Autor: Euronews Srbija (Ivana Vlajković)

Info
27.01.2026.
06:51 > 06:52
Veliki broj đaka u Srbiji nastavu pohađa po smenama. Postoje i škole koje imaju jednosmenski rad, odnosno učenici idu samo prepodne na časove.
  • Olja

    02.02.2026 22:37
    Ucenici samo na casu ujutru
    Ovo se desava u Beogradu u skolama koje imaju mali broj ucenika,odnosno mali broj odelenja.
  • Tatjana

    02.02.2026 18:42
    Živim u Sloveniji i ovde je nastava organizovana isključivo u jednoj smeni. Deca kreću u školu u 08:20, osim ako nemaju "predčas" koji počinje u 07:30. Sistem je sjajno rešen: deca imaju užinu (malicu), ručak, a mlađi razredi i popodnevnu užinu. Većina dece ima subvencionisanu užinu, a mnogi i ručak.
    ​Meni se ovo jako sviđa jer su mlađa deca uglavnom već do 14h kod kuće. Prevoz je odlično organizovan, a osnovnih škola ima zaista mnogo. Ovakav sistem omogućava deci da imaju više slobodnog vremena i bolju koncentraciju nego kada idu u dve smene.
  • LH

    01.02.2026 21:59
    Evo ja kao učenik 3. Razreda srednje škole moram da kažem da meni i većini mojih drugara više prija druga smena . U našoj školi menjamo smenu na godišnjem nivou što se meni nesviđa. Kada se vratim iz prve smene kući oko 14:30 jedem i od umora malo odremam i nemam možda 2-3 sata slobodno . Spava mi se već u 22h, a kada smo druga smena ujutro ustnem odmoran i imam vremena za sebe i ako imam neki domaći, kada se vratim iz škole oko 19 :30 opet imam vremena za sebe i ostnem duže budan. Dok u osnovnoj školi smena se menjala na nedeljnom nivou i to mi je bilo sasvim ok. Mene lično prva smena ubija, tačno je da imamo ceo dan posle ali već utorak ne mogu da izdržim a da neodspavam popodne.
    Inače prva 2 časa dok se razbudim ne znam gde se nalazim, časovi počinju u 7:30 , a putnici koji dolaze iz okoline moraju da ustanu u 6 h ako ne i ranije
  • Srbin

    31.01.2026 22:36
    Propast
    Za 5 godina nema djaka ni za jednu smenu !!!
  • Nela

    31.01.2026 20:48
    Škola
    Smanjiti gradivo hitno. Istorija : Bugaroubica, Nabukonosor ,7 rimskih brda
  • Весна

    31.01.2026 18:28
    Где бисте нашли простор за одвијање наставе у једној смени?! Да постоји простор настава би била једносменска као што је у мањим градовима. Чему дискусија о нечему што не може да се реализује?
  • Sanja

    31.01.2026 10:49
    Glas razuma
    Koliko vidim, ovde ljudi uglavnom znaju samo za Osnovne škole i treninge sporta. Da li vam je poznato da isto tako postoje i Osnovne Muzičke i baletske škole, koju nemali broj dece širom Srbije pohađa sa izuzetnim uspehom i rezultatima? Hoće li takve škole moći da rade samo popodne?! (ukoliko Osnovne budu bile samo pre podne)... Ima li u ovoj zemlji još pameti?!
  • Milan

    30.01.2026 22:05
    Ja dok sam išao u školu oduvek sam više voleo poslepodnevnu smenu, bio sam odmorniji jer se lepo naspavam i učim kada sam odmoran. Kada se vratim iz škole imao sam vremena da odem kod druga i igram se. Kada sam išao pre podne dođem kući preumoran i nema šanse da učim, tako da ta teorija da je bolje samo pre podne kod mene bar nije pila vodu a evo sad i moja deca više vole da idu u vrtić posle podne jer se lepo naspavaju i odmorni su.
  • Marija

    30.01.2026 16:22
    Pametna ideja
    Ali kao I sve kod nas ,te reforme ,na nesto bolje,ili nikada ne dodju ili prodje par decenija do realizacije
  • Марина

    30.01.2026 09:47
    Технички проблеми
    Све је то супер и слажем се да је једносменски рад више него пожељан. Међутим, за то мораји да постоје и технички и логистички услови, то јест простор. Школа у којој радим има 1470 ученика. Немогуће је организовати једносменски рад. Изградите нове школе. Смањите број ученика у одељењу. Обезбедите услове рада, па онда релизујте ову идеју. Нећемо наопако - реформе, а процес прилагођавања и осмишљавања да иде у ходу. Показало се да то не даје резултате.
  • Ana

    29.01.2026 17:07
    Napokon!
    Ovo je najbolje rešenje, pogotovo za decu do 5.razreda.Konačno neko pametno razmišlja.
  • Žaomi

    29.01.2026 16:56
    Hajte molim vas
    Verujte to nije ništa.
    Postoje i đaci koje muče ćaci. U jednoj NS gimnaziji direktor je svoje, a kao tuđe đake, premestio u tuđe škole u koje deca idu isključivo POPODNE. Da, dobro ste pročitali, i u kojoj se poslednji 8 čas završava u 20:55č, tako da neki profesori, oni nepodobniji, svoju decu viđaju samo vikendom. Da je Hičkok živ, imao bio odličnu podlogu za neki svoj klasik.
  • Maja

    28.01.2026 17:11
    Vrbas
    Kod nas u Vrbasu sve je manje đaka ,već par škola rade samo u jednoj smeni .
    Mogli bi pomeriti početak prvog časa malo kasnije .
  • Marina

    28.01.2026 13:34
    Mislim da je idealno resenje da deca idu pre podne ..Jer deca nemaju ni kako da idu popodne ni kako da se vracaju iz skole..Najpametnije da deca idu pre podne
  • Velja

    28.01.2026 10:30
    Skracenje casa
    Ako se reformisu programi i usklade sa uzrastom dece.Onda cas skratiti na 35 minuta i onda ce deca biti rasterecenija i odmornija.
  • Средњошколац

    28.01.2026 10:27
    Искуство
    У основној школи смо ишли само преподне и од кад се то десило (после короне) оцене су у целој школи ишле навише, када сам дошао у средњу требало ми је доста времена да навикнем на систем који сам имао пре короне, али и даље мислим да је само једна смена много боља, не мора само пре подне, нек почне настава у 9, 10 небитно, само да може да се успостави дневна рутина.
  • Neso

    28.01.2026 07:19
    I
    Mi starije generacije isli smenski pre i poselle pa nam nista nije bilo zavrsili skole danasnja omladina daoze nebi isla u skole sve im tesko nezaiteresovani jer su raspusteni vise na telwfonima nocu izlaze bez kontrole roditelja onda se roditelji bune druze decu vaspitavas kuci da imaju postovanje znaju obaveze itd vecina vas nezna sta im deca rade kad izlaze dokle izlaze onda kada se desi nesto onda vam kriva drzava krivi ste vi jer decu ne kontrolisete
  • Tata

    28.01.2026 06:57
    Prva smena djacima ostavlja mogucnost za hobi i sport poslepodne. A ovako mnogi treninzi pocinju u 19h a osnovcima se zavrsava 6 cas u posle tog vremena pa nazalost ne mogu da stignu.
  • Aleksandra

    27.01.2026 16:01
    Moj sin više voli popodnevnu smenu, jer se naspava, stigne da nauči, završi domaći, a ostane mu vremena i za razonodu. Kada se vrati iz škole ide na trening, ili opet uči, radi domaći, igra igrice. Kada ide pre podne, dođe kući, ruča, legne da odrema, a posle je bunovan, nem vremena nizašta i tako u krug. Ne dirajte popidnevnu smenu!
  • Gvardiola

    27.01.2026 12:17
    Gimnazija "Laza Kostić"
    Nama u Lazinoj gimnaziji su uništili školovanje, te.2009. kada je doneta fašistička odluka, da svi idu u prvu smenu. I radne subote sa dužim časovima u odnosu na sve srednje škole u gradu. Da se nikom ne ponovi nikad!
  • /

    27.01.2026 11:33
    /
    bilo bi mesta da su srbi zidali skole umesto kladionica.
    ili ce kladionice preimenovati u skole
  • Mama 1

    27.01.2026 11:25
    Niko ne tvrdi da su generacije koje su pohađale školu u smenama falične. Škole su bile bolje, gradiva manje, nastavnici su smatrali da je njihov posao misija. Okolina je bila bezbednija, deca samostalnija. Danas ne smete dete pustiti na ulicu, a baš i nema mnogo mesta za igru u gradovima. U manjim mestima je lakše, deca idu sama do škole, bezbednije je. Jednosmenski rad znači da će dete posle nastave ostati u boravku (barem osnovna škola), da će učiti pod nadzorom, da će moći da se organizuju razne druge aktivnosti. Ovo nije pronalazk tople vode, već iskustva iz drugih zemalja. A smenski rad je takođe traumatičan za nastavnike koji nemaju pun fond časova u jednom školi, već jure iz jedne škole u dugu. I oni imaju decu, porodicu i strah da će sutra ostati bez posla. Ovo je samo delić problema, ali je zaključak da treba osposobljavati škole za jednu smenu. To je zadatak za neku normalnu vast koja želi dobro svojoj zemlji. Naravno, uz oslobađanje gradiva od nakaznih nacionalističkih sadržaja i smanjenje obima, učenje dece radnim navikama i razmišljanju, umesto da bubaju.
  • Rade

    27.01.2026 11:23
    Tipično palamudjenje nekog čija titula ima deset reci i ne služi nicemu kako mislite da smestite svu decu u jednu smenu škole moraju da imaju duplo više učionica i duplo više nastavnika i jedno i drugo nam nedostaje a sto se tiče dobrobiti dece najbolje bi bilo da se malo više uče opštoj kulturi i disciplini u školi i da se izbaci idiotska religija iz škole
  • emI

    27.01.2026 10:47
    Jednosmenska nastava, a popodne dopunska iz stranog jezika, sportovi, aktivnosti likovnog, muzičkog, razni ručni radovi i eto ispunjenog kvalitetnog dana.
    Tako se ne bi plaćali privatni časovi i školice svega.
  • Уча

    27.01.2026 10:25
    Уча
    У сваком случају биће више него профитабилно за приватне часове. Само да потраје а потрајаће.
  • Marko

    27.01.2026 10:19
    Okolna mesta
    Pa, upišite decu u srednje škole u okolnim mestima oko Beograda i Novog Sada. Radi se u jednoj smeni, manja su odeljenja, a to će pozitivo uticati na ekonomiju - prevoz, kupovina hrane u tim mestima itd.
    Eto, i to sam vam rešio...
  • Milan

    27.01.2026 10:03
    тешко
    Једино сеоске школе са 10-15 ученика могу организивати једносменски рад. У Новом Саду има школа са 1.500 деце, мало је и две смене.
  • Odlican predlog

    27.01.2026 09:46
    Samo moguce u selima
    Zbog broja dece koja se slivaju iz sela u grad u gradu je nemoguce izvesti jednu smenu.
    Predlog je odlican i pohadjanjeprve smene samo ima dosta benefita, kako za decu tako i za roditelje.
    To je neki prirodan ritam.
    Ali nazalost, to je moguce samo u manjim sredinama.
  • Miki

    27.01.2026 09:46
    Slazem se da je bolje, ali jenonda potrebno MNOGO vise skola, pogotovo u gradovima jer kapaciteta nema, nista se ne ulaže, a nove zgrade samo niču i sve više opterećuju Titovu neizmenjenu infrastrukturu
  • Klara Cetkin

    27.01.2026 09:37
    Mislim da ideja nije losa ali treba je dobro razraditi. Nekako mi nije ok da se deca vracaju iz skole u 20h. Takodje mi nije ok budjenje u 6:30 da bi se stiglo na nastavu u 08. Idealno bi bilo da nastava pocinje oko 09h, da gradivo ne bude preobimno, da se ne buba nego da znanje bude funkcionalno ... i sve ovo pod uslovom da imamo kompetentne nastavnike, dobre plate i da ne padaju plafoni na decu.... Znaci nemoguce...
  • Marta

    27.01.2026 09:29
    Kontradiktornosti!
    Ovi sto se njihova misljenja prenose, ne shvataju koliko su kontradiktorni. Kazu, deca popodne budu preumorna. Zanimljivo? Ista ta deca popodne treba da rade domace zadatke i uce! Za to nisu preumorni? Kazu, deca popodne kada idu u skolu ne vidjaju roditelje! Da li su ovi ljudi svesni da roditelji rade do 17h u velikom broju slucajeva, da su kuci u najboljem slucaju u 18 h. Ovi sto zive u BG jos kasnije. Davno prosli vreme jada se radilo do 14h dragi moji strucnjaci!
  • @Lexv

    27.01.2026 09:25
    Pokušajte da detetu od šest-sedam god. objasnite značenje izraza blanko, ili gradivo... Kada shvatite da u komunikaciji sa decom koristite izraze čije značenje je nerazumljivo deci odredjenog uzrasta, možda se "spustite" sa vaše tzv intelektualne distance-visine i bolje sagledate probleme dece i u kuci i u školi.
  • TsiBB

    27.01.2026 09:20
    Pitanje prostora.
    U manjim mestima je mnogo škola gde ima dvadesetak učenika u razredu i idu samo u prvu smenu.
    Treba uporediti stečeno znanje takvih učenika sa onima u urbanim sredinama.
    A da li uopšte ima smisla predlagati samo prvu smenu u recimo Beogradu, Novom Sadu itd gde su škole pretrpane?
    Uvesti samo prvu smenu za niže razrede osnovne, znači da će viši razredi ići uglavnom u drugu smenu, zar ne?
    Teoretski dobra ideja, ali praktično neostvariva!
  • Светозар Милетић

    27.01.2026 09:09
    И како то да испоштујемо цењени саговорници ? Школе по граду су дупке пуне и нема места за иглу а камоли да сва деца иду у једну смену. Можда прво да се смањи прекобројна миграција у град, да се прво изграде нове школе, да се прошире постојеће, да се олакша папирологија за добијање услова за проширење школа ... овако само причате шарлатански и теоријски без покрића у пракси
  • Moca

    27.01.2026 09:08
    Hm, a onda kad sutra pocne da radi u tri smene? Srednjoskolsko dualno ga za
    to priprema
  • Jah

    27.01.2026 09:05
    U svim razvijenijim i normalnim zemljama seća idu samo pre podne u skoku. To je nešto najbolje što može da se promeni.
  • Žobotnica

    27.01.2026 09:01
    @Lexv
    "da na kraju godine dodju po blanko diplome i upisu sami sta zele da su zavrsili"

    Nemoj da maltretiraš dečicu našu, zahtev za diplomom može da se popuni onlajn, a diploma da se dostavi na kućnu adresu, sa sve mašnom.
  • Mladen

    27.01.2026 09:01
    Apsolutno
    Apsolutno da za samo jutarnju smenu, ali... za tako nešto je potrebna infrastruktura, koja je u Srbiji iz godine u godinu sve lošija. Razredi sa 30+ đaka postaju sve više pravilo, a ne izuzetak. Činjenica jeste: Srbija nema prostora (dovoljno škola) a pogotovo ne dovoljno nastavnog kadra za tako nešto. Uz to je školstvo neprijatelj trenutnog režima, što situaciju čini samo gorom.
  • 9

    27.01.2026 08:59
    Nema ova zemlja
    Kapaciteta za jednosmenski rad , ali uspeh velikoserbske politike daće rezultate brzo . Sa kradikalima na vlasti biče dece taman za postojeće škole. Za 30 god 1.5 mil manje što rođenih što pobeglih od tigra i žvalavog.
  • Aleksej

    27.01.2026 08:59
    Srbistan
    Prvo, nije normalno za ljudski organizam da se tako rano budi i ide u skolu (ili na posao) kao sto mi radimo. Traume za ceo zivot.
  • Profesor

    27.01.2026 08:57
    Roditelj
    Analiza je urađena perfektno. Pohađanje nastave u dve smene je relikt nekih prastarih vremena i vezano je uvek za siromašne države. Nažalost i dalje se kod nas grade nepotrebni ogromni stadioni umesto škola i sala za sport. Naravno da je fiziološki i psihološki opravdan rad u jednoj smeni. Međutim nema ovde ko o tome da misli, a da je moćan da nešto preduzme. U Srbiji jedva nekolicina škola ima projekat jednosmenskog rada, međutim procenat obuhvaćenih učenika je na nivou prezentacije. O pretrpanosti i neprimerenosti nastavnih sadržaja ne vredi više ni pričati. Samo da se cela prosveta ujedini i kaže dosta mučenja i zaglupljivanja. Ali problem su ćaci!
  • Propaganda

    27.01.2026 08:55
    Dimna zavesa
    Da li su gospoda komentatori ikada u životu bili deca i videli dete?
    Da li su odradili jedan jedini dan u svojim životima?
    Ja sam odrasla idući u školu u smenama i to je bila najbolja stvar u životu.
    Jedne nedelje ustaješ rano, smrzavaš se ujutru u hladnoj školi, putuješ rano u 6 u srednju školu, iduće nedelje spavaš sat vremena duže, prepodne naučiš lekcije, poradiš domaće zadatke, odeš sabran i budan udobno u školu.
    Današnja deca sva imaju treninge samo kasno uveče, jer su tada sportske sale slobodne za njih, a ne zbog smenskog rada.
    Tako da o ranom leganju dece nema ni govora.
    Smenska škola je jedini način da su deca bar pola vremena naspavana, sabrana, i da nisu smrznuta od ranog ustajanja, hladnog prevoza i nezagrejane škole. Moja deca su išla jednosmenski celu osnovnu školu. Svanulo im je u srednjoj školi u smenama.
    I tu jedinu životnu pogodnost treba da im ukinete?
  • Mama

    27.01.2026 08:51
    smene
    Apsolutno se slažem da sva deca idu pre podne. Problem je kapacitet u školama koje to ne mogu da organizuju. Kako za male tako i za velike je jako bitno. Moje dete je sedmi razred, i samim tim i više časova i nastavnog programa. Što skraćuje vreme učenja i koncentracije za naredni dan. A gde su vannastavne aktivnosti.
    Ali da bi sve to funkcionisalo, mora dobra organizacija i reforma samih škola, koje su stare, ne upotrebljive, malih kapaciteta, većina nema boravak itd.
  • Djomla

    27.01.2026 08:39
    Prva smena
    Pa ovo je najsmesnija izjava ove godine a bilo ih je...zamisli u skoli marija bursac imas prvu drugu i medjusmenu jer je djaka previse a skole nema..pa oni ako se ne napravi skola morace trecu smenu za decu da uvedu a ne da rade samo prvu.pa ovo je vrhunska izjava
  • Pančevac

    27.01.2026 08:38
    Sve što je oduvek bilo normalno u ovom veku se smatra za pogrešno.
  • Čitač

    27.01.2026 08:35
    ?
    A šta biva u situaciji kada roditelji rade popodnevne smene koje obuhvataju i večernje sate, a takvih je sve više. Bolje da se razmišlja o broju učenika po odeljenjima, školskom programu, odsustvu kabineta i praktične nastave. Ovo je skretanje pažnje.
  • Mama

    27.01.2026 08:25
    Naravno da je bolja nastava u jednoj smeni. Posle boravak, učenje, ručak. Tako je u normalnim zemljama. Deca počnu da rade domaće s nastavnikom u boravku, imaju sekcije i dolaze kući kada se roditelji vraćaju s posla. Današnji sistem nastave je traumatičan i za decu i za roditelje i za nastavnike. Samo, nismo bš gradili škole od Titovog doba pa u gradovima teško da ima mesta za takvu nastavu, mada se manje dece rađa. Recimo u Novom Sadu bi se mogla renovirati kasarna u Futoškoj, ogroman objekat, ima glavnu zgradu, ima nekadašnju kantinu, veliko dvorište. Sada propada, a pod zaštitom je. Doduše, zaštita se lako skida, ali bi to bilo sramno. Lepo je Mark Tven rekao, treba nam škola, ubožnica i zatvor.
  • Iđoš

    27.01.2026 08:19
    Decca
    Demagogija, krtika radi kritike. Okanite se odrastite.
  • Maki

    27.01.2026 08:16
    Uskladite sve
    Ako deca idu samo pre podne u skolu onda drzava mora uskladiti radno vreme zaposlenih.Kako ce ljudi koji imaju djaka od 7,8 godina raditi drugu smenu i ostaviti dete ceo dan samo?Nemaju svi babe i dede pa da ih cuvaju.
  • Le

    27.01.2026 08:11
    Koje to škole imaju dovoljno prostora za jednu smenu?
  • 969

    27.01.2026 07:56
    "Stručnjaci"
    "... deca u osnovnim školama treba da idu samo prepodne, jer je to jedini model koji poštuje njihov ritam i omogućava im da žive kao deca, a ne kao promene u rasporedu"
    Gluposti. Svi smo mi išli u školu u smenama i ništa nam nije falilo. Žioveli smo kao deca.
    "... nije prirodan ritam dece da uče posle podne.."
    A kad će, onda, da uče? Kad će raditi domaći? Za vreme nastave?
    "... pored toga ne treba da imaju više od četiri časa zbog koncentracije i pažnje."
    U tom slučaju deca ne bi imala ni zimski ni prolećni ni letnji raspust.
  • Neoplantius

    27.01.2026 07:55
    Kapacitet?
    Znači li to da su sve prethodne generacije (uključujući i propagatore ideje) izrasle u nepotpune i nekompetentne stručnjake u svojim oblastima zbog dvosmenskog školstva?
    Umesto da se sredstva usmeravaju u fiskulturne sale, nastavna sredstva, repromaterijal koji se zahteva roditelji da donose... Vi tražite dodatnu neracionalizaciju školstva?
    Kako rešiti, na primer, da svi niži razredi idu samo prepodne u OŠ "Svetozara Markovića Toze" na Detelinari? Prema poslednjim meni dostupnim informacijama tu samo prvaka ima devet odeljenja.
    Niko ne vidi problem u iznajmljivanju školskih terena i sala "klubovima" (kome te pare idu?), a zapostavljanje redovnih fizičkih aktivnosti kod đaka.
  • Serpiko

    27.01.2026 07:54
    Knjige, braco, knjige...!
    Mi smo jako daleko od tema da li ici samo pre podne i sl., nazalost.
    Kod nas je tema da li ce se uopste ici u skolu, da li ce nastavnici dobiti platu, da li ce se (ne daj Boze) odvaliti deo plafona koji je rekonstruisan pre 6 meseci...
    Tuzno je biti djak u Srbiji danas!
  • NS

    27.01.2026 07:54
    Zemlja snova
    Gde ovi ljudi žive? Deca idu u smene zato što nema dovoljno škola, neke imaju i međesmene...
  • Lexv

    27.01.2026 07:21
    Prvo stalno skracivanje gradiva, pa skracivanje casova, sad ovo...Najbolje je da deca uopste ne idu u skolu tj. da na kraju godine dodju po blanko diplome i upisu sami sta zele da su zavrsili. To je izgleda konacni cilj.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna