Otkrivena crna rupa najbliža Zemlji

Astronomi su otkrili crnu rupu najbližu Zemlji, udaljenu hiljadu svetlosnih godina.
Otkrivena crna rupa najbliža Zemlji
Iako crna rupa nije vidljiva sama po sebi, njenu lokaciju odale su dve sjajne zvezde. Te zvezde mogu da se vide golim okom s južne polulopte po mraku u vedrim noćima.

Crne rupe su mesta u svemiru iz kojih ni svetlost ne može da izađe zbog snažne gravitacije.

Kad su astronomi proučavali sazvežđe Telescopium uočili su da jednoj zvezdi treba 40 dana da okruži oko skrivenog objekta. Druga zvezda udaljenija je od prve zvezde i crne rupe. To su uočili teleskopom MPG/ESO 2.2 iz La Sila opservatorijuma Južnog evropskog opservatorijuma u Čileu.

Sistem su astronomi opisali u časopisu "Astronomy & Astrophysics".

"Bili smo potpuno iznenađeni kad smo shvatili da je to prvi zvezdani sistem s crnom rupom koji se može uočiti golim okom", kaže koautor studije Petr Hadrava iz češke akademije nauka u Pragu.

Zbog toga što crna rupa nema snažne interakcije s okolinom ona nije vidljiva. Zbog toga je tek proučavanje orbite zvezda ukazalo na njeno postojanje.

"Nevidljivi objekat mase barem četiri puta veće od Sunca može jedino biti crna rupa", kaže Tomas Rivinius, voditelj studije i naučnik Evropskog južnog opservatorijuma.

Tokom godina astronomi su pronašli nekoliko desetina crnih rupa na Mlečnoj stazi. Te rupe svoju prisutnost odaju nasilnim interakcijama s okolinom i emitovanjem uočljivih zračenja.

Ovo novo otkriće tihe crne rupe moglo bi biti prvo od mnogih, kažu naučnici koji veruju da su u životu naše galaksije mnoge zvezde kolabirale i stvorile crne rupe.