
Iz auspuha u pluća: Saobraćaj kao zagađivač i električni automobili kao nemoguće rešenje
Najveći procenat zagađenja u Srbiji dolazi iz toplana i individualnih ložišta.

Foto: 021.rs
Značajan doprinos zagađenju daje sektor proizvodnje električne energije.
Iako se često pominje kao dominantni zagađivač, saobraćaj doprinosi emisijama zagađujućih materija tek između šest i 20 odsto. Njegova uloga, ipak, nije zanemarljiva.
U emisiji "Eko grad" razgovarali smo sa stručnjacima o tome kako automobili i druga prevozna sredstva zagađuju vazduh, kako doprinose zagađenju od buke u gradovima i kako ovom problemu pristupiti.
Sagovornici za emisiju bili su nam načelnica Centra za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Vojvodine, doktorka Sanja Bijelović i profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Doktorka Sanja Bijelović kaže da se saobraćaj kao zagađivač nalazi na drugom ili trećem mestu u Novom Sadu, a na nivou Srbije na četvrtom ili petom. Za 021.rs navodi koje su to zagađajuće materije iz saobraćaja koje dospevaju u vazduh.
"Ono što se emituje iz vozila, bez obzira na to da li govorimo o drumskom, železničkom ili vazdušnom saobraćaju su najčešće čestice prašine i to su te suspendovane čestice koje su različitog dijametra. Ono što je karakteristično za saobraćaj jeste da se za te čestice nepotpunim sagorevanjem nafte i naftnih derivata emituje benzoapiren, odnosno emituju se organska jedinjenja koja jesu opasna po zdravlje ljudi, životinja i celokupan živi svet. Takođe, iz vozila se emituje velika količina gasova, ali da li su oni toliko drugačiji u odnosu na druge izvore zagađenja zavisi od vrste. U principu nisu. Iz auspuha će mnogo više izaći organskih jedinjenja koja nastaju razgradnjom nafte i naftnih derivata, dok će iz, možda nekih drugih industrijskih izvora zagađenja biti specifičnije u odnosu na vrstu industrije", objašnjava Bijelović.
Kako dodaje doktorka Bijelović, sve ove zagađujuće materije utiču na zdravlje građana, u zavisnosti od vremena izloženosti. Takođe, deo ovih materija završava i u zemljištu, pa putem hrane ponovo dospevaju u organizam, nanoseći mu štetu. Ona objašnjava na koji tačno način zagađenje utiče na zdravlje građana.
"Uticaj na zdravlje se ogleda u doprinosu nastanku nekih akutnih ili hroničnih oboljenja i, nažalost, i umiranja. Ukoliko smo kratko izloženi visokim koncentracijama zagađujućih materija, da li su u pitanju čestice ili gasovi, kada obično nastupa neka iritacija gornjih delova naših respiratornih organa, kao što je kašalj, kihanje i neprijatan osećaj u grlu, pa i iritacija očiju. Mogu se javiti i neke iritacije po koži koje brzo prolaze. Međutim, nakon dugotrajne izloženosti zagađujućim materijama iz vazduha, može doći do promena koje se mogu manifestovati oboljenjima pluća, srca, mozga i krvnih sudova. Takođe se mogu javiti promene na reproduktivnim organima kod žena. Nakon dugotrajne izloženosti mogu se javiti i promene na organima za varenje, recimo jetra i pankreas", ističe doktorka.
Dodaje da vazduh, nažalost, doprinosi i nastanku karcinoma pluća nakon dugogodišnje izloženosti.
"Zagađeni vazduh takođe doprinosi, nažalost, i umiranju stanovništva. U nekih, otprilike šest do dva odsto smrtnih slučajeva, vazduh predstavlja doprinosni činilac umiranju, najčešće od bolesti srca i pluća... Poslednja istraživanja takođe pokazuju da čestice prašine koje prolaze direktno u krvotok dospevaju i do mozga i njihov se doprinos može vezati za oboljenja koja dovode do propadanja moždane mase, pa se dokazuje i veza sa nastankom Alchajmerove bolesti", kaže Bijelović.
Zagađenje životne sredine bukom predstavlja čest problem u urbanim sredinama, a upravo je drumski saobraćaj jedan od glavnih izvora. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, svaki treći pojedinac je tokom dana iznerviran zbog buke, a svaki peti ima poremećen san. Doktorka Sanja Bijelović iz Instituta za javno zdravlje Vojvodine za emisiju "Eko grad" priča o saobraćaju kao činiocu zagađenja bukom.
"Mogli bismo reći da je doprinos saobraćaja buci značajniji u odnosu na doprinos zagađenju vazduha zato što buka od drumskog saobraćaja predstavlja jedan od najčešćih i najpoznatijih izvora buke za stanovništvo. Kada se anketira stanovništvo, kao što je rađeno na teritoriji Novog Sada dugi niz godina, stanovništvo buku saobraćaja prepoznaje kao nešto što im najviše smeta", ističe Bijelović.
Dodaje da je stanovništvo, naročito gradsko, stalno izloženo povišenom nivou buke.
"Ona tokom dana prevazilazi propisane norme, a problem je što nažalost i noću beležimo prekoračenja tih propisanih vrednosti u određenim delovima grada", navodi.
Ocenjuje da dugotrajna izloženost povišenom nivou buke doprinosi uznemirenosti i poremećaju sna.
"To sve dalje može stresno uticati na organizam. Dugotrajna izloženost na kraju može dovesti do uticaja na srce, u smislu povišenog krvnog pritiska, i doprineti učestalosti akutnih infarkta miokarda. Dalje, ona takođe može da poremeti sposobnost snalaženja u prostoru. Postoje dokazi da povišeni nivo buke može da poremeti koncentraciju i sposobnost učenja, što se beleži recimo u školskim sredinama i među osobama koje se bave intelekturalnim radom", ističe Bijelović i zaključuje da buka nije nimalo bezazlena.
Profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila za našu emisiju priča o električnim automobilima koji se često pominju kao alternativa vozilima na motorni pogon. Kako kaže, u Srbiji se između 70 i 75 odsto električne energije iz fosilnih goriva, što u mnogome utiče na ekološku upotrebu ovih vozila.
"Ne može se govoriti o električnom vozilu sa nultum izduvnom emisijom, odnosno to se može tvrditi samo dok je vozilo u eksploataciji zato što u tom slučaju nema izduvne emisije. Međutim, u procesu proizvodnje eletkrične energije aerozagađenje je prilično veliko, odnosno emisija ugljendioksida kao glavnog faktora staklene bašte. Elektrovozilo jeste ekološko vozilo u Norveškoj, gde je procenat proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva svega dva odsto. U slučaju Srbije to se baš ne bi moglo reći", objašnjava Blagojević.
Uzimajući sve ovo u obzir, postavlja se pitanje zašto onda država daje subvencije za kupovinu električnih automobila.
"Subvencije za električna i hibridna vozila, po meni, jesu da bi određen i to vrlo mali broj vozila imao elektromotor. Ne može se govoriti o nekom velikom učinku, pogotovo kada se radi o zemlji gde je prosek starosti automobila 17,5 godina", ističe naš sagovornik.
Kako kaže, u tom smislu, možda bi pre trebalo gledati da se vozni park zanovi sa vozilima koja imaju izduvnu emisiju Euro 6 ili Euro 5 norme, a da se zabrani ulaz polovnih automobila koji su još uvek sa Euro 3 normom.
"S jedne strane imamo subvencije za električna i hibridna vozila koje svakako treba pozdraviti u određenoj meri, a s druge strane ostaje mogućnost da uvezete vozilo koje je staro sada već 22, 23 godine i ima izduvnu emisiju Euro 3", kaže Blagojević.
Budući da drumski saobraćaj u gradovima u velikoj meri doprinosi i zagađenju bukom, pitali smo profesora Blagojevića da li bi, bar u ovom slučaju, električni automobili bili pravo rešenje.
"Mogu vam reći da je primarna emisija buke od motora sa unutrašnjim sagorevanjem samo do određene brzine kretanja vozilom. Znači, to je neka brzina od 20, 25 kilometara na čas. Preko te brzine, vi nemate primarnu emisiju buke od motora, već ta buka jeste od opstrujavanja vazduha, okretanja točkova, i tako dalje. Tako da, kad biste, recimo, sedeli u električnom vozilu vi biste osećali neku tišinu dok je brzina od 20, 25 kilometara na čas, posle toga ne biste imali utisak tišeg vozila, jer su izvori buke druge prirode. U nekim gradskim sredinama može se govoriti o smanjenoj emisiji buke, pogotovo u režimima ubrzanja kada motori sa unutrašnjim sagorevanjem prave najveću količinu buke, ali na kretanjima van grada, u smislu većih brzina kretanja, mislim da je učinak po pitanju jačine buke svakako mali", navodi naš sagovornik.
Čak i da postoje svi uslovi za ekološku proizvodnju struje i baterija, Srbija je i dalje daleko od optimalnog broja električnih vozila na putevima, između ostalog i zbog kupovne moći građana. Profesor Ivan Blagojević objašnjava za 021 šta bi, u ovom smislu, donosioci odluka mogli da urade da smanje štetni uticaj saobraćaja na životnu sredinu i komfor građana.
"Mislim da je glavni način, koji ne bi toliko mnogo koštao i koji ne zavisi mnogo od životnog standarda građana, poboljšanje javnog prevoza. Imamo sada situaciju da su naši gradovi prezasićeni vozilima i da su gužve ogromne, a da uglavnom imate po jednog ili dva putnika u vozilu", kaže Blagojević, ocenjujući, prema tome, da naš sistem prevoza uopšte nije efikasan.
Kako objašnjava, iako jedan autobus znatno više zagađuje životnu sredinu od automobila, kada se to zagađenje svede po putniku, zagađenje je znatno manje.
"Osim toga, železnički saobraćaj je znatno povoljniji nego drumski", ističe.
Za kraj, profesor Blagojević bjašnjava šta je to što učesnici u saobraćaju mogu, na individualnom nivou, da urade kako bi smanjili svoj negativan uticaj na vazduh i buku.
On kaže da je iluzorno da postoje proizvođači vozila koji troše ogromne količine novca da smanje potrošnju fosilnih goriva, a da, sa druge strane imate vozača koji može načinom vožnje da utiče na potrošnju i do 50 odsto.
"Održavanjem određenih preporučenih brzina, sa smanjenom količinom ubrzanja, a samim tim i kočenja, pošto je kočenje negativan proces kojim pretvarate kinetičku energiju u toplotu koja se zapravo ne koristi, mogle bi se postići veće uštede", zaključuje Blagojević.
Detaljnije o ovoj temi poslušajte u emisiji emitovanoj u okviru serijala "Eko grad" na Radiju 021.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
EDS omogućio i korisnicima ajfona da sami očitaju i prijave stanje na strujomeru
06.07.2025.•
0
Aplikacija Elektrodistribucije Srbije dostupna je i za IOS operativni sistem tako da i vlasnici ajfona mogu da prijave stanje brojila od 1. do 6. dana u mesecu.
Ćosić: Suše će biti do kraja septembra - cene će biti visoke
06.07.2025.•
0
Profesorka Poljoprivrednog fakulteta u Beogradu Marija Ćosić ocenila je da će suše ove godine morati da se proglase elementarnim nepogodama, jer će se period suša i visokih temperatura zadržati do kraja septembra.
Akademik Saičić: Policija je od zaštitnika građana postala neprijatelj naroda
06.07.2025.•
0
Redovni član Srpske akademije nauke i umetnosti (SANU) Radomir Saičić izjavio je da brutalni napadi policije na studente ukazuju da je ta služba od zaštitnika građana postala neprijatelj naroda.
Da li je sad pravo vreme da studenti naprave svoju partiju?
06.07.2025.•
0
Iako studentski pokret već ima unutrašnju strukturu, kao i procedure za donošenje odluka, diskusiju i slično, moguće je govoriti o reorganizaciji te strukture u budućnosti.
Pokušavaju od 15. aprila: Propao i 42. pokušaj konstituisanja Skupštine Kosova
05.07.2025.•
0
Poslanici Skupštine Kosova ni u 42. pokušaju nisu večeras izabrali predsednika tog tela, pošto je za formiranje izborne komisije glasao samo 31 poslanik, od ukupno 120.
VIDEO: Priveden profesor Filozofskog fakulteta u Beogradu
05.07.2025.•
0
Profesor sa odeljenja klasičnih nauka Boris Pendelj, priveden je na Savskom vencu, saopštili su studenti u blokadi Filozofskog fakulteta u Beogradu.
VIDEO Blokade u Srbiji: Zaustavljen saobraćaj u Zemunu, jake policijske snage na Autokomandi
05.07.2025.•
0
Protestima i građanskom neposlušnošću studenti i građani traže oslobađanje nezakonito uhapšenih na protestu 28. juna, raspisivanje vanrednih izbora i uklanjanje šatora kod Skupštine i u Pionirskom parku.
U Raški gimnazijalca tukao policajac, maturanti protestuju
05.07.2025.•
0
Učenici Gimnazije u Raški koji su držali u blokadi tu srednju školu, saopštili su da je jednog maturanta prošle noći "brutalno pretukao" policajac M.M. iz Policijske stanice u Raški.
U rudniku Lece rudari štrajkuju glađu zbog otkaza, državni organi ne reaguju
05.07.2025.•
2
U rudniku Lece kod Medveđe, rudari štrajkuju glađu zbog otkaza, a državni organi i nadležna ministarstva ne reaguju.
FOTO: Postavljen pontonski most preko Velike Morave
05.07.2025.•
3
Pripadnici pontonirskih jedinica Vojske Srbije postavili su pontonski most preko Velike Morave u opštini Svilajnac, u neposrednoj blizini postojećeg, glavnog mosta na kojem je obustavljen saobraćaj.
Vučević poručio sudijama da se vrate na Pravni fakultet zbog "kontejner terorista"
05.07.2025.•
61
Predsednik Srpske napredne stranke Miloš Vučević kritikovao je sudije koje, kakao je naveo, puštaju "kontejner teroriste" i poručio im da treba da se vrate na fakultet.
Majka otetog Alona Ohela pred put u SAD: Vreme da vratimo Alona i ostale taoce
05.07.2025.•
1
Idit Ohel, majka Alona Ohela (24) koga Hamas drži kao taoca, najavila je da će otputovati u Vašington kako bi pozvala na prekid rata u Pojasu Gaze i apelovala da se oslobode svi zarobljenici.
Apel studenata u blokadi Saobraćajnog fakulteta: Ne vozite kroz novi tunel, nije bezbedno
05.07.2025.•
13
Studenti u blokadi Saobraćajnog fakulteta u Beogradu zatražili su od građana Srbije da ne koriste novootvoreni tunel na auto-putu Pakovraće-Požega, jer tvrde da nije bezbedan.
Nova - Da se struka pita: Nadležni da hitno objave dokumentaciju i dozvolu za put Požega-Pakovraće
05.07.2025.•
3
Stranka "Nova - Da se struka pita" pozvala je nadležne institucije da hitno objave kompletnu tehničku dokumentaciju i upotrebnu dozvolu za otvorenu deonicu auto-puta "Miloš Veliki", od Pakovraća do Požege.
Vrhovna javna tužiteljka Zagorka Dolovac "gazi" treći mandat: Rezultati se (ne) vide?
05.07.2025.•
3
Dva događaja su ovih dana otvorila pitanje da li je pozicija vrhovne tužiteljke Srbije Zagorke Dolovac uzdrmana.
Pravni u blokadi: Pomilovanjem aktivista SNS predsednik dokazao da nije kompetentan
05.07.2025.•
0
Studenti u blokadi Pravnog fakulteta u Beogradu ocenili su da je predsednik Aleksandar Vučić, pomilovanjem četvorice aktivista SNS koji su okrivljeni za napad na novosadske studenate, "dokazao da nije kompetentan".
MUP proverio 1.130 osoba i priveo 107 ljudi zbog različitih prekršaja
05.07.2025.•
0
Ministarstvo unutrašnjih poslova je saopštilo da su pripadnici policije tokom prethodne noći izvršili proveru identiteta ukupno 1.130 osoba, dok je 107 osoba dovedeno do službenih prostorija.
Poslanica EP poručila Vučiću: Istinski vođa ne ućutkuje svoj narod, već im pruža slobodne izbore
05.07.2025.•
6
Poslanica Evropskog parlamenta Katlin van Brempt obratila se predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću na Iksu rečima da "istinski vođa ne ućutkuje svoj narod, već mu omogućava slobodne i demokratske izbore".
Štrajk u beogradskom Centru za socijalni rad završen nakon četiri meseca
05.07.2025.•
0
Štrajk zaposlenih u Gradskom centru za socijalni rad (GCSR) u Beogradu okončan je nakon više od četiri meseca.
Preminuo dopisni član SANU, veliki fizičar Antun Balaž
05.07.2025.•
3
Dopisni član Srpske akademije nauka i umetnosti (SANU) Antun Balaž iznenada je preminuo u petak, 4. jula 2025. godine, u 53. godini života.
Bivši i aktivni pripadnici MUP-a u apelu kolegama: Odbijajte nezakonita naređenja
05.07.2025.•
9
Više od 80 bivših i aktivnih pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova uputilo je apel policajcima koji su ovih dana angažovani na protestima i blokadama širom Srbije.
Komentari 13
domacin
Sladjana77
joi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar