Žalbe Novosađana uzaludne zbog birokratije

Stanovnici Satelita već mesecima vode bitku za rešavanje brojnih lokalnih komunalnih problema i upućuju predstavke nadležnima, ali ih od konkretnog rešenja deli ih ogroman birokratski aparat zagušen procedurama.
Stanovnici Satelita već mesecima vode bitku za rešavanje brojnih lokalnih komunalnih problema i upućuju predstavke nadležnima, ali ih od konkretnog rešenja deli ih ogroman birokratski aparat zagušen procedurama.

Počevši od smeća koje ostaje na buvljaku kod Satelitske pijace, preko ulične rasvete koja nedostaje u ulici Anđe Ranković, manjka "ležećih policajac" na kolovozima, do promene zone plaćanja poreza. Ovo su samo neki od problema zbog koji su se građani Satelita obraćali nadležnima, a slične situacije i problemi javljaju se i u ostalim delovima Novog Sada, kaže za 021 zastupnica nekoliko zgrada u ovom delu grada Mara Pilipović.

"Građani se mogu obraćati nadležnima i sami, ali je bolje da se prvo obrate mesnoj zajednici koja žalbe i predstavke dalje upućuje direktno institucijama, otvorenoj kancelariji gradonačelnika ili Komisiji za predstavke i predloge. Svi oni lepo odrade svoj posao, mi dobijemo identične tipske odgovore da će uraditi sve što je u njihovoj nadležnosti da pomognu i uglavnom se tu krug zatvori a problemi ostaju nerešeni", kaže ona.

Njene tvrdnje potvrdila je i Marija Prijić Sladić, koja je bila aktivno uključena u rešavanje komunalnih problema na Satelitu.

"Postoji jedan opšti princip po kome sve to funkcioniše. Mi kao građani sa svoje strane ispuštujemo sve korake, pošaljemo desetine mejlova i dopisa tim posrednicima između građana i nadležnh. Međutim, kako se ni jedan naš problem nije rešio, opet smo se obratili kancelariji gradonačelnika, ali uopšte više nismo mogli da zakažemo sastanak, jer smo po njihovim rečima svoju šansu imali, te će nam se javiti kada o našem slučaju budu imali neke nove informacije. I kako onda čovek da ne digne ruke od svega", pita se ona.

"Svi nas savetuju da žalbe upućujemo preko mesne zajednice jer je tako najlakše. Savet mesnih zajednica čine odbornici koje mi biramo, a do kojih je inače vrlo teško doći. I kad dođemo oni nadležnima upute dopis, a da li će iko postupati po tom dopisu ne zna se, niti postoji način da mi kao građani znamo kada će niti da li će uopšte naš problem biti rešen. Ista je situacija i sa ostalim kanalima komunikacije građana i grada", kaže Marija i naglašava da se na ovaj način potpuno obesmišljavaju kanali putem kojih se građani mogu žaliti na probleme koje u svom komšiluku imaju.

Međutim, iz same Otvorene kancelarije gradonačelnika napominju da oni "svakom obraćanju posvećuju dužnu pažnju, odnosno, vode računa da građanin dobije odgovor, da se iznađe mogućnost rešenja nastalog problema, tako da se ne može govoriti o tome da postoji administrativna barijera između Grada i građanina koja se godinama gradila, uz napomenu da su sve usluge besplatne".

Sa druge strane, prema rečima Mare Pilipović, građani često i ne znaju kome sve mogu da se obrate, "oni znaju da postoje razne opcije ali ne znaju procedure koje prethodno moraju da ispune. To sve dobro funkcioniše na papiru, ali u praksi je situacija takva da ne postoji način da se gradske uprave ili javna preduzeća navedu da postupaju po žalbama građana, te građani postaju rezignirani".

Na teritoriji Novog sada ima 46 mesnih zajednica, te samim tim nadležni dobijaju veliki broj žalbi, predloga i predstavki. Međutim, bilo koji kanal komunikacije između građana i nadležnih predstavlja samo sponu između ova dva subjekta, jer niko nema nadležnost prisile izvršenja po žalbi, objasnio je za 021 Marko Jovanović, predsednik Komisije za predstavke i predloge.

"Svake prve srede u mesecu građani mogu da nam se obrate, ali mi, kao i kancelarija gradonačelnika, samo smo sprega između Novosađana i gradskih institucija. Mi tražimo odgovore od njih u ime građana, i procedura je takva da ukoliko u roku od dve nedelje ne dobijemo odgovor tražimo urgenciju. Mi jesmo spona, ali ne možemo biti neko ko njima taj problem može da reši. Možemo da zahtevamo, ukoliko smatramo da su sugrađani u pravu, a ne dobiju zadovoljavajuć odgovor, da izrazimo svoje mišljenje kako bi se taj problem nekako prevazišao", rekao je on.

Prema njegovim rečima, problemi građana koji se ne rešavaju jesu zapravo višedecenisjki problemi, gde ljudi više ne znaju tačno ni kome da se obrate, jer su se svima u gradu već obraćali i jedino im je ostalo još, na primer, Komisiji da se obrate. Drugi je problem, smatra Jovanović, što neki problem nije u nadležnosti ni jedne institucije u gradu, već je u nadležnosti Pokrajine ili Republike, gde niti Komisija niti otvorena kancelarija gradonačenika nisu nadležni da reaguju.

Jovanović navodi da se ipak dosta problema građana rešava, pa je tako na adresu kancelarije za predstavke i predloge od oktobra 2012. do oktobra 2015. stiglo preko 150 dopisa građana, od kojih je čak 80 odsto rešeno. (Gordana Ćosić - gocacosic@021.rs)

  • motka

    23.11.2015 12:36
    procedura
    Postoji jedna procedura koja se zove "procedura govnjive motke" koju ce nadlezni sigurno dobro razumeti i razmisliti da li da odugovlace ili pozure kako ih ne bi stigla ta efikasna procedura..
  • 23.11.2015 12:29
    sistem kvazidemokratije
    Sve je uređeno tako da odaje utisak, kako gradska vlast daje sve od sebe da "čuje" običnog građanina. Što i nije daleko od istine. Postoji gomila ljudi, koji primaju plate, da bi čuli, šta to mi, obični, građani imamo da kažemo. Ali tu se sve i završava. Oni samo čuju i po pravilu ništa ne preduzimaju. Zakon ih obavezuje samo da nam odgovore na prigovore, ali ne i da nam daju odgovore. Gospoda to svesrdno koriste. Kako prošle vlasti, tako i ova. Deset godina nam obećavaju novi zakon o upravnom postupku, koji će dati nama, građanima, način da rešimo problem. Ali ima prečih stvari.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti