Subvencije za električne automobile promašena mera: Prosečan čovek ih ne kupuje
Dok uvoznici automobila pozdravljaju donošenje uredbe o subvencijama za kupovinu električnih automobila, ekonomisti kažu da je kupovina takvih vozila u Srbiji još uvek simbolična.
Foto: Pixabay
Subvencije bi, kažu ekonomisti, trebalo usmeriti ne ka imućnim, već ka ostalim građanima, piše Danas.
Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencija za kupovinu novih vozila na električni i hibridni pogon, koju je Vlada Srbije donela 2. marta, kupovina putničkih i teretnih vozila subvencionisaće se iznosom od 2.500 do 5.000 evra. Za nabavku mopeda i lakog tricikla predviđena je dodela subvencija u iznosu od 250 evra.
Kada je reč o motociklu, motociklu sa bočnim sedištem, teškom triciklu, lakom i teškom trociklu, subvencije su 500 evra. Prava na subvencije imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, a zahtevi se mogu podneti zaključno sa 31. oktobrom ove godine.
Za subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila predviđeno je 294 miliona dinara, odnosno duplo više nego što je to bio slučaj prošle godine.
Generalna sekretarka Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac kaže za Danas da je uredba o subvencijama za kupovinu električnih i hivridnih vozila dobra jer povećava njihovu proizvodnju.
"Uredba je svakako korisna i trebalo ju je produžiti i ranije. Jednostavno, otkako se dodeljuju subvencije prodaja električnih i hibridnih automobila u Srbiji se povećala. Treba naglasiti da je u većem obimu kupovina povećana kada je reč o hibridnim automobilima, a razlog je taj za što za njihovu vožnju nije potrebna izgradnja dodatne infrastrukture kao u slučaju električnih, gde je nužno postaviti mrežu punjača baterija elektro vozila. U tom segmentu u Srbiji se mora uraditi još dosta s obzirom na to da u ovom trenutku postoji izuzetno mali broj punjača. Taj broj je naravno nedovoljan i potrebno je raditi na tome da se postavi veći broj javnih punjača za elektro automobile širom zemlje. To je jedan od preduslova za povećanje prodaje takvih vozila u našoj zemlji", objašnjava ona.
Dodaje da su se uvoznici automobila susretali sa situacijama da im kupac vrati električno vozilo koje je pazario zbog toga što ne može da ga koristi na način kako želi zbog nedostatka elektro punjača.
Iako vožnja po gradu u principu ne predstavlja problem, nedostatak dovoljno punjača se oseti čim se krene na put van grada.
Prema rečima Aleksandre Graovac, da subvencije pomažu kada je reč o odluci da se kupi električno vozilo, najbolje pokazuju podaci da je 2021. godine takvih vozila u Srbiji bilo prodato 113, a prošle 237.
"Shodno tome očekujemo da se nakon produženja uredbe o subvencijama broj prodatih električnih automobila u tekućoj godini poveća, ali treba naglasiti da će to zavisiti i od celokupne potražnje za automobilima koja je zbog epidemije korona virusa u padu", navodi Aleksandra Graovac.
Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da ne smatra da su električni automobili segment ka kome bi trebalo usmeravati subvencije jer one u datom trenutku ne mogu podstaći njihovu masovnu kupovinu zbog visoke cene tih automobila.
"Kupovna moć u Srbiji nije takva da bi građani sa prosečnim primanjima mogli da razmišljaju o kupovini električnih automobila čije su cene izuzetno visoke. Naravno, svugde u svetu se, zarad zaštite životne okoline, radi na tome da u saobraćaju bude što više električnih vozila. U Srbiji je, zbog niskog standarda stanovništva koje se sada suočava i sa rastom inflacije, to proces koji neće ići brzo. Shodno tome, ne bi trebalo da subvencije usmerava ka podsticanju kupovine električnih automobila jer značajniji rezultati tu ne mogu biti ostvareni pa tako to onda ni ne može biti prioritet. Prioritet za dodelu subvencija bi pak trebalo da budu projekti vezani za razvoj domaće privrede. Potrebno je da subvencije idu u ruke onih kojima su zaista potrebne, a ne onima koji imaju i više nego dovoljno", objašnjava Kovačević.
Sa druge strane, on ističe da je zbog turizma i tranzitnog saobraćaja veoma korisno da se u Srbiji mreža punjača za električna vozila raste i širi na teritoriji cele zemlje.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Poreska uprava saopštila da neće raditi od 1. do 6. maja
29.04.2024.•
0
Poreska uprava Srbije saopštila je da neće raditi od srede, 1. do ponedeljka, 6. maja.
Đedović Handanović: Do kraja godine bez poskupljenja struje i gasa za domaćinstva
29.04.2024.•
3
Za domaćinstva nema do kraja godine poskupljenja ni cene gasa, ni cene struje, kaže ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović.
Frilenseri do sutra imaju rok da plate prvu ratu poreza
29.04.2024.•
9
Frilenseri imaju rok do utorka, 30. aprila da predaju poresku prijavu i plate porez za prvi kvartal 2024. godine.
Nove akcize od 1. maja: Kod cene goriva sve moguće, ali ćemo sigurno piti skuplju kafu
28.04.2024.•
15
Od 1. maja važiće novi iznosi akciza usklađeni sa prošlogodišnjom inflacijom od 7,6 odsto.
Rusija zapretila "oštrim odgovorom" ako ruska imovina bude zaplenjena
28.04.2024.•
4
Rusija je zapretila Zapadu oštrim odgovorom u slučaju da zamrznuta ruska imovina bude zaplenjena.
Ziđin planira da poveća proizvodnju
28.04.2024.•
2
Ziđin planira da poveća godišnji kapacitet projekata u Boru i Majdanpeku na 450.000 tona bakra i 10 tona zlata.
"Obećan izvoz svinjskih glava, nožica, a nemamo svinja": Veliki dil sa Kinom pokušavan još od Tita
28.04.2024.•
20
Srbija i Kina potpisale su 17. oktobra prošle godine Sporazum o slobodnoj trgovini, tokom boravka srpske delegacije u Pekingu, u kojoj je bio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Objavljen poreski kalendar za maj: Evo kad koje obaveze dospevaju
28.04.2024.•
0
Poreska uprava Srbije saopštila je poreski kalendar za maj, uz napomenu da se rok za obaveze koje dospevaju na neradni dan, pomeraju na prvi naredni radni dan.
Čile će narednih godina smanjiti broj radnih sati sa 45 na 40 nedeljno
28.04.2024.•
0
U Čileu je stupio na snagu zakon o postepenom smanjivanju radnih sati nedeljno sa sadašnjih 45 na 40 do 2028. godine.
"Srbija je zemlja fizičkog rada": U Srbiji se na poslu manje koriste kognitivne veštine
28.04.2024.•
7
U obavljanju teških fizičkih poslova u Srbiji najviše radnog vremena provode muškarci i žene srednjeg nivoa obrazovanja, starosti između 30 i 59 godina.
Grčka uvodi šestodnevnu radnu nedelju
28.04.2024.•
5
U julu se u Grčkoj uvodi šestodnevna radna nedelja.
Protest Italije zbog preuzimanja njene kompanije u Rusiji
27.04.2024.•
5
Italija je danas ambasadoru Rusije izrazila negodovanje zbog toga što je ruski energetski gigant Gasprom preuzeo kontrolu nad filijalom italijanskog Aristona, "Termo grupom".
Cene goriva u komšiluku: Gde se najviše isplati da napunite rezervoar i da li je u Srbiji najskuplje
27.04.2024.•
9
Šest vezanih neradnih dana tokom predstojećih prvomajskih i uskršnjih praznika idealna su prilika za kraće putovanje.
Podeljeni vaučeri najugroženijim gazdinstvima koja su pretrpela štetu u poplavama
26.04.2024.•
0
FAO i Ministarstvo poljoprivrede Srbije saopštili su da su završili distribuciju vaučera od po 66.000 dinara najugroženijim poljoprivrednim gazdinstvima koja su pretrpela štetu nakon poplava 2023.
Gubici Elektrodistribicije Srbije u 2023. bili milijardu dinara
26.04.2024.•
4
Elektroprivredu Srbije (EPS) je prošle godine imala rekordnu dobit 114,3 milijardi dinara.
Miruju i dizel i benzin
26.04.2024.•
5
Benzin i dizel će se u Srbiji od danas u 15 sati do 30. aprila, na pumpama prodavati po istim cenama.
EPS sarađuje sa USAID na projektu unapređenja energetske efikasnosti i korišćenju obnovljivih izvora
26.04.2024.•
0
EPS je objavio da je sa projektom Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) "Bolja energija" potpisala Memorandum o razumevanju o saradnji na polju unapređenja energetske efikasnosti.
Češka kompanija postala jedini vlasnik firme "Knjaz Miloš"
25.04.2024.•
10
Mattoni 1873, najveći proizvođač mineralne vode i bezalkoholnih napitaka u Centralnoj Evropi, preuzeo je od kompanije PepsiCo manjinski udeo od 46,43 odsto u "Knjaz Milošu" iz Aranđelovca.
Momirović: "Ekspo 2027" će značajno uticati na razvoj tržišta nekretnina u Srbiji
25.04.2024.•
8
Ministar trgovine Tomislav Momirović ocenio je da će "Ekspo 2027" imati značajan uticaj na razvoj domaćeg tržišta nekretnina.
Građani u Turskoj bojkotuju restorane, kafiće i pekare zbog visokih cena
25.04.2024.•
13
Poslanici u Turskoj juče su u skupštini, pored toga što su odličivali o važnim zakonskim predlozima, na dnevnom redu imali i raspravu o tome kako da se zemlja izbori s velikim rastom cena.
Stočari: Kilogram žive prasadi 800 dinara, cena može i još da raste
24.04.2024.•
9
Cena kilograma živih prasića za sada se zaustavila na maksimalno 800 dinara, ali nije isključeno da će još rasti kako se približavaju 1. maj i Uskrs jer prasadi nema dovoljno u ponudi.
Komentari 34
Ilija
Pićuka
pop25
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar