NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve

Novosadska biciklistička inicijativa oglasila se povodom kampanje Agencije za bezbednost saobraćaja "Gledaj da te vide, vozi se biciklom".
NSBI: ABS i MUP kampanjom o bezbednosti biciklista prebacuju odgovornost na žrtve
Foto: 021.rs
Kako navode u saopštenju vest o kampanji preneli su lokalni i nacionalni mediji, uključujući i portal 021.
 
U tekstu se navodi da je broj poginulih biciklista u Republici Srbiji povećan sa 37 2022. godine na 46 prošle godine.
 
Ovo, smatra NSBI, jasno ukazuje na izostanak reakcije nadležnih državnih institucija na polju unapređenja bezbednosti biciklista u Srbiji.
"Najčešći uzrok stradanja biciklista upravo jeste nepostojanje adekvatne infrastrukture, posebno van naseljenih mesta i činjenica da su biciklisti prinuđeni da se kreću kolovozom, rame uz rame sa automobilima, kamionima i autobusima, na putevima gde se razvijaju brzine i preko 80 km/h", ističe NSBI.
 
Kako objašnjavaju, u naseljenim mestima glavni uzrok za stradanje biciklista je osim nedostatka infrastrukture i oduzimanje prvenstva biciklistima i nepoštovanje njihovog kretanja ulicom. Najčešće konfliktne tačke su upravo na raskrsnicama gde se ukrštaju biciklističke staze i kolovoz, gde usled nepoštovanja biciklista i njihovog prvenstva dolazi do saobraćajnih nezgoda.
 
"No sve ove naučno dokazane činjenice ne sprečavaju nadležne da krivicu za stradanje prebace na žrtve – pešake, bicikliste i decu. U sredini u kojoj se bicikl koristi kao primarno prevozno sredstvo, u gradu koji godinama u nazad razvija biciklističku infrastrukturu a biciklistički saobraćaj je u porastu, kao predstavnici civilnog sektora, ne možemo a da ne odreagujemo na ovakav tekst i kampanju čiji je narativ na bezbednostnoj opremi i prebacivanju krivice na žrtve", naglašava Novosadska biciklistička inicijativa.
Kako se dodaje u njihovom saopštenju, biciklistička udruženja u Srbiji okupljena oko krovne organizacije Instituta urbane mobilnosti Srbije prošle su godine predlagala izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja a predlozi poput obaveznog rastojanja prilikom preticanja biciklista, uvođenje pojma zone biciklističke ulice, dvosmerno kretanje biciklista u jednosmernim ulicama, odbijeni su sa obrazloženjem da će biti uzeti u razmatranje nekom drugom prilikom.
 
"No svi ovi predlozi su upućeni kako bi se povećala bezbednost biciklista na ulicama Srbije i radi se o predlozima koji su već uveliko isprobani i implementirani u gradovima širom Evrope i za koje se ispostavilo da su funkcionalni u unapređenju bezbednosti saobraćaja. Neki od tih predloga poput dvosmernog kretanja biciklista u jednosmernim ulicama i kretanje biciklista u pešačkoj zoni brzinom kretanja pešaka su već implementirana i u Srbiji, a upravo se Novi Sad može pohvaliti kao pionir implementacije ovih rešenja, koja su se pokazala kao bezbedna za bicikliste", naglašava NSBI.
 
Uprkos tome, smatraju oni, pojedini organi poput MUP-a i Agencije za bezbednost saobraćaja konstantno odbijaju primenu kvalitetnih rešenja i unapređenje infrastrukture, a narativ njihovih kampanja o bezbednosti biciklista i pešaka krivicu prebacuje na žrtve forsiranjem zaštitne opreme – kaciga i reflektujućih prsluka.
 
"Nije nepoznato da reflektujući prsluci nemaju apsolutno nikakvu funkciju na otvorenom putu i ne doprinose bezbednosti biciklista, obzirom da vozači automobila prsluk na biciklistima ne mogu uočiti na vreme. Sa druge strane, Zakonom propisana svetla (napred belo, nazad crveno) i reflektujuće mačije oči na pedalama i točkovima bicikla su mnogo efikasnija i uočljivija. Međutim, nadležni konstantno forsiraju reflektujuće prsluke, pri tom ne sprovodeći kontrolu već dobre zakonske regulative – posedovanja svetala na biciklu", ističe NSBI.

Oni upućuju ozbiljnu kritiku povodom teksta kampanje i pozivaju stručnjake da se pre pokretanja ovakvih akcija posavetuju sa korisnicima i stručnjacima iz civilnog sektora iz oblasti urbane mobilnosti, pešačkog i biciklističkog saobraćaja i infrastrukture.

  • Vlada

    08.05.2024 10:27
    @Realno

    Ajd' se ti samo otrezni pre nego što sledeći put sedneš za volan, od sad isključivo limunada.
  • @Vlada, @@Vlada

    07.05.2024 20:08
    Realno
    Umesto što se natežete ko je u pravu, bolje da stanete pored raskrsnice i posmatrate. Biciklisti većina poštuju pravila, ali mnogi jure čak i brže od automobila, preključe me je jedan na bul.Kralja Petra 1.od Sajma ka Panteru obišao, a u tom trenutku sam po km satu vozio 42km/h! Drugo, mnogi voze bicikle bez svetla(ni nazad ni napred). Treće, izgleda da jedino ja kad vozim bicikl i trotinet nosim kacigu i rukavice bez prstiju. Četvrto, najopasniji su biciklisti na Telepu jer tamo većinom nema biciklističkih staza ni traka. A vas dvojica, zajašite biciklove pa negde na limumadu, pa se tamo raspravljajte.
  • Komšija

    07.05.2024 11:58
    @ex chapman

    Propis koji obavezuje bicikliste da siđu s vozila bilo gde na biciklističkoj stazi apsolutno ne postoji, to je laž koja neće postati istina bez obzira koliko puta je neko ponovi. Takođe je laž da vozači automobila udaraju bicikliste kad skreću zato što objektivno ne mogu da ih vide - udaraju ih iz dva vrlo jasna razloga. Prvi je da u startu ne obraćaju dovoljno pažnju na biciklističku stazu i vozila na njima koja se u tom trenutku kreću daleko sporije od drugih vozila u saobraćaju i nisu nimalo nevidljiva. Drugi razlog je omiljeni sport vozača kod nas - pokušaj da se proceni tajming kako bi prošli pre ili između pešaka kojima se već upalilo zeleno na prelazu. Pošto se biciklisti i pešaci kreću različitim brzinama, njihove procene su pogrešne i to dovodi do toga da nalete na nekoga na stazi, ili je u najboljem slučaju blokiraju kada moraju da stanu pošto su se već samouvereno zaleteli preko prelaza. Svako ko je biciklom krenuo preko više od par novosadskih raskrsnica tačno zna o čemu govorim.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti