Još ništa od nacrta novog zakona o saobraćaju: Građani predložili da kazne budu shodno primanjima
Oštrije kazne za nevezivanje pojasa čak i na zadnjem sedištu, moguće uvođenje alko-brava u vozila, novčane kazne srazmerne primanjima počinioca i strože kazne za one koji više puta ponove teške prekršaje...
Foto: 021.rs
To su samo neki od predloga koji bi mogli da se nađu u novom Zakonu o bezbednosti saobraćaja.
Uprkos tome što je prvobitno najavljeno da će nacrt zakona biti spreman do juna, on je i dalje u fazi izrade, a prema rečima savetnika Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milana Ilića, završetak se očekuje do kraja godine.
Iako postoje sumnje o izvodljivosti određenih odredbi, stručnjaci za bezbednost saobraćaja navode za Insajder da je cilj novog Zakona jasan - sačuvati živote i smanjiti broj poginulih u saobraćajnim nesrećama.
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je krajem aprila da je u Srbiji u toku prošle godine u saobraćajnim nesrećama poginulo 514 osoba, od kojih su šesnaestoro bila deca, a gotovo polovina poginulih su bili pešaci, biciklisti i motociklisti, kao najranjivije kategorije učesnika u saobraćaju.
Savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja (ABS) Milan Ilić navodi za Insajder da su najčešći faktori zbog kojih dolazi do saobraćajnih nezgoda - pogrešno izvođenje radnji u saobraćaju i nepravilno sagledavanje saobraćajne situacije. Dodaje i da je dominantan faktor brzina, dok je alkohol prisutan u oko 11 odsto saobraćajnih nesreća sa nastradalim licima.
"Novi Zakon o bezbednosti saobraćaja ima za cilj da reši niz tehničkih pitanja, ali i da bude usklađen sa propisima Evropske unije, u okviru procesa pristupanja Srbije EU. Kada je reč o smanjenju broja saobraćajnih nezgoda, jedan od važnih argumenata se odnosi na upotrebu bezbednosnog pojasa. Naime, na prednjem sedištu se vezuje oko 80 odsto vozača i putnika, dok se na zadnjem sedištu čak 80 odsto ne vezuje. Svi koji su u prethodnom periodu stradali na zadnjem sedištu - nisu bili vezani", rekao je Ilić za Insajder.
To je, kako navodi, jedan od ključnih razloga zašto se pooštravaju kazne za nevezivanje pojasa, ali i da se, kako pojašnjava, uvede odgovornost vozača ukoliko njegovi putnici nisu bili vezani.

Ističe i da se jedan od važnijih predloga odnosi na uključivanje roditelja u proces edukacije mladih vozača. Kako kaže, veliki procenat mladih koji učestvuje u nezgodama greši upravo "u izvođenju radnji u saobraćaju". Navodi i da će odredbe koje se odnose na obuku u auto-školama morati da budu dodatno uređene.
Građani predlažu pooštravanje mera
Pažnju javnosti privukao je predlog trajnog oduzimanja vozila za prekršaje u saobraćaju. Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da ta odredba postoji još od 2006. godine, kada je zakonom koji uređuje prevoz putnika određeno da će se za prekršaj nelegalnog taksiranja trajno oduzeti vozilo, bez obzira na to da li je učinilac prekršaja vlasnik vozila ili ne.
"Ustavni sud Srbije je 2012. godine u postupku kojim je osporavana zakonitost i ustavnost te odredbe zauzeo stav da je trajno oduzimanje vozila u prekršajnom postupku u skladu sa Ustavom i u skladu sa procesnim zakonima Republike Srbije. Radi se, dakle, o meri koja nije neustavna, a nažalost je neophodna zbog toga što postojeće sankcije ne utiču na određen broj višestrukih povratnika koji uporno ugrožavaju bezbednost učesnika u saobraćaju. Narodni poslanici daće konačan sud o tome za koje prekršaje treba trajno oduzeti vozilo i pod kojim uslovima, ali svakako će se raditi o ponavljanju najtežih prekršaja protiv bezbednosti saobraćaja poput nasilničke vožnje", objašnjava Okanović.
Savetnik direktora ABS-a Milan Ilić kaže da je u prethodnoj verziji zakona bilo navedeno da se vozilo privremeno oduzima do okončanja postupka. Međutim, dodaje da pošto se postupci za ovakve prekršaje najčešće vode u skraćenom postupku, najveći broj ovih vozila se relativno brzo vrati.
"Imamo i slučajeve gde su pojedincima više puta oduzimana i vraćana ista vozila. Samo mali broj vozila je do sada bio trajno oduzet. U novim izmenama zakona težište je na preciziranju u kojim situacijama sudija ima obavezu da vozilo trajno oduzme. Dakle, radi se o dopuni i jasnijem formulisanju postojeće odredbe, koja je inače nastala kao deo poslednjih izmena zakona", precizira Ilić.
Drugi predlog tiče se uglavnom mladih vozača koji imaju probnu vozačku dozvolu, a Ilić potvrđuje da je veliki broj predloga od građana i institucija stigao u vezi sa činjenicom da ona nije priznata u inostranstvu.
"Tehničko rešenje koje se razmatra je izdavanje mladim vozačima standardne vozačke dozvole, ali sa odgovarajućom šifrom ili kodom. Taj kod će biti vidljiv na samoj dozvoli i značiće da vozač ima status mladog vozača. Ovakva dozvola će izgledati isto kao i svaka druga, biće prihvaćena i priznata u drugim zemljama, što će omogućiti mladim vozačima da u inostranstvu nesmetano upravljaju vozilom u skladu sa pravilima te države", objašnjava Ilić.

Prema njegovim rečima u pitanju je isključivo tehnička izmena obrasca vozačke dozvole, kako bi dokument bio usklađen sa međunarodnim propisima, dok će "suština ograničenja za mlade vozače u velikoj meri ostati na snazi".
Damir Okanović navodi da se postojeće rešenje sa probnim vozačkim dozvolama ne može nazvati ni dobrim ni lošim, jer, kako kaže, nije urađena nijedna ozbiljna analiza učinka postojećih mera koje ograničavaju prava probnih vozača.
"Da li je dobro rešenje što oni ne smeju da upravljaju vozilima od 23 časova do 6 ujutru, ne znamo. Ne znamo ni da li bi možda bilo bolje da ta zabrana važi od 22 ili od ponoći. Možemo da nagađamo, ali verodostojnih istraživanja na tu temu jednostavno nema. Što se tiče samog obrasca probne vozačke dozvole, mislim da je dobro rešenje da se oni izbace iz upotrebe i da se umesto njih u klasičan obrazac vozačke dozvole (na plastičnu karticu) upisuje odgovarajući kod koji će ukazivati na to da vozač ima status probnog vozača", smatra Okanović.
Osvrnuo se i na predlog uvođenja alko-brava u vozila, uređaja koji onemogućavaju pokretanje vozila ako registruju prisustvo alkohola u kabini automobila. Kaže da, koliko je njemu poznato, nije urađena nijedna temeljna analiza uticaja alko-brava na broj saobraćajnih nezgoda u Srbiji, te da zbog toga nema odgovor na njihovu efikasnost.
"U državama u kojima se alko-brava primenjivala uočene su i pozitivne i negativne strane tog rešenja. Meni lično ne smeta sve što na bilo koji način obeshrabruje vozače da pijani sednu za volan, ali je pitanje koliko će alko-brave biti delotvorne u praksi ukoliko se uvedu", dodaje on.
"Kazne srazmerne primanjima"
Više građana je u svojim predlozima iznelo ideju da visina novčane kazne treba da bude srazmerna visini primanja počinioca, izjavio je savetnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Ilić dodajući da u institucijama do sada nisu zvanično razmatrali tu mogućnost, ali da je ova ideja prepoznata kao interesantna i vredna daljeg razmatranja.
"Građani smatraju da pojedini vozači uporno ponavljaju iste prekršaje, jer im fiksna kazna ne predstavlja značajno finansijsko opterećenje, naročito ako imaju primanja iznad proseka. Prema njihovom mišljenju, uvođenje kazni u srazmeri sa primanjima moglo bi imati veći odvraćajući efekat", pojašnjava Ilić.

Ipak, Damir Okanović kaže da u Srbiji nije primenljivo da se kazne određuju shodno primanjima učesnika u saobraćaju, jer se, kako navodi, na našim putevima mogu sresti "lica koja upravljaju vozilom čija je vrednost veća od 100.000 evra, a zvanična primanja su im 50.000 dinara".
Govoreći o predlozima građana, Milan Ilić ističe da građani zahtevaju strože kazne za one koji su više puta ponavljali teške prekršaje, ali i da insistiraju na poboljšanju saobraćajne infrastrukture i unapređenju saobraćajne signalizacije.
S druge strane, iako je Vlada Srbije 2023. godine usvojila Strategiju bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije 2023-2030, sa pripadajućim Akcionim planom, Damir Okanović smatra da je malo toga sprovedeno u praksi.
"U ta dva dokumenta veoma je jasno i precizno navedeno šta treba uraditi u navedenom periodu kako bi se broj poginulih prepolovio, a broj poginule dece sveo na nulu. Međutim, veoma mali broj mera koje su određene Akcionim planom jesu sprovedene u stvarnosti. Kao najvažniju meru Strategija određuje unapređenje sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u obrazovnom sistemu Republike Srbije. Iako je to istaknuto kao najvažnija mera, ništa na tom polju još nije urađeno", zaključuje Okanović.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Četvoro niških studenata policija zadržala na ulazu u Beograd: Devojka dobila prekršajnu prijavu
05.11.2025.•
0
Četvoro niških studenata policija je u dva navrata zaustavila na putu ka Beogradu - po polasku u Beograd, pa na ulazu u grad. Oni su se uputili na skup podrške Dijani Hrki.
FOTO, VIDEO Skupovi u Beogradu: Pristalice vlasti se razišle posle govora, građani podržali Dijanu Hrku
05.11.2025.•
41
U Beogradu su kod Narodne skupštine održana dva skupa - pristalica vlasti u tzv. "Ćacilendu" i građana i studenata koji pružaju podršku Dijani Hrki, čiji je sin nastradao u padu nadstrešnice 1. novembra.
Protesti podrške Dijani Hrki širom zemlje: Građani traže raspisivanje izbora, blokirana Ibarska magistrala
05.11.2025.•
3
Građani u Kragujevcu, Čačku, Nišu i Subotici okupili su se kako bi u svojim mestima pružili podršku Dijani Hrku, a maturanti čačanske Gimnazije najavili su bojkot nastave 6. i 7. novembra.
Dve osobe uhapšene zbog ubistva muškarca u Beogradu, traga se za još jednom
05.11.2025.•
0
Dve osobe uhapšene su u Beogradu zbog sumnje da su ubili 38-godišnjeg muškarca, dok se za trećom osobom traga.
Đoković podelio objavu: Bol majke ne sme biti predmet ruganja
05.11.2025.•
2
Jedan od najboljih tenisera svih vremena Novak Đoković podelio je objavu kojom se osuđuje puštanje muzike iz "Ćacilenda" dok Dijana Hrka štrajkuje glađu.
FOTO, VIDEO: Kako izgleda skup u Beogradu iz vazduha
05.11.2025.•
3
U Beogradu su uporedo organizovani skupovi pristalica vlasti i građana koji pružaju podršku Dijani Hrki, čiji je sin jedan od poginulih u padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu.
Tužilaštvo o hapšenju Bačulova: Koordinisao nasilje u Beogradu preko telefona zaposlenih u KCS
05.11.2025.•
5
Više javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je da je novosadski odbornik uhapšen zbog sumnje da je koristeći službeni telefon zaposlenog u Kliničkom centru Srbije koordinisao nasilje 2. novembra kod Skupštine.
VIDEO: Vučićeve pristalice napadaju Šarovića
05.11.2025.•
7
Pristalice vlasti koje su išle na skup u Pionirskom parku, tzv. "Ćacilendu", napali su Nemanju Šarovića tokom izveštavanja sa skupa.
MUP procenjuje: U "Ćacilendu" 47.500 pristalica, na skupu podrške Dijani Hrki oko 2.600
05.11.2025.•
54
Ministarstvo unutrašnjih poslova saopštilo je da se na skupu u "Ćacilendu" nalazi 47.500 građana, dok se na raskrsnici kod Skupštine nalazi oko 2.600 građana.
Sudija Hasani: Osmani je prekršila Ustav - trebalo je da ponovo raspiše izbore
05.11.2025.•
0
Bivši predsednik Ustavnog suda Kosova Enver Hasani ocenio je da je odluka predsednice Kosova Vjose Osmani da za mandatara nove vlade Kosova izabere Gljauka Konjufca "od početka do kraja politički".
Porodice ubijenih u "Ribnikaru" pružile podršku Dijani Hrki: "Dosta je ruganja i vređanja, raspišite izbore"
05.11.2025.•
7
Porodice ubijenih učenika u OŠ "Vladislav Ribnikar" pružile su podršku Dijani Hrki i pozvali na raspisivanje izbora.
Lončar: Nisu ni svesni koliko će brzo doći izbori
05.11.2025.•
21
Ministar zdravlja i funkcioner Srpske napredne stranke (SNS) izjavio je da će izbori biti raspisani ubrzo.
Miša Bačulov ponovo uhapšen: Osumnjičen da je koordinisao nemire u Beogradu - iz bolnice
05.11.2025.•
9
Novosadski odbornik Miša Bačulov ponovo je uhapšen, nakon što je u Palati pravde u Beogradu dao iskaz.
Sud u Beogradu: Milionska odšteta za pretrpljenu duševnu bol tokom masovnog ubistva u "Ribnikaru"
05.11.2025.•
0
Viši sud u Beogradu doneo je višemilionsku presudu u parničnom postupku protiv maloletnika koji je počinio masovno ubistvo u OŠ "Vladislav Ribnikar", njegovih roditelja i škole.
Marko Đurić: Oni protiv zakona o Generalštabu ruše pokušaj da se napravi rešenje za ruševinu
05.11.2025.•
2
Ministar spoljnih poslova Srbije Marko Đurić optužio je one koji se protive specijalnom zakonu o Generalštabu da "ruše pokušaj da se napravi novo, bolje rešenje za ruševinu na uglu Kneza Miloša i Nemanjine ulice".
Slovački diplomata Marcel Peško novi šef Misije OEBS-a u Srbiji
05.11.2025.•
1
Slovački diplomata i ambasador Marcel Peško preuzeo je dužnost šefa Misije Organizacije za evropsku bezbednost i saradnju (OEBS) u Srbiji 1. novembra ove godine.
I đaci Četrnaeste beogradske gimnazije u dvodnevnom bojkotu nastave zbog podrške Dijani Hrki
05.11.2025.•
1
Učenici Četrnaeste beogradske gimnazije saopštili su da 6. i 7. novembra stupaju u dvodnevni bojkot nastave kao vid podrške Dijani Hrki i njenom štrajku glađu.
Koga štite pripadnici MUP-a kod Ćacilenda: "To je odmetnuti deo policije, huligani"
05.11.2025.•
9
Tenzije u blizini Skupštine Srbije traju od nedelje posle podne, kada je Dijana Hrka pokušala da štrajk glađu započne na stepeništu ove intitucije.
MUP: Nije tačno da je policajac dobio otkaz zbog izjave saučešća Dijani Hrka
05.11.2025.•
9
Ministarstvo unutrašnjih poslova demantuje navode koji su se pojavili u pojedinim medijima i na društvenim mrežama, a koji se odnose na navodni otkaz policijskom službeniku koji je izjavio saučešće Dijani Hrka.
Britanski "Independent": Srbija želi da ubrza kontroverzni luksuzni projekat Džareda Kušnera
05.11.2025.•
6
Nakon potpisivanja ugovora o zakupu na 99 godina, srpski parlament je započeo raspravu o planu za ubrzanje realizacije kontroverznog luksuznog kompleksa na mestu Generalštaba u Beogradu.
Komentari 36
SSS
1. Obavezna nastava u OŠ u vezi poznavanja saobraćaja.
2. Školska takmičenja "šta znaš o saobraćaju" učiniti obaveznim.
3. Pod hitno, čak i odmah, ne čekajući izmenu Zakona, regulisati bicikliste-motocikliste koji rade "dostavu", to je postala apsolutna i najveća pretnja bezbednosti saobraćaja u naseljenim mestima.
Vlajko
Panta
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar