
Još ništa od nacrta novog zakona o saobraćaju: Građani predložili da kazne budu shodno primanjima
Oštrije kazne za nevezivanje pojasa čak i na zadnjem sedištu, moguće uvođenje alko-brava u vozila, novčane kazne srazmerne primanjima počinioca i strože kazne za one koji više puta ponove teške prekršaje...

Foto: 021.rs
To su samo neki od predloga koji bi mogli da se nađu u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja.
Uprkos tome što je prvobitno najavljeno da će nacrt zakona biti spreman do juna, on je i dalje u fazi izrade, a prema rečima savetnika Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milana Ilića, završetak se očekuje do kraja godine.
Iako postoje sumnje o izvodljivosti određenih odredbi, stručnjaci za bezbednost saobraćaja navode za Insajder da je cilj novog Zakona jasan - sačuvati živote i smanjiti broj poginulih u saobraćajnim nesrećama.
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je krajem aprila da je u Srbiji u toku prošle godine u saobraćajnim nesrećama poginulo 514 osoba, od kojih su šesnaestoro bila deca, a gotovo polovina poginulih su bili pešaci, biciklisti i motociklisti, kao najranjivije kategorije učesnika u saobraćaju.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milan Ilić navodi za Insajder da su najčešći faktori zbog kojih dolazi do saobraćajnih nezgoda - pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju i nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije. Dodaje i da je dominantan faktor brzina, dok je alkohol prisutan u oko 11 odsto saobraćajnih nesreća sa nastradalim licima.
"Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ima za cilj da reši niz tehničkih pitanja, ali i da bude usklađen sa propisima Evropske unije, u okviru procesa pristupanja Srbije EU. Kada je reč o smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, jedan od važnih argumenata se odnosi na upotrebu bezbednosnog pojasa. Naime, na prednjem sedištu se vezuje oko 80 odsto vozača i putnika, dok se na zadnjem sedištu čak 80 odsto ne vezuje. Svi koji su u prethodnom periodu stradali na zadnjem sedištu - nisu bili vezani", rekao je Ilić za Insajder.
To je, kako navodi, jedan od ključnih razloga zašto se pooštravaju kazne za nevezivanje pojasa, ali i da se, kako pojašnjava, uvede odgovornost vozača ukoliko njegovi putnici nisu bili vezani.

Ističe i da se jedan od važnijih predloga odnosi na uključivanje roditelja u proces edukacije mladih vozača. Kako kaže, veliki procenat mladih koji učestvuje u nezgodama greši upravo "u izvođenju radnji u saobraćaju". Navodi i da će odredbe koje se odnose na obuku u auto-školama morati da budu dodatno uređene.
Građani predlažu pooštravanje mera
Pažnju javnosti privukao je predlog trajnog oduzimanja vozila za prekršaje u saobraćaju. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ta odredba postoji još od 2006. godine, kada je zakonom koji uređuje prevoz putnika određeno da će se za prekršaj nelegalnog taksiranja trajno oduzeti vozilo, bez obzira na to da li je učinilac prekršaja vlasnik vozila ili ne.
"Ustavni sud Srbije je 2012. godine u postupku kojim je osporavana zakonitost i ustavnost te odredbe zauzeo stav da je trajno oduzimanje vozila u prekršajnom postupku u skladu sa Ustavom i u skladu sa procesnim zakonima Republike Srbije. Radi se, dakle, o meri koja nije neustavna, a nažalost je neophodna zbog toga što postojeće sankcije ne utiču na određen broj višestrukih povratnika koji uporno ugrožavaju bezbednost učesnika u saobraćaju. Narodni poslanici daće konačan sud o tome za koje prekršaje treba trajno oduzeti vozilo i pod kojim uslovima, ali svakako će se raditi o ponavljanju najtežih prekršaja protiv bezbednosti saobraćaja poput nasilničke vožnje", objašnjava Okanović.
Savetnik direktora ABS-a Milan Ilić kaže da je u prethodnoj verziji zakona bilo navedeno da se vozilo privremeno oduzima do okončanja postupka. Međutim, dodaje da pošto se postupci za ovakve prekršaje najčešće vode u skraćenom postupku, najveći broj ovih vozila se relativno brzo vrati.
"Imamo i slučajeve gde su pojedincima više puta oduzimana i vraćana ista vozila. Samo mali broj vozila je do sada bio trajno oduzet. U novim izmenama zakona težište je na preciziranju u kojim situacijama sudija ima obavezu da vozilo trajno oduzme. Dakle, radi se o dopuni i jasnijem formulisanju postojeće odredbe, koja je inače nastala kao deo poslednjih izmena zakona", precizira Ilić.
Drugi predlog tiče se uglavnom mladih vozača koji imaju probnu vozačku dozvolu, a Ilić potvrđuje da je veliki broj predloga od građana i institucija stigao u vezi sa činjenicom da ona nije priznata u inostranstvu.
"Tehničko rešenje koje se razmatra je izdavanje mladim vozačima standardne vozačke dozvole, ali sa odgovarajućom šifrom ili kodom. Taj kod će biti vidljiv na samoj dozvoli i značiće da vozač ima status mladog vozača. Ovakva dozvola će izgledati isto kao i svaka druga, biće prihvaćena i priznata u drugim zemljama, što će omogućiti mladim vozačima da u inostranstvu nesmetano upravljaju vozilom u skladu sa pravilima te države", objašnjava Ilić.

Prema njegovim rečima u pitanju je isključivo tehnička izmena obrasca vozačke dozvole, kako bi dokument bio usklađen sa međunarodnim propisima, dok će "suština ograničenja za mlade vozače u velikoj meri ostati na snazi".
Damir Okanović navodi da se postojeće rešenje sa probnim vozačkim dozvolama ne može nazvati ni dobrim ni lošim, jer, kako kaže, nije urađena nijedna ozbiljna analiza učinka postojećih mera koje ograničavaju prava probnih vozača.
"Da li je dobro rešenje što oni ne smeju da upravljaju vozilima od 23 časova do 6 ujutru, ne znamo. Ne znamo ni da li bi možda bilo bolje da ta zabrana važi od 22 ili od ponoći. Možemo da nagađamo, ali verodostojnih istraživanja na tu temu jednostavno nema. Što se tiče samog obrasca probne vozačke dozvole, mislim da je dobro rešenje da se oni izbace iz upotrebe i da se umesto njih u klasičan obrazac vozačke dozvole (na plastičnu karticu) upisuje odgovarajući kod koji će ukazivati na to da vozač ima status probnog vozača", smatra Okanović.
Osvrnuo se i na predlog uvođenja alko-brava u vozila, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila. Kaže da, koliko je njemu poznato, nije urađena nijedna temeljna analiza uticaja alko-brava na broj saobraćajnih nezgoda u Srbiji, te da zbog toga nema odgovor na njihovu efikasnost.
"U državama u kojima se alko-brava primenjivala uočene su i pozitivne i negativne strane tog rešenja. Meni lično ne smeta sve što na bilo koji način obeshrabruje vozače da pijani sednu za volan, ali je pitanje koliko će alko-brave biti delotvorne u praksi ukoliko se uvedu", dodaje on.
"Kazne srazmerne primanjima"
Više građana je u svojim predlozima iznelo ideju da visina novčane kazne treba da bude srazmerna visini primanja počinioca, izjavio je savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić dodajući da u institucijama do sada nisu zvanično razmatrali tu mogućnost, ali da je ova ideja prepoznata kao interesantna i vredna daljeg razmatranja.
"Građani smatraju da pojedini vozači uporno ponavljaju iste prekršaje, jer im fiksna kazna ne predstavlja značajno finansijsko opterećenje, naročito ako imaju primanja iznad proseka. Prema njihovom mišljenju, uvođenje kazni u srazmeri sa primanjima moglo bi imati veći odvraćajući efekat", pojašnjava Ilić.

Ipak, Damir Okanović kaže da u Srbiji nije primenljivo da se kazne određuju shodno primanjima učesnika u saobraćaju, jer se, kako navodi, na našim putevima mogu sresti "lica koja upravljaju vozilom čija je vrednost veća od 100.000 evra, a zvanična primanja su im 50.000 dinara".
Govoreći o predlozima građana, Milan Ilić ističe da građani zahtevaju strože kazne za one koji su više puta ponavljali teške prekršaje, ali i da insistiraju na poboljšanju saobraćajne infrastrukture i unapređenju saobraćajne signalizacije.
S druge strane, iako je Vlada Srbije 2023. godine usvojila Strategiju bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije 2023-2030, sa pripadajućim Akcionim planom, Damir Okanović smatra da je malo toga sprovedeno u praksi.
"U ta dva dokumenta veoma je jasno i precizno navedeno šta treba uraditi u navedenom periodu kako bi se broj poginulih prepolovio, a broj poginule dece sveo na nulu. Međutim, veoma mali broj mera koje su određene Akcionim planom jesu sprovedene u stvarnosti. Kao najvažniju meru Strategija određuje unapređenje sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u obrazovnom sistemu Republike Srbije. Iako je to istaknuto kao najvažnija mera, ništa na tom polju još nije urađeno", zaključuje Okanović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
VIDEO: Žena nasrnula kosom na Kragujevčane koji nose pomoć ugroženima od požara, reagovala policija
13.07.2025.•
0
Na grupu Kragujevčana, koja je oko 18 časova krenula od Bogoslovije u Desimirovac, nasrnula je žena kosom.
Vučević: "Sačuvali smo Srbiju, obojena revolucija je gotova"
13.07.2025.•
0
Predsednik SNS i savetnik predsednika Republike za regionalna pitanja Miloš Vučević izjavio je danas u Vranju da je obojena revolucija završena i da je država sačuvana.
VIDEO Protest "Srbijo, Užice te zove": Blokirana magistrala
13.07.2025.•
10
Građanski protest pod nazivom "Srbijo, Užice te zove" počeo je u 16 časova na Gradskom trgu u Užicu.
Poruke sa protesta u Užicu: Dosta je! Srbija nema nikog drugog osim nas
13.07.2025.•
2
Na protestu "Srbijo, Užice te zove" koji je zvanično počeo u 17 časova, obratilo se više govornika.
Pismo Nemanje Vidića pročitano na protestu u Užicu: Šta je poručio?
13.07.2025.•
5
Nemanja Vidić, proslavljeni srpski fudbaler rodom iz Užica, uputio je pismo koje je pročitano tokom masovnog protesta u njegovom rodnom gradu.
Putevi Srbije: Preusmeren saobraćaj na relaciji Prijepolje-Užice
13.07.2025.•
0
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da će danas saobraćaj za kamione i automobile na relaciji Prijepolje-Užice biti preusmeren.
Pred veliki protest u Užicu: Objavljen mali rečnih užičkog jezika
13.07.2025.•
5
Uoči današnjeg protesta u Užicu "Makart_store" je na Instagramu objavio kratki rečnik užičkog jezika, kako bi se mnogobrojni gosti i po tom pitanju osećali kao domaći.
Policija po prijavi u pešačkom prolazu u Užicu pronašla drvene motke
13.07.2025.•
10
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je da je policija u Užicu, postupajući po prijavi, pronašla danas oko 10.30 časova u pešačkom prolazu ispod železničke stanice u Užicu bunt drvenih motki.
Ništa od Skupštine Kosova ni iz 46. pokušaja
13.07.2025.•
0
Ni današnji 46. pokušaj konstituisanja Skupštine Kosova nije uspeo, čime se dodatno produbljuje politička i institucionalna kriza.
Direktor Instituta za majku i dete: Pacijentima obezbeđena pijaća voda, nema novih slučajeva infekcije
13.07.2025.•
3
Direktor Instituta za majku i dete "Dr Vukan Čupić" dr Vladislav Vukomanović rekao je da se u toj ustanovi od otkrivanja bakterije legionele preduzimaju sve zakonom predviđene mere.
Zašto nema zastava EU na protestima u Srbiji?
13.07.2025.•
74
Podrška Vučićevom režimu, sećanje na NATO bombardovanje, zahtev za priznanjem Kosova i strah od udaljavanja od Rusije...
Konzulka u Solunu: Situacija sa požarima stabilizovana na Tasosu, turisti iz Srbije bezbedni
13.07.2025.•
0
Svi srpski turisti koji su se zatekli na Tasosu tokom požara iznad plaže Glikadi su bezbedni, a situacija na ostrvu je stabilizovana, izjavila je za RTS generalna konzulka Srbije u Solunu Jelena Vujić Obradović.
Za problem armature na Prokopu znalo se i pre 10 godina
13.07.2025.•
19
Za problem armature na stanici Prokop znalo se i pre 10 godina, pokazuje statički proračun Saobraćajnog instituta CIP iz avgusta 2015, koji je juče objavio urednik sajta Beobuild.
Veliki protest danas u Užicu: Devet sati blokade magistrale za devetoro uhapšenih
13.07.2025.•
12
Veliki protestni skup održaće se danas, 13. jula u Užicu.
Bogdan Diklić dobija nagradu Fabijan Šovagović na Pulskom festivalu
13.07.2025.•
2
Glumac Bogdan Diklić ovogodišnji je dobitnik nagrade "Fabijan Šovagović", jednog od prestižnijih priznanja koja se dodeljuju glumcu ili glumici na Pulskom filmskom festivalu.
Policija protekle noći legitimisala skoro 100 ljudi, privela dvoje i podnela 24 prekršajne prijave
13.07.2025.•
3
Policija je protekle noći legitimisala 99 osoba.
U EU trenutno milion stanovnika više nego pre godinu dana, a evo koliko ih ima u Srbiji i svetu
13.07.2025.•
2
U Evropskoj uniji trenutno živi 450,4 miliona stanovnika, 1.070.702 više nego prethodne godine, što predstavlja četvrtu uzastopnu godinu u kojoj se povećao broj stanovnika Unije, pokazali su podaci Evrostata.
Ministar Stanković: Nikad nisam pozivao na nasilje, naročito ne protiv studenata
13.07.2025.•
17
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković pokušao je da demantuje navode Pobunjenog univerziteta i Slobodnih univerziteta Srbije tvrdnjom da nikada nije pozivao na nasilje protiv bilo koga, "posebno ne protiv studenata".
Pritisak na Vučića da raspiše izbore ne jenjava: Hoće li popustiti?
13.07.2025.•
39
Pitanje o tome koliko je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u stanju da još odoleva pritiscima za raspisivanje izbora pitanje je za milion dolara, kažu sagovornici Danasa.
Komentari 31
Cisti putevi
/
previse se pravis bahatim srbendom ako mislis da primanja nemaju veze sa kaznom
ja
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar