Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.
Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Miki Maus debitovao na platnu, održan prvi izbor za mis, Klinton u Prištini
19.09.2024.•
0
Pregled najbitnijih dešavanja u svetu i kod nas na današnji dan, 19. septembar.
Na današnji dan: Rođena Greta Garbo, umro Džimi Hendriks
18.09.2024.•
0
Donosimo vam kratak pregled šta se dogodilo na današnji dan, 18. septembar, u Srbiji i svetu.
Na današnji dan: Napravljena prva long-plej gramofonska ploča, ubijen Bris Taton
17.09.2024.•
0
Donosimo vam kratak pregled šta se dogodilo na današnji dan, 17. septembar, u Srbiji i svetu.
Donald Tramp objavio: "Mrzim Tejlor Svift"
16.09.2024.•
3
Nekoliko dana nakon što je podržala demokratsku kandidatkinju Kamalu Haris u predsedničkoj trci, Tejlor Svift se našla na meti Donalda Trampa.
Na današnji dan: Rođeni Mihailo Obrenović i Kutuzov, umrli Dušan Ivković, Farenhajt i Marija Kalas
16.09.2024.•
0
Donosimo vam kratak pregled šta se dogodilo na današnji dan, 16. septembar, u Srbiji i svetu.
Egipatski arheolog poziva Berlin da vrati bistu kraljice Nefertiti
15.09.2024.•
1
Istaknuti egipatski arheolog i bivši ministar za starine Zahi Havas pokrenuo je peticiju za povratak u Egipat biste kraljice Nefertiti trenutno izložene u Novom muzeju u Berlinu.
VIDEO: Deo Sahare ozeleneo - a to nije dobro
15.09.2024.•
5
U pustinji Sahara nema mnogo zelenila, ali nakon neobičnog priliva kiše, iz svemira se može videti kako se zelenilo uvlači u delove jednog od najsušnijih mesta na svetu.
Analiza pokazala: Divlje životinje unele u organizam plastiku, iako žive daleko od grada
15.09.2024.•
0
Čestice mikroplastike otkrivene su u velikoj većini uzoraka fekalija uzetog među divljim životinjama u ruralnim delovima Hongkonga, objavio je "Greenpeace".
Objavljena nova lista: Ovo su najpouzdanije marke polovnih automobila
15.09.2024.•
0
Američki Consumer Reports je napravio veliko istraživanje pouzdanosti polovnih automobila.
Na današnji dan: Rođena Agata Kristi, umrla Orijana Falači, počeo rad Saveta za štampu
15.09.2024.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 15. septembar.
Mnogim Amerikancima dosta političkih vesti
14.09.2024.•
1
Oko polovine Amerikanaca kaže da izuzetno ili veoma prate političke vesti, a oko 60 odsto da treba da ograniče koliko informacija primaju o politici da bi izbegli osećaj preopterećenosti ili umora.
Grad u kojem je ujutru bilo -47, a sutradan devet stepeni
14.09.2024.•
0
Za 24 sata, temperatura u američkom gradu se promenila za čak 57 stepeni Celzijusa.
Na današnji dan: Umrli Dante Aligijeri, Isidora Dankan i Grejs Keli, počela svetska ekonomska kriza
14.09.2024.•
0
Pregled najbitnijih dešavanja na današnji dan, 14. septembar, u svetu i kod nas.
Na današnji dan: Aleksandar Karađorđević postao knez, umrli Perkins i Stokovski, eksplozija u Moskvi
13.09.2024.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 13. septembar.
Katedrala Notr Dam dobila nova zvona, 8. decembra svečano otvaranje
12.09.2024.•
6
Katedrala Notr Dam u Parizu, teško oštećena požarom 2019. godine, danas je dobila nova zvona.
Na današnji dan: Rođen Džesi Ovens, otkrivena pećina Lesko
12.09.2024.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 12. septembar.
Zagrevanje Mediterana pogodno za uzgajanje školjki s biserima
11.09.2024.•
0
U italijanskim vodama bi uskoro po prvi put mogli da se uzgajaju biseri, jer uzgajivači školjki žele da iskoriste neočekivanu priliku koja je stigla sa zagrevanjem Mediterana.
Na današnji dan: Teroristi srušili kule bliznakinje, ubijen Aljende, Bitlsi snimili prvi singl
11.09.2024.•
0
Pregled najznačajnijih dešavanja kroz istoriju u svetu i kod nas na današnji dan, 11. septembar.
Šah se vraća u osnovne škole u Srbiji
10.09.2024.•
6
Nakon više od deset godina, kada je bio i izborni predmet, šah se od ove školske godine, kao slobodna nastavna aktivnost, vraća u osnovne škole.
U petak fudbalski turnir u zatvoru u Sremskoj Mitrovici
10.09.2024.•
1
U zatvoru u Sremskoj Mitrovici u petak, 13. februara, biće organizovan fudbalski turnir na kome će učestvovati osuđenici tog KPZ, kao i bivši osuđenici više evropskih zemalja.
Australija će deci zabraniti korišćenje društvenih mreža
10.09.2024.•
2
Australija planira da do kraja ove godine usvoji nove zakone koji će onemogućiti deci korišćenje društvenih mreža zbog rizika koje one imaju po njihovo telesno i mentalno zdravlje.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar