Iz auspuha u pluća: Saobraćaj kao zagađivač i električni automobili kao nemoguće rešenje
Najveći procenat zagađenja u Srbiji dolazi iz toplana i individualnih ložišta.
Foto: 021.rs
Značajan doprinos zagađenju daje sektor proizvodnje električne energije.
Iako se često pominje kao dominantni zagađivač, saobraćaj doprinosi emisijama zagađujućih materija tek između šest i 20 odsto. Njegova uloga, ipak, nije zanemarljiva.
U emisiji "Eko grad" razgovarali smo sa stručnjacima o tome kako automobili i druga prevozna sredstva zagađuju vazduh, kako doprinose zagađenju od buke u gradovima i kako ovom problemu pristupiti.
Sagovornici za emisiju bili su nam načelnica Centra za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Vojvodine, doktorka Sanja Bijelović i profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Doktorka Sanja Bijelović kaže da se saobraćaj kao zagađivač nalazi na drugom ili trećem mestu u Novom Sadu, a na nivou Srbije na četvrtom ili petom. Za 021.rs navodi koje su to zagađajuće materije iz saobraćaja koje dospevaju u vazduh.
"Ono što se emituje iz vozila, bez obzira na to da li govorimo o drumskom, železničkom ili vazdušnom saobraćaju su najčešće čestice prašine i to su te suspendovane čestice koje su različitog dijametra. Ono što je karakteristično za saobraćaj jeste da se za te čestice nepotpunim sagorevanjem nafte i naftnih derivata emituje benzoapiren, odnosno emituju se organska jedinjenja koja jesu opasna po zdravlje ljudi, životinja i celokupan živi svet. Takođe, iz vozila se emituje velika količina gasova, ali da li su oni toliko drugačiji u odnosu na druge izvore zagađenja zavisi od vrste. U principu nisu. Iz auspuha će mnogo više izaći organskih jedinjenja koja nastaju razgradnjom nafte i naftnih derivata, dok će iz, možda nekih drugih industrijskih izvora zagađenja biti specifičnije u odnosu na vrstu industrije", objašnjava Bijelović.
Kako dodaje doktorka Bijelović, sve ove zagađujuće materije utiču na zdravlje građana, u zavisnosti od vremena izloženosti. Takođe, deo ovih materija završava i u zemljištu, pa putem hrane ponovo dospevaju u organizam, nanoseći mu štetu. Ona objašnjava na koji tačno način zagađenje utiče na zdravlje građana.
"Uticaj na zdravlje se ogleda u doprinosu nastanku nekih akutnih ili hroničnih oboljenja i, nažalost, i umiranja. Ukoliko smo kratko izloženi visokim koncentracijama zagađujućih materija, da li su u pitanju čestice ili gasovi, kada obično nastupa neka iritacija gornjih delova naših respiratornih organa, kao što je kašalj, kihanje i neprijatan osećaj u grlu, pa i iritacija očiju. Mogu se javiti i neke iritacije po koži koje brzo prolaze. Međutim, nakon dugotrajne izloženosti zagađujućim materijama iz vazduha, može doći do promena koje se mogu manifestovati oboljenjima pluća, srca, mozga i krvnih sudova. Takođe se mogu javiti promene na reproduktivnim organima kod žena. Nakon dugotrajne izloženosti mogu se javiti i promene na organima za varenje, recimo jetra i pankreas", ističe doktorka.
Dodaje da vazduh, nažalost, doprinosi i nastanku karcinoma pluća nakon dugogodišnje izloženosti.
"Zagađeni vazduh takođe doprinosi, nažalost, i umiranju stanovništva. U nekih, otprilike šest do dva odsto smrtnih slučajeva, vazduh predstavlja doprinosni činilac umiranju, najčešće od bolesti srca i pluća... Poslednja istraživanja takođe pokazuju da čestice prašine koje prolaze direktno u krvotok dospevaju i do mozga i njihov se doprinos može vezati za oboljenja koja dovode do propadanja moždane mase, pa se dokazuje i veza sa nastankom Alchajmerove bolesti", kaže Bijelović.
Zagađenje životne sredine bukom predstavlja čest problem u urbanim sredinama, a upravo je drumski saobraćaj jedan od glavnih izvora. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, svaki treći pojedinac je tokom dana iznerviran zbog buke, a svaki peti ima poremećen san. Doktorka Sanja Bijelović iz Instituta za javno zdravlje Vojvodine za emisiju "Eko grad" priča o saobraćaju kao činiocu zagađenja bukom.
"Mogli bismo reći da je doprinos saobraćaja buci značajniji u odnosu na doprinos zagađenju vazduha zato što buka od drumskog saobraćaja predstavlja jedan od najčešćih i najpoznatijih izvora buke za stanovništvo. Kada se anketira stanovništvo, kao što je rađeno na teritoriji Novog Sada dugi niz godina, stanovništvo buku saobraćaja prepoznaje kao nešto što im najviše smeta", ističe Bijelović.
Dodaje da je stanovništvo, naročito gradsko, stalno izloženo povišenom nivou buke.
"Ona tokom dana prevazilazi propisane norme, a problem je što nažalost i noću beležimo prekoračenja tih propisanih vrednosti u određenim delovima grada", navodi.
Ocenjuje da dugotrajna izloženost povišenom nivou buke doprinosi uznemirenosti i poremećaju sna.
"To sve dalje može stresno uticati na organizam. Dugotrajna izloženost na kraju može dovesti do uticaja na srce, u smislu povišenog krvnog pritiska, i doprineti učestalosti akutnih infarkta miokarda. Dalje, ona takođe može da poremeti sposobnost snalaženja u prostoru. Postoje dokazi da povišeni nivo buke može da poremeti koncentraciju i sposobnost učenja, što se beleži recimo u školskim sredinama i među osobama koje se bave intelekturalnim radom", ističe Bijelović i zaključuje da buka nije nimalo bezazlena.
Profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila za našu emisiju priča o električnim automobilima koji se često pominju kao alternativa vozilima na motorni pogon. Kako kaže, u Srbiji se između 70 i 75 odsto električne energije iz fosilnih goriva, što u mnogome utiče na ekološku upotrebu ovih vozila.
"Ne može se govoriti o električnom vozilu sa nultum izduvnom emisijom, odnosno to se može tvrditi samo dok je vozilo u eksploataciji zato što u tom slučaju nema izduvne emisije. Međutim, u procesu proizvodnje eletkrične energije aerozagađenje je prilično veliko, odnosno emisija ugljendioksida kao glavnog faktora staklene bašte. Elektrovozilo jeste ekološko vozilo u Norveškoj, gde je procenat proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva svega dva odsto. U slučaju Srbije to se baš ne bi moglo reći", objašnjava Blagojević.
Uzimajući sve ovo u obzir, postavlja se pitanje zašto onda država daje subvencije za kupovinu električnih automobila.
"Subvencije za električna i hibridna vozila, po meni, jesu da bi određen i to vrlo mali broj vozila imao elektromotor. Ne može se govoriti o nekom velikom učinku, pogotovo kada se radi o zemlji gde je prosek starosti automobila 17,5 godina", ističe naš sagovornik.
Kako kaže, u tom smislu, možda bi pre trebalo gledati da se vozni park zanovi sa vozilima koja imaju izduvnu emisiju Euro 6 ili Euro 5 norme, a da se zabrani ulaz polovnih automobila koji su još uvek sa Euro 3 normom.
"S jedne strane imamo subvencije za električna i hibridna vozila koje svakako treba pozdraviti u određenoj meri, a s druge strane ostaje mogućnost da uvezete vozilo koje je staro sada već 22, 23 godine i ima izduvnu emisiju Euro 3", kaže Blagojević.
Budući da drumski saobraćaj u gradovima u velikoj meri doprinosi i zagađenju bukom, pitali smo profesora Blagojevića da li bi, bar u ovom slučaju, električni automobili bili pravo rešenje.
"Mogu vam reći da je primarna emisija buke od motora sa unutrašnjim sagorevanjem samo do određene brzine kretanja vozilom. Znači, to je neka brzina od 20, 25 kilometara na čas. Preko te brzine, vi nemate primarnu emisiju buke od motora, već ta buka jeste od opstrujavanja vazduha, okretanja točkova, i tako dalje. Tako da, kad biste, recimo, sedeli u električnom vozilu vi biste osećali neku tišinu dok je brzina od 20, 25 kilometara na čas, posle toga ne biste imali utisak tišeg vozila, jer su izvori buke druge prirode. U nekim gradskim sredinama može se govoriti o smanjenoj emisiji buke, pogotovo u režimima ubrzanja kada motori sa unutrašnjim sagorevanjem prave najveću količinu buke, ali na kretanjima van grada, u smislu većih brzina kretanja, mislim da je učinak po pitanju jačine buke svakako mali", navodi naš sagovornik.
Čak i da postoje svi uslovi za ekološku proizvodnju struje i baterija, Srbija je i dalje daleko od optimalnog broja električnih vozila na putevima, između ostalog i zbog kupovne moći građana. Profesor Ivan Blagojević objašnjava za 021 šta bi, u ovom smislu, donosioci odluka mogli da urade da smanje štetni uticaj saobraćaja na životnu sredinu i komfor građana.
"Mislim da je glavni način, koji ne bi toliko mnogo koštao i koji ne zavisi mnogo od životnog standarda građana, poboljšanje javnog prevoza. Imamo sada situaciju da su naši gradovi prezasićeni vozilima i da su gužve ogromne, a da uglavnom imate po jednog ili dva putnika u vozilu", kaže Blagojević, ocenjujući, prema tome, da naš sistem prevoza uopšte nije efikasan.
Kako objašnjava, iako jedan autobus znatno više zagađuje životnu sredinu od automobila, kada se to zagađenje svede po putniku, zagađenje je znatno manje.
"Osim toga, železnički saobraćaj je znatno povoljniji nego drumski", ističe.
Za kraj, profesor Blagojević bjašnjava šta je to što učesnici u saobraćaju mogu, na individualnom nivou, da urade kako bi smanjili svoj negativan uticaj na vazduh i buku.
On kaže da je iluzorno da postoje proizvođači vozila koji troše ogromne količine novca da smanje potrošnju fosilnih goriva, a da, sa druge strane imate vozača koji može načinom vožnje da utiče na potrošnju i do 50 odsto.
"Održavanjem određenih preporučenih brzina, sa smanjenom količinom ubrzanja, a samim tim i kočenja, pošto je kočenje negativan proces kojim pretvarate kinetičku energiju u toplotu koja se zapravo ne koristi, mogle bi se postići veće uštede", zaključuje Blagojević.
Detaljnije o ovoj temi poslušajte u emisiji emitovanoj u okviru serijala "Eko grad" na Radiju 021.

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Majka ostavila novorođenče iza kontejnera u Beogradu: Podignuta optužnica
26.12.2025.•
0
Više javno tužilaštvo u Beogradu podiglo je optužnicu protiv 19-godišnje A. D. zbog sumnje da je pokušala da ubije svoju ćerku.
Zaštitnik građana izradio nacrt Zakona o javnom redu i miru: Sankcionisanje prekršaja i na društvenim mrežama
26.12.2025.•
5
Kabinet zaštitnika građana Zorana Pašalića izradio je Nacrt izmena i dopuna Zakona o javnom redu i miru koji predviđa da se u prekršaje iz te oblasti uvrste i oni učinjeni i na društvenim mrežama.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - gde je zapelo?
26.12.2025.•
4
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
AMSS upozorava na poledicu na putu
26.12.2025.•
0
Poledica se, zbog niskih temperatura, zadržava na putevima, na pojedinim deonicama moguć je tanak, slabo vidljiv ledeni sloj pa se vozači pozivaju da voze oprezno.
U Beogradu na vodi nađena bomba iz Drugog svetskog rata, MUP uputio poruku građanima koji žive u okolini
26.12.2025.•
6
Pripadnici Sektora za vanredne situacije MUP-a će u nedelju, 28. decembra, ukloniti bombu iz Drugog svetskog rata koja je pronađena na gradilištu Beograd na vodi. MUP je pozvao građane da, ukoliko mogu, napuste domove.
Dačić: Osamnaestogodišnji mladić iz Kraljeva umro jer je progutao kesicu sa kokainom
25.12.2025.•
13
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je da je osamnaestogodišnji S.Đ. iz Kraljeva, koji je preminuo 4. novembra u Opštoj bolnici "Studenica" u tom gradu, umro jer je progutao kesicu sa kokainom.
Prikupljanje potpisa kao nastavak studentskog delovanja: Da li je to politički zreo potez?
25.12.2025.•
32
Uoči protesta 28. decembra, studenti su najavili decentralizovane akcije širom Srbije, uz spisak štandova i njihovih lokacija na različitim mestima u zemlji, gde će građani moći da daju potpis podrške studentskoj listi.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - koliko ste znali?
25.12.2025.•
17
Novi 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Valjevo godinama udiše zagađen vazduh, glavni zagađivači domaćinstva i "Krušik"
25.12.2025.•
1
Valjevci godinama uzdišu vazduh štetan po zdravlje, a najveći zagađivači vazduha u ovom gradu su individualna domaćinstva i vojna fabrika Krušik.
Pet opozicionih stranaka postiglo dogovor o zajedničkoj koordinaciji prema EU
25.12.2025.•
19
Pet opozicionih stranaka danas je u prostorijama Evropskog pokreta u Srbiji postiglo dogovor o koordinaciji aktivnosti prema Evropskoj uniji (EU) proevropskih aktera.
Ministarstvo poljoprivrede demantuje: Severna Makedonija nije zabranila uvoz kivija iz Srbije
25.12.2025.•
0
Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede demantovalo je medijske navode po kojima je Severna Makedonija navodno zabranila uvoz kivija iz Srbije.
Požari u Petrovcu na Mlavi i Apatinu: Jedna osoba stradala
25.12.2025.•
0
U Petrovcu na Mlavi izbio je požar na građevinskom objektu, u kom su vatrogasci tokom intervencije pronašli jedno smrtno stradalo lice, nezvanično saznaje agencija Beta.
RGZ: Više od 420.000 prijava za proces "Svoj na svome"
25.12.2025.•
2
Od početka podnošenja prijava podneto je više od 420.000 prijava u okviru procesa "Svoj na svome", odnosno po nedavno usvojenom Zakonu o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava svojine na nepokretnosti.
Društvo socijalnih radnika: Neophodno proširenje kapaciteta prihvatilišta
25.12.2025.•
1
Društvo socijalnih radnika Srbije zatražilo je danas od nadležnih institucija da prošire kapacitete usluga Prihvatilišta za odrasla i stara lica i usluge Prenoćišta u Beogradu.
Fon Bekerat: Polarizacija i uvredljiv ton prepreka dijalogu i reformama u Srbiji
25.12.2025.•
5
Duboka politička i društvena polarizacija u Srbiji, koju pogoršava konfrontacioni ton u javnom diskursu glavna su prepreka dijalogu društva, koji treba da vodi reformama i evrointegracijama Srbije.
MUP apeluje na građane: Ne koristite petarde tokom praznika
25.12.2025.•
5
Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) apelovalo je danas na građane, a posebno mlade, da ne koriste petarde i ostala pirotehnička sredstva tokom praznika.
ANEM: Priveden osumnjičeni za napad na novinarku Insajdera ispred Skupštine
25.12.2025.•
0
Ministarstvo unutrašnjih poslova privelo je J.P. osumnjičenog da je 2. novembra napao novinarku Insajder televizije Natašu Mijušković ispred Skupštine Srbije. Osumnjičenom je određeno zadržavanje od 48 sati.
Policija raspisala potragu za maloletnikom i još jednom osobom zbog pucnjave na Novom Beogradu
25.12.2025.•
0
Pripadnici MUP-a identifikovali su osumnjičenog za pokušaj ubistva 6. decembra kada je u restoranu u Novom Beogradu iz vatrenog oružja ispaljeno više projektila prema tridesetogodišnjem muškarcu.
Prekretnica ili odlaganje krize: Šta stoji iza Vučićeve najave izbora 2026. godine
25.12.2025.•
10
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je da će 2026. godina biti prekretnica u političkom životu Srbije, najavivši održavanje "sudbonosnih" izbora za budućnost zemlje.
Do decembra 33.000 više umrlih nego rođenih u Srbiji
25.12.2025.•
10
Republički zavod za statistiku saopštio je da su u periodu januar-novembar 2025. u Srbiji rođene 53.283 bebe, a preminulo je 85.657 osoba.
Aleksandar Dikić pušten da se brani sa slobode
25.12.2025.•
2
Novinar Aleksandar Dikić pušten je danas da se brani sa slobode.
Komentari 13
domacin
Sladjana77
joi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar