E-banking masovniji, ali nebezbedan način plaćanja

Kod nas danas preko računara ili mobilnih telefona mogu ne samo da se plaćaju računi, već i da se štedi, uplaćuje pazar...
Kod nas danas preko računara ili mobilnih telefona mogu ne samo da se plaćaju računi, već i da se štedi, uplaćuje pazar...

"Za banke su najskuplje usluge koju pružaju klijentu na šalteru. To podrazumeva plaćanje službenika, papire. Zato su i te kako zainteresovane da klijente prebace na elektronske načine plaćanja" objašnjava dr Aleksandar Vasiljević, rukovodilac Katedre za poslovni menadžment na Fakultetu za pravne i poslovne studije "Dr Lazar Vrkatić" u Novom Sadu.

"Istina, klijenti banaka nisu kod nas dovoljno elektronski pismeni da bi se lako navikli na ove novine. Međutim, ne treba zaboraviti da su ove bankarske usluge iste kao one koje se pružaju na šalterima ali jeftinije. Tako je sasvim izvesno da će se i klijenti sve više interesovati za njih", navodi on.

Najveća mana ovog kanala plaćanja je u tome da nije dovoljno bezbedan. Neoprezan klijent može brzo biti opljačkan elektronskim putem. Vasiljević kaže da oko ovih loših mogućnosti ne treba praviti dramu. Kod nas su ljudi neoprezni i podatke o elektronskom plaćanju govore prijateljima, pa čak i prodavcima. Njih treba čuvati kao PIN kod kartice.

Pored toga i banke uvode posebnu zaštitu. Dosta njih klijentima omogućava plaćanje komunalnim preduzećima i poreznicima, ali ukoliko se novac daje na neki treći račun slede posebne provere, što daje dodatnu sigurnost.

Među banakama koje su među prvima ponudile mogućnost elektronskog poslovanja je Oportjuniti banka, specijalizovana za mali biznis.

"Privrednici koriste to, ali ne onoliko koliko bi mi to želeli mada ih stalno podstičemo da to rade. Imamo zanimljivu uslugu za poljoprivrednike. Ne samo da mogu da plaćaju, već i kredit mogu da podignu uz pomoć običnog tableta. Unesu podatke u odgovarajuću aplikaciju i za jedan sat saznaju da li im je zajam odobren. A i novac već istog dana ili najkasnije sutra mogu da koriste ako je odgovor bio potvrdan", objašnjava prvi čovek ove kuće Vladimir Vukotić.

I u ProKredit banci su nedavno otvorili samouslužnu zonu koja radi 24 časa sedam dana u nedelji. Klijenti preko depozitnih sefova mogu da predaju pazare u bilo koje doba dana i noći na tom novom bankomatu. Tu su i druge usluge: nalog za prenos, štampanje dnevnih izvoda, uplate raznih naknada... I građani tako mogu da uplate novac na štednju po viđenju, kupe ili prodaju devize. Uslov je platna kartica pomenute banke.

"Uvođenjem ovih inovacija mi pokazujemo da poštujemo vreme svojih klijenata preduzetnika" kaže predsednik Upravnog odbora ProKredit banke Borislav Kostadinov.

Zonu je već dobio Beograd, uskoro će i Subotica, a Novi Sad će biti zoniran sredinom maja.

O prednostima e-bankinga dovoljno govori prosta računica. Plaćanje jednog računa kod većine banaka staje elektronski od 15 do 20 dinara, a papirna varijanta je od 50 do 60. Četrdeset dinara je ušteda, za tri računa na mesečnom nivou 120 dinara, a to je godišnje oko 1.500 dinara. Nije mnogo, ali bolje da tim parama klijent počasti sebe, nego banku.

M-bankarstvo, gde plaćanja idu putem mobilnih telefona, takođe je sve brojnije. Lane je Telenor kupio KBC banku i razvija plaćanje, prebacivanje novca s računa, pa čak i štednju. Preko mobilnog se može uplatiti novac na štedni račun, a za dinare kamata po viđenju je sedam odsto. Telenor banka je za prvih šest meseci poslovanja otvorila 50.000 računa.

Ni Telekom ne želi da zaostane pa je pre nekoliko meseci kupio Dunav banku. Sledi privatizacija ovog operatera, koji je već pripremio teren za nove usluge.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • boki

    04.05.2015 00:04
    Nesigurnije je danas nositi keš sa sobom na ulici, pa bilo to i samo hiljadu dinara.
    Novinari i razni mediji su uvek pravili famu oko nečega šro ne poznaju i onda mene roditelji kad pročitaju takav tekst startuju sa rečenicom "eto vidiš da je nesigurno to...".
    I opet će ako pročitaju ovaj naslov.
    Mislim, kako sa vama pričati?!
  • dule

    03.05.2015 21:36
    @Jovan
    Jovane, većina banaka (ako ne i sve) nudi SMS notifikaciju, provući će ti max jednom. Za poštenog čoveka i to je previše, ali opet bolje jednom nego pet puta.
  • daca

    03.05.2015 10:13
    e banking
    Molim Vas da kada birate sagovornike, izaberete nekog ko je autoritet. Predavac sa navedenog fakulteta svakko ne moze biti autoritet. Pitanje je da li imenovani uopste koristi ovu uslugu ili se poput penzionera gura po salterima.
    E banking je sjajna usluga koja stedi vreme, zivce i daje nam pregled racuna u svakom momentu. Svaki e banking ima dovoljno provera a pravi haker udje i u bazu pentagona, pa kako ne bi i u neku banku u Srbiji.Jedino ne znam sta bi pa tamo uspeo u Srbiji da nadje.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija