
Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.

Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Najstarija osoba na svetu napunila 116 godina
21.08.2025.•
1
Britanka Etel Kejterem, za koju se veruje da je najstarija osoba na svetu, napunila je danas 116 godina.
Više od 2,8 miliona ljudi u SAD se izjašnjava kao transrodne osobe
21.08.2025.•
3
Više od 2,8 miliona ljudi u SAD sebe definišu kao transrodne osobe, od kojih 724.000 čine mladi, pokazuju podaci iz najnovijeg istraživanja.
Na današnji dan: Rođen Kopitar, umrli Stevan Hristić i Tagore, otkriveni komarci koji prenose malariju
21.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 21. avgust.
Izraelski turisti, kojima su pasoši završili u smeću, otputovali iz Sarajeva
20.08.2025.•
3
Izraelski državljani, kojima su prethodno nestali pasoši, letom sa sarajevskog aerodroma otputovali su u Tel Aviv, saopšteno je iz Službe za poslove sa strancima BiH.
Dim od šumskih požara mnogo opasniji nego što se mislilo
20.08.2025.•
0
Dim od šumskih požara mnogo je opasniji nego što se ranije mislilo, pokazalo je novo istraživanje.
Na današnji dan: Otkrivena Aljaska, rođen Skerlić, kraj Praškog proleća, umro Džeri Luis
20.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 20. avgust.
Na današnji dan: Bitka kod Slankamena, umrla Mira Stupica, ubijen Lorka, rođena Koko Šanel
19.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 19. avgust.
Na današnji dan: Rođeni Kornelije Stanković i Roman Polanski, umro Alen Delon
18.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 18. avgust.
Pokrenuta kampanja za pravo ljudi da biraju da li će dobijati poštu ili imejl
17.08.2025.•
1
U svetu koji sve više postaje digitalan a papir se izbacuje iz upotrebe, milioni ljudi se suočavaju s teškoćama u pristupu osnovnim uslugama.
VIDEO: Španija hoće da izbaci rizik po vozače kada moraju da stave trougao upozorenja na put, evo kako
17.08.2025.•
3
Od 2026. godine španska Glavna uprava za saobraćaj će geolocirati sve automobile koji imaju određeni problem. Više neće biti legalno koristiti trouglove upozorenja kada vozači stanu zbog kvara, nesreće...
VIDEO: Policajci u SAD-u prstima dodiruju zadnji i bočni deo zaustavljenog vozila - evo zašto
17.08.2025.•
0
Policajac u SAD zaustavlja automobil i desnom rukom dodiruje zadnji deo vozila. Ovo nije slučajno.
VIDEO: Policajke glumile džogerke da razotkriju one koji seksualno uznemiravaju žene na ulici
17.08.2025.•
1
U okviru inovativne operacije usmerene na suzbijanje uličnog uznemiravanja žena, dve policajke iz Engleske u civilu su više dana trčale u helankama i sportskoj opremi duž uobičajenih trkačkih ruta.
Ako u Luizijani vozite 1,5 km/h ispod ograničenja u levoj traci - možete završiti u zatvoru
17.08.2025.•
3
Leva traka na auto-putu namenjena je isključivo za preticanje, ali u praksi se često susreću vozači koji je nepotrebno zauzimaju i usporavaju saobraćaj.
VIDEO: Bahatim vozačima u Londonu zaplenjeni luksuzni automobili
17.08.2025.•
2
Policija u londonskom Vest Endu sprovela je veliku akciju tokom koje su zaplenjena čak 72 luksuzna automobila, ukupne vrednosti preko šest miliona funti.
Na današnji dan: Rođeni Dejvi Kroket i Isidor Bajić, nacisti na Terazijama obesili rodoljube
17.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 17. avgust.
Na današnji dan: Umrli Duško Radović, Elvis i Bela Lugoši, rođena Madona
16.08.2025.•
0
Pregled najvažnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 16. avgust.
Na današnji dan: Ubijen Magbet, rođeni Napoleon i Lorens od Arabije, umro Dobrilo Nenadić
15.08.2025.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja na današnji dan, 15. avgust u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Umro Ferari, uvedene prve registarske tablice u svetu
14.08.2025.•
1
Pregled najznačajnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 14. avgust.
Crna Gora: U crkvama molebani za kišu, prognoza kaže da je u Podgorici neće biti
13.08.2025.•
17
Mitropolija crnogorsko-primorska danas je organizovala, kako su saopštili, molebane za kišu i suzbijanje požara u Crnoj Gori.
Na današnji dan: Umrla Florens Najtingejl, rođeni Hičkok i Kastro, počela gradnja Berlinskog zida
13.08.2025.•
0
Pregled najvažnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 13. avgust.
Britanci planiraju obavezne očne preglede za vozače starije od 70 godina
12.08.2025.•
1
U okviru sveobuhvatne reforme bezbednosti saobraćaja, britanski ministar zdravlja Ves Striting zagovara uvođenje obaveznih očnih pregleda svakih tri godine za vozače starije od 70 godina.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar