"Mi smo u ovom trenutku otpad Zapadne Evrope": Hoće li biti zabranjen uvoz automobila euro 3 i 4?
Iako se već duže priča o zabrani uvoza polovnih automobila Euro 3 i Euro 4 standarda, Vlada Srbije još nije donela takvu odluku.
Foto: Pixabay
Najava o potencijalnoj zabrani uvoza takvih vozila je bilo, ali se u poslednji čas od te namere odustajalo.
Informacije o mogućoj zabrani polovnjaka Euro 3 i Euro 4 norme od 1. januara ove godine pojavile su se još februara 2023, nakon što je decembra 2022. Vlada Srbije usvojila "Program za zaštitu vazduha od 2022. do 2030. godine" i koji je objavljen u Službenom glasniku.
"Podsećanja radi o zabrani uvoza ovih polovnjaka govorilo se u nekoliko navrata i ranijih godina, ali se iz raznih razloga ova odluka odlagala", rekao je za Euronews Srbija PR menadžer sajta "Polovni automobili" Petar Veličković.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić kaže za Euronews Srbija da je takva odluka uvek ekonomsko-politička i dodaje da to što bi eventualno bio zabranjen uvoz ne znači da se ta vozila neće koristiti u Srbiji.
Kakvi bi efekti bili?
Euro 3 norma počela je da se primenjuje 2000. godine. Veličković kaže da je Euro 4 standard u zemljama Evropske unije stupio na snagu 2005, ali je tada bio obavezujući samo za homologaciju novih tipova automobila.
"Za sve postojeće tipove, ovaj standard postaje obavezujući tek od 1. januara 2006. godine", rekao je Veličković.
Ukoliko dođe do zabrane uvoza polovnjaka emisionih standarda Euro 3 i Euro 4, Veličković je rekao da će u Srbiju moći da se uvoze automobili proizvedeni posle septembra 2009. godine, kada je počela primena Euro 5 standarda.
Vujanić kaže da takva odluka sigurno ima i ekonomske, a manje ima ekološke efekte.
"Imamo koliko hoćete automobila Euro 3 i Euro 4, i dalje ih vozimo. Znači, nema epohalnog pomeranja zabranom Euro 3 i Euro 4 u smislu uvoza. S druge strane, ekonomski gledano, ako su zainteresovani da građani imaju vozila i da se voze, onda su ta vozila Euro 3 i Euro 4 mnogo jeftinija nego vozila Euro 5 i Euro 6", rekao je Vujanić.
Kako bi odluka uticala na cene polovnih automobila?
Prosečna cena svih korišćenih vozila Euro 3 standarda oglašenih na sajtu Polovni automobili u prošloj godini iznosila je 2.583 evra, a u 2022. godini 2.428.
Kada je reč o polovnjacima norme Euro 4, prosečna cena u 2023. godini iznosila je 4.382 evra, dok je pretprošle godine u proseku za takve polovnjake trebalo izdvojiti 4.225 evra.
Veličković kaže da veruje da u slučaju donošenja odluke o zabrani uvoza vozila Euro 3 i Euro 4 standarda ne bi došlo do nekih dramatičnih promena, najpre iz razloga što će trgovina polovnim automobilima normi Euro 3 i Euro 4 biti dozvoljena za vozila koja su već registrovana u Srbiji.
"Takvih automobila ima na desetine, ako ne i stotine hiljada. Pogotovo se čini da nije realno da poskupe polovnjaci Euro 3 norme, jer se ipak radi o automobilima starim 20 i više godina. Moguće je da dođe do manjeg rasta cena polovnjaka standarda Euro 5 iz uvoza, jer će kupci morati da se okrenu tim vozilima. Opet, treba biti oprezan u prognozama kretanja cena, jer ona ipak zavisi od mnogih faktora, poput inflacije, troškova prilikom uvoza, stanja na tržištu Evrope", navodi Veličković.
Profesor Vujanić kaže da je jasno da Euro 3 i Euro 4 više zagađuju vazduh od Euro 5 i Euro 6 standarda i da bi bilo zdravije da nemamo Euro 3 i Euro 4.
"A šta ćete da kažete za jugo? On nije ni jedan Euro. To što će biti zabranjen uvoz, ne znači da se neće koristiti ta vozila. Mi smo u ovom trenutku kao otpad Zapadne Evrope", rekao je Vujanić.
On dodaje da je sa ekološkog aspekta nesporno da je bolje da se digne nivo nezagađivanja vazduha i da država pokušava da subvencionisanjem podigne nivo tehničke opremljenosti automobila u tom smislu.
"Sa ekonomskog aspekta nisam siguran. I drugo, svi pričaju o zagađenju vazduha, a to što radi automobilska industrija je mnogo manje nego što rade termocentrale i ložišta kojima grejemo kuće", rekao je profesor Vujanić.
Navodeći da standard Srbije nije kao u Nemačkoj, Vujanić kaže da u Nemačkoj postoji propis prema kom je moguće registrovati automobil i Euro 1 i Euro 2 ako ga je neko dosad vozio, ali je registracija nešto skuplja.
"Ako ga nekom prodate, on ne može da ga registruje. Prvi put, kao vlasnik, ne možete registrovati ispod Euro 5. Onaj ko ima, nema problema, vozi", rekao je Vujanić.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Objavljene nove cene goriva koje će važiti narednih deset dana
30.04.2024.•
12
Objavljene su nove cene goriva koja će važiti narednih deset dana.
Frilenseri još danas imaju rok da plate prvu ratu poreza
30.04.2024.•
10
Frilenseri još danas, 30. aprila imaju rok da predaju poresku prijavu i plate porez za prvi kvartal 2024. godine.
Objavljena lista najskupljih i najjeftinijih zemalja za život: Evo gde je Srbija
30.04.2024.•
3
World Population Review objavio je listu evropskih zemalja prema troškovima života, rangiranih od najskupljih do najjeftinijih.
Poreska uprava saopštila da neće raditi od 1. do 6. maja
29.04.2024.•
0
Poreska uprava Srbije saopštila je da neće raditi od srede, 1. do ponedeljka, 6. maja.
Đedović Handanović: Do kraja godine bez poskupljenja struje i gasa za domaćinstva
29.04.2024.•
5
Za domaćinstva nema do kraja godine poskupljenja ni cene gasa, ni cene struje, kaže ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović.
Nove akcize od 1. maja: Kod cene goriva sve moguće, ali ćemo sigurno piti skuplju kafu
28.04.2024.•
16
Od 1. maja važiće novi iznosi akciza usklađeni sa prošlogodišnjom inflacijom od 7,6 odsto.
Rusija zapretila "oštrim odgovorom" ako ruska imovina bude zaplenjena
28.04.2024.•
5
Rusija je zapretila Zapadu oštrim odgovorom u slučaju da zamrznuta ruska imovina bude zaplenjena.
Ziđin planira da poveća proizvodnju
28.04.2024.•
3
Ziđin planira da poveća godišnji kapacitet projekata u Boru i Majdanpeku na 450.000 tona bakra i 10 tona zlata.
"Obećan izvoz svinjskih glava, nožica, a nemamo svinja": Veliki dil sa Kinom pokušavan još od Tita
28.04.2024.•
20
Srbija i Kina potpisale su 17. oktobra prošle godine Sporazum o slobodnoj trgovini, tokom boravka srpske delegacije u Pekingu, u kojoj je bio i predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
Objavljen poreski kalendar za maj: Evo kad koje obaveze dospevaju
28.04.2024.•
0
Poreska uprava Srbije saopštila je poreski kalendar za maj, uz napomenu da se rok za obaveze koje dospevaju na neradni dan, pomeraju na prvi naredni radni dan.
Čile će narednih godina smanjiti broj radnih sati sa 45 na 40 nedeljno
28.04.2024.•
0
U Čileu je stupio na snagu zakon o postepenom smanjivanju radnih sati nedeljno sa sadašnjih 45 na 40 do 2028. godine.
"Srbija je zemlja fizičkog rada": U Srbiji se na poslu manje koriste kognitivne veštine
28.04.2024.•
7
U obavljanju teških fizičkih poslova u Srbiji najviše radnog vremena provode muškarci i žene srednjeg nivoa obrazovanja, starosti između 30 i 59 godina.
Grčka uvodi šestodnevnu radnu nedelju
28.04.2024.•
5
U julu se u Grčkoj uvodi šestodnevna radna nedelja.
Protest Italije zbog preuzimanja njene kompanije u Rusiji
27.04.2024.•
5
Italija je danas ambasadoru Rusije izrazila negodovanje zbog toga što je ruski energetski gigant Gasprom preuzeo kontrolu nad filijalom italijanskog Aristona, "Termo grupom".
Cene goriva u komšiluku: Gde se najviše isplati da napunite rezervoar i da li je u Srbiji najskuplje
27.04.2024.•
10
Šest vezanih neradnih dana tokom predstojećih prvomajskih i uskršnjih praznika idealna su prilika za kraće putovanje.
Podeljeni vaučeri najugroženijim gazdinstvima koja su pretrpela štetu u poplavama
26.04.2024.•
0
FAO i Ministarstvo poljoprivrede Srbije saopštili su da su završili distribuciju vaučera od po 66.000 dinara najugroženijim poljoprivrednim gazdinstvima koja su pretrpela štetu nakon poplava 2023.
Gubici Elektrodistribicije Srbije u 2023. bili milijardu dinara
26.04.2024.•
4
Elektroprivredu Srbije (EPS) je prošle godine imala rekordnu dobit 114,3 milijardi dinara.
Miruju i dizel i benzin
26.04.2024.•
5
Benzin i dizel će se u Srbiji od danas u 15 sati do 30. aprila, na pumpama prodavati po istim cenama.
EPS sarađuje sa USAID na projektu unapređenja energetske efikasnosti i korišćenju obnovljivih izvora
26.04.2024.•
0
EPS je objavio da je sa projektom Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) "Bolja energija" potpisala Memorandum o razumevanju o saradnji na polju unapređenja energetske efikasnosti.
Češka kompanija postala jedini vlasnik firme "Knjaz Miloš"
25.04.2024.•
10
Mattoni 1873, najveći proizvođač mineralne vode i bezalkoholnih napitaka u Centralnoj Evropi, preuzeo je od kompanije PepsiCo manjinski udeo od 46,43 odsto u "Knjaz Milošu" iz Aranđelovca.
Momirović: "Ekspo 2027" će značajno uticati na razvoj tržišta nekretnina u Srbiji
25.04.2024.•
8
Ministar trgovine Tomislav Momirović ocenio je da će "Ekspo 2027" imati značajan uticaj na razvoj domaćeg tržišta nekretnina.
Komentari 19
Ivan
vozač
/
poreklo imovine i za kola koja kostaju kao garsonjera
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar