
FOTO Pešački most u Novom Sadu: 38 miliona evra, Kinezi, tunel i lift na Petrovaradinskoj tvrđavi
Predstavnici srpske vlasti i kineske kompanije "Šandong Haj-spid" potpisali su ugovor o projektovanju i izgradnji pešačko-biciklističkog mosta koji će spojiti kej sa Petrovaradinskom tvrđavom.

Foto: 021.rs (UGZI)
- Projekat vredan 38 miliona evra gradiće kineska kompanija.
- Most na stubovima "Franca Jozefa" biće dužine 437,6 i širine 12 metara.
- Projekat uključuje rekonstrukciju tunela i izgradnju lifta do platoa Petrovaradinske tvrđave.
Na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa trebalo bi da se izgradi pešačko-biciklistički most, prvi u Novom Sadu.
Ovaj most spojiće kej sa Petrovaradinskom tvrđavom, a ideja je da građani iz tunela liftom stižu do jednog od simbola Novog Sada.
Vrednost ovog projekta je 38 miliona evra, odnosno više od 4,4 milijarde dinara, a konstrukciju će projektovati i graditi kineska kompanija.
Izgradnja bi trebalo da počne na proleće 2025. godine, a radovi bi trebalo da budu gotovi 2027. Do tada bi Novosađani već trebalo da koriste dva nova mosta, koja su trenutno u izgradnji.
Osim izgradnje samog mosta, ugovorena je i izgradnja pristupnih saobraćajnica, rekonstrukcija postojećeg tunela i izgradnja liftova do gornjeg platoa Petrovaradinske tvrđava.
Ministar Goran Vesić se zahvalio kineskim partnerima na, kako je rekao, više nego korektnoj ponudi da pre-finansira projekta, odnosno obaveze Ministarstva kreću tek kada most bude završen.
Prethodno je bilo planirano da Novi Sad u 2024. potroši 40 miliona dinara na posao izgradnje pešačko-biciklističkog mosta i obnovu objekata Petrovaradinske tvrđave sa podgrađem.
Za narednu godinu se planira investicija od skoro 1,2 milijarde dinara, a za 2026. planira se izdvajanje od 980 miliona iz budžeta.
Kako će izgledati novi most?
Pešačko-biciklistički most koji će biti izgrađen na stubovima nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa biće dug 437 metara, a u odnosu na nekadašnji železnički most biće širi i imaće 12 metara.
Kako je 021.rs još 2021. godine pisao, za postavljanje konstrukcije iskoristiće se postojeća tri stuba nekadašnjeg mosta i neće se praviti ponovo četvrti stub, koji je uklonjen šezdesetih godina kako bi plovidba Dunavom bila bezbednija. Najduži raspon mostovske konstrukcije će biti 188 metara.

Foto: UGZI
Most će biti čelični sa aluminijumskim delovima i u osnovi montažno-demontažni.
Saobraćaj na mostu biće pešački i biciklistički, a fizički odvojen trakom sa posebnim sadržajima. Širina pešačkog dela biće šest metara, staza sa sadržajima u sredini zauzimaće jedan i po metar, a traka za bicikliste biće široka tri metra.
S obzirom na to da se zbog dužine mosta mogu razviti i veće brzine kretanja biciklista, na tri mesta biće blaga skretanja pod uglom od 15 stepeni kako bi se usporilo kretanje, a ta mesta su iskorišćena i kao vidikovci za pešake.
Dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas. Rasveta na mostu je uglavnom predviđena u parteru, kao led osvetljenje, a pratiće je i dekorativno osvetljenje.
Most će sa petrovaradinske strane imati nastavak u starom železničkom tunelu od 355 metara koji će se rekonstruisati i dobiće staklena vrata. Unutar tunela će biti i pristup ka dva lifta i stepeništa za gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza.
Arhitekte su predvidele da tunel služi i kao galerija, osim toga što će biti namenjen biciklistima i pešacima. Na samom kraju izlaza iz tunela, kod Lovotursa, previđeno je proširenje pešačkih staza i uklopiće se sa planiranom Botaničkom baštom.

Foto: UGZI
Sa novosadske strane na most bi se penjalo preko rampi koje bi se uklopile u kej, a okolo bi bili sportski tereni i parkiralište.
Na mostu, kao i u tunelu, nije predviđen automobilski, autobuski ili kamionski saobraćaj, ali će se ostaviti mogućnost da ga u slučaju potrebe koriste tehničke službe za održavanje ili službe za vanredne situacije.
Tehnička dokumentacija rađena je na osnovu arhitektonskog rešenja iz 2019. godine koje je dobijeno na idejnom konkursu, a koje možete pogledati na OVOM LINKU.
U novembru prošle godine je potpisan Memorandum o razumevanju na realizaciji projekta mosta sa pristupnim saobraćajnim površinama na postojećim stubovima bivšeg mosta Franca Jozefa, saopšteno je iz gradske uprave.
Gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić rekao je tom prilikom da "Novi Sad ne dobija samo most, već i atrakciju u podnožju Petrovaradinske tvrđave i odličnu povezanost sa međunarodnim biciklističkim koridorom Euro Velo 6".
Podsetimo, nekadašnji železnički most sagrađen je 1883. godine, a srušen aprila 1941. godine od strane vojske Kraljevine Jugoslavije. Okupatorske vojske Mađarske i Nemačke su ga popravile 1943. godine i koristile do oktobra 1944. godine, kada su ga srušile neposredno pre oslobođenja Novog Sada i ulaska partizanskih jedinica u grad.
Svih ovih decenija je postojalo više ideja i planova o gradnji novog mosta na sačuvanim stubovima. Poslednja je bila pre više od deset godina kada je Novi Sad dao 121,7 miliona za idejno rešenje uz sporenje oko ideje da se buši još jedan tunel, ali se na kraju odustalo od svega i došlo je do promene vladajuće strukture.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Novosadska policija očekuje okupljanje i ispred Skupštine: Postaraće se da sve bude bezbedno
16.06.2025.•
0
Novosadska policija saopštila je da će poduzeti "sve zakonske mere" da planirani skupovi u gradu, u ponedeljak i utorak, proteknu bezbedno.
Kako posluje najmlađe novosadsko preduzeće: Plata za jednu osobu i čekanje investicija
16.06.2025.•
0
JKP "Regionalni centar za upravljanje otpadom" potrošio je za investicije prošle godine svega 127.500 dinara.
"Robin Hud" na Fruškoj gori - zaustavljen saobraćaj
16.06.2025.•
5
Televizijska serija "Robin Hud" snima se danas na prostoru Nacionalnog parka "Fruška gora", zbog čega je na jednom delu saobraćaj privremeno zatvoren.
Još jedna Vučićeva najava: Vozom do Subotice do kraja avgusta
16.06.2025.•
35
Saobraćaj na pruzi do Subotice mogao bi da bude uspostavljen do kraja avgusta, najavio je Aleksandar Vučić. To je još jedna u nizu najava predsednika države u vezi sa brzom prugom.
Odloženo suđenje SNS "junacima": Okrivljeni na dan ročišta u KCV, sud traži izveštaj
16.06.2025.•
11
Suđenje četvorici aktivista Srpske napredne stranke zbog napada na studente krajem januara odloženo je za 30. jun.
Javni čas u Lazinoj gimnaziji u utorak: Govori i Tihomir Stanić
16.06.2025.•
4
Učenici novosadske gimnazije "Laza Kostić" organizuju još jedan javni čas u utorak, 17.juna.
Novosadski biciklisti voze i predaju dopis gradonačelniku: Godišnje da se izdvaja milijardu dinara
16.06.2025.•
4
Biciklistička vožnja Kritične mase održaće se u subotu, 21. juna u Novom Sadu.
"Mazda otvoreni dani" u Grand Motorsu do 21. juna
16.06.2025.•
0
U svom velikom, novootvorenom objektu u Novom Sadu, Grand Motors organizuje "Mazda otvorene dane" od 14. do 21. juna.
"Finalna blokada raskrsnice" večeras kod Banovine: Dolaze i studenti, poznat i program
16.06.2025.•
34
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu u organizaciji Zborova građana održaće se danas, 16. juna.
Vikend doneo lepe vesti: U Novom Sadu za jedan dan rođeno 12 beba
16.06.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 12 beba.
Posetioci Štranda danas pomažu lečenje Ivana Davidovića
16.06.2025.•
0
Posetioci Štranda danas će, u okviru akcije Humanitarni ponedeljak, biti u prilici da pomognu lečenje Ivana Davidovića.
Lekari opšte prakse se sele iz ambulante u Veterniku: Radovi naredna dva meseca
16.06.2025.•
0
Lekari opšte medicine ambulante u Veterniku od ponedeljka, 16. juna raspoređeni su na drugu lokaciju.
Studenti u blokadi DIF-a: Dvojica maskiranih muškaraca fizički napali našeg kolegu
15.06.2025.•
2
Studenti u blokadi Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja u Novom Sadu saopštili su da je još jedan njihov kolega sinoć fizički napadnut na Keju.
Studenti u blokadi pozvali u ponedeljak na skup podrške Zborovima ispred Rektorata
15.06.2025.•
16
Studenti u blokadi fakulteta Univerziteta u Novom Sadu pozvali su u ponedeljak, 16. juna u 20.30 časova na skup podrške Zborovima Novog Sada, koji će se održati ispred zgrade Rektorata.
Zborovi Novog Sada pozivaju sutra na okupljanje ispred tužilaštva: "Nasilnici nisu heroji"
15.06.2025.•
7
Zborovi Novog Sada pozvali su na okupljanje u ponedeljak, 16. juna u 9 časova ispred Osnovnog javnog tužilaštva, povodom nastavka suđenja četvorici aktivista SNS koji su studentkinji slomili vilicu.
Još jedan ministar o Železničkoj stanici u Novom Sadu: Srušiti centralni hol, bilo je diverzije
15.06.2025.•
58
Centralni hol Železničke stanice u Novom Sadu mora biti srušen jer je padom nadstrešnice došlo do cepanja zida.
Garaže u Novom Sadu sve skuplje: Za pojedine prodavci traže više od 40.000 evra
15.06.2025.•
10
Kada je reč o udelu u ukupnom broju prodatih garažnih mesta, najveći udeo od 52 odsto je na teritoriji Grada Beograda.
Još jedna letnja nedelja pred nama
15.06.2025.•
0
I nedelja pred nama biće mahom sunčana i veoma topla.
Finalna blokada raskrsnice sutra kod Banovine: Objavljen detaljan program
15.06.2025.•
45
Finalna blokada raskrsnice u Novom Sadu održaće se u ponedeljak, 16. juna, a Zborovi građana Novog Sada objavili su detaljniji program.
Broj prijava nasilja u porastu: Radnici Centra za socijalni rad u Novom Sadu preopterećeni
14.06.2025.•
10
Broj korisnika Centra za socijalni rad povećan je tokom 2024. godine, a kako se ističe u izveštaju rada ove ustanove, radnici su neretko ukazivali na preopterećenost.
Komentari 33
NS1
Дуле
Čika
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar