FOTO Tehnologija koju razvijaju i Novosađani: Kako je izgledao Continental TechShow u Frankfurtu
Novosadski stručnjaci deo su tima koji razvija najsavremenije tehnološke sisteme u automobilskoj industriji, koja stremi održivosti i smanjenju zagađenja.
Foto: 021.rs
Osim toga, teži većoj sigurnosti, bilo da je reč o svakodnevnoj vožnji automobila ili, recimo, vožnji kamiona na izuzetno duge staze.
Deo tehnološke revolucije predvodi kompanija Continental, koja posluje i u Novom Sadu i gde se, osim istraživačko-razvojnog centra, nalazi jedna od ukupno tri svetske megafabrike ove kompanije.
Tehnološke inovacije stručnjaka Continentala upravo su predstavljene na ekskluzivnom sajmu Continental TechShow 2023 u Frankfurtu, koji je posetila i ekipa 021.rs na poziv kompanije.

Između ostalog, predstavljeni su prototipovi prvih "Curved ultrawide" 129 cm displeja koji se protežu od ivice do ivice unutrašnjosti vozila i služe vozaču i suvozaču, nalik ekranima koji će se proizvoditi upravo u megafabrici u Novom Sadu. Ovi interaktivni ekrani premijum dizajna sadrže kontrolni "touch" panel i pružaju udobnost i veću sigurnost tokom vožnje.

Delovi ovih displeja već su u proizvodnji i prodaju se automobilskim gigantima koji su klijenti Continentala. Iako su deo serijske automobilske proizvodnje, displeji ovakve veličine za sada su implementirani u premijum automobile.

Održiva i autonomna vožnja je "plan B"
Automobili koji se kreću na putu bez aktivnog vozača izazivaju veliku zabrinutost dela građana. Ova strepnja nije bezrazložna, ali stručnjaci su stava da će autonomni sistemi biti stvar sadašnjosti kada se budu dovoljno usavršili - što je višedecenijski cilj. Stručnjaci Continentala fokusirani su na takozvani "plan B" u autonomnoj vožnji, što se odnosi na aktivaciju sistema u slučaju kada je vozač onemogućen da vozi i kada je neophodno automobil samo bezbedno zaustaviti negde na putu.
Kako je predstavljeno na Continental TechShow-u u Frankfurtu, do ovog "plana B" upravo se dolazi zahvaljujući saradnji ove kompanije i kompanije "Ambarella", koji rade na "full stack" rešenju za bezbednu vožnju uz pomoć unapređenih senzora, kamera i radara na i u vozilu.

Cilj je razvoj level 4 sistema, autonomne vožnje bez vozača u slučaju sistemskog otkazivanja funkcija automobila. Ukoliko se pojavi sistemski problem, aktivira se "plan B" koji će u roku od najviše 30 minuta automobil dovesti do najbezbednijeg i najbližeg mesta za zaustavljanje. Tome služi ukupno 11 kamera i prateće opreme koja u obzir uzima celokupnu okolinu vozila, dok sistem pronalazi bezbednu rutu.

"Ambarella" je zadužena za proizvodnju čipa koji će omogućiti manje napora prilikom hlađenja motora, energetsku efikasnost i sve što nije deo sistemskog posla, za koji su zaduženi inženjeri Continentala.
Inženjeri sa kojima smo razgovarali na TechShow-u stava su da će ovakvi sistemi jednog dana biti standardni u vožnji. Štaviše, današnji radarski sistemi razvijani su u periodu od oko 15 godina, kao i sadašnja ručna kočnica - koja je postala zakonski obavezan deo svakog automobila.
Proizvodnja level 4 sistema počinje 2027. godine. Procena je da će prosečan potrošač ovakav sistem moći da priušti za pomenutih 10-15 godina, kada bi čak mogao da postane i standardan.

Sličan sistem će 2027. godine početi da se implementira i u kamione. Zahvaljujući partnerstvu Continentala i kompanije "Aurora", razvija se automatski sistem odnosno "plan B" za kamione, koji bi trebalo da reši i problem nedostatka kadra u ovom izuzetno popularnom sektoru. Čak i Nemačka ima problem sa vozačima kamiona - što je jedan od motiva da se stvori sistem koji će omogućiti da kamioni budu na putu 24/7 bez vozača, odnosno u slučaju kada vozač odmara.
Kompleksan sistem obuhvata više od 30 senzora na različitim delovima kamiona, koji omogućavaju uvid u stanje na putu iz svih uglova. "Aurora" je zadužena za hardverski deo vožnje, dok je Continental preuzeo sigurnosni sistem koji se aktivira u slučaju nužde i dovodi kamion na sigurnu stop poziciju.

Jasan cilj saradnje dve kompanije je otklanjanje problema u ovoj industriji, uz povećanje bezbednosti na putu.
Održivi materijali za gume, ali i za naše domove
Continental je na TechShow-u imao i svetsku premijeru - predstavio je svoju novu UltraContact NXT gumu za serijsku proizvodnju, izrađenu od 65 odsto recikliranih i održivih materijala, u čak 19 dimenzija.
Bezbednost, odživost i efikasnost vodili su stručnjake na putu ka razvoju nove održive A klase gume, uz dugoročni cilj da gume jednog dana budu od 100 odsto recikliranog materijala.

Ovi materijali podrazumevaju smolu kao nusprodukt obrade drveta, koja omogućava fleksibilnost. Tu su i silikati porekla iz pirinčanih ljuski, nusprodukta agroproizvodnje koji produžavaju život gumi. Za sada nezamenjiv deo svake gume visokog kvaliteta i performansa je kaučuk, ali je bitno naglasiti da se ova Continental guma proizvodi i od poliestera koji se dobija recikliranjem plastičnih flaša. Ove flaše, u slučaju da nisu iskorišćene, završavaju kao veliki zagađivači životne sredine.
UltraContact NXT guma već od jula će biti dostupna distributerima širom Evrope. Inače, dugoročni planovi Continentala obuhvataju potpunu održivu proizvodnju guma do najkasnije 2050. godine.

Inženjeri ove kompanije razvijaju materijale koji se koriste i u delovima naših kuhinja, kupatila i dnevnih soba. Tako je na TechShow-u predstavljena urbana mobilna kuća na točkovima koja je izrađena od 3D print materijala, izuzetne izdržljivosti. Ovi 3D materijali mogu da se preoblikuju i postanu delovi nekih drugih elemenata (na primer, mogu da popune prostor, oblikuju nameštaj), mogu da izdrže različite uticaje iz sredine i da traju koliko god je to čoveku potrebno.
Od ovih materijala izrađuju se, na primer, česme, radni delovi, lavaboi, praktično bilo koji deo vašeg doma. Nije jeftino rešenje, ali jeste najdugoročnije.

Na pitanje 021.rs koji su najveći izazovi kad je reč o razvijaju ideje o održivosti u automobilskoj industriji, generalni direktor Continentala Nikolai Setzer kaže da je to definitivno sam materijal.
"U nekim aspektima je lakše razviti održivi materijal, ali ima i mnogo izazova. Već smo dostigli tih 65 odsto upotrebe održivih i recikliranih materijala u novoj gumi, ali nam je ostalo da popunimo i tih 35 odsto i to bi trebalo da nam predstavlja najveću prepreku. Automobilske gume, na primer, i dalje sadrže određeni procenat plastike i tu nažalost i dalje govorimo o fosilnim gorivima i zagađenju životne sredine, a nemamo alternativu. Potrebno je mnogo vremena da razvijete novi održivi materijal, ali imamo ideju za svaki proizvod kog ćemo se dotaći i idemo tim putem", kaže Setzer.

Kompanija Continental razvija pionirske tehnologije i usluge za održivu i povezanu mobilnost ljudi i njihovih dobara. Osnovana 1871. godine, ova tehnološka kompanija nudi bezbedna, pametna i dostupna rešenja za vozila, mašine, saobraćaj i transport.
U 2022. godini, Continental je ostvario prihod od prodaje u iznosu od 39.4 milijarde evra i trenutno zapošljava oko 200.000 ljudi u 57 zemalja i tržišta. Continental posluje u Srbiji od 2009. godine i ima ukupno 3.000 zaposlenih (Veliki Crljeni, Subotica, Novi Sad) od čega je 1.500 zaposlenih u kompaniji Continental Automotive Serbia u Novom Sadu (Istraživačko razvojni centar i fabrika).
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 16 beba
16.12.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 16 beba.
Danas u Novom Sadu ledeno jutro, hladan dan i promenljivo oblačno vreme
16.12.2025.•
0
Ovaj utorak u Novom Sadu biće hladan i promenljivo oblačan.
Temperatura u minusu ovog utorka: Novosađani, evo šta vas očekuje
15.12.2025.•
0
Ovaj utorak u Novi Sad donosi zahlađenje i temperature u minusu, ali i nekoliko događaja vrednih vaše pažnje.
GSP spremio preko tri miliona dinara za pregled nadstrešnice na autobuskoj stanici
15.12.2025.•
0
JGSP "Novi Sad" raspisao je javnu nabavku za stručne preglede građevinskih konstrukcija međumesne autobuske stanice i nadstrešnice na peronima.
Novi DSS: Novi Sad baca milione evra, umesto da ulaže u javni prevoz i uvođenje tramvaja
15.12.2025.•
2
Gradski odbor Nove Demokratske stranke Srbije (Novi DSS) saopštio je da Grad Novi Sad svake godine "baci" 50 miliona evra umesto da ulaže u javni prevoz.
PSG: Svedok naoružan došao na saslušanje u slučaju Radivoja Jovovića, odbrana napustila ročište
15.12.2025.•
2
Pokret slobodnih građana saopštio je da je na saslušanju u postupku koji se vodi protiv odbornika u Skupštini Novog Sada Radivoja Jovovića došlo do narušavanja bezbednosti i ugleda suda.
"Ledena šuma" od četvrtka u Dunavskom parku
15.12.2025.•
0
Deseta jubilarna manifestacija "Ledena šuma" održaće se od 18. decembra do 18. januara u Dunavskom parku.
Roditelji đaka Jovine gimnazije: Tvrdnje ministra Stankovića su neistinite, delom i skandalozne
15.12.2025.•
3
Roditelji đaka Jovine gimnazije navode da je tvrdnja ministra Dejana Vuka Stankovića da je nastava u Jovinoj gimnaziji spasena prebacivanjem u dve osnovne škole neistinita i u dobroj meri i skandalozna.
Novosađani, pogledajte kojim medijima je vlast dala vaše pare
15.12.2025.•
0
Grad Novi Sad dodelio je više od pet miliona dinara na drugom ovogodišnjem konkursu za sufinansiranje projekata u medijima.
Mićin imenovao prijatelja za pomoćnika - napadača na novosadskog snimatelja
15.12.2025.•
3
Vuk Raonić novi je pomoćnik gradonačelnika Novog Sada Žarka Mićina. Njega su novinari označili kao napadača na snimatelja Mirka Todorovića, a u pitanju je prijatelj gradonačelnika.
Grad Novi Sad i SNP potpisali sporazum: Novosađani će u autobusima GSP-a slušati najlepša klasična dela
15.12.2025.•
14
Grad Novi Sad i Srpsko narodno pozorište potpisali su Sporazum o saradnji na realizaciji projekta "Najbolji novosadski muzičari sviraju najlepšu muziku za Novosađane".
Odloženo suđenje "porše ekipi" zbog bolesti sudije
15.12.2025.•
7
Suđenje okrivljenima za napad kod Futoške pijace u decembru 2024. godine, tokom odavanja pošte nastradalima u Novom Sadu, ponovo je odloženo, ovog puta zbog bolesti sudije.
Mesec dana od policijske brutalnosti kod Banovine: MUP bez informacija koji policajac je tukao devojku
15.12.2025.•
13
Prošlo je skoro mesec dana od kako je u Novom Sadu održan skup podrške autoprevozniku Milomiru Jaćimoviću, a javnosti i dalje nije poznato ko su policajci koji su se brutalno razračunavali sa demonstrantima.
U Novom Sadu tokom vikenda rođeno 18 beba
15.12.2025.•
0
U Novom Sadu je proteklog vikenda rođeno 18 beba.
Prijave Novosađana za subvencije za energetsku sanaciju kuća i stanova od 22. decembra: Objavljen javni poziv
15.12.2025.•
6
Prijave Novosađana na konkurs za sufinansiranje energetske sanacije kuća i stanova na teritoriji grada počeće 22. decembra.
U Novom Sadu danas promenljivo oblačno
15.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti promenljivo oblačno.
U Novom Sadu u ponedeljak promenljivo oblačano vreme
14.12.2025.•
0
Ponedeljak u Novom Sadu biće promenljivo oblačan.
U Srpskom narodnom pozorištu obeleženo 150 godina od rođenja Mileve Marić Ajnštajn
14.12.2025.•
5
U Srpskom narodnom pozorištu u Novom Sadu sinoć je organizovana Svečana akademija povodom obeležavanja 150. godišnjice rođenja srpske naučnice Mileve Marić Ajnštajn.
Fon Bekerat: BioSens je primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka i evropska saradnja objedine
13.12.2025.•
2
Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Andreas fon Bekerat izjavio je da je Institut BioSens "snažan primer onoga što Srbija može da postigne kada se nauka, inovacije i evropska saradnja objedine".
VIDEO Održan protest studenata u Novom Sadu: "Represija je tu da bi nas ućutkala, ali neće im uspeti"
13.12.2025.•
22
Studenti u blokadi održali su protest u Novom Sadu zbog policijske represije.
Komentari 2
Inozemac
Dule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar