Šta ako čarter let kasni: Od koga putnik može da traži povrat dela novca

Putnik kojem pri polasku na odmor kasni čarter let, pa mu zbog toga plaćeno letovanje započne kasnije - ima pravo na povrat dela novca, ukazalo je Udruženje za zaštitu potrošača Efektiva.
Šta ako čarter let kasni: Od koga putnik može da traži povrat dela novca
Foto: Pixabay
Udruženje je objasnilo pravni osnov i korake koje putnici treba da preuzmu da bi ostvarili svoja potrošačka prava, prenosi N1.
"Prošlog leta je aktuelan bio problem takozvane doplate za gorivo, koje su turističke agencije masovno, i uglavnom nezakonito, zahtevale od putnika. Ovog leta je to pomeranje vremena za poletanje aviona", ukazuje Efektiva.
 
Kako se ističe u saopštenju objavljenom na sajtu udruženja, prema definiciji iz Zakona o zaštiti potrošača (ZZP), kao i Zakona o turizmu (ZT) - "turističko putovanje je paket aranžman, kao kombinacija dve ili više usluga putovanja (prevoz, smeštaj, iznajmljivanje motornih vozila i druge usluge u turizmu)".
"Prema tome, čarter let spada pod uslugu prevoza, koja čini sastavni deo turističkog putovanja (aranžmana)", navodi Efektiva.
 
Dalje, članom 110 Zakona o zaštiti potrošača definisan je pojam saobraznosti turističkog putovanja. Kako se objašnjava, to predstavlja obavezu prodavca (turističke agencije) da ispuni obaveze predviđene ugovorom.
 
Ko je odgovoran?
 
Organizator odgovara za saobraznost usluge, uključujući usluge koje je putniku pružilo treće lice (pružalac usluga prevoza, smeštaja, ishrane, drugih usluga u turizmu, kao i zabavnih, kulturnih, sportsko-rekreativnih ili drugih programa kojima se ispunjava slobodno vreme), stoji u stavu 3 ovog člana zakona.
 
"Iz toga jasno proističe da je turistička agencija odgovorna i za saobraznost usluge prevoza", ukazuje Efektiva.
 
Članom 72 Zakona o turizmu propisano je da turistička agencija putniku mora da uruči program putovanja, koji između ostalog, mora da sadrži mesto, datum i vreme početka i završetka turističkog putovanja. Izričito je, navodi Efektiva, zabranjeno da turistička agencija menja elemente iz stava 1, među kojima je i datum i vreme početka putovanja.
 
"Dakle, iz svega napred navedenog proističe da je vreme putovanja bitan element ugovora i čini sastavni deo saobraznosti putovanja", navodi Efektiva.
 
Reklamacija obavezno "napismeno"
 
Član 111 Zakona o zaštiti potrošača kaže da putnik mora odmah da obavesti organizatora (turističku agenciju) o svakoj nesaobraznosti koju primeti. Prema članu 78. Zakona o turizmu rok za izjavljivanje reklamacije je 30 dana od dana nastanka nepravilnosti ili 15 dana od završetka putovanja.
 
"Reklamacija se obavezno izjavljuje pisanim putem, kako bi o tome ostao trag, eventualno SMS-om, ako je hitno i nema prve mogućnosti", upozorava Efektiva.
 
Dalje, član 111, stav 6. kaže da "putnik ima pravo na razliku između ugovorene cene putovanja i cene putovanja snižene srazmerno neizvršenju ili nepotpunom izvršenju, odnosno pravo na naknadu štete, koja se prouzrokuje putniku neispunjenjem, delimičnim ispunjenjem ili neurednim ispunjenjem obaveza organizatora, u skladu sa zakonom".
 
"Dakle, u slučaju kašnjenja čarter leta, koji uzrokuje kraći boravak putnika na destinaciji, jasno je da je došlo do nesaobraznosti turističkog putovanja i kršenja programa putovanja, te da putnik ima pravo na srazmerno umanjenje cene, to jest povrat dela novca, srazmerno vremenu koje je izgubio", konstatuje Efektiva.
 
Kako ističe, to pravo putnik će najpre zatražiti u pisanom zahtevu prema agenciji.
 
"Ako turistička agencija to odbije, putnik može da podnese prijavu turističkoj inspekciji zbog izmene programa putovanja, a prema članu 126 Zakona o turizmu, što je kažnjivo novčanom kaznom od 150.000 do 500.000 dinara", navodi Efektiva.
Za povraćaj novca, kako se ističe - pokreće se potrošački spor.
 
"Napominjemo da se navedena prava putnika odnose samo na čarter letove u okviru turističkih aranžmana. Za kašnjenje i odlaganje letova na redovnim linijama, važe nešto drugačija pravila", navodi ovo udruženje za zaštitu potrošača u tekstu objavljenom na svom sajtu.
  • /

    17.07.2023 11:42
    /
    @n.sad
    da ne spominjemo to da svaki od nas ovde tek za izvrsenu uslugu ili proizvod dobija novac a vi ga dobijate unapred.

    a bio savedok slucajeva da turiste ostavite na ulici zato sto niste prebacili dobijeni novac
  • /

    16.07.2023 19:38
    /
    @n.sad
    upravo si otkrio zbog cega branis agencije.
    ljudi ostaju bez posla, klijenata ako ne isporuce dogovoreno.
    ti si razmazen ako kukas na uslove tvoga poslovanja a ne oni koji su ti porucili nesto.

    u slucaju od pre neki dan srpska strana je napravila stetu na avionu previzniku koji do tada nije imao neobavljenih letova.
    a to nije bilo kasnjenje vec neizvrsen transport
  • N.sad

    16.07.2023 12:38
    @/
    Naprotiv druze radim u agenciji za platu i dnevno gubim 2h na pozive i dranja zbog kasnjenja aviona I prtljag na koji ne mogu da uticem ama bas nikako. Kamo srecw da svi na more polecete u 11. Da stignete na cekin odmah i napustate zadnji dan htl u 10 ali to nije moguce. Nije to bus da ga stavimo u 22h kod lokomotive. Sa aviokompanijama si nemocan

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja