Još ništa od nacrta novog zakona o saobraćaju: Građani predložili da kazne budu shodno primanjima
Oštrije kazne za nevezivanje pojasa čak i na zadnjem sedištu, moguće uvođenje alko-brava u vozila, novčane kazne srazmerne primanjima počinioca i strože kazne za one koji više puta ponove teške prekršaje...
Foto: 021.rs
To su samo neki od predloga koji bi mogli da se nađu u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja.
Uprkos tome što je prvobitno najavljeno da će nacrt zakona biti spreman do juna, on je i dalje u fazi izrade, a prema rečima savetnika Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milana Ilića, završetak se očekuje do kraja godine.
Iako postoje sumnje o izvodljivosti određenih odredbi, stručnjaci za bezbednost saobraćaja navode za Insajder da je cilj novog Zakona jasan - sačuvati živote i smanjiti broj poginulih u saobraćajnim nesrećama.
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je krajem aprila da je u Srbiji u toku prošle godine u saobraćajnim nesrećama poginulo 514 osoba, od kojih su šesnaestoro bila deca, a gotovo polovina poginulih su bili pešaci, biciklisti i motociklisti, kao najranjivije kategorije učesnika u saobraćaju.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milan Ilić navodi za Insajder da su najčešći faktori zbog kojih dolazi do saobraćajnih nezgoda - pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju i nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije. Dodaje i da je dominantan faktor brzina, dok je alkohol prisutan u oko 11 odsto saobraćajnih nesreća sa nastradalim licima.
"Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ima za cilj da reši niz tehničkih pitanja, ali i da bude usklađen sa propisima Evropske unije, u okviru procesa pristupanja Srbije EU. Kada je reč o smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, jedan od važnih argumenata se odnosi na upotrebu bezbednosnog pojasa. Naime, na prednjem sedištu se vezuje oko 80 odsto vozača i putnika, dok se na zadnjem sedištu čak 80 odsto ne vezuje. Svi koji su u prethodnom periodu stradali na zadnjem sedištu - nisu bili vezani", rekao je Ilić za Insajder.
To je, kako navodi, jedan od ključnih razloga zašto se pooštravaju kazne za nevezivanje pojasa, ali i da se, kako pojašnjava, uvede odgovornost vozača ukoliko njegovi putnici nisu bili vezani.

Ističe i da se jedan od važnijih predloga odnosi na uključivanje roditelja u proces edukacije mladih vozača. Kako kaže, veliki procenat mladih koji učestvuje u nezgodama greši upravo "u izvođenju radnji u saobraćaju". Navodi i da će odredbe koje se odnose na obuku u auto-školama morati da budu dodatno uređene.
Građani predlažu pooštravanje mera
Pažnju javnosti privukao je predlog trajnog oduzimanja vozila za prekršaje u saobraćaju. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ta odredba postoji još od 2006. godine, kada je zakonom koji uređuje prevoz putnika određeno da će se za prekršaj nelegalnog taksiranja trajno oduzeti vozilo, bez obzira na to da li je učinilac prekršaja vlasnik vozila ili ne.
"Ustavni sud Srbije je 2012. godine u postupku kojim je osporavana zakonitost i ustavnost te odredbe zauzeo stav da je trajno oduzimanje vozila u prekršajnom postupku u skladu sa Ustavom i u skladu sa procesnim zakonima Republike Srbije. Radi se, dakle, o meri koja nije neustavna, a nažalost je neophodna zbog toga što postojeće sankcije ne utiču na određen broj višestrukih povratnika koji uporno ugrožavaju bezbednost učesnika u saobraćaju. Narodni poslanici daće konačan sud o tome za koje prekršaje treba trajno oduzeti vozilo i pod kojim uslovima, ali svakako će se raditi o ponavljanju najtežih prekršaja protiv bezbednosti saobraćaja poput nasilničke vožnje", objašnjava Okanović.
Savetnik direktora ABS-a Milan Ilić kaže da je u prethodnoj verziji zakona bilo navedeno da se vozilo privremeno oduzima do okončanja postupka. Međutim, dodaje da pošto se postupci za ovakve prekršaje najčešće vode u skraćenom postupku, najveći broj ovih vozila se relativno brzo vrati.
"Imamo i slučajeve gde su pojedincima više puta oduzimana i vraćana ista vozila. Samo mali broj vozila je do sada bio trajno oduzet. U novim izmenama zakona težište je na preciziranju u kojim situacijama sudija ima obavezu da vozilo trajno oduzme. Dakle, radi se o dopuni i jasnijem formulisanju postojeće odredbe, koja je inače nastala kao deo poslednjih izmena zakona", precizira Ilić.
Drugi predlog tiče se uglavnom mladih vozača koji imaju probnu vozačku dozvolu, a Ilić potvrđuje da je veliki broj predloga od građana i institucija stigao u vezi sa činjenicom da ona nije priznata u inostranstvu.
"Tehničko rešenje koje se razmatra je izdavanje mladim vozačima standardne vozačke dozvole, ali sa odgovarajućom šifrom ili kodom. Taj kod će biti vidljiv na samoj dozvoli i značiće da vozač ima status mladog vozača. Ovakva dozvola će izgledati isto kao i svaka druga, biće prihvaćena i priznata u drugim zemljama, što će omogućiti mladim vozačima da u inostranstvu nesmetano upravljaju vozilom u skladu sa pravilima te države", objašnjava Ilić.

Prema njegovim rečima u pitanju je isključivo tehnička izmena obrasca vozačke dozvole, kako bi dokument bio usklađen sa međunarodnim propisima, dok će "suština ograničenja za mlade vozače u velikoj meri ostati na snazi".
Damir Okanović navodi da se postojeće rešenje sa probnim vozačkim dozvolama ne može nazvati ni dobrim ni lošim, jer, kako kaže, nije urađena nijedna ozbiljna analiza učinka postojećih mera koje ograničavaju prava probnih vozača.
"Da li je dobro rešenje što oni ne smeju da upravljaju vozilima od 23 časova do 6 ujutru, ne znamo. Ne znamo ni da li bi možda bilo bolje da ta zabrana važi od 22 ili od ponoći. Možemo da nagađamo, ali verodostojnih istraživanja na tu temu jednostavno nema. Što se tiče samog obrasca probne vozačke dozvole, mislim da je dobro rešenje da se oni izbace iz upotrebe i da se umesto njih u klasičan obrazac vozačke dozvole (na plastičnu karticu) upisuje odgovarajući kod koji će ukazivati na to da vozač ima status probnog vozača", smatra Okanović.
Osvrnuo se i na predlog uvođenja alko-brava u vozila, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila. Kaže da, koliko je njemu poznato, nije urađena nijedna temeljna analiza uticaja alko-brava na broj saobraćajnih nezgoda u Srbiji, te da zbog toga nema odgovor na njihovu efikasnost.
"U državama u kojima se alko-brava primenjivala uočene su i pozitivne i negativne strane tog rešenja. Meni lično ne smeta sve što na bilo koji način obeshrabruje vozače da pijani sednu za volan, ali je pitanje koliko će alko-brave biti delotvorne u praksi ukoliko se uvedu", dodaje on.
"Kazne srazmerne primanjima"
Više građana je u svojim predlozima iznelo ideju da visina novčane kazne treba da bude srazmerna visini primanja počinioca, izjavio je savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić dodajući da u institucijama do sada nisu zvanično razmatrali tu mogućnost, ali da je ova ideja prepoznata kao interesantna i vredna daljeg razmatranja.
"Građani smatraju da pojedini vozači uporno ponavljaju iste prekršaje, jer im fiksna kazna ne predstavlja značajno finansijsko opterećenje, naročito ako imaju primanja iznad proseka. Prema njihovom mišljenju, uvođenje kazni u srazmeri sa primanjima moglo bi imati veći odvraćajući efekat", pojašnjava Ilić.

Ipak, Damir Okanović kaže da u Srbiji nije primenljivo da se kazne određuju shodno primanjima učesnika u saobraćaju, jer se, kako navodi, na našim putevima mogu sresti "lica koja upravljaju vozilom čija je vrednost veća od 100.000 evra, a zvanična primanja su im 50.000 dinara".
Govoreći o predlozima građana, Milan Ilić ističe da građani zahtevaju strože kazne za one koji su više puta ponavljali teške prekršaje, ali i da insistiraju na poboljšanju saobraćajne infrastrukture i unapređenju saobraćajne signalizacije.
S druge strane, iako je Vlada Srbije 2023. godine usvojila Strategiju bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije 2023-2030, sa pripadajućim Akcionim planom, Damir Okanović smatra da je malo toga sprovedeno u praksi.
"U ta dva dokumenta veoma je jasno i precizno navedeno šta treba uraditi u navedenom periodu kako bi se broj poginulih prepolovio, a broj poginule dece sveo na nulu. Međutim, veoma mali broj mera koje su određene Akcionim planom jesu sprovedene u stvarnosti. Kao najvažniju meru Strategija određuje unapređenje sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u obrazovnom sistemu Republike Srbije. Iako je to istaknuto kao najvažnija mera, ništa na tom polju još nije urađeno", zaključuje Okanović.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Policija intervenisala na mestu gde Dijana Hrka štrajkuje glađu, uhapšen prevoznik Jaćimović
02.11.2025.•
0
Pripadnici intervetne jedinice policije, u punoj opremi za razbijanje demonstracija, intervenisali su u Ulici kneza Miloša kod Skupštine Srbije gde je Dijana Hrka danas u 11.52 započela štrajk glađu.
Leks specijalis za Generalštab u utorak pred poslanicima - korak bliže realizaciji planova Trampovog zeta
02.11.2025.•
3
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić sazvala je za 4. novembar sednicu parlamenta na čijem će dnevnom redu biti leks specijalis za projekat kompanije Džareda Kušnera, zeta Donalda Trampa, na mestu Generalštaba.
Vučić u obilasku gradilišta Nacionalnog stadiona: Biće najbezbedniji
02.11.2025.•
9
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da bi grubi građevinski radovi na Nacionalnom stadionu u Surčinu trebalo da budu završeni do 28. februara 2027.
Ministar Bratina: Oko nesreće u Novom Sadu napravljena bezvezna politička hajka
02.11.2025.•
26
Ministar informisanja Boris Bratina izjavio je da će izbori biti poslednja prilika za veliki haos, kada očekuje, kako navodi, rušenje biračkih mesta i ometanje glasanja.
Policajac iz Beograda uhapšen na Jarinju
02.11.2025.•
0
Na administrativnom prelazu Jarinje uhapšen je muškarac sa Kosova i Metohije, trenutno zaposlen u MUP-u Srbije, javlja KoSSev.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - za one što znaju sve
02.11.2025.•
6
Još jedan 021.rs dnevni kviz je tu za vas.
Toma Fila: Srbi danas žive bolje nego ikad
02.11.2025.•
48
Funkcioner SPS i advokat Toma Fila izjavio je da "danas Srbi žive bolje nego ikad" i da danas "nijedni izbori nisu pokradeni".
Načelnik saobraćajne policije: Polovina dece prevozi se nepropisno u automobilima i toga je sve više
02.11.2025.•
2
Načelnik Uprave saobraćajne policije MUP-a Slaviša Lakićević izjavio je da je od početka godine u saobraćajnim nesrećama poginulo osmoro dece a sva ona su život izgubila kao putnici u vozilu.
Profesor Jovanović: Imali smo daleko grđe vlasti, ali Vučićeva je najbeščasnija
02.11.2025.•
3
Profesor na Pravnom fakultetu Miodrag Jovanović ocenjuje da dok je ova vlast na čelu države, institucije neće u punom kapacitetu raditi da obezbede jednakost pred zakonom.
Amerika sprema Zakon o demokratiji na Zapadnom Balkanu - tiče se i Srbije
02.11.2025.•
41
U američkom Senatu predstavljen je predlog zakona pod nazivom "Western Balkans Democracy and Prosperity Act" (Zakon o demokratiji i prosperitetu Zapadnog Balkana).
Politikolog Milivojević: Na predsednika Srbije utiču samo istraživanja javnog mnjenja
02.11.2025.•
2
Politikolog Cvijetin Milivojević ocenio je da na stavove domaćih vlasti, pre svega predsednika Srbije Aleksandra Vučića, utiču istraživanja javnog mnjenja - odnosno mišljenja njegovog biračkog tela.
Švajcarska radio-televizija: Vučić gleda samo da sačuva vlast, njegova izvinjenja su čista kalkulacija
02.11.2025.•
14
Učesnici masovnog skupa u Novom Sadu uvereni su da je Srbiji potreban novi početak i traže nove izbore, ali predsednik Srbije Aleksandar Vučić za to ne želi ni da čuje i njega zanima isključivo opstanak na vlasti.
Umesto dosadašnjeg naučnika na funkciji direktora Fonda za nauku: Vlada postavila Dariju Kisić
01.11.2025.•
33
Darija Kisić smenjena je sa funkcije direktorke Instituta Torlak koji je već duže vreme u teškoj finansijskoj situaciji. Ona je međutim dobila novu direktorsku funkciju.
VIDEO: U Nišu održan skup povodom godišnjice pada nadstrešnice
01.11.2025.•
0
U Nišu je večeras, u tišini, bez transparenata i pištaljki, obeležena godišnjica pada nadstrešnice u Novom Sadu, kada je stradalo 16 ljudi.
Beograđani održali 16 minuta tišine: Na više lokacija za one koji nisu otišli u Novi Sad
01.11.2025.•
1
Beograđani koji nisu mogli da danas odu u Novi Sad održali su 16 minuta tišine na Trgu republike.
Vozio 160 kilometara na čas: Uhapšen pijani vozač bez dozvole
01.11.2025.•
1
Policija je u Zemunu isključila iz saobraćaja vozača (55) koji je upravljao automobilom brzinom od 159,6 kilometara na čas.
Tadić: Licemerno izvinjenje Vučića, režim će već sutra nastaviti sa propagandom
01.11.2025.•
11
Bivši predsednik Srbije Boris Tadić ocenio je kao "licemerno" sinoćno izvinjenje sadašnjeg predsednika Aleksandra Vučića studentima i građanima koji su protiv vlasti.
Nova osnovica za utvrđivanje novčane socijalne pomoći iznosi 12.266 dinara
01.11.2025.•
2
Novi nominalni iznos novčane socijalne pomoći za pojedinca odnosno nosioca prava u porodici iznosi 12.266 dinara, objavljeno je u Službenom glasniku.
Bursać: SNS nepovratno izgubila deo rejtinga, zato ni ne raspisuje izbore
01.11.2025.•
17
Viši naučni saradnik u Institutu za filozofiju i društvenu teoriju Dejan Bursać ocenio je da je SNS nepovratno izgubila deo svog rejtinga.
Od danas obavezne zimske gume - ako na putu ima snega, leda ili poledice
01.11.2025.•
1
U Srbiji su od danas, 1. novembra do 1. aprila na vozilima obavezne zimske gume na sva četiri točka, ako na putu ima snega, leda ili poledice.
Vučić na listi "predatora slobode medija" Reportera bez granica
01.11.2025.•
1
Reporteri bez granica (RSF) objavili su listu 34 "predatora slobode medija" koji su 2025. godine napadali novinare i pravo na informisanje među kojima je i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Komentari 36
SSS
1. Obavezna nastava u OŠ u vezi poznavanja saobraćaja.
2. Školska takmičenja "šta znaš o saobraćaju" učiniti obaveznim.
3. Pod hitno, čak i odmah, ne čekajući izmenu Zakona, regulisati bicikliste-motocikliste koji rade "dostavu", to je postala apsolutna i najveća pretnja bezbednosti saobraćaja u naseljenim mestima.
Vlajko
Panta
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar