Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.
Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
VIDEO: Originalna Birkin torba predstavljena u Japanu nakon kupovine za 10 miliona dolara
16.11.2025.•
0
Originalna torba napravljena po meri za pokojnu glumicu Džejn Birkin, predstavljena je medijima u Tokiju nakon što ju je japanska kompanija "Valuence Japan" kupila na aukciji u Parizu za 8,6 miliona evra.
Stručnjaci upozoravaju na učestale prevare tokom onlajn sezonskih rasprodaja
16.11.2025.•
0
Više platformi za e-trgovinu počelo je sa sezonskim rasprodajama u Srbiji i svetu, a akcije nose sa sobom i porast prevara i fišing napada usmerenih na kupce, upozoravaju stručnjaci za digitalnu bezbednost.
Velika rasprava šta uraditi sa ogromnom količinom opušaka - neki su za potpunu zabranu
16.11.2025.•
0
Učesnici globalne konferencije o kontroli duvana razmatraće sledeće nedelje šta učiniti s ogromnom količinom opušaka cigareta koji zagađuju planetu. Neki nameravaju da preporuče njihovu potpunu zabranu.
Na današnji dan: Umro Jovan Ćirilov, počele Kolubarska i Bitoljska bitka
16.11.2025.•
0
Pregled najbitnijih dešavanja u istoriji na današnji dan, 16. novembar.
U Skoplju zabranjeno bacanje đubreta od 10 uveče do šest ujutro
15.11.2025.•
4
Skupština Skoplja odlučila je da zabrani bacanje đubreta u kontejnere od 10 sati uveče do šest ujutro na teritoriji glavnog grada Severne Makedonije.
Lutke Labubu mogle bi da se nađu i na filmskom platnu
15.11.2025.•
1
Popularne lutke Labubu mogle bi da se nađu na filmskim platnima u budućnosti.
Na današnji dan: Zarobljen Čerčil, umro patrijarh Pavle, Kolumbo napravio prvu belešku o duvanu
15.11.2025.•
0
Ovo je pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 15. novembar, u svetu i kod nas.
EU uvodi nova pravila: Od sada obavezna i dnevna i poziciona svetla tokom dana
14.11.2025.•
5
Svi automobili u proizvodnji od 22. septembra 2024. godine od sada moraju imati uključena i dnevna i poziciona svetla čak i tokom dana u Evropskoj uniji.
Na današnji dan: Umro Justinijan I, rođen Nehru
14.11.2025.•
0
Donosimo vam pregled događaja koji su se dogodili na današnji datum, 14. novembar.
Broš koji je Napoleon izgubio kod Vaterloa prodat za 3,8 miliona evra
13.11.2025.•
0
Dijamantski broš, koji je francuski car Napoleon Bonaparta izgubio bežeći iz bitke kod Vaterloa početkom 19. veka, prodat je za više od 3,5 miliona švajcarskih franaka (3,79 miliona evra) na aukciji u Ženevi.
Na današnji dan: Rođeni Njegoš i Vladislav Ribnikar, teroristički napad u Parizu
13.11.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 13. novembar, u svetu i kod nas.
U izboru za Mis univerzuma prvi put učestvuju dve kandidatkinje starije od 40 godina
12.11.2025.•
0
Na 74. izdanju izbora za Mis univerzuma, koje će se održati 21. novembra na Tajlandu, prvi put u istoriji ovog takmičenja učestvovaće i dve kandidatkinje starije od 40 godina.
Na današnji dan: Umrli Tin Ujević i La Pasionarija, rođen Ogist Roden
12.11.2025.•
0
Donosimo vam pregled značajnih i zanimljivih istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 12. novembar.
Na današnji dan: Završen Prvi svetski rat, rođen Dostojevski, prvi posleratni izbori u Jugoslaviji
11.11.2025.•
1
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 11. novembar, u svetu i kod nas.
Holandske organizacije tužile BMW zbog prikrivanja emisije štetnih gasova
10.11.2025.•
2
Holandske organizacije za zaštitu potrošača Kar klejm faundejšn i Konzumentenbond podnele su danas tužbu protiv nemačke kompanije BMW zbog softvera koji je lažno prikazivao niže emisije štetnih gasova vozila na dizel.
Na današnji dan: Umrli Petar Kralj i Artur Rembo, referendum o nezavisnosti Katalonije
10.11.2025.•
0
Pregled najznačajnijih događaja na današnji dan, 10. novembar, u svetu i kod nas.
Ruska akademija nauka: Na Suncu zabeležena snažna eksplozija
09.11.2025.•
0
Na Suncu je zabeležen snažan bljesak usmeren direktno prema Zemlji, saopštila je laboratorija za solarnu astronomiju Instituta za istraživanje svemira (IKI) Ruske akademije nauka.
UN: Tri najtoplije godine zaredom dokaz su da je svet duboko u klimatskoj krizi
09.11.2025.•
0
Ujedinjene nacije saopštile su da su 2023, 2024. i 2025. godina tri najtoplije ikada zabeležene, što pokazuje da je svet sada duboko u klimatskoj krizi.
Prestigao Njujork: Dubai najprivlačniji grad za bogataše
09.11.2025.•
1
Dubai je prestigao Njujork i zauzeo prvo mesto na globalnoj listi najpoželjnijih gradova za bogatašku elitu, pokazuje izveštaj britanske kompanije Sejvils.
Znatno smanjena vidljivost: Današnji vozač "svet" više gleda kroz displeje nego kroz staklo
09.11.2025.•
0
Verovatno ste primetili da automobili postaju sve veći, ali je vidljivost sve lošija. Današnji automobili su mobilne tvrđave: sigurni iznutra, "slepi" spolja.
Berlin izglasao zakon o sadnji stabala: Do 2040. u gradu mora da ih bude milion
09.11.2025.•
1
Nakon što je vlada ove nedelje velikom većinom usvojila zakon o prilagođavanju klimatskim promenama, u Berlinu će u sledećih 15 godina biti zasađene stotine hiljada dodatnih stabala.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar