Kamiondžije iz Srbije od 12. oktobra u problemu: Upozoravaju na moguću lančanu reakciju
Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone.
Foto: 021.rs
Ovaj sistem pratiće kretanje državljana trećih zemalja tokom kratkih boravaka u 29 evropskih država.
Međutim, uvođenje EES-a moglo bi da donese ozbiljne probleme profesionalnim vozačima iz Srbije i drugih zemalja Balkana koje nisu deo Šengena, a koji svakodnevno dovoze i odvoze robu ka i iz Evropske unije.
Prema novim pravilima, građani iz trećih zemalja neće smeti da provedu više od 90 dana u 180 dana unutar šengenskog prostora. Ovo će važiti i za profesionalne vozače, koji za Danas upozoravaju da taj limit često premašuju zbog prirode svog posla.
Poručuju da "profesionalni vozači nemaju naciju" i da bi morali da budu izuzeti iz ovog sistema, ali dodaju da za sada u Briselu nema razumevanja za njihov problem.
Ističu da bi primena EES-a mogla dodatno smanjiti prihode vozača iz Srbije, koji su ionako niži u poređenju sa kolegama iz zemalja EU. Takođe, ukazuju da bi primena ovog sistema mogla dodatno pogoršati nedostatak vozača u Srbiji, koji će verovatno želeti da posao pronađu u nekoj zemlji u okviru Šengen zone.
Upozoravaju i da bi roba mogla da stane, jer vozači iz Francuske, Nemačke i drugih država EU nemaju interes da voze terete ka Srbiji, niti da iz nje izvoze robu u Uniju.
Predsednik Poslovnog udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Srbije "Međunarodni transport" Neđo Mandić objašnjava za Danas da ograničenje boravka formalno postoji još od 1985. godine, kada je potpisan Šengenski sporazum.
Međutim, dodaje, tada to pravilo nije imalo nikakav efekat, jer je Šengen obuhvatao svega pet zemalja. Danas, kako objašnjava, situacija je potpuno drugačija.
"Sada, kada kamion iz Subotice, Novog Sada ili Beograda krene prema EU, za svega nekoliko sati već ulazi u Šengen zonu. Do Nemačke, Belgije, Francuske ili Holandije potrebno je više dana puta, a dok se obavi kompletna tura, vozač lako može da ispuni tih 90 dana i onda više ne može da radi. To je suština problema", ističe on.
Prema njegovim rečima, i danas vozači iz Srbije često prekoračuju dozvoljeni broj dana, ali nastavljaju da voze zbog retkih kontrola i zbog toga što "posao mora da se završi".
"Od 12. oktobra, kada počne primena EES sistema, to više neće biti moguće. Na ulasku u Šengen, vozaču će automatski biti saopšteno da je ispunio dozvoljeni broj dana i biće vraćen nazad", upozorava Mandić.
Na pitanje kako bi nova pravila mogla da utiču na vozače, prevoznike, ali samim tim i na robu i cene robe, Mandić odgovara da su scenariji različiti. Prema njegovim rečima, prevoznici će zbog čestog prekoračenja od 90 dana dolaziti u situaciju da ostaju bez vozača.
"Nije problem da on postavi novog vozača i da obavi posao, ali problem je što nema vozača. Vozaču će biti i najlakše, on može da se pokupi i ode u bilo koju zemlju Šengena, odmah istog dana će biti primljen, zato što svim zemljama nedostaju vozači. Međutim, premestiti preduzeće nije lako", kaže Mandić.
Ističe da i preduzeće može da reši problem na isti način kao vozač, ali, dodaje, to nije pametno za državu.
"I preduzeće može da reši problem tako što će pokupiti svoj kapital i registrovati firmu u Hrvatskoj, Sloveniji, Mađarskoj, bilo kojoj zemlji, ali to onda znači da Srbija gubi prihode, poreze, doprinose i sve ostalo. U tom slučaju gubi cela privreda", upozorava ovaj sagovornik.
Kako dodaje, logično je da će manjak vozača dovesti i do skoka cena, jer oni koji će, navodi, moći da voze podizaće cene, duplo ili za pet puta, u zavisnosti od potražnje.
"To će se odraziti na maloprodajne cene i na celokupan lanac snabdevanja", ističe.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Narodna banka Srbije: Nema nestašice evra, kazne svima koji izvlače korist iz trenutne situacije
10.12.2025.•
3
Narodna banka Srbije kaže da je preduzela mere iz svoje nadležnosti kako bi osigurala da kanali snabdevanja banaka i ovlašćenih menjača evrom i drugim stranim valutama i u danima povećane tražnje funkcionišu nesmetano.
Fajnenšel tajms: Arapski Adnok glavni kandidat za kupovinu NIS-a, a vlast Srbije sve nervoznija zbog Rusa
10.12.2025.•
7
Državna energetska kompanija UAE "Adnok" pojavila se kao glavni kandidat za kupovinu ruskog većinskog udela u jedinoj rafineriji nafte u Srbiji, dok Beograd postaje sve frustriraniji zbog odugovlačenja Moskve.
Koliki maksimalni kurs smeju da računaju menjačnice?
10.12.2025.•
19
U Bujanovcu se evro u utorak u menjačnicama prodavao i po 120 dinara, uz ocenu da će, zbog velike tražnje kurs biti još viši.
Srbin Milan Nedeljković preuzima čelo BMW-a od maja 2026. godine
09.12.2025.•
17
Inženjer dr Milan Nedeljković preuzeće funkciju predsednika Upravnog odbora BMW AG počevši od 14. maja 2026. godine.
Dug Srbije i precenjeni dinar: Skupo će nas koštati
09.12.2025.•
30
Aleksandar Vučić često ističe kako je javni dug Srbije iznosi 43 odsto BDP-a.
Mali: BDP po glavi stanovnika u Srbiji porastao sa 4.800 na 15.800 evra
09.12.2025.•
12
Ministar finansija Srbije, Siniša Mali izjavio je da je Srbija od 2012. godine do danas uvećala bruto domaći proizvod (BDP) po glavi stanovnika sa 4.800 na 15.800 evra, saopštilo je to Ministarstvo.
Vučić: Krajnji rok za rešavanje pitanja NIS-a 15. januar
09.12.2025.•
41
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je danas da su moguće tri opcije za rešenje situcije u kojoj se našla Naftna industrija Srbije (NIS) koja je pod američkim sankcijama.
Evro u Bujanovcu 120 dinara
09.12.2025.•
6
Jedan evro se u lokalnim menjačnicama u Bujanovcu prodaje za 120 dinara, ali menjači kažu da će zbog velike potražnje danas probiti ovu cifru, piše portal Bujanovačke.
Ekonomisti o tome zašto je došlo do nestašice evra u menjačnicama: Tri su razloga za to
09.12.2025.•
38
U poslednje dve nedelje došlo je do porasta tražnje evra u menjačnicama, a to je deličino rezultat objave informacija o Naftnoj industriji Srbije.
IBM preuzima platformu Konfluent za 11 milijardi dolara
09.12.2025.•
1
Američka kompanija IBM saopštila je da preuzima platformu za strimovanje podataka Konfluent za 11 milijardi dolara u gotovini.
Rakić: Niko ne postavlja pitanje šta se dešava sa naftom koja se crpi iz naftnih polja u Vojvodini
08.12.2025.•
24
Oko hiljadu privatnih pumpi u Srbiji mogu bez problema da obezbede snabdevanje tržišta naftnim derivatima, izjavio je predsednik Udruženja vlasnika privatnih benzinskih pumpi Milan Rakić.
Fiskalnih kasa neće biti na pijačnim tezgama ni naredne godine: Rok ponovo pomeren
08.12.2025.•
16
Prodavci na pijačnim tezgama ni sledeće godine neće morati da koriste fiskalne kase, pošto je Vlada Srbije usvojila izmenu uredbe koja to reguliše.
Zarobljeni ruski novac i Evropa: "Casus belli"
08.12.2025.•
3
Rat je skupa rabota, papreno košta i potrebne su velike svote novca kojima se finansiraju proizvodnja oružja i municije, a tu su i uvećana potrošnja goriva, energije, opreme...
Orban i Erdogan dogovorili nastavak dotoka ruskog gasa u Mađarsku
08.12.2025.•
2
Turski predsednik Redžep Tajip Erdogan i mađarski premijer Viktor Orban postigli su danas u Istanbulu dogovor da Turska garantuje nastavak tranzicije ruskog gasa ka Mađarskoj, preneo je Rojters.
NBS o nestašici evra u menjaničnicama: Došlo do rasta tražnje
08.12.2025.•
54
Narodna banka Srbije oglasila se povodom navoda o nestašici evra u pojedinim menjačnicima, poručujući da je došlo do rasta tražnje za ovom stranom valutom.
Raspisan program finansijske podrške za početnike i mlade preduzetnike
08.12.2025.•
0
Ministarstvo privrede Srbije raspisalo je program podsticanja razvoja preduzetništva kroz finansijsku podršku za početnike u poslovanju i mlade u ovoj godini.
Ako NBS bude na udaru sekundarnih sankcija: Ekonomista objašnjava koji su mogući scenariji
08.12.2025.•
14
Profesor na Ekonomskom fakultetu Veljko Mijušković rekao je da bi eventualne sekundarne sankcije Narodnoj banci Srbije mogle da izazovu širok spektar poremećaja.
Prevoznici iz Srbije i BiH najavljuju radikalne mere ako EU ne bude rešila problem sa boravkom
08.12.2025.•
12
Zbog pravila EU o skraćenom boravku u državama Šengena, transportne kompanije iz Srbije i BiH rade u otežanim uslovima.
Vlada produžila uredbu o obaveznoj proizvodnji hleba od brašna T-500
07.12.2025.•
2
Vlada Srbije donela je Uredbu o obaveznoj proizvodnji hleba od brašna T-500.
EU odlučna da do 2027. zabrani uvoz ruskog gasa: Stručnjaci o tome da li je to novi problem za Srbiju
07.12.2025.•
28
U trenutku kada Naftna industrija Srbije trpi američke sankcije, a gasni aranžman s Rusijom visi u vazduhu, EU objavljuje da će do 2027. potpuno ukinuti uvoz ruskog gasa.
NIS kao poluga za uticaj - i Rusija ga se ne odriče lako
07.12.2025.•
21
Za probleme nastale zbog američkih sankcija NIS-u još se ne nazire rešenje.
Komentari 11
Boro
Vozači
Sremac
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar