
Još ništa od nacrta novog zakona o saobraćaju: Građani predložili da kazne budu shodno primanjima
Oštrije kazne za nevezivanje pojasa čak i na zadnjem sedištu, moguće uvođenje alko-brava u vozila, novčane kazne srazmerne primanjima počinioca i strože kazne za one koji više puta ponove teške prekršaje...

Foto: 021.rs
To su samo neki od predloga koji bi mogli da se nađu u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja.
Uprkos tome što je prvobitno najavljeno da će nacrt zakona biti spreman do juna, on je i dalje u fazi izrade, a prema rečima savetnika Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milana Ilića, završetak se očekuje do kraja godine.
Iako postoje sumnje o izvodljivosti određenih odredbi, stručnjaci za bezbednost saobraćaja navode za Insajder da je cilj novog Zakona jasan - sačuvati živote i smanjiti broj poginulih u saobraćajnim nesrećama.
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je krajem aprila da je u Srbiji u toku prošle godine u saobraćajnim nesrećama poginulo 514 osoba, od kojih su šesnaestoro bila deca, a gotovo polovina poginulih su bili pešaci, biciklisti i motociklisti, kao najranjivije kategorije učesnika u saobraćaju.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milan Ilić navodi za Insajder da su najčešći faktori zbog kojih dolazi do saobraćajnih nezgoda - pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju i nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije. Dodaje i da je dominantan faktor brzina, dok je alkohol prisutan u oko 11 odsto saobraćajnih nesreća sa nastradalim licima.
"Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ima za cilj da reši niz tehničkih pitanja, ali i da bude usklađen sa propisima Evropske unije, u okviru procesa pristupanja Srbije EU. Kada je reč o smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, jedan od važnih argumenata se odnosi na upotrebu bezbednosnog pojasa. Naime, na prednjem sedištu se vezuje oko 80 odsto vozača i putnika, dok se na zadnjem sedištu čak 80 odsto ne vezuje. Svi koji su u prethodnom periodu stradali na zadnjem sedištu - nisu bili vezani", rekao je Ilić za Insajder.
To je, kako navodi, jedan od ključnih razloga zašto se pooštravaju kazne za nevezivanje pojasa, ali i da se, kako pojašnjava, uvede odgovornost vozača ukoliko njegovi putnici nisu bili vezani.

Ističe i da se jedan od važnijih predloga odnosi na uključivanje roditelja u proces edukacije mladih vozača. Kako kaže, veliki procenat mladih koji učestvuje u nezgodama greši upravo "u izvođenju radnji u saobraćaju". Navodi i da će odredbe koje se odnose na obuku u auto-školama morati da budu dodatno uređene.
Građani predlažu pooštravanje mera
Pažnju javnosti privukao je predlog trajnog oduzimanja vozila za prekršaje u saobraćaju. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ta odredba postoji još od 2006. godine, kada je zakonom koji uređuje prevoz putnika određeno da će se za prekršaj nelegalnog taksiranja trajno oduzeti vozilo, bez obzira na to da li je učinilac prekršaja vlasnik vozila ili ne.
"Ustavni sud Srbije je 2012. godine u postupku kojim je osporavana zakonitost i ustavnost te odredbe zauzeo stav da je trajno oduzimanje vozila u prekršajnom postupku u skladu sa Ustavom i u skladu sa procesnim zakonima Republike Srbije. Radi se, dakle, o meri koja nije neustavna, a nažalost je neophodna zbog toga što postojeće sankcije ne utiču na određen broj višestrukih povratnika koji uporno ugrožavaju bezbednost učesnika u saobraćaju. Narodni poslanici daće konačan sud o tome za koje prekršaje treba trajno oduzeti vozilo i pod kojim uslovima, ali svakako će se raditi o ponavljanju najtežih prekršaja protiv bezbednosti saobraćaja poput nasilničke vožnje", objašnjava Okanović.
Savetnik direktora ABS-a Milan Ilić kaže da je u prethodnoj verziji zakona bilo navedeno da se vozilo privremeno oduzima do okončanja postupka. Međutim, dodaje da pošto se postupci za ovakve prekršaje najčešće vode u skraćenom postupku, najveći broj ovih vozila se relativno brzo vrati.
"Imamo i slučajeve gde su pojedincima više puta oduzimana i vraćana ista vozila. Samo mali broj vozila je do sada bio trajno oduzet. U novim izmenama zakona težište je na preciziranju u kojim situacijama sudija ima obavezu da vozilo trajno oduzme. Dakle, radi se o dopuni i jasnijem formulisanju postojeće odredbe, koja je inače nastala kao deo poslednjih izmena zakona", precizira Ilić.
Drugi predlog tiče se uglavnom mladih vozača koji imaju probnu vozačku dozvolu, a Ilić potvrđuje da je veliki broj predloga od građana i institucija stigao u vezi sa činjenicom da ona nije priznata u inostranstvu.
"Tehničko rešenje koje se razmatra je izdavanje mladim vozačima standardne vozačke dozvole, ali sa odgovarajućom šifrom ili kodom. Taj kod će biti vidljiv na samoj dozvoli i značiće da vozač ima status mladog vozača. Ovakva dozvola će izgledati isto kao i svaka druga, biće prihvaćena i priznata u drugim zemljama, što će omogućiti mladim vozačima da u inostranstvu nesmetano upravljaju vozilom u skladu sa pravilima te države", objašnjava Ilić.

Prema njegovim rečima u pitanju je isključivo tehnička izmena obrasca vozačke dozvole, kako bi dokument bio usklađen sa međunarodnim propisima, dok će "suština ograničenja za mlade vozače u velikoj meri ostati na snazi".
Damir Okanović navodi da se postojeće rešenje sa probnim vozačkim dozvolama ne može nazvati ni dobrim ni lošim, jer, kako kaže, nije urađena nijedna ozbiljna analiza učinka postojećih mera koje ograničavaju prava probnih vozača.
"Da li je dobro rešenje što oni ne smeju da upravljaju vozilima od 23 časova do 6 ujutru, ne znamo. Ne znamo ni da li bi možda bilo bolje da ta zabrana važi od 22 ili od ponoći. Možemo da nagađamo, ali verodostojnih istraživanja na tu temu jednostavno nema. Što se tiče samog obrasca probne vozačke dozvole, mislim da je dobro rešenje da se oni izbace iz upotrebe i da se umesto njih u klasičan obrazac vozačke dozvole (na plastičnu karticu) upisuje odgovarajući kod koji će ukazivati na to da vozač ima status probnog vozača", smatra Okanović.
Osvrnuo se i na predlog uvođenja alko-brava u vozila, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila. Kaže da, koliko je njemu poznato, nije urađena nijedna temeljna analiza uticaja alko-brava na broj saobraćajnih nezgoda u Srbiji, te da zbog toga nema odgovor na njihovu efikasnost.
"U državama u kojima se alko-brava primenjivala uočene su i pozitivne i negativne strane tog rešenja. Meni lično ne smeta sve što na bilo koji način obeshrabruje vozače da pijani sednu za volan, ali je pitanje koliko će alko-brave biti delotvorne u praksi ukoliko se uvedu", dodaje on.
"Kazne srazmerne primanjima"
Više građana je u svojim predlozima iznelo ideju da visina novčane kazne treba da bude srazmerna visini primanja počinioca, izjavio je savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić dodajući da u institucijama do sada nisu zvanično razmatrali tu mogućnost, ali da je ova ideja prepoznata kao interesantna i vredna daljeg razmatranja.
"Građani smatraju da pojedini vozači uporno ponavljaju iste prekršaje, jer im fiksna kazna ne predstavlja značajno finansijsko opterećenje, naročito ako imaju primanja iznad proseka. Prema njihovom mišljenju, uvođenje kazni u srazmeri sa primanjima moglo bi imati veći odvraćajući efekat", pojašnjava Ilić.

Ipak, Damir Okanović kaže da u Srbiji nije primenljivo da se kazne određuju shodno primanjima učesnika u saobraćaju, jer se, kako navodi, na našim putevima mogu sresti "lica koja upravljaju vozilom čija je vrednost veća od 100.000 evra, a zvanična primanja su im 50.000 dinara".
Govoreći o predlozima građana, Milan Ilić ističe da građani zahtevaju strože kazne za one koji su više puta ponavljali teške prekršaje, ali i da insistiraju na poboljšanju saobraćajne infrastrukture i unapređenju saobraćajne signalizacije.
S druge strane, iako je Vlada Srbije 2023. godine usvojila Strategiju bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije 2023-2030, sa pripadajućim Akcionim planom, Damir Okanović smatra da je malo toga sprovedeno u praksi.
"U ta dva dokumenta veoma je jasno i precizno navedeno šta treba uraditi u navedenom periodu kako bi se broj poginulih prepolovio, a broj poginule dece sveo na nulu. Međutim, veoma mali broj mera koje su određene Akcionim planom jesu sprovedene u stvarnosti. Kao najvažniju meru Strategija određuje unapređenje sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u obrazovnom sistemu Republike Srbije. Iako je to istaknuto kao najvažnija mera, ništa na tom polju još nije urađeno", zaključuje Okanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Građani blokirali pružni prelaz u Kragujevcu: Na rampi katanac, skretničar dobio otkaz
11.09.2025.•
0
Građani kragujevačkog naselja Stanovo danas su blokirali pružni prelaz, nakon što je rampa na tom prelazu prestala da radi u sredu.
Danas u Briselu novi pokušaj Beograda i Prištine da postignu dogovor
11.09.2025.•
0
Delegacija Beograda predvođena direktorom Kancelarije za Kosovo i Metohiju i glavnim pregovaračem na tehničkom nivou Petrom Petkovićem učestvovaće danas u Briselu u novoj rundi dijaloga sa Prištinom.
MUP ćuti: Huligani pred Žandarmerijom tukli ljude na utakmici, nadležni ni reč o tome
11.09.2025.•
11
Fudbaleri Srbije ubedljivo su poraženi na domaćem terenu od Engleske, rezultatom 5:0, a osim lošeg rezultata, meč je obeležilo i nasilje na tribinama. MUP i nadležni ćute o incidentu.
Da li je potrebna lustracija: Studentski pokret i akademska zajednica razmatraju ko i kako bi bio lustriran
11.09.2025.•
11
U okviru studentskog pokreta, plenuma i akademske zajednice, koja je uključena u protestni pokret, razmatra se tema lustracije, kažu izvori Danasa bliski studentskom pokretu.
Nemački dnevnik: Brisel polako gubi strpljenje sa Vučićem
11.09.2025.•
6
Posle teških uvreda na račun evroposlanika iz evropske Zelene partije, Brisel gubi strpljenje autoritarnim predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, a evropska komesarka Marta Kos našla je jasne reči da mu odgovori.
Hoće li ti izbori: Taktika iznurivanja i večita predizborna kampanja
10.09.2025.•
15
Koliko je Srbija u ovom trenutku daleko od vanrednih parlamentarnih izbora? Odgovor na ovo pitanje niti je izvestan, niti jednostavan, ali sigurno je jedan od onih koji bi većina građana Srbije želela da čuje.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - tu je i nagrada!
10.09.2025.•
9
Kao i svakog dana, 021.rs dnevni kviz je pred vama. Danas je tu i nagrada.
Momčilo Trajković tužio Anu Brnabić
10.09.2025.•
1
Momčilo Trajković iz Srpskog nacionalnog veća Kosova tužio je predsednicu Skupštine Srbije Anu Brnabić zbog povrede časti, jer je 30. juna na Pinku rekla da je "zaradio milione na prodaji srpske zemlje Albancima".
Kamioni na prelazu Šid čekaju šest sati da izađu iz Srbije, na Batrovcima pet sati
10.09.2025.•
0
Auto moto savez Srbije (AMSS) je saopštio da automobili na graničnim prelazima čekaju od 30 do 50 minuta, a kamioni od 40 minuta do šest sati.
Briselski Centar za evropske politike otkazao brifing s Anom Brnabić zbog njenih izjava o EU
10.09.2025.•
5
Briselska neprofitna organizacija Centar za evropske politike (EPC) otkazala je brifing sa predsednicom Skupštine Srbije Anom Brnabić, koji je bio najavljen za 12. septembar u Briselu.
Protest roditelja OŠ "Pavle Savić": Policija izvela direktora koji se zaključao u toalet
10.09.2025.•
7
Roditelji učenika Osnovne škole "Pavle Savić" u Mirijevu traže da novopostavljeni direktor Nenad Tasić, inače SNS funkcioner, ode sa tog mesta.
Radnici iz Kine i Bangladeša na skupovima protiv blokada: Stručnjaci upozoravaju na kršenje ljudskih prava
10.09.2025.•
19
Na skupovima "Građani protiv blokada" koji su održani u nedelju primetno je bilo prisustvo većeg broja stranih radnika s Dalekog istoka.
Brnabić najavila: U petak idem u Brisel u ofanzivu za odbranu Srbije
10.09.2025.•
17
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić najavila je da će u petak, 12. septembra biti u Briselu gde će, kako je navela, ići u "ofanzivu za odbranu Srbije i njenih nacionalnih interesa".
Zaposleni u Ministarstvu rada lažno unosio svoje podatke u spiskove za pogrebne troškove i uzeo 3,5 miliona
10.09.2025.•
3
Policija je uhapsila S. B, angažovanog u Ministarstvu rada po ugovoru, zbog sumnje da je prisvojio novac namenjen za pogrebne troškove.
Automobil naleteo na dete kod škole na Karaburmi: Prevezeno u Tiršovu
10.09.2025.•
0
Jedno dete povređeno je danas na Karaburmi kada je na njega naleteo automobil.
Uprkos obećanjima: Listama čekanja nema kraja, desetine hiljada ljudi i dalje čeka operacije
10.09.2025.•
14
Desetine hiljada ljudi čeka na operacije u Srbiji iako je prethodno bilo najavljeno da će liste čekanja biti ukinute do kraja godine.
Pobunjeni univerzitet traži od EK i EU da zaštite autonomiju univerziteta u Srbiji
10.09.2025.•
6
Inicijativa Pobunjeni univerzitet zatražila je danas od Delegacije Evropske komisije i ambasadora Evropske unije u Srbiji Andreasa fon Bekereta da zaštite autonomiju univerziteta, "koju vlast sistemski urušava".
Brnabić: U Srbiji sprečen nepalski scenario zahvaljujući pameti i političkoj mudrosti Vučića
10.09.2025.•
20
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je "da su blokaderi želeli scenario" kakav se sada vidi u Nepalu, kako je navela, apsolutno su isti simboli i apsolutno isti narativ.
Nakon 17 sati rasprave: Pavlović ostaje gradonačelnik Niša, iako je građane nazvao ustašama
10.09.2025.•
6
Gradonačelnik Niša Dragoslav Pavlović ostaje na toj funkciji posle maratonske sednice Skupštine grada, koja je završena posle ponoći, nakon više od 17 sati rasprave, pišu Južne vesti.
VIDEO: Huligani tukli ljude na meču protiv Engleske zbog "Ko ne skače, taj je ćaci"
10.09.2025.•
43
Fudbaleri Srbije ubedljivo su poraženi na domaćem terenu od Engleske, rezultatom 5:0. Osim katastrofalnog rezultata, meč su obeležile i scene nasilja na tribinama.
Komentari 36
SSS
1. Obavezna nastava u OŠ u vezi poznavanja saobraćaja.
2. Školska takmičenja "šta znaš o saobraćaju" učiniti obaveznim.
3. Pod hitno, čak i odmah, ne čekajući izmenu Zakona, regulisati bicikliste-motocikliste koji rade "dostavu", to je postala apsolutna i najveća pretnja bezbednosti saobraćaja u naseljenim mestima.
Vlajko
Panta
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar