
Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.

Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
VIDEO Pas robot patrolira kineskim gradom: Treba da otkrije nezakonito parkiranje i blokade puteva
19.10.2025.•
0
Robotski pas započeo je terenske patrole u kineskom gradu Hangdžou, u sklopu pilot-projekta unapređenja gradskog upravljanja putem naprednih tehnologija saopštile su lokalne vlasti.
Amerika i Kina u trci: Ko će prvi vratiti astronaute na Mesec
19.10.2025.•
1
Pozivi da SAD do kraja decenije ponovo pošalju astronaute na Mesec postaju sve glasniji, dolazeći kako od republikanaca i demokrata, tako i od naučne zajednice.
VIDEO: Predstavljen kineski leteći automobil - evo koliko će koštati
19.10.2025.•
2
Kineska kompanija Aridge predstavila je u Dubaiju svoj leteći automobil, modularni LAC (Land Aircraft Carrier), koji ima mogućnost vertikalnog poletanja i sletanja, slično helikopteru.
Naučnici prvi put posmatrali proces formiranja Saturnovih prstenastih sistema
19.10.2025.•
0
Naučnici brazilske opservatorije Piko dos dijas su prvi put uspeli da posmatraju proces formiranja prstenastih sistema Saturna, koji okružuju tu planetu i koji imaju prečnik od oko 280.000 kilometara.
VIDEO: Pomoć turistima koji se teško penju na planine - robotske noge
19.10.2025.•
0
Egzoskelet osmišljen da pomogne ljudima pri hodanju i rastereti noge maksimalno čak i pri savladavanju velikih uspona uskoro će se naći na kineskom tržištu.
Ruski kosmonauti predstavili plan za stratosferski skok preko Južnog pola
19.10.2025.•
0
Ruski kosmonauti Mihail Kornijenko i Aleksandar Linik predstavili su plan za prvi stratosferski skok padobranom preko Južnog pola zakazan za novembar 2025. godine.
VIDEO: Kometa koja će biti najbliža Zemlji 21. oktobra prvo zatamnela, ali je sada vidljiva golim okom
19.10.2025.•
0
Kometa C/2025 A6 Lemon neočekivano je zatamnela uoči približavanja Zemlji 21. oktobra, ali je zatim ponovo postala sjajna i sada je vidljiva čak i bez dvogleda.
Meta gasi aplikaciju Messenger za desktop
19.10.2025.•
0
Kompanija Meta najavila je da će od 15. decembra 2025. godine ugasiti Messenger aplikaciju za Windows i macOS operativne sisteme.
Počela treća magnetna oluja u ovom mesecu: Naučnici očekuju zatišje
18.10.2025.•
0
Laboratorija za solarnu astronomiju Instituta za istraživanje svemira (IKI) Ruske akademije nauka saopštila je da je danas počela treća magnetna oluja u ovom mesecu.
AI automatizacija u srpskim kompanijama: ROI analiza u ecommerce sektoru
17.10.2025.•
0
Sve veći pritisak na efikasnost i korisničko iskustvo tera ecommerce kompanije da razmotre veštačku inteligenciju kao rešenje za korisničku podršku.
Nova verzija ChatGPT-ja češće daje štetne odgovore na osetljive teme
15.10.2025.•
2
Najnovija verzija ChatGPT-a - GPT-5, češće je davala štetne odgovore na određena pitanja nego njen prethodnik GPT-4o, naročito kada je reč o temama poput samoubistva, samopovređivanja i poremećaja u ishrani.
Korisnici će uskoro moći da vode erotske razgovore sa ChatGPT-jem
15.10.2025.•
0
Izvršni direktor kompanije Open AI Sem Altman izjavio je da će ChatGPT uskoro dobiti znatno opušteniju varijantu, sa više prostora za personalizaciju i emotivniji ton komunikacije.
Instagram uvodi stroža pravila za tinejdžere
15.10.2025.•
1
Instagram više neće prikazivati sadržaj tinejdžerima koji se smatra neprimerenim za uzrast ispod 13 godina, po uzoru na PG-13 filmsku ocenu.
OpenAI testirao kako veštačka inteligencija obavlja 44 stvarna zanimanja
14.10.2025.•
0
Kompanija OpenAI sprovela je veliku analizu pod nazivom GDPval u kojoj je ocenjivala koliko dobro veštačka inteligencija rešava realne poslovne zadatke u okviru 44 zanimanja.
VIDEO: SpaceX uspešno lansirao raketu Starship
14.10.2025.•
0
Kompanija SpaceX lansirala je 11. probni let svoje rakete Super Heavy-Starship.
Parisko tužilaštvo otvorilo istragu o Eplovoj virtuelnoj asistentkinji Siri
12.10.2025.•
0
Francusko tužilaštvo pokrenulo je istragu protiv kompanije Epl zbog prikupljanja hiljada korisničkih snimaka preko glasovne asistentkinje Siri, saopštili su iz tužilaštva za briselski Politiko.
VIDEO: Maskovi Starlink sateliti padaju na Zemlju "rekordnim tempom"
12.10.2025.•
0
Do četiri satelita iz masivne Starlink konstelacije padaju na Zemlju svaki dan, pokazali su novi podaci.
VIDEO: Planeta luta galaksijom i raste brzinom od šest milijardi tona u sekundi
12.10.2025.•
1
Astronomi su zapanjeni neverovatnim otkrićem u dubinama svemira - planeta koja luta galaksijom bez svoje matične zvezde, a ipak "raste" upijajući gas i prašinu.
Asteroid prošao veoma blizu Zemlje, primećen tek naknadno
08.10.2025.•
1
Zemlju je prošle nedelje za dlaku promašio mali asteroid nazvan 2025 TF, koji je u najbližoj tački preleteo svega oko 428 km iznad površine - približno na visini Međunarodne svemirske stanice.
Vlada Danske planira zabranu društvenih mreža mlađima od 15 godina
07.10.2025.•
2
Danska premijerka Mete Frederiksen najavila je danas da vlada planira da zabrani korišćenje društvenih mreža deci mlađoj od 15 godina.
Parisko tužilaštvo vodi istragu o Apple-ovoj virtuelnoj asistentkinji Siri jer je špijunirala korisnike
07.10.2025.•
0
Francusko tužilaštvo u Parizu pokrenulo je istragu protiv kompanije Apple zbog prikupljanja hiljada korisničkih snimaka preko glasovne asistentkinje Siri, saopštili su iz tužilaštva za briselski Politico.
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar