Nije neophodan! Ko nije naučio srpski jezik tokom prethodnih 12 godina, valjda kvalitetnog školovanja, nikad ga neće ni naučiti.
  • /

    26.06.2019 11:38
    /
    imate buseve sa cirilicnim displejima pa se raspadaju
    sta ce tek biti sa fakultetima ionako ste studente pretvorili u verski zatucane talibane
    medicinari vam slusaju cecu i igraju kolo
  • Milutin

    26.06.2019 11:36
    Ne znam zašto se sad to dovodi u pitanje.Uvođenje srpskog jezika na fakultete je više nego potrebno s obzirom da danas imamo situaciju da su neki ljudi pozavršavali vrlo ozbiljne fakultete a ne znaju da sastave prostoproširenu rečenicu.
  • Zana

    26.06.2019 11:34
    Cirilica
    Nepismeni jesu , ali zavisi koji su fakultet zavrsili.Zasto ne uvedu obaveznu informatiku jer profesori i nastavnici Srpskog neznaju da popune elektronski dnevnik npr.Znaci prirodnjake treba opteretiti jos vise.Svi mogu citati knjige i pisati kako hoce kad imamo tolika pisma ,ali matematiku ne mogu svi razumeti.
  • Jelena

    26.06.2019 11:17
    Obavezno
    Mnogi dođu ko zna kako do fakulteta a ne znaju iz maternjeg jezika ni ono što se uči u osnovnoj školi.
  • Stevan

    26.06.2019 11:17
    Ako im nije dosta 12 godina , nece im pomoci ni ta jedna dodatna.
  • Nišlija

    26.06.2019 11:04
    Da li će Mađari na novosadskiim fakultetima imati srpski kao obavezan predmet?
  • Novosadjan

    26.06.2019 10:59
    Zato smo tako i uspesni kad je vaznija cirilica i srpski od strucnosti
  • Nana

    26.06.2019 10:58
    @Kaćanka
    E pa vidiš to i jeste problem, što su mnogi završili i osnovne i master studije, a totalno su nepimeni. Kako je to moguće?! Tako što današnje visoko obrazovanje obrazuje fahidiote a ne intelektualce.
    Ne kažem da svi teba da pišemo kao lektori, ali su nedopustive greške koje su postale neki vid standarda, pogotovo za fakultetski obrazovane.
    E sad će da se jave inženjeri kako njima to nije potrebno i slično. Ja sam tehničke struke i odmah da kažem da me je sramota kada čitam mejlove svjih kolega.
    Ipak mislim da ovakav način opismenjavanja neće pomoći, sve štose uči za ocenu pokazalo se kao jalovo. Možda na fakultetima uvesti jezik kao obavezan ali ne ocenjivati ga. Neka se pišu eseji vezano za stručne teme kao na zapadu, a profesori neka lektorišu. Možda, kažem možda se neko i opimeni. Iako sam sigurna da će većina i to platiti nekom drugome da uradi, kao što rade i sada.
  • Mali Gan

    26.06.2019 10:42
    Sulude ideje suludih ljudi koji nas jašu i ne silaze. Pa ko se do fakulteta nije opismenio ne trebaju mu ni Srpski ni fakultet. Čitajte knjige, tako se isto uče jezik i pravopis. Građansko vaspitanje je bolja ideja, u tome smo funkcionalno nepismeni.
  • Treba

    26.06.2019 10:42
    Potreban je itekako. Studenti dolaze iz raznih krajeva i sredina, to je veliko šarenilo reči, gramatičkih "pravila" itd, itd...
    Džaba sve diplome ako se ne može sročiti rečenica ili tekst, da ima smisla, da se razume, da je napisamo pravilno. Jezik treba negovati na svim nivoima obrazovanja.
  • Nenad

    26.06.2019 10:34
    apsolutno neophodan!
    Uvođenje spskoj jezika kao obaveznog predmeta na fakultete je NEOPHODNO!
    Kao profesor srpskog jezika i književnosti nisam sasvim objektivan, ali govorim iz iskustva, jer je nivo pisane, a pogotovo govorne kulture kod nas katastrofalan. Hajde što nam se političari "frljaju s padeži" ali je sve više akademski obrazovanih ljudi koji su praktično poluspismeni. Pravopis u Srbiji kao da više nikog ne interesuje, i niko ga ne poštuje.
    Stomak mi se prevrnuo kad sam na nagovor jednog prijatelja nedavno lektorisao diplomski rad njegovog sestrića. Dečko koji završava jako težak tehnički fakuktet ne ume da sastavi smislenu i gramatički i pravopisno ispravnu rečenicu. Poražavajuće. Svakodnevno preko medija slušamo ljude koji natucaju srpski, služe se poštapalicama i slengom.
    Istine radi, potrebno je povećati fond postojećih časova srpskog jezika u osnovnim i srednjim školama jer se sve slabije radi sa đacima, ali bi značajno bilo i uvođenje državnih testova za polaganje (makar) gramatike.
    Potpuno smo nemarni prema svom jeziku koji je zatrpan tuđicama, a u poslednje vreme sve je veći i uticaj engleske sintakse. Sportski komentatori su očajni, ali blago je reći očajni.
    Nema segmenta ljudske delatnosti gde je jezik nebitan. Dobro poznavanje jezika je potrebno i onome ko predaje biologiju ili hemiju da bi umeo da jasno i precizno izrazi svoju misao, ali i doktoru, ekonomisti i pogotovo pravniku. Ovde ni državna TV kuća nema profesore dikcije!!!
  • Hadus

    26.06.2019 10:29
    Da
    Naravno da treba, i to da bude uslovni ispit na prvoj godini. Mogao bi da se polaže iz tri dela: diktat, usmeni deo (dikcija i poznavanje književnosti) i pismeni deo - da se vidi ko piše NE zaedno sa glagolom, hvali-fali, sumnjam-sumljam, bi/bih, naravno i upotreba padeža...
  • Neda

    26.06.2019 10:12
    Nepismeni sa 19 god. ?
    Pismenost treba da se stekne do 19 . God. Jer svi neće studirati , a svi trebamo biti pismeni.bruka je da possll19. God. Neznano svoju pismenost.
  • XY

    26.06.2019 10:12
    OBAVEZNO!
    Naravno, uvesti ga kao obavezan jezik jednom nedeljno tokom svih godina osnovnih studija.
    Svi, koje sam u poslednjih godinu dana upoznala, su visokoobrazovani a u osnovnoj komunikaciji pišu (nekad i izgovaraju): ja bi, ti biH, nemože, nemogu, nisakim... I mnogo više.
    Kad im ukažem na grešku i ispravim, smatraju me "pametnjakovićkom" i pokušavaju da se opravdaju na: "lošu učiteljicu" "grozne nastavnice" "nisam voleo/la da učim" "ne volim da čitam" i sl.

    Jedno je greška pri kucanju u doba touch tehnologije, a potpuno druga kada se gramatika ne savlada do srednje škole i takva ostane do poznijih godina. Tu nikakv izgovor ne bi smeo da važi.
  • Dušan Savić

    26.06.2019 09:50
    Ne
    Ne nije.
    Kao inženjeru nije potreban na fakultetima. Fakultet služi za stručno usavršavanje.
    Problem nastaje u osnovnoj i srednjoj školi. Umesto tu da rešavamo nepismenost. Aj sad da zaposlimo prof srpskog na fakultete i time rešimo malo nezaposlenih profesora.
    Opet se rešavaju posledice a ne uzrok.
  • Vladan

    26.06.2019 09:24
    Naravno da treba. Ljudi su jezivo nepismeni. To se najbolje vidi u porukama, statusima na socijalnim mrezama... itd... Katastrofa...
  • S

    26.06.2019 08:53
    Gramatika
    Ovaj predmet je neophodan. Društvene mreže, moderne tehnologije i uopštena nezainteresovanost za jezik su dovele do toga da studenti nemaju osnovna znanja iz srpskog jezika. Dešava se da napišu diplomski bez č,ć,š,đ, kao i da ne znaju kada je potrebno upotrebiti znakove interpunkcije, a o izražavanju da ne govorimo.
  • Alex v

    26.06.2019 08:36
    Ako želiš da te smatraju pismenim, budi pismen. Druga stvar je koliko trebaš biti, da ne kažem koliko je dovoljno. Po logici, što si školovaniji, trebao bi biti pismeniji i u gramatičkom i u bilo kom drugom smislu. Imam primer iz firme gde radim gde koleginica koja ima formalno obrazovanje i takvo zvanje, upotrebljava izraze i "gramatiku" za neverovati. "Ćuteo", "vrišteo", "svema ljudima", "problem će da Vi bude što će platite prevoz malo više" što je po meni nedopustivo! A ona ne želi da shvati u čemu je problem ili ga ne vidi što je još gore! E kako to rešiti ili bar ublažiti...je pitanje.
  • Kaćanka

    26.06.2019 08:21
    Tablica množenja
    Na fakultetima nije potreban ovaj predmet jer onaj ko ga do fakulteta nije naučio ne treba i ne moze da bude uopste upisan na akademske studije!!
  • www

    26.06.2019 08:19
    Naravno da jezik nije ugrožen! Ugroženi su profesori srpskog jezika i smislili su kako da nabave sebi posao. Neka se pozabave svojim "proizvodom" na osnovnom nivou, to jest, nastavnicima koji predaju u osnovnim i srednjim školama i neka vrate u gumanazije nastavu jezika, jer se tamo po programu uči samo književnost. Osim toga, tvrdim da se na fakultetu uopšte ne bave govornim jezikom i da 90% svršenih srbista ne zna ni da razlikuje, ni da nekome objasni akcente. A o drugim aspektima govornog jezika da ne pričam! Oni se bave samo pisanim jezikom, a to je tek mali deo jezičke komunikacije.
  • Ing

    26.06.2019 08:15
    DA
    Naravno. Sve sami dr mr sci ... a prakticno nepismeni i nekulturni. Ja bih i Bonton uveo. Pored strucnosti, visokoobrazovani kadar bi morao da bude pre svega opste obrazovan i vaspitan.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna