Prodavac greškom onlajn prodavao veš mašinu po znatno nižoj ceni - odbio da dostavi robu kupcu

Što je na trgovinskom rafu - to mora da bude i na kasi, kaže zakon kada je reč o istaknutim cenama po kojima potrošač plaća robu.
Prodavac greškom onlajn prodavao veš mašinu po znatno nižoj ceni - odbio da dostavi robu kupcu
Foto: Pixabay
Međutim, šta se dešava kod internet kupovine, kada poznati domaći trgovac oglasi belu tehniku po znatno nižim cenama, pa odbija da kupcu za toliko proda proizvod?
 
Redakciji N1 javio se čitalac koji je na sajtu, tačnije u onlajn prodavnici velikog domaćeg trgovinskog lanca poručio mašinu za sušenje veša, marke "bosch", po regularno istaknutoj ceni od 14.488 dinara. Trgovinski lanac mu je ovu porudžbinu, u kojoj je navedeno da će kupac mašinu platiti pouzećem po dostavi na kućnu adresu, mejlom i potvrdio.
Ubrzo je isti trgovac shvatio da je na sajtu bila istaknuta pogrešna cena - kojoj je očigledno nedostajala "jedna nula".
 
Naime, konkretna mašina ovog brenda košta desetostruko više - u trenutku nastanka ovog teksta cena joj se kreće, u zavisnosti od prodavnice do prodavnice u Srbiji, u rasponu od 119.727,3 do 142.220 dinara.
Usledio je otkaz porudžbine od strane trgovca.
 
"Nismo u mogućnosti da isporučimo poručeni artikal na vašu adresu zbog tehničke greške koja je dovela do prikazivanja pogrešnih cena. Iz tog razloga, porudžbinu nije moguće realizovati po trenutnom uslovima. Porudžbina će biti otkazana", odgovorio je trgovac mejlom ovom potrošaču.
 
Kupac se, kako navodi za N1, za zaštitu svojih prava obratio i trgovcu, i tržišnoj inspekciji.
 
Istina je, kaže za portal N1 Dejan Gavrilović iz organizacije za zaštitu potrošača Efektiva, da Zakon o zaštiti potrošača propisuje da je trgovac u obavezi da proizvod proda po istaknutoj ceni.
 
Međutim, internet kupovina je, kaže - specifična.
 
"Kada u je u prodavnici veća cena na kasi a niža cena na rafu, potrošač ima pravo da insistira da mu trgovac proizvod naplati po ceni koja je istaknuta na polici. Kada je reč o kupovini preko interneta, gde je istaknuta pogrešna cena, imali smo slučajeve kada su potrošači to prijavljivali tržišnoj inspekciji koja eventualno može samo da kazni prodavca i to zbog pogrešnog isticanja cene, ali ne može da mu naloži da proda", objašnjava Gavrilović za  N1.
 
Postoji i Zakon o obligacionim odnosima koji, dodaje Gavrilović, propisuje jednakost uzajamnih davanja.
 
"Ako ta mašina realno košta 140.000 dinara, a neko je greškom izostavio jednu cifru u kucanju, ili je reč o tehničkoj grešci na koju se poziva ovaj trgovac, ili nekoj višoj sili da se cena prikaže loše, onda trgovac nema obavezu da proda mašinu po toj ceni", kaže Gavrilović.
 
Važno je, dodaje on, da potrošač u ovoj situaciji ne trpi nikakvu štetu - nije izvršio plaćanje.
 
"Da je platio, trgovac bi mu vratio novac i na taj način rešio problem", pojašnjava on.
 
Gavrilović podseća na slične situacije kod onlajn kupovine.
 
"Dešava se, zbog tehničke neažurnosti sajtova, da se prikazuje, na primer, da ima pet stvari na stanju po realnoj ceni, a nas 50 istovremeno aplicira za kupovinu tog proizvoda i onda program ne stigne sve da obradi u sekundi. U takvim situacijama potrošači kažu da je bilo na stanju, a oni tvrde da nema. To je problem sa internet kupovinom u odnosu na klasičnu kupovinu uživo", navodi ovaj sagovornik.
Zakon o zaštiti potrošača je u delu o internet kupovini, smatra, prilično uopšten, pa će u narednom periodu biti potrebno da se taj deo precizira.
 
"Ali, ako uzmemo u obzir Zakon o obligacionim odnosima koji propisuje jednakost uzajamnih davanja - mogao bi i prodavac da tuži potrošača za sticanje bez osnova ako bi došlo do isporuke proizvoda po značajno nižoj ceni...", kaže Gavrilović.
 
On dodaje da sve što može potrošač da uradi u ovom slučaju kada trgovac odbija da mu proda mašinu po ceni deset puta manjoj jeste da ga prijavi tržišnoj ispekciji.
 
"Koja će prodavca, a takva rešenja sam viđao, da kazni zbog pogrešnog isticanja cene. I ništa više", zaključuje Gavrilović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Vladan

    11.05.2025 17:05
    @Pera

    "Odgovornost da prehrani i školuje svoju decu"

    Kakvu decu? Pa valjda prvo nađeš posao s kojim možeš da priuštiš da podižeš decu pa ih onda praviš, ako ne onda ih ne praviš uopšte! Dosta više s tom patetikom da je vaše pravo da pravite decu a ni svoj život niste rešili!
  • Halion

    11.05.2025 16:47
    E zbog ovoga ćemo uvek i zauvek biti ovde gde smo. Jer nam je bitnije da dobijemo nešto jeftino nego da budemo ljudi. Čovek bi zbog obične greške, čiste savesti, trgovca koji je možda sasvim pošten čovek, oštetio za 130 000 dinara. Apsolutno sramotno.
  • 1167

    11.05.2025 15:17
    @Nenad
    "Dva puta se desilo, samo što ja znam. Da su proizvodi vrednosti 30.000 - 50.000 dinara, greškom bili ulistani na sajt po ceni od 1. dinar. Tehnička greška naravno."
    Ne, to nije tehnička nego LJUDSKA greška. Ne ažurira kompjuter sajt i cene na njemu, nego čovek za tastaturom istog, i on/ona treba da snosi posledice za svoj (ne)rad.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija