Vučić insistira na otvaranju brze pruge uprkos brojnim nedostacima: Srljanje od 200 na sat

Umesto da ukloni brojne mane, neke opasne i po život putnika, Vlada je uklonila v. d. direktora Infrastrukture železnice, koji je o tome obavestio resorno ministarstvo i izvođače.
Vučić insistira na otvaranju brze pruge uprkos brojnim nedostacima: Srljanje od 200 na sat
Foto: 021.rs
Neke od nepravilnosti u aprilu je potvrdila i firma zadužena za nadzor. 
 
Vlast, ipak, ne odustaje od namere da već u julu prugom do Subotice krene prvi voz.
 
Ni to što su pre samo nešto više od mesec dana stručnjaci zaduženi za nadzor nove pruge od Novog Sada do Kelebije uočili niz nepravilnosti, nije sprečilo predsednika Aleksandra Vučića da po ko zna koji put najavi da će ona u saobraćaj biti puštena već u prvoj polovini jula. Za samo mesec i po dana, kao da je sve u najboljem redu, a baš i nije.
Daleko od toga.
 
Na to ukazuje i najnoviji, aprilski izveštaj Projekt biroa Utiber, vođe konzorcijuma, kojem je država poverila nadzor nad radovima na deonici od Novog Sada do granice sa Mađarskom.
 
Taj izveštaj, u koji je Radar imao uvid, Utiber je dostavio investitoru, Infrastrukturi železnice Srbije i u njemu se konstatuju brojni nedostaci. Mnogi su vidljivi i golim okom, o čemu svedoče i fotografije, kao deo zvaničnog izveštaja o nadzoru. Neke od njih Radar ekskluzivno objavljuje da bi se i javnost uverila u kvalitet radova, koji su poreske obveznike koštali više od milijardu evra.
 
U izveštaju Utibera konstatuje se da je na oko 15 mesta "erodiran deo kosine pruge", što znači da je ugrožena stabilnost "trupa pruge", preko koga su postavljene šine. 
 
Sagovornik Radara, vrstan poznavalac železničke infrastrukture, naglašava da su nedostaci takvi da praktično ugrožavaju bezbednost saobraćaja na pruzi. Do takvih nedostataka, objašnjava, dolazi zbog lošeg kvaliteta izvedenih radova, za koje su angažovane dve kineske kompanije, CCCC i CRIC, sa brojnim podizvođačima, a mogu nastati i zbog neadekvatnog održavanja pruge. U svakom slučaju, sa takvim manama, kategoričan je sagovornik Radara, pruga ne bi smela biti puštena u saobraćaj. Još neverovatnije su mu, kaže, tvrdnje zvaničnika da će takvom prugom vozovi voziti brzinom od 200 kilometara na sat.
Umesto da otvori četvore oči, vlast zažmurila na oba
 
I umesto da zbog uočenih nedostataka, naročito posle pada nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i pogibije 16 ljudi, vlast otvori četvore oči, ona je izgleda zažmurila na oba, kao da ne vidi nijednu primedbu na koje ukazuju mnogo veći stručnjaci za brze pruge od šefa države. Usput je 22. maja Vlada razrešila dužnosti dotadašnjeg v. d. direktora Infrastrukture železnice Vladimira Maksimovića i na to mesto imenovala njegovog zamenika Zorana Jevtića.
 
Poznavaoci odnosa u vrhu vlasti, koja ne voli da im neko kvari planove, navode tri moguća razloga za smenu Maksimovića, koji je za v. d. direktora postavljen 6. decembra 2024, nakon što su njegovi prethodnici, Jelena Tanasković i Nebojša Šurlan, optuženi za pad nadstrešnice.
Uočeni nedostaci
 
Prvi je što je upoznat sa primedbama Utibera na još neotvorenu deonicu pruge, koje bi vlast, ako je ikako moguće, da sakrije od očiju javnosti. Drugi je dopis, koji je Infrastruktura 14. februara poslala kineskim izvođačima i nadzornom organu za deonicu do Subotice.
 
Uočeni nedostaci su posledica lošeg kvaliteta izvedenih radova ili neadekvatnog održavanja pruge. Usvakom slučaju, takva pruga ne bi smela biti puštena u saobraćaj. Još neverovatnije su tvrdnje da će njom vozovi ići 200 kilometara na sat, tvrdi ekspert za železnički saobraćaj
 
Taj dokument na 17 strana, čije je delove Radar prvi objavio, potpisala je menadžerka za razvoj i investicije Infrastrukture Sanja Danilović, a dostavljen je i Maksimoviću. Treći razlog za smenu je još opširniji izveštaj na 135 strana i prateći dopis, koje je on 6. marta poslao resornom ministarstvu, nadzornom organu i izvođačima. U tom dokumentu on upozorava da su i na deonici od Beograda do Novog Sada, koju Vučićeva vlast hvali na sva zvona, uočeni brojni nedostaci, od kojih je neke "potrebno hitno ukloniti, jer ugrožavaju živote putnika".
 
I umesto da ukloni sve falinke, Vladi je očito bilo mnogo lakše da "ukloni" Maksimovića. Kao da će time rešiti sve probleme.
 
Ne hajući ni na kasnija upozorenja Utibera, koji je država angažovala da nadzire kvalitet nove pruge, Vučić je 24. maja, gostujući na Pinku, izjavio da će već za mesec i po ona biti puštena u saobraćaj. 
 
"Imam jednu veliku novost za sve. Nadam se da ćemo u prvoj polovini jula otvoriti brzu prugu do Subotice i nadam se da će biti završena sva papirologija. Uništili su nas ovi koji su prethodnih šest meseci razarali Srbiju, desetine miliona evra smo izgubili samo zato što nismo otvarali završenu prugu. Ali je takvo stanje u zemlji, takva hajka i takav strah je kod ljudi zavladao da u jednom trenutku niko nije smeo da daje nikakve dozvole, niko nije smeo da se bavi svojim poslom. Sad se to menja i verujem da ćemo će ponovo podignuti kao Feniks iz pepela", poručio je.
 
Na stranu što on nije nadležan, još veći problem je što se od tada nije oglasio niko od nadležnih, pa ni novi v. d. direktora Infrastrukture železnice Zoran Jevtić, koji bi trebalo da je upoznat sa nedostacima na toj pruzi, koji su pre samo mesec dana uočeni prilikom nadzora sprovedenih radova.
 
Niko, doduše, od nadležnih nije reagovao ni nakon 23. aprila, kada je Vučić, takođe na Pinku, rekao da bi pruga do Subotice mogla biti svečano otvorena već do 7. jula.
 
"Ja verujem da bismo do 7. jula mogli da otvorimo prugu od Beograda do Subotice, posle svega što su nam radili… Stvarno divno, idealno i to može za dva meseca“, poručio je tada.
 
Tom izjavom pokušao je da sačuva uveliko srozani propagandni imidž "najvećeg graditelja u istoriji Srbije".
 
Problem je, međutim, što kvalitet nekih od infrastrukturnih projekata u pitanje dovodi i najnoviji, aprilski izveštaj Utibera o rezultatima nadzora brze pruge, a pre toga, u februaru i martu, na slične probleme ukazali su i iz Infrastrukture železnice. To očito nije bilo dovoljno da predsednik odustane od nauma da i tu deonicu što pre pusti u saobraćaj, iako je potpuno neizvesno kada će i da li će uopšte više moći da se koristi stanica u Novom Sadu.
 
Ceo tekst možete pogledati OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Bb-ns

    30.05.2025 09:26
    Nadvožnjak u Zmajevu preko te "nove pruge",već 2 ili 3 put zatvoren,zadnja informacija da je nestabilan jedan stub,Pitanje kako će to "majstori"da reše.
  • Lala

    30.05.2025 08:29
    Neka pušta!
    Ali da se tim vozom i tom brzinom bar mesec dana voze isključivo oni koji su vozani autobusima po Srbiji na njegove mitinge i sabore.
  • Maki

    30.05.2025 08:21
    Majmun je seo u tenak
    Ako nikome do sada nije bilo jasno da hoce da nas potamani,nadam se da sada jeste! Covek je lud!Prvo ceo cacilend I ekipa iz skupstine da se provozaju 200 na sat,a da ih zabavljaju Jelena meketusa I Baja Mali mindza!Pa tako jedno 100 puta da se uverimo da je ok.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Danas prijatno toplo

U Novom Sadu će u petak biti promenljivo oblačno, suvo i prijatno toplo, a onda će biti sve toplije.