"Mi smo u ovom trenutku otpad Zapadne Evrope": Hoće li biti zabranjen uvoz automobila euro 3 i 4?
Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, Vlada Srbije još nije donela takvu odluku.
Foto: Pixabay
Najava o potencijalnoj zabrani uvoza takvih vozila je bilo, ali se u poslednji čas od te namere odustajalo.
Informacije o mogućoj zabrani polovnjaka Euro 3 i Euro 4 norme od 1. januara ove godine pojavile su se još februara 2023, nakon što je decembra 2022. Vlada Srbije usvojila "Program za zaštitu vazduha od 2022. do 2030. godine" i koji je objavljen u Službenom glasniku.
"Podsećanja radi o zabrani uvoza ovih polovnjaka govorilo se u nekoliko navrata i ranijih godina, ali se iz raznih razloga ova odluka odlagala", rekao je za Euronews Srbija PR menadžer sajta "Polovni automobili" Petar Veličković.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je takva odluka uvek ekonomsko-politička i dodaje da to što bi eventualno bio zabranjen uvoz ne znači da se ta vozila neće koristiti u Srbiji.
Kakvi bi efekti bili?
Euro 3 norma počela je da se primenjuje 2000. godine. Veličković kaže da je Euro 4 standard u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila.
"Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine", rekao je Veličković.
Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, Veličković je rekao da će u Srbiju moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine, kada je počela primena Euro 5 standarda.
Vujanić kaže da takva odluka sigurno ima i ekonomske, a manje ima ekološke efekte.
"Imamo koliko hoćete automobila Euro 3 i Euro 4, i dalje ih vozimo. Znači, nema epohalnog pomeranja zabranom Euro 3 i Euro 4 u smislu uvoza. S druge strane, ekonomski gledano, ako su zainteresovani da građani imaju vozila i da se voze, onda su ta vozila Euro 3 i Euro 4 mnogo jeftinija nego vozila Euro 5 i Euro 6", rekao je Vujanić.
Kako bi odluka uticala na cene polovnih automobila?
Prosečna cena svih korišćenih vozila Euro 3 standarda oglašenih na sajtu Polovni automobili u prošloj godini iznosila je 2.583 evra, a u 2022. godini 2.428.
Kada je reč o polovnjacima norme Euro 4, prosečna cena u 2023. godini iznosila je 4.382 evra, dok je pretprošle godine u proseku za takve polovnjake trebalo izdvojiti 4.225 evra.
Veličković kaže da veruje da u slučaju donošenja odluke o zabrani uvoza vozila Euro 3 i Euro 4 standarda ne bi došlo do nekih dramatičnih promena, najpre iz razloga što će trgovina polovnim automobilima normi Euro 3 i Euro 4 biti dozvoljena za vozila koja su već registrovana u Srbiji.
"Takvih automobila ima na desetine, ako ne i stotine hiljada. Pogotovo se čini da nije realno da poskupe polovnjaci Euro 3 norme, jer se ipak radi o automobilima starim 20 i više godina. Moguće je da dođe do manjeg rasta cena polovnjaka standarda Euro 5 iz uvoza, jer će kupci morati da se okrenu tim vozilima. Opet, treba biti oprezan u prognozama kretanja cena, jer ona ipak zavisi od mnogih faktora, poput inflacije, troškova prilikom uvoza, stanja na tržištu Evrope", navodi Veličković.
Profesor Vujanić kaže da je jasno da Euro 3 i Euro 4 više zagađuju vazduh od Euro 5 i Euro 6 standarda i da bi bilo zdravije da nemamo Euro 3 i Euro 4.
"A šta ćete da kažete za jugo? On nije ni jedan Euro. To što će biti zabranjen uvoz, ne znači da se neće koristiti ta vozila. Mi smo u ovom trenutku kao otpad Zapadne Evrope", rekao je Vujanić.
On dodaje da je sa ekološkog aspekta nesporno da je bolje da se digne nivo nezagađivanja vazduha i da država pokušava da subvencionisanjem podigne nivo tehničke opremljenosti automobila u tom smislu.
"Sa ekonomskog aspekta nisam siguran. I drugo, svi pričaju o zagađenju vazduha, a to što radi automobilska industrija je mnogo manje nego što rade termocentrale i ložišta kojima grejemo kuće", rekao je profesor Vujanić.
Navodeći da standard Srbije nije kao u Nemačkoj, Vujanić kaže da u Nemačkoj postoji propis prema kom je moguće registrovati automobil i Euro 1 i Euro 2 ako ga je neko dosad vozio, ali je registracija nešto skuplja.
"Ako ga nekom prodate, on ne može da ga registruje. Prvi put, kao vlasnik, ne možete registrovati ispod Euro 5. Onaj ko ima, nema problema, vozi", rekao je Vujanić.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
NIS danas isplaćuje zarade za decembar, očekuje se obraćanje direktora
05.12.2025.•
1
Naftna industrija Srbije isplatiće danas zarade za decembar.
Udruženje banaka Srbije: Blagi rast kredita u novembru
05.12.2025.•
0
Ukupni krediti privrede, građana i preduzetnika na kraju novembra ove godine iznosili su oko 4.283 milijarde dinara, što je 1,6 odsto više nego u oktobru, objavilo je Udruženje banaka Srbije.
Pojeftinio dizel u Srbiji, benzin na istom
05.12.2025.•
3
Dizel u Srbiji je pojeftinio za tri dinara, dok je cena benzina ostala ista kao i u prethodnih nedelju dana.
Hronika najavljenih sankcija: Vlast o NIS-u poslednjih nedelja govori mnogo, ali kontradiktorno
04.12.2025.•
13
Sve opcije su i dalje na stolu kada je reč o NIS-u, a kupovina vremena se nastavlja uz, kako su govorili sami predstavnici vlasti, ogromne rizike za celu državu zbog produžetka platnog prometa sa NIS-om do kraja nedelje.
Sindikat Rafinerije traži sastanak sa generalnim direktorom NIS-a
04.12.2025.•
6
Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih.
SAD produžile dozvolu za određene međunarodne operacije Lukoila do aprila
04.12.2025.•
2
Sjedinjene Američke Države produžile su danas dozvolu za određene međunarodne operacije Lukoila do 29. aprila 2026.
Investicije EBRD u Srbiji premašile deset milijardi evra
04.12.2025.•
0
Investicije Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) u Srbiji od 2001. premašile su deset milijardi evra u gotovo 400 projekata, saopštila je danas ta banka i najavila da će nastaviti da širi prisustvo u zemlji.
NBS: Nećemo dozvoliti da stabilnost finansijskog sistema bude ugrožena
04.12.2025.•
8
Narodna banka Srbije (NBS) danas je saopštila da "situaciju u kojoj je NIS prati sa punom pažnjom i da deluje u skladu sa svojim mandatom da očuva stabilnost domaćeg finansijskog sistema".
Keš kredit zbog kojeg se nećete pokajati
04.12.2025.•
0
Postoje trenuci kada vam je novac potreban brzo – da pokrijete neplanirane troškove, refinansirate postojeće obaveze ili sebi priuštite nešto što dugo želite.
Ministarstvo kontrolisalo mlekare: Da li u mleku koje pijemo ima i onog u prahu?
04.12.2025.•
10
Vanredna inspekcijska kontrola u tri kompanije za proizvodnju mleka pokazala je da nema zloupotreba mleka u prahu u UHT mleku, saopšteno je iz Ministarstva poljoprivrede.
Sankcije NIS-u: Jači tlači
04.12.2025.•
18
Zabrinuti iščekujemo dalji tok događaja u vezi sa Naftnom industrijom Srbije. Poprilično je hladno, ujutru se temperatura neretko spušta ispod nule.
Poljska među 20 najbogatijih zemalja na svetu: Građani ne veruju u statistiku
04.12.2025.•
5
Međunarodni monetarni fond saopštio je da Poljska sa predviđenim BDP-om od 1,04 biliona dolara za ovu godinu postaje 20. najbogatija zemalja sveta,.
Koliko Srbija ima obavezne rezerve nafte i ko ih sve skladišti
04.12.2025.•
3
Obavezne rezerve nafte i naftnih derivata se čuvaju na teritoriji Srbije i u inostranstvu (tiketi), navode iz Ministarstva rudarstva i energetike za Forbes Srbija.
Sastanak ruske i mađarske delegacije sredinom decembra u Turskoj, jedna od tema NIS
04.12.2025.•
2
Ruska i mađarska delegacija treba da se sastanu u Istanbulu sredinom meseca.
Zvezdan Terzić ulazi i u biznis sa solarnim elektranama: Gradi četiri pogona kod Rume
04.12.2025.•
26
Četiri firme čiji su suvlasnici direktor FK Crvena zvezda Zvezdan Terzić i njegov sin Nikša kreću u gradnju četiri solarne fotonaponske elektrane u Borkovcu, u blizini Rume, na zemljištu površine od skoro sedam hektara.
Bajatović: Ni nacionalizacija ni stečaj nisu dobro rešenje za NIS
04.12.2025.•
14
Direktor Srbijagasa Dušan Bajatović izjavio je da stečaj i nacionalizacija NIS-a nisu dobra rešenja.
"Kockanje" sa ekonomskom stabilnošću i građana i države: Možemo očekivati poskupljenje - svega
03.12.2025.•
39
Rešenja za ekonomsku krizu pred nama čini se da nema, sa radom su stale i pančevačka Rafinerija i Petrohemija, a predsednik države narod ubeđuje građane da nema mesta za paniku.
Budžet Srbije za 2026. netransparentan: Bez objašnjenja za Ekspo i NIS
03.12.2025.•
1
Centar za visoke ekonomske studije (CEVES) ocenio je da budžet Srbije za 2026. godinu nije u potpunosti transparentan.
NIS: Korporativne kartice funkcionalne, prodaja goriva odvija se uobičajeno i bez prekida
03.12.2025.•
10
Naftna industrija Srbije (NIS) saopštila je da su sve korporativne kartice funkcionalne i da kompanija "nastavlja da ispunjava ugovorne obaveze prema korporativnim klijentima".
Ne utiču američke sankcije samo na Srbiju: Kako su druge države reagovale na krizu sa gorivom?
03.12.2025.•
12
Pored NIS-a, američke sankcije pogodile su i druge kompanije u evropskim zemljama u kojima udeo u vlasništvu imaju ruski Lukoil i Rosnjeft. Ipak, reakcije drugih države bile su nešto drugačije nego u slučaju Srbije.
Bivši šef OFAC-a otkrio jedan od razloga zašto Rusi nisu zainteresovani za prodaju NIS-a
03.12.2025.•
23
Kancelarija SAD-a za kontrolu strane imovine, u Srbiji poznatija kao OFAC, nije dala licencu za snabdevanje Srbije naftom, zbog čega je Rafinerija u Pančevu zaustavila rad.
Komentari 20
Majam
Ivan
vozač
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar