Iz auspuha u pluća: Saobraćaj kao zagađivač i električni automobili kao nemoguće rešenje
Najveći procenat zagađenja u Srbiji dolazi iz toplana i individualnih ložišta.
Foto: 021.rs
Značajan doprinos zagađenju daje sektor proizvodnje električne energije.
Iako se često pominje kao dominantni zagađivač, saobraćaj doprinosi emisijama zagađujućih materija tek između šest i 20 odsto. Njegova uloga, ipak, nije zanemarljiva.
U emisiji "Eko grad" razgovarali smo sa stručnjacima o tome kako automobili i druga prevozna sredstva zagađuju vazduh, kako doprinose zagađenju od buke u gradovima i kako ovom problemu pristupiti.
Sagovornici za emisiju bili su nam načelnica Centra za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Vojvodine, doktorka Sanja Bijelović i profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Doktorka Sanja Bijelović kaže da se saobraćaj kao zagađivač nalazi na drugom ili trećem mestu u Novom Sadu, a na nivou Srbije na četvrtom ili petom. Za 021.rs navodi koje su to zagađajuće materije iz saobraćaja koje dospevaju u vazduh.
"Ono što se emituje iz vozila, bez obzira na to da li govorimo o drumskom, železničkom ili vazdušnom saobraćaju su najčešće čestice prašine i to su te suspendovane čestice koje su različitog dijametra. Ono što je karakteristično za saobraćaj jeste da se za te čestice nepotpunim sagorevanjem nafte i naftnih derivata emituje benzoapiren, odnosno emituju se organska jedinjenja koja jesu opasna po zdravlje ljudi, životinja i celokupan živi svet. Takođe, iz vozila se emituje velika količina gasova, ali da li su oni toliko drugačiji u odnosu na druge izvore zagađenja zavisi od vrste. U principu nisu. Iz auspuha će mnogo više izaći organskih jedinjenja koja nastaju razgradnjom nafte i naftnih derivata, dok će iz, možda nekih drugih industrijskih izvora zagađenja biti specifičnije u odnosu na vrstu industrije", objašnjava Bijelović.
Kako dodaje doktorka Bijelović, sve ove zagađujuće materije utiču na zdravlje građana, u zavisnosti od vremena izloženosti. Takođe, deo ovih materija završava i u zemljištu, pa putem hrane ponovo dospevaju u organizam, nanoseći mu štetu. Ona objašnjava na koji tačno način zagađenje utiče na zdravlje građana.
"Uticaj na zdravlje se ogleda u doprinosu nastanku nekih akutnih ili hroničnih oboljenja i, nažalost, i umiranja. Ukoliko smo kratko izloženi visokim koncentracijama zagađujućih materija, da li su u pitanju čestice ili gasovi, kada obično nastupa neka iritacija gornjih delova naših respiratornih organa, kao što je kašalj, kihanje i neprijatan osećaj u grlu, pa i iritacija očiju. Mogu se javiti i neke iritacije po koži koje brzo prolaze. Međutim, nakon dugotrajne izloženosti zagađujućim materijama iz vazduha, može doći do promena koje se mogu manifestovati oboljenjima pluća, srca, mozga i krvnih sudova. Takođe se mogu javiti promene na reproduktivnim organima kod žena. Nakon dugotrajne izloženosti mogu se javiti i promene na organima za varenje, recimo jetra i pankreas", ističe doktorka.
Dodaje da vazduh, nažalost, doprinosi i nastanku karcinoma pluća nakon dugogodišnje izloženosti.
"Zagađeni vazduh takođe doprinosi, nažalost, i umiranju stanovništva. U nekih, otprilike šest do dva odsto smrtnih slučajeva, vazduh predstavlja doprinosni činilac umiranju, najčešće od bolesti srca i pluća... Poslednja istraživanja takođe pokazuju da čestice prašine koje prolaze direktno u krvotok dospevaju i do mozga i njihov se doprinos može vezati za oboljenja koja dovode do propadanja moždane mase, pa se dokazuje i veza sa nastankom Alchajmerove bolesti", kaže Bijelović.
Zagađenje životne sredine bukom predstavlja čest problem u urbanim sredinama, a upravo je drumski saobraćaj jedan od glavnih izvora. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, svaki treći pojedinac je tokom dana iznerviran zbog buke, a svaki peti ima poremećen san. Doktorka Sanja Bijelović iz Instituta za javno zdravlje Vojvodine za emisiju "Eko grad" priča o saobraćaju kao činiocu zagađenja bukom.
"Mogli bismo reći da je doprinos saobraćaja buci značajniji u odnosu na doprinos zagađenju vazduha zato što buka od drumskog saobraćaja predstavlja jedan od najčešćih i najpoznatijih izvora buke za stanovništvo. Kada se anketira stanovništvo, kao što je rađeno na teritoriji Novog Sada dugi niz godina, stanovništvo buku saobraćaja prepoznaje kao nešto što im najviše smeta", ističe Bijelović.
Dodaje da je stanovništvo, naročito gradsko, stalno izloženo povišenom nivou buke.
"Ona tokom dana prevazilazi propisane norme, a problem je što nažalost i noću beležimo prekoračenja tih propisanih vrednosti u određenim delovima grada", navodi.
Ocenjuje da dugotrajna izloženost povišenom nivou buke doprinosi uznemirenosti i poremećaju sna.
"To sve dalje može stresno uticati na organizam. Dugotrajna izloženost na kraju može dovesti do uticaja na srce, u smislu povišenog krvnog pritiska, i doprineti učestalosti akutnih infarkta miokarda. Dalje, ona takođe može da poremeti sposobnost snalaženja u prostoru. Postoje dokazi da povišeni nivo buke može da poremeti koncentraciju i sposobnost učenja, što se beleži recimo u školskim sredinama i među osobama koje se bave intelekturalnim radom", ističe Bijelović i zaključuje da buka nije nimalo bezazlena.
Profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila za našu emisiju priča o električnim automobilima koji se često pominju kao alternativa vozilima na motorni pogon. Kako kaže, u Srbiji se između 70 i 75 odsto električne energije iz fosilnih goriva, što u mnogome utiče na ekološku upotrebu ovih vozila.
"Ne može se govoriti o električnom vozilu sa nultum izduvnom emisijom, odnosno to se može tvrditi samo dok je vozilo u eksploataciji zato što u tom slučaju nema izduvne emisije. Međutim, u procesu proizvodnje eletkrične energije aerozagađenje je prilično veliko, odnosno emisija ugljendioksida kao glavnog faktora staklene bašte. Elektrovozilo jeste ekološko vozilo u Norveškoj, gde je procenat proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva svega dva odsto. U slučaju Srbije to se baš ne bi moglo reći", objašnjava Blagojević.
Uzimajući sve ovo u obzir, postavlja se pitanje zašto onda država daje subvencije za kupovinu električnih automobila.
"Subvencije za električna i hibridna vozila, po meni, jesu da bi određen i to vrlo mali broj vozila imao elektromotor. Ne može se govoriti o nekom velikom učinku, pogotovo kada se radi o zemlji gde je prosek starosti automobila 17,5 godina", ističe naš sagovornik.
Kako kaže, u tom smislu, možda bi pre trebalo gledati da se vozni park zanovi sa vozilima koja imaju izduvnu emisiju Euro 6 ili Euro 5 norme, a da se zabrani ulaz polovnih automobila koji su još uvek sa Euro 3 normom.
"S jedne strane imamo subvencije za električna i hibridna vozila koje svakako treba pozdraviti u određenoj meri, a s druge strane ostaje mogućnost da uvezete vozilo koje je staro sada već 22, 23 godine i ima izduvnu emisiju Euro 3", kaže Blagojević.
Budući da drumski saobraćaj u gradovima u velikoj meri doprinosi i zagađenju bukom, pitali smo profesora Blagojevića da li bi, bar u ovom slučaju, električni automobili bili pravo rešenje.
"Mogu vam reći da je primarna emisija buke od motora sa unutrašnjim sagorevanjem samo do određene brzine kretanja vozilom. Znači, to je neka brzina od 20, 25 kilometara na čas. Preko te brzine, vi nemate primarnu emisiju buke od motora, već ta buka jeste od opstrujavanja vazduha, okretanja točkova, i tako dalje. Tako da, kad biste, recimo, sedeli u električnom vozilu vi biste osećali neku tišinu dok je brzina od 20, 25 kilometara na čas, posle toga ne biste imali utisak tišeg vozila, jer su izvori buke druge prirode. U nekim gradskim sredinama može se govoriti o smanjenoj emisiji buke, pogotovo u režimima ubrzanja kada motori sa unutrašnjim sagorevanjem prave najveću količinu buke, ali na kretanjima van grada, u smislu većih brzina kretanja, mislim da je učinak po pitanju jačine buke svakako mali", navodi naš sagovornik.
Čak i da postoje svi uslovi za ekološku proizvodnju struje i baterija, Srbija je i dalje daleko od optimalnog broja električnih vozila na putevima, između ostalog i zbog kupovne moći građana. Profesor Ivan Blagojević objašnjava za 021 šta bi, u ovom smislu, donosioci odluka mogli da urade da smanje štetni uticaj saobraćaja na životnu sredinu i komfor građana.
"Mislim da je glavni način, koji ne bi toliko mnogo koštao i koji ne zavisi mnogo od životnog standarda građana, poboljšanje javnog prevoza. Imamo sada situaciju da su naši gradovi prezasićeni vozilima i da su gužve ogromne, a da uglavnom imate po jednog ili dva putnika u vozilu", kaže Blagojević, ocenjujući, prema tome, da naš sistem prevoza uopšte nije efikasan.
Kako objašnjava, iako jedan autobus znatno više zagađuje životnu sredinu od automobila, kada se to zagađenje svede po putniku, zagađenje je znatno manje.
"Osim toga, železnički saobraćaj je znatno povoljniji nego drumski", ističe.
Za kraj, profesor Blagojević bjašnjava šta je to što učesnici u saobraćaju mogu, na individualnom nivou, da urade kako bi smanjili svoj negativan uticaj na vazduh i buku.
On kaže da je iluzorno da postoje proizvođači vozila koji troše ogromne količine novca da smanje potrošnju fosilnih goriva, a da, sa druge strane imate vozača koji može načinom vožnje da utiče na potrošnju i do 50 odsto.
"Održavanjem određenih preporučenih brzina, sa smanjenom količinom ubrzanja, a samim tim i kočenja, pošto je kočenje negativan proces kojim pretvarate kinetičku energiju u toplotu koja se zapravo ne koristi, mogle bi se postići veće uštede", zaključuje Blagojević.
Detaljnije o ovoj temi poslušajte u emisiji emitovanoj u okviru serijala "Eko grad" na Radiju 021.

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - da vas vidimo
13.12.2025.•
0
Novih deset zanimljivih pitanja u 021.rs dnevnom kvizu je spremno.
"Ćacilend velika sramota Vučićevog režima": Kako će pokušati da krije od Evropske unije svoje "lojaliste"?
13.12.2025.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je u Nišu, 11. decembra, dan nakon što se vratio iz Brisela, da se nada da će do kraja godine šatori ispred Doma Narodne skupštine u centru Beograda biti uklonjeni.
Profesor Petrović o uvođenju SPIRI sistema na fakultetima: Potpuni čin osvete i devastiranja obrazovanja
13.12.2025.•
5
Profesor sociologije na tri fakulteta Univerziteta u Beogradu Dalibor Petrović ocenjuje uvođenje novog sistema plaćanja ustanovama visokog obrazovanja kao potpuni čin osvete.
Nova sednica parlamenta u utorak
12.12.2025.•
0
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić zakazala je za utorak, 16. decembar, novu sednicu parlamenta.
Pajvančić: Dobar uvid u razmere eventualne zloupotrebe daje glasanje van birališta koje je u porastu
12.12.2025.•
5
Za pobedu na budućim izborima biće potrebna velika izlaznost, dobro obučeni kontrolori birališta, zaštita izbornog prava tokom trajanja procesa, kao i odbrana izbornih rezultata, ocenila je profesorka Marijana Pajvačić.
Reakcije: Pretnje redakciji Radara i Dušanu Petričiću moraju biti shvaćene ozbiljno
12.12.2025.•
0
Pretnje nasiljem upućene članovima redakcije nedeljnika Radar i karikaturisti Dušanu Petričiću moraju da budu shvaćene ozbiljno, upozorio je predstavnik OEBS-a za slobodu medija Jan Bratu.
Putevi Srbije: Vozite oprezno zbog magle i moguće poledice
12.12.2025.•
0
Zbog najavljenih niskih temperatura u jutarnjim i večernjim satima postoji mogućnost pojave mestimične poledice, saopštili su "Putevi Srbije".
Ministar pravde bez komentara na najavu Vučića da će amnestirati one koji budu optuženi zbog Generalštaba
12.12.2025.•
7
Ministar pravde Nenad Vujić nije danas želeo da komentariše izjavu predsednika države Aleksandra Vučića da će amnestirati sve koji budu optuženi zbog Generalštaba.
Dijana Hrka: Pokušaji da se moja borba uprlja, nisam imala dublerku tokom štrajka glađu
12.12.2025.•
5
Majka mladića stradalog u padu novosadske nadstrešnice Dijana Hrka kaže da se suočava sa pokušajima da se njena borba za odgovornost za tu tragediju uprlja i obezvredi.
MUP upozorava na prevarante: Javljaju starijim ljudima da su im bližnji povređeni i traže novac za lečenje
12.12.2025.•
3
MUP upozorava da su u prethodnom periodu uočeni brojni slučajevi prevara u kojima su se nepoznate osobe, pozivajući građane na fiksne telefone, lažno predstavljale kao lekari različitih zdravstvenih ustanova.
Brnabić: Turbulentna godina u Skupštini Srbije, završavamo dobrom debatom
12.12.2025.•
3
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da je 2025. godina bila turbulentna kada je reč o radu parlamenta.
Više od 130.000 prijava za upis objekata po novom zakonu
12.12.2025.•
12
Ministarka građevinarstva Aleksandra Sofronijević izjavila je da je podneto više od 131.000 prijava za upis objekata po novom Zakonu o posebnim uslovima za evidentiranje i upis prava svojine na nepokretnostima.
Smenjeni urednik na RTS-u najavljuje štrajk glađu: Moj opstanak zavisi od Bujoševića
12.12.2025.•
23
Smenjeni urednik noćnih vesti RTS-a Ivan Plavšić, najavio da će od srede započeti štrajk glađu.
Najava uklanjanja Ćacilenda: Signali iz Brisela
12.12.2025.•
25
Predsednik Srbije izrazio je nadu da će šatori ispred Skupštine Srbije, takozvani Ćacilend, biti uklonjeni do kraja godine.
Ministarstvo finansija od januara gasi račune univerzitetima, problemi u najavi
12.12.2025.•
4
Ministarstvo finansija uputilo je obaveštenje univerzitetima i fakultetima da će, usled početka primene informacionog sistema SPIRI, od 5. januara biti pogašeni svi dosašnji računi tih institucija.
Inicijativa za opstanak poljoprivrednika: Nastavlja se represija
12.12.2025.•
1
Inicijativa za opstanak poljoprivrednika Srbije saopštila je da je njihovom članu stiglo rešenje o pasivnom statusu u trajanju od pet godina, što su ocenili kao nastavak represije.
Dubravka Đedović Handanović o širenju gasne mreže
12.12.2025.•
3
Srbija nastavlja da radi na širenju mogućnosti za snabdevanje energentima iz različitih pravaca, a završava se i razdvajanje u gasnom sektoru, kazala je ministarka energetike Dubravka Đedović Handanović.
Vučić po modelu Putina, Erdogana i Mila Đukanovića: Kandidat za premijera
12.12.2025.•
43
Izvesno je da će se Aleksandar Vučić kandidovati za premijersku funkciju.
Pucnjava u restoranu u Obrenovcu, uhapšena trojica
12.12.2025.•
0
Tri osobe su uhapšena nakon pucnjave u ugostiteljskom objektu koja se dogodilo u četvrtak, u Obrenovcu.
Tužiteljka demantuje direktora policije: Ne govori istinu, policajci su me odvratili od uviđaja
11.12.2025.•
3
Tužiteljka Prvog osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu Gordana Nedić Isailović demantovala je navode direktora policije Dragana Vasiljevića.
Komentari 13
domacin
Sladjana77
joi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar