Subvencije za električne automobile promašena mera: Prosečan čovek ih ne kupuje
Dok uvoznici automobila pozdravljaju donošenje uredbe o subvencijama za kupovinu električnih automobila, ekonomisti kažu da je kupovina takvih vozila u Srbiji još uvek simbolična.
Foto: Pixabay
Subvencije bi, kažu ekonomisti, trebalo usmeriti ne ka imućnim, već ka ostalim građanima, piše Danas.
Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencija za kupovinu novih vozila na električni i hibridni pogon, koju je Vlada Srbije donela 2. marta, kupovina putničkih i teretnih vozila subvencionisaće se iznosom od 2.500 do 5.000 evra. Za nabavku mopeda i lakog tricikla predviđena je dodela subvencija u iznosu od 250 evra.
Kada je reč o motociklu, motociklu sa bočnim sedištem, teškom triciklu, lakom i teškom trociklu, subvencije su 500 evra. Prava na subvencije imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, a zahtevi se mogu podneti zaključno sa 31. oktobrom ove godine.
Za subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila predviđeno je 294 miliona dinara, odnosno duplo više nego što je to bio slučaj prošle godine.
Generalna sekretarka Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac kaže za Danas da je uredba o subvencijama za kupovinu električnih i hivridnih vozila dobra jer povećava njihovu proizvodnju.
"Uredba je svakako korisna i trebalo ju je produžiti i ranije. Jednostavno, otkako se dodeljuju subvencije prodaja električnih i hibridnih automobila u Srbiji se povećala. Treba naglasiti da je u većem obimu kupovina povećana kada je reč o hibridnim automobilima, a razlog je taj za što za njihovu vožnju nije potrebna izgradnja dodatne infrastrukture kao u slučaju električnih, gde je nužno postaviti mrežu punjača baterija elektro vozila. U tom segmentu u Srbiji se mora uraditi još dosta s obzirom na to da u ovom trenutku postoji izuzetno mali broj punjača. Taj broj je naravno nedovoljan i potrebno je raditi na tome da se postavi veći broj javnih punjača za elektro automobile širom zemlje. To je jedan od preduslova za povećanje prodaje takvih vozila u našoj zemlji", objašnjava ona.
Dodaje da su se uvoznici automobila susretali sa situacijama da im kupac vrati električno vozilo koje je pazario zbog toga što ne može da ga koristi na način kako želi zbog nedostatka elektro punjača.
Iako vožnja po gradu u principu ne predstavlja problem, nedostatak dovoljno punjača se oseti čim se krene na put van grada.
Prema rečima Aleksandre Graovac, da subvencije pomažu kada je reč o odluci da se kupi električno vozilo, najbolje pokazuju podaci da je 2021. godine takvih vozila u Srbiji bilo prodato 113, a prošle 237.
"Shodno tome očekujemo da se nakon produženja uredbe o subvencijama broj prodatih električnih automobila u tekućoj godini poveća, ali treba naglasiti da će to zavisiti i od celokupne potražnje za automobilima koja je zbog epidemije korona virusa u padu", navodi Aleksandra Graovac.
Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da ne smatra da su električni automobili segment ka kome bi trebalo usmeravati subvencije jer one u datom trenutku ne mogu podstaći njihovu masovnu kupovinu zbog visoke cene tih automobila.
"Kupovna moć u Srbiji nije takva da bi građani sa prosečnim primanjima mogli da razmišljaju o kupovini električnih automobila čije su cene izuzetno visoke. Naravno, svugde u svetu se, zarad zaštite životne okoline, radi na tome da u saobraćaju bude što više električnih vozila. U Srbiji je, zbog niskog standarda stanovništva koje se sada suočava i sa rastom inflacije, to proces koji neće ići brzo. Shodno tome, ne bi trebalo da subvencije usmerava ka podsticanju kupovine električnih automobila jer značajniji rezultati tu ne mogu biti ostvareni pa tako to onda ni ne može biti prioritet. Prioritet za dodelu subvencija bi pak trebalo da budu projekti vezani za razvoj domaće privrede. Potrebno je da subvencije idu u ruke onih kojima su zaista potrebne, a ne onima koji imaju i više nego dovoljno", objašnjava Kovačević.
Sa druge strane, on ističe da je zbog turizma i tranzitnog saobraćaja veoma korisno da se u Srbiji mreža punjača za električna vozila raste i širi na teritoriji cele zemlje.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Najavljeno da Srbija dobija fabriku AI: Zašto baš naša zemlja i imamo li dovoljno stručnjaka?
30.10.2025.•
0
Dok se u Srbiji zatvaraju tradicionalne fabrike, najavljuje se otvaranje fabrike veštačke inteligencije.
Gde u EU je najskuplji i najjeftini gas, a gde struja?
30.10.2025.•
0
Cena gasa za domaćinstva u Evropskoj uniji u prvoj polovini ove godine pala je 8,1 odsto u odnosu na drugu polovinu 2024. godine.
Nvidia postala prva kompanija koja vredi pet biliona dolara
30.10.2025.•
0
Kompanija Nvidia postala je prva u istoriji sa berzanskom vrednošću većom od pet biliona dolara.
Vučić: Postoje ideje da neki fondovi preuzmu deo NIS-a, ne znam da li će Amerikanci to prihvatiti
30.10.2025.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da postoje ideje da neki fondovi preuzmu deo NIS-a, ali da nije siguran da li će Amerikanci to prihvatiti ili ne.
Počinje izrada zakona o kritičnim sirovinama kojim se Srbija usklađuje sa EU
29.10.2025.•
1
Ministarstvo rudarstva i energetike saopštilo je da je započeta izrada Nacrta novog Zakona o rudarstvu i geološkim istraživanjima, koji će zameniti aktuelni zakon iz 2015. godine.
Evropski proizvođači automobila pred obustavom proizvodnje: Nestašica poluprovodnika
29.10.2025.•
2
Evropski proizvođači automobila upozorili su da će, ukoliko se ne pronađe rešenje, biti primorani da zaustave proizvodnju u roku od nekoliko dana zbog pogoršanja nestašice poluprovodnika.
Ministarka energetike: Rafinerija u Pančevu radi do 25. novembra, Srbija ima zalihe nafte i derivata
29.10.2025.•
9
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da će rafinerija u Pančevu, koja je u vlasništvu Naftne industrije Srbije (NIS) koja su SAD uvele sankcije, nastaviti da radi do 25. novembra.
APR: Usklađivanje sa novim Zakonom o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika do 1. decembra
29.10.2025.•
4
Agencija za privredne registre (APR) saopštila je da registrovani subjekti treba da se sa novim Zakonom o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika usklade do 1. decembra.
Sankcije NIS-u i problemi sa gasom mogu uticati na ocenu MMF-a o Srbiji
29.10.2025.•
3
Predstavnici MMF-a do sutra su u Srbiji, gde prikupljaju podatke za drugu reviziju aranžmana koji ta finansijska institucija ima sa Beogradom.
Pred uvođenje sankcija: Šta Lukoil ima u Srbiji i kako je tekla sporna privatizacija
29.10.2025.•
1
Iz ruske naftne kompanije Lukoil, koja će od 21. novembra biti pod američkim sankcijama, najavljuju prodaju imovine izvan Rusije, što bi značilo i prodaju te firme u Srbiji.
SAD nisu spremne na kompromis oko NIS-a: Prihvataju samo dva rešenja, evo koja
29.10.2025.•
39
Vašington nije spreman na bilo kakve kompromise u vezi sa sankcijama protiv NIS-a i očekuje od Vlade Srbije da iznese konkretan predlog, odnosno plan, kako će eliminisati rusku kontrolu i vlasništvo u ovoj kompaniji.
Vučić: Molim naše američke partnere da nam ne uvode sekundarne sankcije
29.10.2025.•
69
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić kaže da je zamolio američke partnere da ne uvode sekundarne sankcije finansijskim institucijama Srbije.
Situacija oko NIS-a i dalje neizvesna: Država i kompanija daju kontradiktorne informacije
28.10.2025.•
11
Situacija oko NIS-a i dalje je neizvesna. Predsednik Aleksandar Vučić prvo je rekao da smo do kraja godine bezbedni, a sada je skratio rok - sigurni smo do sredine novembra.
Tehnološki giganti Epl i Majkrosoft sada "teški" više od četiri biliona dolara
28.10.2025.•
1
Tržišna vrednost američkih tehnoloških kompanija Epl i Majkrosoft premašila je iznos od četiri biliona dolara tokom današnjeg trgovanja na berzama.
Koje su opcije Srbije?
28.10.2025.•
14
Četvrtak, 23. oktobar, bio je prijatan jesenji dan. Već oko 11 časova temperatura je dostigla 23 stepena i svako ko je mogao odlučio se za šetnju.
MOL: Ponovno pokretanje proizvodnje u Rafineriji Dunav teče po planu
28.10.2025.•
1
Mađarska kompanija MOL grupa danas je saopštila da se ponovno pokretanje proizvodnje u postrojenjima Rafinerije Dunav, koja nisu pogođena požarom, odvija po planu.
NIS: Sve pumpe u Srbiji rade redovno, ima dovoljno zaliha naftnih derivata
28.10.2025.•
3
Svi maloprodajni objekti NIS-a posluju trenutno u redovnom režimu rada, uredno su snabdeveni i obezbeđene su dovoljne zalihe naftnih derivata za domaće tržište.
Rojters: Zbog sankcija NIS-u - zaustavljena isporuka milion barela nafte Srbiji
28.10.2025.•
21
Zbog američkih sankcija NIS-u sprečen je transport jednog tovara sirove nafte u Srbiju, objavio je Rojters pozivajući se na izvore upoznate sa situacijom.
Amazon otpušta 30.000 radnika
28.10.2025.•
1
Kompanija Amazon od danas počinje ukidanje 30.000 korporativnih radnih mesta, jer radi na smanjenju troškova i prekomernog zapošljavanja, do kog je došlo na vrhuncu potražnje tokom pandemije, objavio je Rojters.
Lukoil najavio prodaju svoje imovine u inostranstvu zbog sankcija SAD
27.10.2025.•
2
Ruska naftna kompanija Lukoil saopštila je danas da, zbog uvođenja sankcija nekih država protiv te firme i njenih podružnica, namerava da proda svoju imovinu u inostranstvu.
Milioni Rusa bez pristupa svojoj imovini u EU
27.10.2025.•
6
Pored rezervi Centralne banke Rusije, u EU su zamrznuta i sredstva ruskih privatnih lica. Oni imaju pravo da ih potražuju nazad, ali je to u praksi gotovo nemoguće.
Komentari 34
Ilija
Pićuka
pop25
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar