Udruženja za zaštitu dece i potrošača upozoravaju na lutke-špijune

Neke igračke povezane na internet mogu da se pretvore u prave talentovane špijune, kojima se može upravljati preko najobičnijeg mobilnog telefona, upozoravaju danas evropska i američka udruženja za zaštitu prava potrošača koja su odlučila da podnesu tužbu.
Udruženja su posebno zabrinuta zbog dve igračke, lutke "Moja prijateljica Kajla" i robota "i-Ke", koje ne mogu da rade bez korišćenja aplikacije za mobilni telefon ili tablet, objašnjava Evropsko udruženje za zaštitu prava potrošača (BEUC) u saopštenju objavljenom danas u Briselu. 
 
Sporne igračke prozvodi "Genesis Toys" sa sedištem u Hong Kongu, koji tvrdi da je najveći svetski proizvođač igračaka povezanih na internet. Ove lutke mogu da odgovaraju na jednostavna pitanja koja im postave deca, a svi razgovori se, šifrirani, snimaju na serverima. 
 
Organizacije potrošača u tekstu žalbe navode da proizvođač ne traži odobrenje roditelja pre prikupljanja snimaka i drugih ličnih podataka o deci, i da se svaka reč koju dete tokom igre izgovori prenosi kompaniji "Nuance" komunikacije, specijalizovanoj za tehnologiju glasovnog prepoznvanja.  
 
U nacrtu tužbe protiv "Genesis Toys" i "Nuance" komunikacija pred američkom Federalnom trgovinskom komisijom FTC, četiri američke organizacije istakle su "Nuance", koji tvrdi da prikupljene podatke koristi da bi poboljšala proizvode, svoju tehnologiju prodaje vojnim, obaveštajnim i policijskim agencijama. 
 
"Kada igračka prikuplja lične informacije o detetu, porodice imaju pravo da znaju, i moraju imati suvisli izbor u pogledu toga kako se koriste podaci o njihovom detetu", rekla je savetnica za tehnološke politike neprofitne američke Unije potrošača Kejti Mekinis. 
 
Istraživanje norveške nezavisne organizacije za zaštitu potrošača (Forbrukkerradet), na kojem se zasnivaju tužbe različitih organizacija i u koje je AFP imao uvid, ističe da se "Kajla" i "i-Ke" mogu koristiti poput običnih blutut slušalica, što ih čini posebno podložnim za zloupotrebu. 
 
"Svako se veoma lako može povezati na lutku. Dakle, u blizini uključene lutke neznancu je lako da se priključi i govori preko lutke i preko te veze sluša razgovore drugih", objasnio je Fin Mirstad, zvaničnik Norveškog saveta potrošača iz odseka za digitalne usluge. "Proizvođaču je na ovaj bezbednosni problem ukazano pre skoro dve godine. Do sada su morali da ga otklone", rekao je on. 
 
Norveški izveštaj je dao veoma jednostavnu preporuku za malu izmenu igračke da se za priključivanje na lutku zatraži i fizičko pristupanje, dodir, poput pritiskanja na dugme kako bi se potvrdilo povezivanje uređaja. 
 
Organizacije koje podnose tužbu navode da je lutka "Kajla" programirana rečenicama koje se pozivaju na Dizni svet i Dizni filmove, i da deca to teško prepoznaju kao reklame. 
 
Izvršni direktor Kampanje za detinjstvo bez marketinga Džoš Golin navodi da se deca sprijatelje sa lutkama i igračkama koje imaju "ličnost" i da im poveravaju detalje o životima. 
 
"Od ključnog je značaja da osetljivi podaci koje ove lutke prikupljaju budu podložni najstriktnijoj zaštiti i da se ne koriste za manipulativan i prikriveni marketing", naveo je on za "Vol strit žurnal". 
 
Najmanje 18 udruženja za zaštitu potrošača i dece iz 15 evropskih zemalja izneće ovaj slučaj pred nadležne vlasti. 
 
Norveško istraživanje bavilo se još jednom igračkom "Hello Barbie". Ova lutka se ne prodaje u Evropi, a udruženja za zaštitu bezbednosti na internetu već su pokrenula pitanje ove lutke u SAD. 
 
"Moja prijateljica Kajla" u SAD se prodaje za oko 60 dolara, a robot "i-Ke" za oko 90 dolara.
 
Preko interneta ove igračke u Evropi nude se za oko 50 evra. 

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Porodica i dom