"Mi smo u ovom trenutku otpad Zapadne Evrope": Hoće li biti zabranjen uvoz automobila euro 3 i 4?
Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, Vlada Srbije još nije donela takvu odluku.
Foto: Pixabay
Najava o potencijalnoj zabrani uvoza takvih vozila je bilo, ali se u poslednji čas od te namere odustajalo.
Informacije o mogućoj zabrani polovnjaka Euro 3 i Euro 4 norme od 1. januara ove godine pojavile su se još februara 2023, nakon što je decembra 2022. Vlada Srbije usvojila "Program za zaštitu vazduha od 2022. do 2030. godine" i koji je objavljen u Službenom glasniku.
"Podsećanja radi o zabrani uvoza ovih polovnjaka govorilo se u nekoliko navrata i ranijih godina, ali se iz raznih razloga ova odluka odlagala", rekao je za Euronews Srbija PR menadžer sajta "Polovni automobili" Petar Veličković.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je takva odluka uvek ekonomsko-politička i dodaje da to što bi eventualno bio zabranjen uvoz ne znači da se ta vozila neće koristiti u Srbiji.
Kakvi bi efekti bili?
Euro 3 norma počela je da se primenjuje 2000. godine. Veličković kaže da je Euro 4 standard u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila.
"Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine", rekao je Veličković.
Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, Veličković je rekao da će u Srbiju moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine, kada je počela primena Euro 5 standarda.
Vujanić kaže da takva odluka sigurno ima i ekonomske, a manje ima ekološke efekte.
"Imamo koliko hoćete automobila Euro 3 i Euro 4, i dalje ih vozimo. Znači, nema epohalnog pomeranja zabranom Euro 3 i Euro 4 u smislu uvoza. S druge strane, ekonomski gledano, ako su zainteresovani da građani imaju vozila i da se voze, onda su ta vozila Euro 3 i Euro 4 mnogo jeftinija nego vozila Euro 5 i Euro 6", rekao je Vujanić.
Kako bi odluka uticala na cene polovnih automobila?
Prosečna cena svih korišćenih vozila Euro 3 standarda oglašenih na sajtu Polovni automobili u prošloj godini iznosila je 2.583 evra, a u 2022. godini 2.428.
Kada je reč o polovnjacima norme Euro 4, prosečna cena u 2023. godini iznosila je 4.382 evra, dok je pretprošle godine u proseku za takve polovnjake trebalo izdvojiti 4.225 evra.
Veličković kaže da veruje da u slučaju donošenja odluke o zabrani uvoza vozila Euro 3 i Euro 4 standarda ne bi došlo do nekih dramatičnih promena, najpre iz razloga što će trgovina polovnim automobilima normi Euro 3 i Euro 4 biti dozvoljena za vozila koja su već registrovana u Srbiji.
"Takvih automobila ima na desetine, ako ne i stotine hiljada. Pogotovo se čini da nije realno da poskupe polovnjaci Euro 3 norme, jer se ipak radi o automobilima starim 20 i više godina. Moguće je da dođe do manjeg rasta cena polovnjaka standarda Euro 5 iz uvoza, jer će kupci morati da se okrenu tim vozilima. Opet, treba biti oprezan u prognozama kretanja cena, jer ona ipak zavisi od mnogih faktora, poput inflacije, troškova prilikom uvoza, stanja na tržištu Evrope", navodi Veličković.
Profesor Vujanić kaže da je jasno da Euro 3 i Euro 4 više zagađuju vazduh od Euro 5 i Euro 6 standarda i da bi bilo zdravije da nemamo Euro 3 i Euro 4.
"A šta ćete da kažete za jugo? On nije ni jedan Euro. To što će biti zabranjen uvoz, ne znači da se neće koristiti ta vozila. Mi smo u ovom trenutku kao otpad Zapadne Evrope", rekao je Vujanić.
On dodaje da je sa ekološkog aspekta nesporno da je bolje da se digne nivo nezagađivanja vazduha i da država pokušava da subvencionisanjem podigne nivo tehničke opremljenosti automobila u tom smislu.
"Sa ekonomskog aspekta nisam siguran. I drugo, svi pričaju o zagađenju vazduha, a to što radi automobilska industrija je mnogo manje nego što rade termocentrale i ložišta kojima grejemo kuće", rekao je profesor Vujanić.
Navodeći da standard Srbije nije kao u Nemačkoj, Vujanić kaže da u Nemačkoj postoji propis prema kom je moguće registrovati automobil i Euro 1 i Euro 2 ako ga je neko dosad vozio, ali je registracija nešto skuplja.
"Ako ga nekom prodate, on ne može da ga registruje. Prvi put, kao vlasnik, ne možete registrovati ispod Euro 5. Onaj ko ima, nema problema, vozi", rekao je Vujanić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Bivša ministarka energetike: Ako je neko urušio sporazum o NIS-u, to je Rusija
20.12.2025.•
8
Bivša ministarka energetike Zorana Mihajlović izjavila je da se Srbija nalazi na korak do sekundarnih sankcija zbog Naftne industrije Srbije (NIS) i da je to ozbiljan problem za srpsku privredu i državu.
Vlasnik TikToka predaje kontrolu nad poslovanjem u SAD
19.12.2025.•
0
Kineska kompanija i vlasnica platforme TikTok "BajtDens" saopštila je da će predati kontrolu nad američkim poslovanjem tom aplikacijom grupi investitora iz te zemlje kako bi izbegla zabranu korišćenja u SAD.
Ford u SAD popravlja 270.000 automobila jer mogu sami da krenu
19.12.2025.•
0
Američki proizvođač automobila Ford je pozvao na popravku više od 270.000 vozila pikap i SUV s električnim i hibridnim pogonom, delom godinama prodavanih u SAD.
Nova ekonomija: Vučić obmanuo javnost o iznosu deviznih rezervi, NBS ga ne ispravlja
19.12.2025.•
19
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je naveo netačne podatke o iznosu deviznih rezervi Narodne banke Srbije (NBS), a centralna banka ga nije ispravila, piše Nova ekonomija.
Gorivo pojeftinilo za dva dinara
19.12.2025.•
4
Gorivo u Srbiji pojeftinilo je za dva dinara u odnosu na prethodnih nedelju dana.
Srbija - siromašni bankarski raj
19.12.2025.•
11
Srbija je pravo čudo, potvrđuje to i bankarsko poslovanje u jednoj od najsiromašnijih evropskih država, koje upravo ovde ostvaruju rekordno oplođivanje kapitala.
SAD zabranila uvoz Linglong guma iz Srbije: Sumnja na prinudni rad
18.12.2025.•
50
Američka carinska i granična služba (CBP) izdala je Naredbu o zadržavanju robe (Withhold Release Order – WRO) za automobilske gume koje u Srbiji proizvodi kompanija Linglong International Europe D.O.O. Zrenjanin.
Proizvođač mleka: Ako nam država ne pomogne, đubrivom ćemo zasuti prvo trgovce
18.12.2025.•
7
Proizvođači mleka u Srbiji traže od ministra poljoprivrede Dragana Glamočića da zaštiti domaće tržište od uvoza jeftinog mleka iz Evropske unije, a od trgovaca da smanje marže na mleko i mlečne proizvode.
Slučaj trihineloze potvrđen kod domaćih svinja u Mačvanskom okrugu
18.12.2025.•
3
U Mačvanskom okrugu otkriven je slučaj mesa iz domaćeg uzgoja zaraženog trihinelozom.
Vlah Business Experience: Tri dana tokom kojih se poslovna scena Balkana resetovala
18.12.2025.•
0
Od 5. do 7. decembra, Sava Centar je najavio biznis konferenciju, a održao događaj koji je mnogo više od toga.
Izrael otvara ekonomsku misiju u Srbiji: Naša zemlja izabrana jer je Netanjahua snabdevala municijom
18.12.2025.•
30
Izrael će otvoriti pet novih ekonomskih misija u inostranstvu, pre svega u zemljama koje su prijateljski nastrojene prema vladi Benjamina Netanjahua i koje su podržavale Izrael tokom rata u Gazi.
Mali: MMF uspešno završio drugu reviziju aranžmana sa Srbijom, rezultati potvrda da smo na pravom putu
17.12.2025.•
9
Ministar finansija Siniša Mali kazao je da je izvršni odbor direktora Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) u Vašingtonu doneo odluku o uspešnom završetku druge revizije aktuelnog aranžmana sa Srbijom.
Glamočić: Srbija i Kina počinju saradnju u oblasti aero-svemirskih tehnologija
17.12.2025.•
10
Ministar poljoprivrede Dragan Glamočić izjavio je kako Srbija i Kina produbljuju strateško partnerstvo saradnjom u oblasti aero-svemirskih tehnologija.
FOTO: Farmeri širom Srbije prosipali mleko jer su im prevoznici otkazali prevoz do mlekara
17.12.2025.•
11
Farmeri širom Srbije prosipali su danas mleko, jer su prevoznici (prekupci) otkazali prevoz mleka do mlekara, izjavio je predsednik Udruženja odgajivača goveda Centralne Srbije Milija Palamarević.
Mihajlović: Zbog povećanja minimalca se očekuje "žešći" talas otpuštanja radnika
17.12.2025.•
19
Predsednik Saveza samostalnih sindikata Srbije Zoran Mihajlović izjavio je da se od početka naredne godine, zbog novog povećanja minimalne cene rada, očekuje "žešći" talas otpuštanja radnika.
Ekonomista Drašković: NBS da objasni zašto na jednom tržištu imamo dva kursa dinara prema evru
17.12.2025.•
11
U Srbiji je jedno tržište deviza na kome se formiraju dva kursa, jedan u menjačnicama, a drugi u bankama, pa bi Narodna banka Srbije trebalo da objasni zbog čega je značajna razlika između ta dva kursa.
Cena srebra na rekordnom nivou
17.12.2025.•
1
Cena srebra danas je skočila na rekordni nivo iznad 65 dolara po unci, jer je izveštaj o zaposlenosti u Sjedinjenim Američkim Državama podstakao investitore da traže alternativnu imovinu.
EU i zvanično odustala od zabrane dizelaša: Ublažila pravila koja će važiti od 2035.
17.12.2025.•
7
Evropska komisija je ublažila pravila o zabrani automobila sa unutrašnjim sagorevanjem od 2035. godine, odustajući od ranijeg plana da od tada svi novi automobili moraju biti električni.
Džared Kušner odustao i od preuzimanja kompanije Vorner braders
17.12.2025.•
5
Affinity Partners, investicioni fond povezan sa Džaredom Kušnerom, zetom predsednika SAD Donalda Trampa, povukao se iz finansiranja ponude koju je Paramount Skydance dao za kupovinu kompanije Warner Bros. Discovery.
Gasni aranžman Srbije ističe: Odakle i po kojoj ceni ćemo ubuduće snabdevati državu?
16.12.2025.•
12
Šta će biti sa Naftnom industrijom Srbije pitanje je koje već mesecima opterećuje domaću javnost.
Zbog EU sankcija Rusiji, grčko-austrijska naftna firma obustavlja isporuku goriva
16.12.2025.•
1
Austrijsko-grčka kompanija za trgovinu naftnim proizvodima "Cetracore-Jetoil SA" danas je objavila da zbog sankcija EU Rusiji obustavlja poslovanje od računovodstva do isporuke goriva.
Komentari 20
Majam
Ivan
vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar