Zašto vozovi nemaju sigurnosne pojaseve?

Možda zvuči čudno kad uporedimo sa automobilima ili avionima, ali vozovi nemaju sigurnosne pojaseve - čak ni brzi vozovi poput japanskog šinkansena.
Zašto vozovi nemaju sigurnosne pojaseve?
Foto: 021.rs
Statistika pokazuje da su železničke nesreće znatno ređe nego saobraćajne. Na primer, u SAD je 2024. zabeležen 2.261 incident na železničkim prelazima, dok je broj smrtnih slučajeva u drumskom saobraćaju iste godine bio više od 39.000. Vozovi se kreću po šinama u kontrolisanom okruženju, koje nadgledaju profesionalni dispečeri i mašinovođe.
 
Kod saobraćajnih nesreća, udarna sila zavisi od toga koliko brzo se vozilo zaustavlja. Automobil koji udari u zid zaustavi se trenutno, dok je voz velika i teška mašina koja ne staje naglo, pa su udarne sile obično manje - osim kod izuzetno retkih sudara ili iskliznuća.
Umesto ugradnje pojaseva, železnički sistemi se fokusiraju na sprečavanje nesreća, na primer kroz tehnologiju Positive Train Control (PTC), koja automatski usporava ili zaustavlja voz u slučaju opasnosti, bez oslanjanja isključivo na ljudski faktor.
 
Prema podacima Rail Passengers Association, putovanje vozom je 17 puta bezbednije od putovanja automobilom. Kada se gleda broj putovanja, vozovi su bezbedniji i od aviona, ali kada se meri po kilometraži, avioni imaju prednost. Ipak, oba načina prevoza su znatno bezbednija od vožnje kolima, piše Reader's digest.
 
Rizik, naravno, raste ako stojite u vozu. Stajanje otežava održavanje ravnoteže i povećava verovatnoću povrede pri naglom kočenju.
Zašto nema pojaseva?
 
1. Trošak i niska korist
 
Postojeća sedišta nisu predviđena za pojaseve. Ugradnja bi zahtevala kompletnu rekonstrukciju, a s obzirom na retkost nesreća, to se ne smatra isplativim.
 
2. Mala verovatnoća da će ih ljudi koristiti
 
U vozovima sa čestim stajanjima putnici bi morali stalno da se vezuju i odvezuju. To bi usporavalo ulazak/izlazak i remetilo red vožnje.
 
3. Potencijalna opasnost
 
Da bi pojasevi bili efikasni, sedišta bi morala biti čvršća. U slučaju nesreće, putnici koji stoje ili nisu vezani mogli bi se teže povrediti udarcem u ta sedišta.
 
4. Nemogućnost primene kod stajaćih vozova
 
U mnogim vozovima nema mesta za sedenje za sve - naročito u gradskim prevozima - pa ni pojasevi nisu izvodljivi.
Šta onda čini vožnju vozom bezbednom?
 
Bezbednost se postiže pametnim dizajnom enterijera i strogo propisanim standardima, kao što je Title 49 CFR Part 238.233, koji reguliše raspored sedišta i rukohvata kako bi se smanjila mogućnost povreda, čak i bez dodatnog tapaciranja.
 
Ukratko, iako nijedan oblik transporta nije potpuno bez rizika, vozovi su već projektovani da smanje rizik na prihvatljiv nivo - bez potrebe za sigurnosnim pojasevima.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Rock bob

    12.11.2025 10:15
    A
    Autobusi?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Putovanja

Pariski metro ukida papirne karte

Tradicionalne papirne karte pariskog metroa uskoro će biti prošlost, prodaja papirnih karata je obustavljena u celom pariskom mrežnom sistemu metroa i prigradske železnice, saopštile su pariske saobraćajne službe RATP.

Partenon prvi put posle 20 godina bez skela

Antički hram Partenon na Akropolju od juče je prvi put u poslednjih 20 godina bez građevinskih skela, što omogućava građanima Atine i turistima da uživaju u nesmetanom pogledu na ovaj spomenik.