
Beograđani, šta biste još hteli? Siromašna provincija finansira prestonički metro
Ponovo smo se uverili da je Srbija zemlja apsurda u kojoj se dešavaju stvari kakve drugde nisu uobičajene.

Foto: 021.rs
Vlada Srbije je sa Dojče bankom ugovorila kredit od 178,5 miliona evra za firmu Beogradski metro, čime bi trebalo da se intenzivira izgradnja podzemne železnice u Beogradu.
Lepo je i potrebno je da prestonica ubrza interni saobraćaj. Uostalom, u Evropi je malo glavnih gradova bez ovog vida prevoza.
Sve je u Beogradu
Problem je, međutim, u tome što će gradnju metroa u najvećem i daleko najbogatijem gradu Srbije finansirati svi građani republike. A reč je o sistemu čijim će se mogućnostima koristiti Beograđani kojima je neophodan u svakodnevnoj komunikaciji.
Svi ostali bi tek slučajno, kada dođu u glavni grad, mogli da osete čari brze podzemne vožnje vozom. Svuda u svetu metro je lokalna investicija i kao takva dominantno se finansira novcem iz lokalne kase, kako izgradnja, tako i kasnije funkcionisanje. Samo je Srbija izuzetak u kojoj siromašni snose troškove vozikanja bogatih.
Beograd je, inače, daleko najbogatija sredina u zemlji. Tu su sedišta gotovo svih državnih institucija, tu su najveći univerziteti, strane ambasade, bezmalo sve banke i druge finansijske kuće, ne čudi da je uočljivo bogatiji i od Novog Sada, drugog grada po snazi i uticaju u Srbiji.
Prema poslednjim zvaničnim podacima, zaposleni u Beogradu su zarađivali gotovo 123.000. Nasuprot tome, zaposleni u Baču zarađivali su ispod republičkog nivoa medijalne zarade od 74.000, a u Malom Iđošu tek nešto iznad toga. Situacija nije znatno bolja u Pčinjskom ili Topličkom okrugu. Osim toga, zaposlenost je u prestonici neuporedivo veća.
Beogradski budžet
Tu, međutim, nije kraj velegradskim benefitima. U Beogradu mnoge porodice imaju i dodatne prihode, mimo plata. Sa druge strane, u malim mestima je neuporedivo teže zarađivati van radnog odnosa, mogućnosti su daleko manje. I kada se nađe neki poslić, prihodi su višestruko manji nego što je dodatan prihod u prestonici.
Budžet Beograda je veći od svih ostalih gradskih i opštinskih budžeta u Srbiji. Lane je iznosio 1,56 milijardi evra, sličan iznos gradske kase je i tekuće sezone. To je oko 1.000 evra po stanovniku najvećeg grada u Srbiji. Sa druge strane, budžet, recimo, Subotice je 89 miliona, odnosno 650 evra po stanovniku grada na severu Vojvodine, dok je u Nišu 180 miliona evra, nešto iznad 740 evra po žitelju najveće varoši na jugu zemlje. Lokalne kase su naročito siromašne u manjim opštinama, poput Vranja, gde na lokalu raspolažu sa 29 miliona, odnosno 385 evra po žitelju meraklijske varošice.
Cena je 4,4 milijarde evra
Ipak, ekonomska nadmoć kao da nije dovoljna ni žiteljima prestonice, ni političkoj vlasti države. Pokušavajući da reši gradski saobraćaj, vlast u sedištu države nije iznašla ništa drugo nego da tipično lokalnim troškom optereti sve stanovnike zemlje, makar mu ono van Beograda dođe tek kao neki siromašan rođak.
Naravno, 178,5 miliona kredita Dojče banke je tek početak. Metro je korisna, ali skupa investicija, pogotovo ako se ostvari ono što su naprednjaci, bitno drugačije od ranijih planova, zamislili. Pre svega, prvo bi se gradila trasa od Makiša do Mirijeva, koja bi išla uz Savu i Dunav, bila duga 28 kilometara sa 24 međustanice.
Sa trasom od Zemuna do Ustaničke ulice, koja je decenijama u javnosti promovisana kao prva za izgradnju, ukrštala bi se kod stare železničke stanice, blizu Beograda na vodi. Izgradnju tradicionalne rute je prethodna vlast procenila na 600 miliona, aktuelna na 1,75 milijardi evra, dok je ukupni planirani izdatak na metro 4,4 milijarde evra.
Nikad kročio u Beograd
Kako se decenijama pitanje podzemnog prevoza u glavnom gradu nije htelo rešiti ozbiljnijim opterećenjem bogatih žitelja prestonice, naprednjaci su, svojevrsne li ironije, odlučili da se oslone na mnogo siromašnije žitelje provincije. Dakle, finansiranje je preuzela republička vlada, čime se trošak preko državnog budžeta prebacuje na sve žitelje republike.
Nema veze što deo njih nije, niti će za svog života kročiti nogom u prestoni grad. Svejedno, logika je naprednjaka, ima da na grbači iznesu i takav teret kakav je podzemni prevoz.
Koliko je odluka vlade nakaradna, može da posluži i primer metroa u Lionu, gradu koji po konfiguraciji terena veoma sliči Beogradu. Tamo je postupak izgradnje vodila i finansirala lokalna vlast, iz svojih prihoda. Centralna francuska vlast je sa prihvaćenih pet odsto troškova pomogla izgradnju i to je sve.
Slično je i u funkcionisanju, od oko 450 miliona evra koliko godišnje košta rad ovog metroa, 53 odsto se pokrije prodajom karata, 45 odsto iz kase grada Liona, dok iz državnog budžeta pristiže novac u visini dva odsto ukupnih troškova funkcionisanja ovog metroa.
Predsednik Aleksandar Vučić jeste nedavno bio u poseti Francuskoj i tamo je beskrajno razgledao avione tipa "Rafal", možda je obilazio i nuklearke. Za Lion i upoznavanje rada tamošnjeg metroa nije, niti je hteo da ima vremena.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Vučić: Rusi nude da kupuju deo američke nafte za NIS, ne znam da li će SAD prihvatiti
02.10.2025.•
10
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da su tačne informacije da je ruska strana predložila da NIS kupuje deo američke nafte kako bi mogao da nastavi da radi, ali da nije siguran da će to SAD da prihvati.
Mađarska državna firma postala većinski vlasnik dve kompanije u Srbiji
02.10.2025.•
0
Mađarska državna elektroenergetska kompanija MVM je saopštila da je preuzela većinski udeo u kompanijama Energotehnika Južna Bačka i Elektromontaža Kraljevo.
Ruska strana ima predlog u vezi sa sankcijama NIS-u: Podrazumeva kupovinu američke nafte
02.10.2025.•
4
Ruska strana u pregovorima o američkim sankcijama, čija je primena odložena do 8. oktobra, predlaže da Naftna industrija Srbije kupuje deo američke nafte, što bi bilo jedno od rešenja za ovu situaciju.
OpenAi procenjen na 500 milijardi dolara - postao najvredniji privatni startap na svetu
02.10.2025.•
2
Kompanija za razvoj veštačke inteligencije OpenAI je, prema najnovijoj proceni, dostigla vrednost od 500 milijardi dolara, čime je postala najvredniji privatni startap na svetu.
Vučić kaže da je o NIS-u razgovarao sa hrvatskim premijerom Plenkovićem: On razume položaj Srbije
02.10.2025.•
8
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je razgovarao sa premijerom Hrvatske Andrejom Plenkovićem o NIS-u, naglasivši da hrvatski premijer "dobro razume situaciju u kojoj se Srbija nalazi".
Javni dug Srbije - kod koga se država najviše zadužila?
02.10.2025.•
4
Prema najnovijim podacima Uprave za javni dug, iz jula ove godine, na spisku poverilaca prednjače kupci evroobveznica Srbije. U njihovim rukama je 10,3 milijarde evra srpskog duga.
Stručnjak: Litijum iz Nemačke realnost za pet godina, mada mu je cena sad "na podu"
02.10.2025.•
8
Profesor Geohemije Johen Kolb izjavio je da bi velike rezerve litijuma koje su otkrivene u nemačkoj pokrajini Saksoniji-Anhaltu, ako sve bude teklo kako treba, već za pet godina mogle da se eksploatišu.
Ilon Mask postao prvi čovek sa bogatstvom od 500 milijardi dolara
02.10.2025.•
0
Osnivač Tesle, SpaceX-a i AI kompanije xAI Ilon Mask zvanično je postao prvi pojedinac u istoriji čije bogatstvo premašuje 500 milijardi dolara.
Poljoprivrednici u nevolji, država na potezu
01.10.2025.•
7
Jesen je prilično dobro počela za poljoprivrednike. Tokom septembra palo je dosta kiše, pa je u zemljištu znatno više vlage.
Ministarstvo raspisalo konkurs za premije za mleko za treći kvartal
01.10.2025.•
0
Uprava za agrarna plaćanja Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Srbije raspisala je Javni poziv za podnošenje zahteva za ostvarivanje prava na premiju za mleko za treći kvartal 2025. godine.
BMW povlači 1,2 miliona vozila zbog opasnosti od požara
01.10.2025.•
0
Proizvođač automobila BMW povlači više od 145.000 vozila u SAD, jer pregrejani starter motora može da poveća rizik od požara.
NIS od SAD dobio novu posebnu licencu do 8. oktobra: Do tad su odložene sankcije
01.10.2025.•
1
Ministarstvo finansija SAD izdalo je novu posebnu licencu kojom je odloženo stupanje na snagu sankcija u punom obimu prema kompaniji NIS.
Mali i Sijarto o ekonomskoj saradnji i energentima: Izgradnja naftovoda Novi Sad-Alđ kreće krajem godine
30.09.2025.•
4
Prvi potpredsednik vlade i ministar finansija Siniša Mali razgovarao je danas u Beogradu sa ministrom spoljnih poslova Mađarske Peterom Sijartom o saradnji na zajedničkim projektima.
Cene zlata na novom rekordnom nivou
30.09.2025.•
0
Cene zlata su danas porasle na novi rekord i premašile 3.850 dolara po unci pošto investitori strahuju od moguće blokade rada savezne vlade u SAD i traže sigurna utočišta za svoj kapital.
Od sutra skuplja struja: Cene više za 6,6 odsto
30.09.2025.•
7
U Srbiji će od sutra poskupeti prosečna cena električne energije za domaćinstva i male kupce za 6,6 odsto.
Francuski medij: U Stelantisovu fabriku u Kragujevcu stiže 200 radnika iz Maroka
30.09.2025.•
19
Fabrika Stelantis u Kragujevcu primiće početkom oktobra dodatnih 200 marokanskih radnika, koji će se pridružiti stotini koji su već pristigli prethodnih dana, prenosi francuski medij Fdesuš.
Džared Kušner i drugi investitori kupuju gejming kompaniju EA za 55 milijardi dolara
30.09.2025.•
1
Grupa investitora, među kojima je i američki preduzetnik Džared Kušner, najavila je preuzimanje američkog proizvođača video-igara Electronic arts (EA) za 55 milijardi dolara.
Poreska uprava objavila kalendar poreskih obaveza firmi za oktobar
29.09.2025.•
0
Poreska uprava objavila je kalendar poreskih obaveza firmi za oktobar, prema kojem prvi rok za izmirenje ističe 6. oktobra.
Vlasnici benzinskih pumpi: Pojačavamo nabavku goriva od uvoznika, ali na duži rok biće napeto
29.09.2025.•
12
Vlasnici benzinskih stanica u Srbiji rekli su da će u slučaju da američko Ministarstvo finansija počne primenu sankcija prema NIS-u pojačati nabavku goriva od uvoznih naftnih kompanija i preko uobičajne mere.
NIS podneo zahtev Ministarstvu finansija SAD da ponovo odloži sankcije
29.09.2025.•
6
Naftna industrija Srbije (NIS) podnela je 28. septembra Ministarstvu finansija SAD novi zahtev za izdavanje posebne licence kojom se odlaže puna primena sankcija.
Popović: Ako nam SAD uvede sankcije, kreće inflacija, a onda i štampanje novca za ćacije
29.09.2025.•
52
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić gubi podršku SAD, a sankcije te države prema NIS, koje su odložene do 8. oktobra, neće kratko trajati, ocenila je profesorka Ekonomskog fakulteta u penziji Danica Popović.
Komentari 54
Kaja
Da li je moguće da Republika uzme kredit da se izgradi kanalizacija po naseljenim mestima u Vojvodini i da se izgrade fabrike vode? Da podsetim više od pola stanovništva Vojvodine nema pijaću vodu.
Pogodi ko je
Bb
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar