Brodovi kasne, cena kontejnera eksplodirala

Poremećaji u brodskoj logistici zbog pandemije doveli su do nestašice kontejnera za isporuku robe.
Brodovi kasne, cena kontejnera eksplodirala
Foto: Pixabay
Sada iznajmljivanje jednog kontejnera košta i do 10.000 dolara.
 
U evropskim lukama se snalaze kako znaju i umeju.
 
Svako ko mora da isporuči nešto veće ili mnogo nečega malog - može da iznajmi transportni kontejner napravljen po ISO standardu. Ali to trenutno nije lako jer kontejnera nema dovoljno. A ni kupovina novog nije laka.
 
"Frankfurter algemajne cajtung" je istraživao temu i saznao da postoje samo dve firme koje prave i prodaju kontejnere – obe su u Kini. U Evropi se može dobiti samo polovni. Jer, novi se iz Kine ne šalju prazni, već ih kupac u Evropi preuzima tek kad se isprazne od robe iz prvobitne pošiljke.
 
Povećali su se i troškovi iznajmljivanja kontejnera, kao i putni troškovi. Transport standardnog kontejnera (od 40 stopa, to jest nešto više od 12 metara) brodom iz luke u Kini pre pandemije koštao je oko 1.000 američkih dolara. Trenutno cene znaju da budu i desetostruko veće, do 10.000 dolara.
 
Rast cena je uvek znak neravnoteže. U ovom slučaju to znači: povećanje tražnje za kontejnerima ili brodskim prostorom, uz stagnaciju ili čak opadanje ponude.
 
Jagma za mestom na brodu
 
Trenutno nedostaje i brodova teretnjaka. 
 
"Gotovo da nije ostalo rezervnih brodova", rekao je Rolf Habsen Jansen, izvršni direktor logističke grupe Hapag-Lojd za magazin Špigl. Mnogi brodovlasnici poslednjih godina malo su ulagali u svoju flotu. Na kraće staze neće biti ni više brodova – a ni više kontejnera.
 
Zapravo, nije kontejnera premalo. Oni se gotovo nikada ne koriste za jednokratni prevoz već se recimo kontejner sa kineskim igračkama koji stigne u evropsku luku istovari, a onda se u njega natovare nemački delovi za mašine, koji odmah idu u Aziju ili Severnu Ameriku.
 
Ali već godinu dana, od izbijanja pandemije, ustaljeni red vožnje između kontinenata više ne funkcioniše.
 
Kada se ovih dana govori o uskim grlima u isporuci, obično se pomene Suecki kanal, u kome je nedavno zaglavljeni džinovski brod "Ever given" izazvao ogroman zastoj. Iako je kanal ponovo prohodan, problem još nije rešen.
 
"Brodovi u Evropu ili Aziju stižu sa zakašnjenjem od jedne do dve nedelje. A kada u velike luke istovremeno stigne previše teretnjaka, nastaju gužve. Povratna putovanja se odlažu, ili otkazuju", kaže Jansen.
 
Anete Kriger iz luke Hamburg kaže da je blokada Sueckog kanala samo deo mozaika u logističkom planu koji se raspao. 
 
"Hamburg je već mesecima suočen sa kašnjenjem brodova od dve nedelje - u nekim slučajevima i znatno duže."
 
Pandemija, nevreme i Bregzit
 
"Problemi su započeli pre oko devet meseci nakon što je na Dalekom istoku posle prvog lokdauna proizvodnja ponovo pokrenuta i kada se tražnja za transportnim kapacitetima znatno povećala. Ostali faktori bili su nepovoljne vremenske prilike tokom zimskih meseci i Bregzit", kaže Kriger za Dojče vele.
 
Sve prekookeanske luke u Evropi trpe zbog sve većih kašnjenja u interkontinentalnom saobraćaju. Kapacitet najveće evropske luke sada dostiže svoje granice, rekao je nedavno portparol luke Roterdam.
 
"Moramo se snaći sa onim što imamo na pristaništu, dakle sa brojem dizalica i terminala."
 
Luka Hamburg je već reagovala koliko je mogla. Za kontejnere je raščišćeno još 100.000 kvadratnih metara prostora.
ShopiNS
  • Dragan

    14.04.2021 09:13
    Ah
    Netačno,kontejnere gradi Turska.Onu su preko hiljadu kontejnera poslali u Hrvatsku za stanovanje posle zemljotresa.Valjda je kontejner za transport jeftiniji od kontejnera za stanovanje koja ibuhvata sobu, kupatilo, mini kuhinju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Da li iko u Srbiji kupuje stanove za keš?

Evropska komisija je pre nekoliko dana nagovestila da će predložiti od jula zabranu plaćanja kešom za iznos od 10.000 evra kao deo paketa za borbu protiv pranja novca i finansiranje terorizma.