"Bolja cena": Zašto je dizel u Srbiji skuplji nego u Austriji?
Cena dizela za ovu sedmicu "preskočila" je kritičnu granicu, a Vlada najavljuje i povećanje akciza za osam odsto od oktobra.
Foto: 021.rs
Do petka litar evrodizela koštaće 211 dinara, što je za četiri više nego prethodne sedmice, a litar benzina 192, odnosno tri dinara više nego proteklih sedam dana, podseća Danas.
To je značajno više u odnosu na region, gde građani litar dizela plaćaju i više od 50 dinara jeftinije. Gledano prema cenama goriva, najskuplja iza Srbije je Mađarska, gde litar dizela košta 200, benzina 198, a TNG-a 98 dinara.
Iza Mađarske nalazi se Hrvatska, u kojoj je dizel 10 dinara jeftiniji nego u našoj zemlji, ali je BMB95 za dinar i po skuplji. TNG u Hrvatskoj je najskuplji u regionu i košta 106 dinara.
Na četvrtom mestu prema skupoći nalazi se Rumunija, a u ovoj zemlji litar dizela građani plaćaju 185, litar benzina 179 a TNG 80 dinara. Odmah za njom sledi Crna Gora, u kojoj je evro dizel 183 a BMB95 195 dinara. Nešto bolje prolaze građani Bosne i Hercegovine, koji evro dizel plaćaju 171 dinar, benzin za dinar više, a TNG 73 dinara po litru, piše Danas.
Među zemlje regiona sa najpovoljnijim gorivom spada Bugarska. U njoj i litar benzina i litar dizela koštaju 168 dinara, dok je litar TNG oko 100 dinara jeftiniji. Ipak, za građane koji koriste
benzin ili dizel ubedljivo je najpovoljnija Severna Makedonija, gde je evro dizel 153, benzin 167 dinara. TNG je skuplji nego u Bugarskoj, te litar košta 77 dinara.
Cene dizela slične kao u Srbiji su u Nemačkoj (212 dinara), Portugalu (207 dinara), Austriji (207), Irskoj (204) i Luksemburgu (201 dinar).
Dok stručna javnost upozorava da do ovoga dolazi usled smanjene proizvodnje sirove nafte, kao i viših cena na berzi, Milan Rakić, predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi, pojašnjava za Danas da najveći problem leži u samom obračunu cena.
"Po našem Pravilniku, na cenu derivata ne utiče cena sirove nafte. Jer Uredba i Pravilnik kažu da je reperna cena gotovog proizvoda evro dizela na paritetu Mediteran. Cene koje izlaze petkom i važe za narednih sedam dana, zasnovane su na kotacijskim cenama derivata placa Đenova-Lavera, plus logistički troškovi dopreme na tržište Srbije, obračunati na 64 dolara po toni. Upravo ta cena je previsoka i 'napumpana' pogrešnim Pravilnikom. Sa tim sirova nafta, od koje se u rafineriji u Pančevu proizvode derivati, nema nikakve veze. Na sve to je visoka akciza, uz dodatno primenjivanje PDV-a. Iz tog razloga, novim povećanjem akciza možemo očekivati i povećanje cena goriva", kaže sagovornik Danasa.
On ističe da se vođenjem tzv. "kvalifikovane matematike" dolazi do pogubnog rezultata za džep građana, i kako kaže "pljačkanja potrošača od strane vlade".
"Visokim cenama derivata direktno se utiče na povećanje troškova i nabavnih cena, odnosno rashoda u bilansu poslovanja. Kada rashodi budu veći od prihoda, redom će propadati privredna društva i preduzetnici. Ograničavanjem maloprodajne cene, stvoren je privredni ambijent u kome proizvođač može da prodaje derivate po većoj ceni od propisane maloprodajne. Posledice takve politike cena biće jasne kroz nekoliko godina, jer vlada Uredbom i Pravilnikom narušava tržišne mehanizme, što se posebno odnosi na konkurentnost. Drugim rečima, Uredbom i Pravilnikom privilegovani su NIS kao proizvođač i uvoznici derivata, ali na teret građana Srbije", poručuje Rakić.
Naposletku, sagovornik Danasa dodaje da su trenutne potrebe privrede i stanovništva oko 4,2 milijarde litara dizela i benzina, ali da država visinu dažbina može propisati koliko god poželi, konkretno - u odnosu na to koliko novca joj je potrebno.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Ko najviše duguje za struju: Samo Železara i Železnice "nakarikale" više od devet milijardi dinara
08.10.2024.•
2
Elektroprivreda Srbije objavila je septembarsku listu najvećih dužnika koja se poprilično razlikuje od avgustovske, a na kojoj je ukupan dug najvećih neplatiša dostigao vrednost od 23 milijarde dinara
Tojota obustavlja sponzorstvo LGBTQ događaja i programe koji podržavaju raznolikost
08.10.2024.•
0
Kompanija "Toyota Motors" je objavila da obustavlja DEI programe (raznolikost, jednakost, inkluzija) i zaustavlja sponzorstvo LGBTQ događaja.
Broker o tome šta za Srbiju znači investicioni kreditni rejting: Sve je to super, ali...
08.10.2024.•
1
Investicioni kreditni rejting koji je Srbija dobila, pozitivna je ocena samo jednog aspekta stanja finansija i privrede i ne treba kratkoročno očekivati smanjenje kamata na kredite privredi.
Javni dug Srbije na kraju avgusta 38 milijardi evra
07.10.2024.•
9
Javni dug Srbije na kraju avgusta ove godine iznosio je 38,07 milijardi evra.
Rio Tinto pokušava da postane treći proizvođač litijuma na svetu
07.10.2024.•
1
Kompanija "Rio Tinto" pregovara o kupovini američke kompanije koja se bavi proizvodnjom litijuma, Arkadijum Litijum, u pokušaju da iskoristi trenutni pad cena ovog metala, piše "Glas Amerike".
Konkurencija u javnim nabavkama u Srbiji ispod evropskog nivoa
07.10.2024.•
1
Analiza koalicije "Balkan Tender Watch" pokazala da je u protekle tri godine prosečno podneto dve i po ponude po postupku javne nabavke.
Srbija i Severna Makedonija potpisale memorandum o izgradnji gasovoda
07.10.2024.•
2
Srbija i Severna Makedonija potpisale su Memorandum koji predviđa zajedničku izgradnju gasovoda dužine oko 70 kilometara, koji bi imao godišnji kapacitet od oko 14 milijardi kubnih metara gasa.
Tržište se "ohladilo" od e-vozila, a proizvodnja električne pande u Kragujevcu još nije ni počela
07.10.2024.•
18
Proizvodnja serijskog modela električnog automobila Fijata "grande panda" trebalo je da počne u oktobru. Međutim, deluje da to ipak neće biti slučaj.
Na prelazu Merdare umesto zabrane detaljna kontrola uvoza proizvoda iz Srbije
07.10.2024.•
0
Ministarstvo unutrašnjih poslova Kosova uvelo je detaljnu kontrolu proizvoda iz Srbije ali samo na prelazu Merdare.
Milenijum tim prinudno otkupljuje preostale akcije Instituta "Jaroslav Černi"
07.10.2024.•
1
Kompanija "Millennium Team", većinski vlasnik Instituta "Jaroslav Černi", obavestila je preostale akcionare da će iskoristiti svoje pravo iz Zakona o privrednim društvima i da će otkupiti sve akcije.
Tojota ulaže još 500 miliona dolara u električne leteće taksije
06.10.2024.•
4
Japanska kompanija Tojota motor objavila je da će uložiti još 500 miliona dolara u američku firmu "Joby Aviation" i njenu proizvodnju i sertifikaciju električnih letećih taksija.
Vučić: Investicioni kreditni rejting Srbije je izuzetno dobar signal za ceo svet
06.10.2024.•
5
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je večeras da je investicioni kreditni rejting Srbije izuzetno dobar signal o našoj zemlji za ceo svet i za investitore.
Politika "biča i medenjaka": Može li Moskva da uceni Beograd gasom?
06.10.2024.•
19
Politika štapa i šargarepe često se dovodi u vezu sa stavom Zapadnih zemalja i EU prema Srbiji, dok se, u vladajućem političkom narativu odnosi sa Rusijom i Kinom definišu kao "bratski i prijateljski"
Jedinstvenu dozvolu Srbije do sada dobilo 27.000 stranih radnika
06.10.2024.•
2
Od uspostavljanja portala za strance 1. februara, kojim je omogućeno podnošenje zahteva za Jedinstvenu dozvolu za boravak i rad stranih državljana u Srbiji, odobreno je ukupno 26.792 zahteva.
Mask i dalje najbogatiji među milijarderima, Zakerberg potisnuo Bezosa na treću poziciju
06.10.2024.•
2
Vlasnik tehnološke korporacije Meta Mark Zakerberg napredovao je na najnovijoj Blumbergovoj listi milijardera i zauzeo drugo mesto, zamenivši na ovoj poziciji osnivača firme Amazon Džefa Bezosa.
Ekonomski stručnjaci analizirali: Srbija ulaže milijardu evra u rudnik litijuma - a ostaje na nuli
06.10.2024.•
17
Ekonomski efekti rudnika litijuma u dolini Jadra za Srbiju krajnje su neizvesni, a u najpovoljnijem scenariju, ravni nuli.
Koliko je svet trenutno zadužen?
06.10.2024.•
1
Globalni dug dostigao je rekordnih 312 biliona dolara na kraju drugog kvartala 2024, pre svega zbog rasta zaduživanja u SAD i Kini, pokazuju podaci Instituta za međunarodne finansije (IIF).
Čadež: Investicioni kreditni rejting omogućava privredi lakši dolazak do kapitala
06.10.2024.•
3
Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež ocenio je dobijanje investicionog kreditnog rejtinga od agencije "S&P" kao jednu od najznačajnijih vesti u poslednje dve decenije.
Medić (CEVES): Pomalo je čudno da je Srbija sada dobila investicioni kreditni rejting
06.10.2024.•
7
Troškovi zaduživanja Srbije, posle dobijanja investicionog kreditnog rejtinga, biće manji zbog toga što će državne hartije od vrednosti imati više potencijalnih kupaca, pa će kamate biti niže.
EU: Otvorena vrata za carine na kineske električne automobile
06.10.2024.•
8
Zemlje članice Evropske unije (EU) glasale su za uvođenje carina na električne automobile uvezene iz Kine, uprkos protivljenju Nemaca koji strahuju od trgovinskog rata sa Pekingom.
Drakulić: Ako država ponovo dozvoli uvoz peleta, srpski proizvođači mogu da zatvore pogone
06.10.2024.•
4
Jedan od najvećih proizvođača peleta u Srbiji Zoran Drakulić kaže da država planira da ponovo dozvoli uvoz tog ogrevnog materijala što bi, navodi, uništilo domaće proizvođače i 20.000 radnih mesta.
Komentari 67
Radmila
DZOKUS
Drzava ima vece troskove za penzionere,rast plata zdravstvu,
rast plata u obrazovanju,veca izdvajanja za vojsku,veća izdvajanja za otplatu kredita itd.
Izvinite gradjani pa zar mislite da negde postoji ćup za to , ali neciji tudji odakle se sve to finansira, prevarili ste se , taj ćup su vasi dzepovi.
NS pismatrac
19.09.2023 • 08:32
bez naslova
Зато што смо добри с Русима, па нам дају добру цену.
‐-----------
Kupovali smo mi od rusa jeftinu naftu ali je razliku uzimala drzava.
Sad su nam braca sa zapada zabranili da uvizimo rusku naftu, ali predsednik se dosetio da poveca akcizu i resi barem delimicno problem svoj problem.
Pa sta misilte sve ove vanredne isplate, odakle dolazi novac - od kreditnog zaduzenja i to mi i nasa deca treba da vracamo a niko nas nepita.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar