Tenderi za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu: Moguće su komplikacije
Tender Infrastrukture železnice Srbije za projektovanje i izvođenje radova na sanaciji krila A i D stanice Novi Sad, kao i stanica Bačka Topola i Subotica, dodatno će poskupeti ovaj ionako veoma skup projekat.
Foto: 021.rs
Uz to, potencijalno može i da zakomplikuje ionako komplikovanu situaciju nastalu nakon pada nadstrešnice, piše Forbs Srbija.
Na Portalu javnih nabavki ne navodi se procenjena vrednost radova.
Međutim, Infrastruktura železnice Srbije objavila je da je Vlada za ove namene izdvojila 453,75 miliona dinara odnosno oko 3,9 miliona evra (uz još oko 1,3 miliona evra za uređenje stajališta tehničko-putničke stanice Novi Sad).
Imajući u vidu da je predviđena sanacija praktično četiri objekta (krila A i D su tehnički posmatrano zasebne celine), može se naslutiti da nije reč o preterano obimnim radovima.
Oni su, ipak, kako se može videti iz tenderske dokumentacije, neophodni na osnovu inspekcijskih nadzora sprovedenih nakon pada nadstrešnice, kao i elaborata o proveri statičke stabilnosti objekata.
Inspekcijski nadzori
O kojim radovima je reč ne vidi se na portalu, već se navodi da će oni biti definisani projektom. U tenderskoj dokumentaciji navedeno je načelno da se to radi "u cilju dovođenja staničnih zgrada u funkcionalno propisano stanje u smislu izvođenja konstruktivnih, građevinskih radova, kao i vraćanja završnih obrada površina u prvobitno stanje".
S druge strane, Infrastruktura železnice Srbije na upit Forbes Srbija nije odgovorila i dala pojašnjenje šta je tačno potrebno da se uradi.
Ono što je Radio slobodna Evropa ranije objavio jeste da su inspekcijski nadzori utvrdili da se stanje stanice u Subotici ocenjuje kao "veoma oštećeno" odnosno nezadovoljavajuće. Predložena je sanacija objekta.
I nadzor za stanicu u Bačkoj Topoli nije bio povoljan, jer su uočene pukotine na nosećim zidovima. Inspekcija je tada utvrdila "nezakonito poslovanje i postupanje". I za jednu i za drugu zgradu naložena je provera statičke stabilnosti. Provera statičke stabilnosti novosadske stanice je u toku.
Resorna ministarka objašnjavala je u parlamentu da su objekti ocenjeni kao nebezbedni jer nisu u skladu sa tzv. euro kodom, odnosno strožim evropskim standardima gradnje. Usklađivanje sa evropskim standardima je IŽS naveo u svojoj objavi kao razlog za raspisivanje tendera.
Premeštanje putnika u Novi Sad
Za putnike je u ovom trenutku mnogo značajniji drugi tender za uređenje stajališta TPS Novi Sad. On podrazumeva omogućavanje pristupa automobilima do te male stanice sa Rumenačkog puta, kao i uređenje biciklističke staze i parkinga na ovom prostoru. To će omogućiti da se putnici ukrcavaju i iskrcavaju na ovoj lokaciji. Predviđeno je da pobednik dobije do 60 kalendarskih dana da izradi projektnu dokumentaciju nakon što mu bude odobreno idejno rešenje.
Potom sledi nedefinisani period pribavljanja dozvola, a nakon toga 120 kalendarskih dana za izvođenje radova. Što znači da Novosađani neće moći da koriste ovo stajalište u predviđenom kapacitetu još najmanje do sredine sledeće godine, a možda i kasnije.
S druge strane, sanacija krila A glavne stanice u Novom Sadu sugeriše da bi naknadno promet putnika mogao da bude vraćen u ovaj objekat. Krilo A (levo od glavnog hola ispred kog je pala nadstrešnica, prepoznatljivo po velikom satu) i tokom projekta je korišćeno za prolazak putnika do perona tako da bi ponovo mogla da se koristi.
Ovde su rokovi duži. Rok za izradu projekta je 40 dana (što dodatno ukazuje da je reč o manjem obimu radova), ali je termin za završetak radova 200 kalendarskih dana.
Mešanje radova?
Ono što ostaje nejasno, kakopiše Forbes Srbija, jeste odnos ovih radova u odnosu na radove koji su izvođeni tokom projekta s kineskim konzorcijumom. Tačnije, da li su završili svoj deo posla, na koji se nadovezuju novi ili ima preklapanja. I zašto se ulazi u ovaj posao iako je komercijalni ugovor iz 2018. na snazi?
Forbes Srbija razgovarao je sa jednim učesnikom na projektu, kao i sa advokatom upućenim u građevinske projekte. I jedan i drugi sagovornik saglasni su da postojanje važećeg ugovora za rekonstrukciju pruge nije prepreka da se uđe u novi.
"Mogu da imaju i tri dodatna izvođača, ali ovako nešto se ne radi jer je za investitora potrebno da ima jasnu situaciju ko je odgovoran za koji deo radova", kaže nam advokat.
On ukazuje da pravljenje novog ugovora sa novim izvođačem komplikuje situaciju.
"Opcija bi bila da su raskinuli stari ugovor pa da idu na novi sa novim izvođačem. Ili da su sproveli veštačenje koje bi jasno razgraničilo šta je dosad urađeno i ko je za šta odgovoran. Nijedan ozbiljan izvođač ne bi ulazio u priču u kojoj su nerešeni odnosi. Moraju da budu jasno razdvojeni radovi", objašnjava.
Ono na šta ukazuje jeste i da se u tenderu koristi termin "dodatni radovi", a ne novi. I dodaje da dodatne radove izvodi postojeći izvođač, a nove poslove novi.
Veštačenje
I sagovornik koji je deo projekta ukazuje na pitanje razgraničenja radova. Njegova je procena da će se ceo projekat završiti veštačenjem kako bi se nakon tragedije utvrdilo šta je tačno urađeno.
Međutim, dodatni problem moglo bi da predstavlja to što bi projekat nakon veštačenja mogao da završi na arbitraži kako bi se konačno rešilo šta je urađeno i šta je Srbija obavezna da plati.
Ono što vidi kao ključni problem jeste pitanje kako prvobitnim projektom nisu bili predviđeni radovi koji su sada traženi (resorna ministarka objasnila je ranije da u trenutku izrade projekta nisu važili isti propisi kao sada). Forbes Srbija ranije je pisao da je kineski konzorcijum u više navrata upozoravao državu na loše stanje stanica severno od Novog Sada i da su deo posla uradili i o svom trošku da bi ih doveli u upotrebljivo stanje.
Tender za stanice u Novom Sadu, ali i drugim mestima, više vidi kao političku odluku, odnosno potrebu da se te stanice što pre otvore za prolaz putnika.
Šta je još upitno u ovom poslu možete čitati u tekstu Forbes Srbija na OVOM LINKU.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Fon Bekerat: BioSens je primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka i evropska saradnja objedine
13.12.2025.•
0
Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Andreas fon Bekerat izjavio je da je Institut BioSens "snažan primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka, inovacije i evropska saradnja objedine".
VIDEO Održan protest studenata u Novom Sadu, nastavlja se u Bačkoj Palanci
13.12.2025.•
8
Studenti u blokadi održali su protest u Novom Sadu zbog policijske represije.
Hladna i maglovita nedelja pred Novosađanima: Minimalna temperatura u minusu
13.12.2025.•
0
Nedelja u Novom Sadu biće oblačna i maglovita, sa sipećom kišom.
Lepe vesti iz Betanije: Rođeno 10 beba
13.12.2025.•
0
Deset beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Novi red vožnje Srbijavoza od 14. decembra: Pogledajte koje su izmene
13.12.2025.•
4
U nedelju, 14. decembra, stupa na snagu novi godišnji red vožnje u železničkom putničkom saobraćaju.
Danas protest studenata u Novom Sadu: Okupljanje u kampusu, a potom šetnja - ovo je ruta
13.12.2025.•
16
Studenti u blokadi fakulteta u Novom Sadu danas, 13. decembra, organizuju protest pod nazivom "Jer je odgovornost put do pravde".
Humanitarni bazar u subotu u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji
12.12.2025.•
0
Novogodišnji humanitarni bazar organizuje se u subotu, 13. decembra, u Ekumenskoj humanitarnoj organizaciji.
VIDEO Protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja: Potpisuje se peticija
12.12.2025.•
28
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovali su večeras protest zbog uvođenja naplate parkiranja u tom delu grada, u blizini železničke stanice.
Poznato ko će sanirati fasadu Hitne pomoći na Telepu: Posao vredan skoro 15 miliona dinara
12.12.2025.•
13
Zavod za urgentnu medicinu grada doneo je odluku o dodeli ugovora za sanaciju dela fasade zgrade na Bulevaru patrijarha Pavla, a posao je poveren grupi koju čine firme Enikos Company, BMC Connect i Neo Inženjering.
Novosadski studenti objavili plan protesta u subotu: "Jer je odgovornost put do pravde"
12.12.2025.•
13
Studenti u blokadi fakulteta objavili su plan protesta najavljenog za subotu, 13. decembar, u Novom Sadu.
Magla i tokom vikenda u Novom Sadu, od ponedeljka vedrije
12.12.2025.•
4
U Novom Sadu će za vikend biti maglovito, a temperatura će se nedelju spustiti i ispod nule.
Gradiće se vrtić na Jugovićevu: "Montopu" i saradnicima 705 miliona
12.12.2025.•
3
Gradska uprava za imovinu i imovinsko-pravne poslove dodelila je tender grupi ponuđača za izgradnju vrtića u naselju Jugovićevo u vrednosti od gotovo 705 miliona dinara sa PDV-om.
Studenti u blokadi FTN-a kritikovali pojedince u zborovima
12.12.2025.•
10
Studenti u blokadi Fakulteta tehničkih nauka u Novom Sadu objavili su opširno saopštenje u kojem kritikuju trenutno funkcionisanje lokalnih zborova.
Mićin: Besplatnim udžbenicima za sve osnovce ćemo rasteretiti roditelje
12.12.2025.•
10
Gradonačelnik Žarko Mićin najavio je da će od sledeće školske godine Grad Novi Sad obezbediti besplatne udžbenike za sve osnovce.
Vesti iz Betanije: Rođeno 18 beba
12.12.2025.•
0
Osamnaest beba je rođeno u novosadskom porodilištu Betanija, u prethodnom danu.
Volonteri za prirodu - zeleni razgovori 18. decembra u Radio kafeu
12.12.2025.•
0
Šta će biti sa snabdevanjem vodom u Novom Sadu i da li će se ponavljati višečasovne restrikcije koje smo imali ove godine?
ANKETA: Jeste li kupovali evro prethodnih dana?
12.12.2025.•
49
U Srbiji je povećana tražnja za evrom.
Danas protest u Petrovaradinu zbog uvođenja naplate parkiranja
12.12.2025.•
24
Stanovnici Bloka 8, u Petrovaradinu, organizovaće danas protest zbog uvođenja naplate parkiranja u ovom delu grada, u blizini železničke stanice.
Vozači, pažnja: Magla u Novom Sadu i okolini
12.12.2025.•
0
Putevi Srbije upozorili su ovog jutra na maglu na putevima u Srbiji.
Protest ispred OŠ "Prva vojvođanska brigada": "Privremeni Školski odbor je nelegitiman"
11.12.2025.•
9
Roditelji učenika i nastavnici OŠ "Prva vojvođanska brigada" protestovali su večeras ispred zgrade te škole, zbog, kako tvrde, nelegitimnog postavljenja privremenog Školskog odbora.
Direktor Instituta: Na krilima A i D Železničke stanice nisu uočena oštećenja, ali moraju se ojačati
11.12.2025.•
18
"Infrastruktura železnice Srbije" raspisala je 5. decembra javnu nabavku za rekonstrukciju krila A i D na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Komentari 13
NS
improvizacija
ili je to sad opet neko brzinsko rešenje?
Kako ćete ishodovati odgovarajuće dozvole?
Boris
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar