
"Mi smo u ovom trenutku otpad Zapadne Evrope": Hoće li biti zabranjen uvoz automobila euro 3 i 4?
Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, Vlada Srbije još nije donela takvu odluku.

Foto: Pixabay
Najava o potencijalnoj zabrani uvoza takvih vozila je bilo, ali se u poslednji čas od te namere odustajalo.
Informacije o mogućoj zabrani polovnjaka Euro 3 i Euro 4 norme od 1. januara ove godine pojavile su se još februara 2023, nakon što je decembra 2022. Vlada Srbije usvojila "Program za zaštitu vazduha od 2022. do 2030. godine" i koji je objavljen u Službenom glasniku.
"Podsećanja radi o zabrani uvoza ovih polovnjaka govorilo se u nekoliko navrata i ranijih godina, ali se iz raznih razloga ova odluka odlagala", rekao je za Euronews Srbija PR menadžer sajta "Polovni automobili" Petar Veličković.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je takva odluka uvek ekonomsko-politička i dodaje da to što bi eventualno bio zabranjen uvoz ne znači da se ta vozila neće koristiti u Srbiji.
Kakvi bi efekti bili?
Euro 3 norma počela je da se primenjuje 2000. godine. Veličković kaže da je Euro 4 standard u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila.
"Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine", rekao je Veličković.
Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, Veličković je rekao da će u Srbiju moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine, kada je počela primena Euro 5 standarda.
Vujanić kaže da takva odluka sigurno ima i ekonomske, a manje ima ekološke efekte.
"Imamo koliko hoćete automobila Euro 3 i Euro 4, i dalje ih vozimo. Znači, nema epohalnog pomeranja zabranom Euro 3 i Euro 4 u smislu uvoza. S druge strane, ekonomski gledano, ako su zainteresovani da građani imaju vozila i da se voze, onda su ta vozila Euro 3 i Euro 4 mnogo jeftinija nego vozila Euro 5 i Euro 6", rekao je Vujanić.
Kako bi odluka uticala na cene polovnih automobila?
Prosečna cena svih korišćenih vozila Euro 3 standarda oglašenih na sajtu Polovni automobili u prošloj godini iznosila je 2.583 evra, a u 2022. godini 2.428.
Kada je reč o polovnjacima norme Euro 4, prosečna cena u 2023. godini iznosila je 4.382 evra, dok je pretprošle godine u proseku za takve polovnjake trebalo izdvojiti 4.225 evra.
Veličković kaže da veruje da u slučaju donošenja odluke o zabrani uvoza vozila Euro 3 i Euro 4 standarda ne bi došlo do nekih dramatičnih promena, najpre iz razloga što će trgovina polovnim automobilima normi Euro 3 i Euro 4 biti dozvoljena za vozila koja su već registrovana u Srbiji.
"Takvih automobila ima na desetine, ako ne i stotine hiljada. Pogotovo se čini da nije realno da poskupe polovnjaci Euro 3 norme, jer se ipak radi o automobilima starim 20 i više godina. Moguće je da dođe do manjeg rasta cena polovnjaka standarda Euro 5 iz uvoza, jer će kupci morati da se okrenu tim vozilima. Opet, treba biti oprezan u prognozama kretanja cena, jer ona ipak zavisi od mnogih faktora, poput inflacije, troškova prilikom uvoza, stanja na tržištu Evrope", navodi Veličković.
Profesor Vujanić kaže da je jasno da Euro 3 i Euro 4 više zagađuju vazduh od Euro 5 i Euro 6 standarda i da bi bilo zdravije da nemamo Euro 3 i Euro 4.
"A šta ćete da kažete za jugo? On nije ni jedan Euro. To što će biti zabranjen uvoz, ne znači da se neće koristiti ta vozila. Mi smo u ovom trenutku kao otpad Zapadne Evrope", rekao je Vujanić.
On dodaje da je sa ekološkog aspekta nesporno da je bolje da se digne nivo nezagađivanja vazduha i da država pokušava da subvencionisanjem podigne nivo tehničke opremljenosti automobila u tom smislu.
"Sa ekonomskog aspekta nisam siguran. I drugo, svi pričaju o zagađenju vazduha, a to što radi automobilska industrija je mnogo manje nego što rade termocentrale i ložišta kojima grejemo kuće", rekao je profesor Vujanić.
Navodeći da standard Srbije nije kao u Nemačkoj, Vujanić kaže da u Nemačkoj postoji propis prema kom je moguće registrovati automobil i Euro 1 i Euro 2 ako ga je neko dosad vozio, ali je registracija nešto skuplja.
"Ako ga nekom prodate, on ne može da ga registruje. Prvi put, kao vlasnik, ne možete registrovati ispod Euro 5. Onaj ko ima, nema problema, vozi", rekao je Vujanić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Torlak bio u blokadi: Vlada brzometno preko tekuće budžetske rezerve prebacila 100 miliona dinara
16.09.2025.•
0
Gotovo 100 miliona dinara, tačnije 98,6 prebacila je Vlada Srbije preko tekuće budžetske rezerve Institutu za virusologiju, vakcine i serume Torlak.
Na jednom mestu objavljene ponude banaka za povoljnije kredite građanima: Pogledajte šta se nudi
16.09.2025.•
0
Narodna banka Srbije (NBS) objavila je svoje posebne ponude kredita za zaposlene i penzionere s redovnim mesečnim primanjima do 100.000 dinara.
U julu izdato 4,6 odsto manje građevinskih dozvola nego u isto vreme 2024.
15.09.2025.•
1
U Srbiji su u julu ove godine izdate 2.532 građevinske dozvole, što je 4,6 odsto manje u odnosu na isti period 2024. godine, objavio je Republički zavod za statistiku (RZS).
Mask kupio deonice Tesle za milijardu dolara, porasle akcije firme
15.09.2025.•
0
Akcije američke kompanije Tesla porasle su danas za oko šest odsto.
SAD: Sa Kinom postignut okvirni sporazum o vlasništvu nad TikTokom
15.09.2025.•
0
Postignut je okvirni sporazum o vlasništvu nad popularnom društvenom platformom TikTok, rekao je danas ministar finansija SAD Skot Besent.
Ministarstvo: Uljare će po završetku žetve objaviti otkupnu cenu suncokreta
15.09.2025.•
0
Predstavnici Ministarstva poljoprivrede Srbije dogovorili su danas sa proizvođačima suncokreta i predstavnicima uljara da uljare u narednih mesec dana, po završetku žetve, objave konačnu otkupnu cenu suncokreta.
VIDEO: Svoč na svojim satovima zamenio mesta brojevima tri i devet zbog Trampovih carina
15.09.2025.•
2
Švajcarski proizvođač časovnika Svoč podstaknut američkim carinama od 39 odsto na američki uvoz iz Švajcarske počeo je prodaju specijalne serije satova na kojima je brojevima tri i devet zamenio mesta.
Sve banke obavezne da ponude kredite po nižnim kamatama: Računica na primeru od pola miliona dinara
15.09.2025.•
5
Sve banke u Srbiji su od danas, 15. septembra u obavezi da klijentima ponude potrošačke, gotovinske i stambene kredite po novim, nižim kamatama.
Ponovo menjana Uredba o ograničenju trgovačkih marži: Jedna izmena se tiče svežeg voća i povrća
14.09.2025.•
7
Vlada Srbije je na sednici u četvrtak, 11. septembra usvojila izmene Uredbe o posebnim uslovima za obavljanje trgovine.
Kamiondžije iz Srbije od 12. oktobra u problemu: Upozoravaju na moguću lančanu reakciju
14.09.2025.•
11
Evropska komisija najavila je da će od 12. oktobra početi postepena primena novog Sistema ulaska i izlaska (EES) u zemlje Šengen zone.
Na računima nemačkih banaka 4,2 milijarde evra koje ne pripadaju nikome
14.09.2025.•
2
Na računima nemačkih banaka nalazi se čak 4,2 milijarde evra koji nemaju vlasnika, pokazuje novo istraživanje sprovedeno na zahtev Ministarstva obrazovanja i istraživanja Nemačke.
Investicioni fondovi u Srbiji upravljaju sa više od dve milijarde evra
12.09.2025.•
0
Predsednik Komisije za hartije od vrednosti Srbije Marko Janković izjavio je da su krajem avgusta ove godine investicioni fondovu koji posluju u Srbiji upravljali sa više od dve milijarde evra.
RZS: Potrošačke cene 4,7 odsto više nego prošle godine
12.09.2025.•
3
Cene proizvoda i usluga lične potrošnje u avgustu ove godine, u poređenju sa istim mesecom 2024. godine, povećane su 4,7 odsto, saopštio je Republički zavod za statistiku.
Sindikat Zastava oružja: Zabrana izvoza ugrozila isplatu plata kragujevačkim oružarima
12.09.2025.•
2
Samostalni sindikat fabrike "Zastava oružje" iz Kragujevca upozorio je da je "zbog zabrane izvoza naoružanja najdirektnije ugrožena isplata zarada zaposlenima" i zatražio hitan sastanak sa nadležnim organima.
Objavljene nove cene goriva
12.09.2025.•
8
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Kompanija DDOR svečano obeležila 80 godina postojanja
11.09.2025.•
0
DDOR osiguranje, jedna od vodećih osiguravajućih kompanija u Srbiji, s ponosom je obeležila 80 godina uspešnog poslovanja.
Narodna banka Srbije zadržala referentnu kamatnu stopu na istom nivou
11.09.2025.•
2
Izvršni odbor Narodne banke Srbije odlučio je na današnjoj sednici da referentnu kamatnu stopu zadrži na 5,75 odsto.
Sektor informisanja i telekomunikacija imao najveću prosečnu zaradu - 326.000 dinara
11.09.2025.•
4
Najveća prosečna zarada po delatnostima zabeležena je u junu u sektoru informisanja i telekomunikacija od 326.580 dinara, objavio je Republički zavod za statistiku (RZS).
Novo zaduživanje države - ovaj put za 410 miliona evra: Kod koga i šta je potencijalno sporno
11.09.2025.•
10
Vlada Srbije je prošle nedelje uputila Skupštini Srbije predloge zakona o zaduživanju zemlje u ukupnom iznosu od oko 410 miliona evra.
Proizvođač leka Ozempik ukida 9.000 radnih mesta
10.09.2025.•
0
Danska farmaceutska kompanija Novo Nordisk, matična kompanija leka Ozempik za dijabetičare, saopštila je da će ukinuti 9.000 radnih mesta širom sveta, što predstavlja više od 11 odsto njenog platnog spiska.
Nenadić: Nepal i Srbiju deli samo jedan poen po percepciji korupcije
10.09.2025.•
5
Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija izjavio je da se Nepal i Srbija prema indeksu percepcije korupcije smatraju veoma korumpiranim zemljama.
Komentari 20
Majam
Ivan
vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar