Kućni aparati špijuniraju svoje vlasnike i prikupljaju podatke
Rezultati koje je objavio sajt Which? pokazuju da kompanije prikupljaju mnogo više podataka nego što je potrebno da bi proizvod funkcionisao.
Foto: Pixabay
Uređaji koji se svakodnevno koriste, poput pametnih zvučnika, kamera na vratima, televizora, pa čak i mašina za pranje veša, špijuniraju porodice, pokazalo je istraživanje.
Otkriveno je da standardni uređaji u domaćinstvu "hvataju" i dele privatne informacije s velikim tehnološkim kompanijama, kao što su Google, Amazon, Facebook i TikTok. Veruje se da kompanije i njihovi poslovni partneri koriste informacije da bi ciljali ljude oglašavanjem na pametnim telefonima i drugim uređajima, piše "Dejli mejl".
Rezultati koje je objavio sajt Which? pokazuju da kompanije prikupljaju mnogo više podataka nego što je potrebno da bi proizvod funkcionisao. Google Nest proizvodi, koji uključuju bezbednosne kamere, pametne zvučnike, kamere za zvona na vratima, sisteme za kontrolu grejanja, prikupljaju ogromnu količinu informacija o lokaciji ljudi koji se povezuju putem pametnih telefona koristeći Android operativni sistem. S druge strane, ti isti proizvodi prikupljaju znatno manje informacija kada se korisnici na njih spajaju preko Apple iPhonea.
"Nije poznato zašto se prikupljaju dodatni podaci. Međutim, Googleov primarni posao je oglašavanje i marketing, dok se Apple trenutno fokusira na prodaju hardvera", glasi objašnjenje istraživanja.
Stručnjaci su posmatrali koje su informacije potrebne uređajima za kreiranje naloga, koje dozvole za podatke zahtevaju njihove aplikacije i koje aktivnosti marketinške kompanije prate na tuđim proizvodima. Pametni zvučnici bi trebalo da slušaju samo kada korisnici to žele, ali to nije uvek tako.
Na primer, pametni zvučnici Bose dele korisničke podatke s Metom, matičnom kompanijom Facebooka. Ezviz pametne kamere i zvona na vratima, koje prodaju veliki trgovinski lanci uključujući Argos, imali su daleko najaktivniji softver za praćenje. To je uključivalo deljenje informacija s TikTokovom poslovnom marketinškom jedinicom, kao i s Pangleom, vodećom platformom za video oglašavanje, Huaweijem, Googleom i Metom. Svaki brend pametnih kamera i zvona koristila je Google usluge praćenja, dok su se Blink i Ring povezali s matičnom kompanijom Amazon.
Which? je objasnio da su funkcije špijuniranja i praćenja automatski aktivirane prema podrazumevanim podešavanjima. Potrošači mogu da ih isključe, ali to zahteva promenu podešavanja i može dovesti do toga da neki aspekti uređaja ili aplikacije više ne rade. Većina menija pametnih televizora puna je oglasa, od kojih su neki personalizovani na osnovu korisničkih podataka. Istraživanje je otkrilo da LG, Samsung i Sony uzimaju podatke pod tasterom "prihvati sve".
Prema istraživanju, LG je tražio najviše podataka od svih brendova mašina za pranje veša, uključujući ime kupca, datum rođenja, e-poštu, imenik s telefonskim kontaktima, tačnu lokaciju i telefonski broj. Hoover je tražio kontakte i telefonske brojeve korisnika na Android uređajima. Uz Miele, praćenje precizne lokacije omogućeno je prema podrazumevanim podešavanjima i potrebno za korišćenje njegove aplikacije.
Istraživanje je pokazalo da su podaci, za koje se ljudi najviše brinu da će biti podeljeni, njihovi kontakti i lokacija u pozadini. Zatim slede fotografije, broj telefona i tačna lokacija. Prema Opštim propisima o zaštiti podataka (GDPR), kompanije moraju da budu transparentne u pogledu podataka koje prikupljaju i načina na koji se ti podaci obrađuju. Prikupljeni podaci takođe moraju da budu relevantni i ograničeni na ono što je potrebno za odvijanje obrade. Međutim, razlozi za uzimanje informacija često su preopširni, a kompanije tvrde da imaju 'legitimne interese'.
"Kompanije ne bi trebalo da prikupljaju više podataka nego što im je potrebno za pružanje usluge koja se nudi, posebno ako će važne informacije 'zakopati' u dugačke odredbe i uslove korišćenja. Kancelarija poverenika za informacije o ličnosti trebalo bi da razmotri ažuriranje smernica da bi bolje zaštitila potrošače od slučajnog odricanja od ogromnih delova sopstvenih podataka, a da toga nisu svesni", rekao je Rokio Konča, direktor politike Whicha?.
Proizvođači su tvrdili da su transparentni s kupcima u pogledu upotrebe njihovih podataka. Tvrdili su i da se prikupljeni podaci koriste za poboljšanje uređaja i usluga.
"Google se u potpunosti pridržava primenjivih zakona o privatnosti i pruža transparentnost našim korisnicima u pogledu podataka koje prikupljamo i načina na koji ih koristimo", rekli su iz Googlea.
Iz Amazona su poručili da dizajniraju svoje proizvode da bi zaštitili privatnost i bezbednost svojih kupaca i da bi korisnicima omogućili kontrolu nad njihovim iskustvom.
"Nikada ne prodajemo njihove lične podatke i nikada ne prestajemo da radimo na zaštiti njihovih podataka. Podatke koristimo odgovorno da bismo isporučili ono što naši kupci očekuju: proizvode koje vole i koji su uvek sve bolji", zaključili su iz Amazona.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Google pokrenuo svog AI asistenta u okviru Gmaila
18.12.2025.•
0
Google je pokrenuo eksperimentalnog AI asistenta za produktivnost zasnovanog na mejlu, nazvanog CC, koji treba da korisnicima uštedi vreme i istovremeno podstakne češće korišćenje Google-ovih servisa.
Stres čini pacove ljubiteljima kanabisa, pokazuje nova studija
16.12.2025.•
1
Prema rezultatima novog istraživanja, pacovi će uživati u malo kanabisa ako im se pruži prilika. Ali baš kao i kod ljudi, neki glodari su skloniji da konzumiraju drogu u odnosu na druge.
ChatGPT godišnje potroši struje koliko i cela Slovenija
16.12.2025.•
0
Najpoznatiji alat kompanije za razvoj veštačke inteligencije Open AI, četbot ChatGPT, troši oko 17,23 teravat-sati (TWh) električne energije godišnje, što je više nego celokupna potrošnja Slovenije.
Naučnici otkrili: Mars ima iznenađujući uticaj na klimu Zemlje
15.12.2025.•
0
Zemljina klima se milionima godina smenjivala između ledenih doba i toplijih perioda, vođena suptilnim promenama u orbiti naše planete i njenom nagibu ose.
Jedna zvezda uskoro će umreti u nuklearnoj eksploziji - i mogla bi biti vidljiva golim okom po danu
15.12.2025.•
0
Svetli binarni zvezdani sistem V Sagittae će više puta bljesnuti pre nego što konačno eksplodira kao supernova u narednih 100 godina.
Dizni želi da pomoću veštačke inteligencije ubacite sebe u svoj omiljeni film
15.12.2025.•
1
Korisnici aplikacije za generisanje videa kompanije OpenAI uskoro će moći da vide svoja lica pored likova iz Marvela, Piksara, Ratova zvezda i Diznijevih animiranih filmova.
Njujork dobija prvi AI dejting kafić na svetu
15.12.2025.•
1
U vremenu kada se čini da je zabavljanje s nekim komplikovanije nego ikad, pojavljuje se novi fenomen koji dodatno zamagljuje granicu između romantike i tehnologije: veze s AI botovima.
VIDEO: Humanoidni robot reguliše saobraćaj na prometnoj raskrsnici u Kini
15.12.2025.•
0
Novi saobraćajni robot kog pokreće veštačka inteligencija počeo je s radom na ulicama Hangdžoua, kineskog tehnološkog centra, čime je otvorio novo poglavlje u urbanoj automatizaciji.
VIDEO: Humanoidni robot pokazao borilačke veštine
15.12.2025.•
1
Unitree Robotics, kineska firma koja je prva privukla globalnu pažnju svojim agilnim robotskim psima i viralnim snimcima, sada je predstavila humanoida s novim bokserskim veštinama.
VIDEO: Kompanija nudi "oživljavanje" mrtvih baka i drugih članova porodice, poznatih ličnosti...
15.12.2025.•
1
Ako bi vam nepoznata osoba rekla da postoji šansa da vaša baka može da živi zauvek, da li biste to prihvatili?
NASA izgubila kontakt sa letelicom koja kruži oko Marsa
11.12.2025.•
1
Agencija NASA je objavila da je izgubila signal sa svojom letelicom MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN).
Kiša meteora najvidljivija na nebu Srbije 14. decembra: Očekuje se do 120 zvezda padalica po satu
11.12.2025.•
1
Kiša meteora, odnosno zvezda padalica, koja je počela 4. decembra i trajaće do 20. decembra, biće najintenzivnija 14. decembra između 2 i 3 sata ujutru, kada se i u Srbiji može videti čak i do 120 meteora na sat.
VIDEO: Kineski astronauti na svemirskoj stanici ugradili zaštitu od svemirskog otpada
10.12.2025.•
0
Kineski astronauti ugradili su zaštitu od svemirskog otpada na trajno naseljenoj svemirskoj stanici Tijangung, saopštila je kineska Agencija za humano svemirsko letenje.
VIDEO: Ruski i američki astronauti se vratili na Zemlju
09.12.2025.•
0
Spuštajući modul svemirske letelice Sojuz MS-27 sleteo je 146 kilometara jugoistočno od Žezkazgana u kazahstanskoj stepi, saopštio je Roskosmos.
U Australiji počela da važi zabrana društvenih mreža mlađima od 16 godina
09.12.2025.•
1
Zabrana korišćenja društvenih mreža za osobe mlađe od 16 godina stupila je na snagu u ponoć po lokalnom vremenu u Australiji.
VIDEO: Na sajmu u Bazelu roboti sa likovima Ilona Maska, Džefa Bezosa, Marka Zakerberga i Kim Džong Una
08.12.2025.•
0
Psi roboti sa likovima biznismena Ilona Maska, Džefa Bezosa i Marka Zakerberga, kao i lidera Severne Koreje Kim Džong Una, izazvali su senzaciju na Sajmu moderne umetnosti u švajcarskom gradu Bazelu.
Google i Apple upozorili korisnike na sajber napade izraelske kompanije
08.12.2025.•
0
Kompanije Google i Apple uputile su bezbednosna upozorenja korisnicima nakon što su potvrdile postojanje sajber pretnje koja pogađa mobilne telefone, javlja Rojters.
Društvene mreže prepune AI snimaka poznatih doktora koji promovišu nadrilekarstvo
07.12.2025.•
4
Platforme poput Tiktoka i drugih mreža preplavljene su dipfejk video-zapisima generisanim AI, u kojima se stvarni lekari lažno prikazuju kako preporučuju suplemente i šire dezinformacije o zdravlju.
Uskoro stižu računari napravljeni od ljudskog moždanog tkiva
07.12.2025.•
0
Dok istaknuti istraživači veštačke inteligencije uočavaju granice trenutne faze razvoja ove tehnologije, pažnju sve više privlači drugačiji pristup: korišćenje živih ljudskih moždanih ćelija kao računarskog hardvera.
VIDEO: Kompanija "namešta" gene - roditelji mogu da biraju visinu, boju očiju i druge odlike buduće bebe
07.12.2025.•
0
Ukoliko je reklama za farmerke koja aludira na "dobre gene" glumice Sidni Svini izazvala pomamu na internetu zbog eugenike, šta tek reći za reklamu kompanije koja zaista prodaje dobre gene?
Indija odustala od obavezne instalacije državne aplikacije na svim telefonima
07.12.2025.•
0
Skandal u Indiji ove sedmice izazvala je aplikacija Sanchar Saathi, razvijena i vođena od strane države, koju je vlada prošle sedmice odlučila da nametne svim proizvođačima pametnih telefona s obavezom preinstalacije.
Komentari 3
Сеновић
Ferengi
no name
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar