Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.
Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Australija od 10. decembra zabranjuje društvene mreže za mlađe od 16 godina
04.12.2025.•
0
Australijski regulator interneta najavio je da će zabrana društvenih mreža za tinejdžere mlađe od 16 godina stupiti na snagu 10. decembra.
Rusija zabranila pristup dečijoj platformi Roblox
04.12.2025.•
0
Rusija je blokirala pristup američkoj platformi za dečije video igre Roblox uz obrazloženje da distribuira "ekstremističke materijale i LGBT propagandu".
Svi mobilni telefoni u Indiji moraće da imaju državnu aplikaciju - neće moći da se izbriše
02.12.2025.•
0
Indijsko ministarstvo komunikacija naložilo je proizvođačima mobilnih telefona da na uređaje pre prodaje instaliraju aplikaciju za sajber bezbednost u vlasništvu države i onemoguće korisnicima njeno brisanje.
Oštećena kineska letelica biće vraćena na Zemlju
02.12.2025.•
0
Kineska svemirska letelica Šendžou biće vraćena na Zemlju kako bi se detaljnije ispitala oštećenja, prenela je državna CCTV.
Astronaut iz Nemačke prvi će iz Evrope putovati na Mesec
30.11.2025.•
1
Prvi Evropljanin u nekoj od budućih misija američke agencije NASA na Mesec biće iz Nemačke, a kasnije će njegovim stopama astronauti iz Francuske i Italije.
Prvi put pronađena složena aminokiselina na asteroidu
30.11.2025.•
0
Triptofan - esencijalna aminokiselina - pronađena je na Benu, malom asteroidu koji svakih otprilike šest godina proleti pored naše planete.
VIDEO: U Japanu počinje prodaja mašine za pranje ljudi
30.11.2025.•
1
Mašina za pranje ljudi - atrakcija ovogodišnje Svetske izložbe Ekspo u Osaki, ide u prodaju u Japanu, saopštio je danas proizvođač, kompanija "Science".
Rusija prvi put od 1961. ne može da šalje astronaute u svemir
30.11.2025.•
0
Oštećenje na ruskoj lansirnoj stanici zaustavilo je mogućnost Moskve da šalje ljude u svemir - prvi put posle više od šest decenija.
VIDEO Alibaba ima AI naočare: Jeftinije od Metinih za 220 evra
30.11.2025.•
1
Pametne naočare kompanije Alibaba, zasnovane na veštačkoj inteligenciji (AI), puštene su u prodaju i biće jeftinije od Metinih za oko 220 evra.
Prvi srpski satelit krenuo u svemir: Projekat studenata iz Srbije i Mađarske, posvećen žrtvama u Novom Sadu
29.11.2025.•
7
Studenti iz Srbije i Mađarske izradili su HUNITY satelit, koji je u potpunosti, kako kažu, "Made in Serbia". Posvećen je žrtvama pada nadstrešnice.
"Sajuz MS-28" uspešno pristao na Međunarodnu svemirsku stanicu
27.11.2025.•
1
Svemirski brod "Sajuz MS-28" s dvojicom ruskih kosmonauta i jednim američkim, uspešno je pristao danas na Međunarodnu svemirsku stanicu (MKS).
VIDEO: Ruska letelica sa tri astronauta lansirana prema Međunarodnoj svemirskoj stanici
27.11.2025.•
0
S ruskog kosmodroma Bajkonur je uspešno lansirana raketa "Sajuz-2.1a" sa svemirskom letelicom "Sojuz MS-28", koja prema Međunarodnoj svemirskoj stanici prevozi dvojicu ruskih kosmonauta i jednog američkog astronauta.
EK pokrenula alat za uzbunjivače za prijavu kršenja AI zakona
25.11.2025.•
0
Evropska komisija pokrenula je alat za uzbunjivače za Akt o veštačkoj inteligenciji koji će obezbediti siguran i poverljiv kanal za direktno prijavljivanje sumnji na povrede tog zakona.
VIDEO: Kina uspešno hitno lansirala letelicu ka svemirskoj stanici
25.11.2025.•
0
Kina je lansirala svemirsku letelicu Šendžou-22 iz Centra za lansiranje satelita Điućuan na severozapadu Kine.
Google na meti kritika da bez dozvole analizira Gmail poštu korisnika da bi obučila AI
25.11.2025.•
0
Kompanija Google našla se na meti optužbi da obučava svoju veštačku inteligenciju za aplikaciju Gmail kako bi čitala sve imejlove svojih korisnika bez njihovog prethodnog pristanka.
Kako bi suzbila botove: Mreža "X" uvodi novu funkcija za proveru autentičnosti profila
25.11.2025.•
1
Platforma "X" objavila je da uvodi novu funkciju "O ovom nalogu" (About This Account) koja će prikazivati informacije o korisničkim profilima.
VIDEO: Leteći taksiji u Dubaiju od sledeće godine - kretaće se 320 kilometara na čas
23.11.2025.•
1
Američka kompanija "Joby Aviation" planira da sledeće godine pokrene komercijalnu uslugu letećih taksija u Dubaiju, koristeći potpuno električne letelice brzine do 320 kilometara na čas, preneo je NBC.
Studenti Univerziteta u Britaniji negodovali zato što im je kurs držala veštačka inteligencija
23.11.2025.•
0
Studenti Univerziteta u Stafordširu u Velikoj Britaniji nisu krili negodovanje nakon što se ispostavilo da je kurs, za koji su se nadali da će unaprediti njihove digitalne karijere, u najvećoj meri držala AI.
Kompanija "Blue Origin" najavila veću i snažniju varijantu rakete "New Glenn"
23.11.2025.•
0
Svemirska kompanija američkog milijardera Džefa Bezosa "Blue Origin" je saopštila da će izgraditi veću i snažniju varijantu svoje rakete "New Glenn".
Mahovina preživela devet meseci u vakuumu svemira
23.11.2025.•
0
Mahovine, poput vodenih medveda, poznate su po sposobnosti da izdrže ekstremne uslove, uključujući jaku radijaciju i dehidrataciju.
VIDEO: Kultni uređaj iz video igre Fallout u prodaji
23.11.2025.•
0
Ljubitelji popularne franšize videoigara Fallout napokon su došli na svoje.
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar