Zašto se uređaj pokvari tik po isteku garancije: Da li je veš-mašina programirana za 2.500 pranja?

Kupci u Srbiji godišnje podnesu više od 1.200 žalbi na neispravne tehničke aparate, pre svega televizore i audio-opremu.
Zašto se uređaj pokvari tik po isteku garancije: Da li je veš-mašina programirana za 2.500 pranja?
Foto: Pixabay

Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije kaže da se na godišnjem nivou u Srbiji podnese oko 6.000 pritužbi. Potrošači se najčešće žale na obuću, zatim na velike kućne aparate, informaciono-komunikacionu opremu i audio i video opremu, prenosi RTS.

"Obuća je godinama unazad u vrhu prigovora i potrošači ne mogu lako da ostvare svoja prava kada je žalba odbijena i očekujemo da će medijacija tu doprineti da se bar smanji broj sudskih postupaka u ovakvim situacijama", rekla je Jovanović.
Građani se žale da im se dešava da se na sam dan isteka garancije pokvari uređaj. Uređaj uz fiskalni račun može da se reklamira dve godine ili duže uz garanciju.
 
"Kada istekne garancija ne možete ni do rezervnih delova da dođete i onda morate novi uređaj da kupite, a vi ste izdvojili novac, očekujete duže da traje. Nije samo naše tržište to konstatovalo, aktivno se radi da se programirani kvarovi ne dešavaju, da se dokaže da postoje i zabrane, da to bude kroz propise uređeno. Kada kupite uređaj treba da znate koliki mu je vek trajanja i koliko nakon isteka garancije možete rezervne delove da nabavite. To je i ekološki problem", navodi Nikica Jovanović.
 
Neki majstori kažu da je veš-mašina programirana za 2.500 pranja, ali Jovanovićeva ukazuje da nemamo nijedno istraživanje koje će to potkrepiti dokazima.
 
"U EU se radi na tome, problem jeste detektovan - da uređaj traje samo koliko garancija. Vi ste u te dve godine zaštićeni, ali nakon isteka ne očekujemo da imamo problem sa rezervnim delovima. Prodavac mora da vas obavesti o tome kakva je situacija sa rezervnim delovima tokom i nakon isteka garancije. Neretko potrošači ne dobiju tu informaciju", rekla je Jovanović.
 
Nakon toga dolazi se u situaciju da se procenjuje šta se više isplati – kupiti novi uređaj ili popraviti stari. Često je dugoročno isplativije kupiti novi uređaj.
Jovanović je apelovala na građane da tehničku robu odmah pregledaju i što pre reklamiraju, kao i da ne potpisuju papir da je roba pregledana i da nemaju primedbi ako nisu zaista prekontrolisali uređaj. 
 
Napominje i da kupci nisu u obavezi da čuvaju ambalažu uređaja i da je za reklamaciju dovoljno da imaju fiskalni račun, a ukoliko se desi da im se traži i ambalaža da treba da se obrate nekoj organizaciji potrošača za savet i pravnu pomoć.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Vladimir B.

    10.10.2022 08:26
    Za Saleta i slične njemu...
    ... više sam nego uveren da niste ni bili rodjeni u toj bivšoj zemlji a kamoli je zapamtili o čijoj industriji tako i toliko sa visoka pišete.
    Daleko od toga da se sve licencno proizvodilo i to što ste izneli je, u najblažu ruku, smešno a usput, i sve ono što se i licencno proizvodilo, proizvodilo je se a ne sklapalo ali Vi očito tu ne možete shvatiti razliku...
  • @Prolaznik

    09.10.2022 13:41
    Sta ce reci na Teslinu politiku zamene baterija.... Baterija te kosta ko ceo auto a nedozvoljavaju da se baterija popravlja.
  • Prolaznik

    07.10.2022 18:56
    Evo i to
    "U martu 2022. Evropska komisija je objavila da planira da iznese zakonski prijedlog o pravu na popravku.
    Politika prava Evrope na popravku je odgovor na rastuću frustraciju proizvođačima koji ne stavljaju rezervne dijelove na raspolaganje ili naplaćuju previsoke cijene. Takođe ima za cilj ograničavanje uticaja elektronskog otpada na životnu sredinu i smanjenje troškova posedovanja proizvoda.
    Novi propisi zahtijevaju da proizvođači dostave dijelove za popravke i priručnike profesionalnim serviserima u roku od 15 dana od zahtjeva. Ovisno o vrsti proizvoda, proizvođači su dužni nastaviti podržavati servisere trećih strana 7 do 10 godina.
    Dostupnost ključnih rezervnih delova – Proizvođači moraju obezbediti rezervne delove za 7-10 godina, u zavisnosti od proizvoda. Procedura za narudžbu ovih dijelova mora biti uvedena najduže 2 godine nakon što je proizvod stavljen na tržište i isporučen krajnjem korisniku u roku od najviše 15 radnih dana."

    "In March 2022, the European Commission announced that it plans to put forward a legislative proposal on the right to repair.
    The Europe right to repair policy is a response to the growing frustration with manufacturers who are not making spare parts available or charging exorbitant prices. It also aims at limiting the environmental impact of electronic waste and reducing the cost of owning a product.
    The new regulations demand that manufacturers provide repair parts and manuals to professional repairers within 15 days of request. Depending o

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Srbija šalje Ukrajini opremu za energetiku

Srbija je poklonila Ukrajini energetsku opremu neophodnu za sanaciju ukrajinske elektromreže, koja se šalje putem Mehanizma civilne zaštite Evropske unije, čija je Srbija punopravna članica.