Srbija i elektronsko plaćanje: Da li će novi bankarski nameti vratiti ljude u redove na ulici

Banke u Srbiji su poslednjih meseci poskupele usluge elektronskog plaćanja, potrošači kažu, bez razloga.
Računi i telefon
Nemanja Mitrović

Stajanje u redu ispred pošte, banke ili menjačnice po ciči zimi, letnjoj vrelini, pa i prijatnom danu, svakog meseca sa hrpom računa u rukama Miloš Cvetković iz Beograda je pre neku godinu zamenio onlajn plaćanjem.

„Kada dođe taj trenutak u mesecu za plaćanje računa, pa ih sakupim na gomilu i saberem sve provizije, izađe još skuplje", govori tridesetdevetogodišnjak za BBC na srpskom.

Kaže da je pre nekoliko godina počeo sve da plaća od kuće.

„Em nije bilo provizije, pa je to prijalo mom novčaniku, em ne moram da se guram u redovima, što mi deluje rizično pogotovo sada u vreme pandemije korona virusa".

Ove usluge su, prema pisanju portala, nedavno poskupele ili su banke počele da ih naplaćuju, ali to ne brine Beograđanina.

Visina provizije za onlajn plaćanje, koja je ranije bila besplatna, sada je 25 i više dinara po nalogu, u zavisnosti od banke.

U pošti je cena uplate za iznos do 5.000 dinara upola veća - 50 dinara, dok je 1 odsto za iznose do 500.000 dinara.

„I dalje ću da plaćam onlajn, barem dok traje pandemija, ali ako posle toga vidim da me ova podizanja provizija više koštaju, možda se i vratim odlasku u poštu", naglašava Cvetković.

Šta kažu udruženja?

Dejan Gavrilović iz Udruženja bankarskih klijenata Efektiva smatra da opravdani i ekonomski razlozi za poskupljenje ove usluge ne postoje.

„Banke nas poslednjih nekoliko godina planski i svesno guraju na elektronsko bankarstvo, sa što manje dolazaka u filijale i što više stvari da klijent obavi umesto njih", govori predsednik ove organizacije potrošača za BBC na srpskom.

Kaže da su u početku poručivali da se na taj način „smanjuju operativni troškovi", pa su zato i transakcije jeftinije.

Međutim, kada je određeni broj korisnika počeo da koristi ove usluge, u roku od nekoliko meseci, banke su uvele naplatu transakcija, tvrdi Gavrilović.

„Imamo jednu apsurdnu situaciju da ja kao korisnik usluge moram da imam pametni telefon ili laptop, internet, popunjavam nalog za plaćanje i trošim vlastite resurse i vreme.

„I onda mi banka to naplati jer radim njihov posao, a otpustila je određeni broj ljudi koji su to ranije radili", dodaje.

Gavrilović kaže da gotovo nema banke koja sada ne naplaćuje ovu uslugu, pa se tako provizija kreće od 15 do 30 dinara.

„Tamo gde su transakcije jeftinije, skuplje je održavanje računa i obrnuto, pa mu dođe na isto.

„U tom smislu ne postoji prava konkurencija, pa korisnici ne mogu ni da se odluče da promene banku, a ni da kazne onu koja neopravdano povećava cenu", zaključuje Gavrilović.

Međutim, prema nekim podacima broj korisnika usluga elektronskog bankarstva raste.

Na kraju prvog tromesečja 2020. bilo je 1,7 miliona korisnika, dok se njihov broj povećao na više od dva miliona u istom periodu ove godine, preneo je RTS.

Da bi banka promenila cenu usluga, iz Udruženja banaka Srbije kažu da o tome moraju da obaveste klijente dva meseca pre primene novih tarifa.

„Povećanje cena usluga sigurno nije popularan potez, ali treba imati u vidu da banke imaju visoke troškove ulaganja u nove tehnologije, softvere i opremu.

„Mora da se vodi računa i o bezbednosti i sigurnosti tih sistema", rekao je Vladimir Vasić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije za RTS.

čekanje u redu
Fonet

Šta kažu vlasnici menjačnica

Predrag Živić iz Knjaževca od 2020. vodi menjačnicu u kojoj mogu i da se plate računi.

Nije primetio da je broj ljudi na njegovom šalteru opao od kada je poraslo interesovanje za elektronsko plaćanje.

„Mislim da naš narod nije naviknut na to, voli i dalje da ima keš u rukama i da direktno plaća bez obzira na čekanje u redu,

„A neki ljudi vole tu i da se druže, naročito stariji i penzioneri", govori Živić za BBC na srpskom.

On godinama koristi usluge elektronskog bankarstva i u njegovoj banci do sada nije plaćao proviziju prilikom uplata.

Ukoliko uskoro budu uveli naplaćivanje ove usluge, kod ovog Knjaževčanina neće doći ni do kakve promene.

„I dalje će biti jeftinije nego da idem na šaltere i da čekam da platim", zaključuje vlasnik menjačnice.


Pogledajte video o tome da li Beograđani vole ili ne vole onlajn kupovinu


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

  • mikele

    14.08.2021 11:11
    Ja sam sa Intezom završio za sva vremena! Upozorenje: prilikom podizanja deviznih sredstava obavezno soba sa kamerama za lični pregled svih novčanica pojedinačno. Uvaljuju pocepane, iscrtane i oštećene. Uvaljuju reslove, posle nećete znati šta sa time. Lično iskustvo , par puta!
  • bankar...

    13.08.2021 19:31
    Banke nisu socijalne ustanove... ima ih oko 25 u Srbiji... svako sebi može da pronađe neku koja je po njegovoj meri... danas ništa nije za džabe... ne znam šta tu ljudima nije jasno...
  • staro pravilo

    13.08.2021 16:50
    ko traži veće izgubi iz vreće
    to je znala svaka baba da ce tako da bude
    Neka štede na sebi !

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije BBC - BBC

Da li je Gruzija sledeća Ukrajina?

U Gruziji se nastavljaju masovni protesti protiv novog zakona o „stranom uticaju“ nazvanog „ruskim zakonom“, a raste zabrinutost da će pokušaji udaljavanja od Rusije prema Evropi odvesti zemlju na put dodatne okupacije i rata.