
Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.

Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Britanka u 115. godini postala najstarija osoba na svetu
01.05.2025.•
0
Britanka Etel Kejterhem (Caterham), sa 115 godina postala je najstarija osoba na svetu.
Na današnji dan: Veliki radnički štrajk u Čikagu, ubio se Gebels, poginuo Sena
01.05.2025.•
1
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 1. maj.
Telo deteta koga je majka ispustila u Savu u Zagrebu pronađeno u Beogradu
30.04.2025.•
0
Beogradski Interpol obavestio je hrvatski MUP da je u Savi kod Beograda pronađeno telo deteta koje je majka ispustila u Savu u Zagrebu u januaru ove godine, saopštila je zagrebačka policija.
Na današnji dan: Ubili se Hitler i Eva Braun, umro Serđo Leone, NATO pogodio Generalštab
30.04.2025.•
3
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 30. april.
Na današnji dan: Rođen Djuk Elington, umro Stepa Stepanović, oslobođen Dahau
29.04.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 29. april.
Na današnji dan: Umro Gavrilo Princip, Jugoslavija tužila NATO zbog bombardovanja
28.04.2025.•
1
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 28. april.
Akademici sa Oksforda pili iz pehara napravljenog od lobanje roba
27.04.2025.•
3
Članovi akademske zajednice na britanskom Voster koledžu u Okfordu decenijama su za piće koristili pehar napravljen od ljudske lobanje, otkrila je najnovija knjiga profesora Dena Hiksa.
Na današnji dan: Proglašena Savezna Republika Jugoslavija, ubijen Magelan, rođeni Morze i Grant
27.04.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 27. april.
Komplet prvih izdanja Šekspirovih drama na aukciji
26.04.2025.•
0
Komplet prva četiri izdanja sabranih dela Vilijama Šekspira mogao bi biti prodat za do 4,5 miliona funti (oko šest miliona dolara) na aukciji u maju.
U Švedskoj zatvoren poslednji kazino
26.04.2025.•
4
Zatvoren je i poslednji kazino u Švedskoj, "Kasino Kosmopol" u Stokholmu.
Na današnji dan: Srušen Žeželjev most, nuklearna katastrofa u Černobilju, rođen Meša Selimović
26.04.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 26. april.
Na današnji dan: Počeli bitka na Galipolju i kopanje Sueckog kanala, rođen Filip Višnjić
25.04.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 25. april.
FOTO, VIDEO: Pre 50 godina proizvedena poslednja "Ajkula" - automobil koji je promenio sve
24.04.2025.•
2
Pre 50 godina proizvedena je poslednja "ajkula", automobil koji se prvi put pojavio 1955. godine na francuskim ulicama i promenio automobilsku industriju, ali i način života mnogih ljudi.
Na današnji dan: Počeo Drugi srpski ustanak, Milošević rekao "Niko ne sme da vas bije"
24.04.2025.•
4
Pregled važnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 24. april.
Obeležen Dan bez žurbe: I poznati sat u Pragu stao na 13 minuta
23.04.2025.•
0
Srednjevekovni sat Orloj u Pragu stao je simbolično danas na 13 minuta zbog 148 žrtava prebrze, rizične vožnje tokom prošle godine u Češkoj.
Na današnji dan: Rođen (i umro) Šekspir, u NATO bombardovanju poginulo 16 radnika RTS-a
23.04.2025.•
1
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 23. april.
Na današnji dan: Rođeni Kant, Lenjin i Openhajmer, potpisan Pariski klimatski sporazum
22.04.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 22. april.
Na današnji dan: Umrli Nina Simon, Prins i Tven, Zelenski postao predsednik Ukrajine
21.04.2025.•
0
Donosimo vam pregled istorijskih događaja koji su se dogodili na današnji dan, 21. april.
Meteorska kiša Lirida noćas donosi oko 18 "zvezda padalica" na sat, sledeća je tek 2283. godine
20.04.2025.•
0
Meteorska kiša Lirida, jedan od najstarijih poznatih prikaza zvezda padalica, već je u toku a očekuje se da će tokom predstojeće noći biti vidljivo oko 18 meteora na sat.
Svemir možda rotira, ali mu je za okret potrebno 500 milijardi godina
20.04.2025.•
1
Nova naučna studija sugeriše da postoji mogućnost rotacije svemira, ali da se to dešava toliko sporo da je za jedan pun okret potrebno oko 500 milijardi godina.
Destinacije koje važe za najatraktivnije za preseljenje
20.04.2025.•
0
Na listi najatraktivnijih zemalja za preseljenje u 2025. godini prema kompaniji Remitly prvo mesto zauzeo je Island.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar