
Šta ako vaš automobil udari neosigurano ili neregistrovano vozilo?
Saobraćajna nezgoda, čak i kada nastane samo manja šteta pri sporoj vožnji, može da bude veoma stresna.

Foto: Pixabay
Kako piše sajt Polovni automobili, taj stres može drastično da se uveća ako saznate da automobil koji vas je udario nema obavezno osiguranje.
Na primer, auto ne može da prođe tehnički pregled, pa ga vlasnik vozi neregistrovanog dok ne sredi neki problem. Možda ga je upravo vozio u servis ili na tehnički pregled kada vas je udario.
A možda je reč o nekome ko je kupio "jeftin" automobil sa velikom kubikažom, pa je zbog skupe registracije odlučio da rizikuje i vozi neregistrovan auto.
Obaveznim osiguranjem pokriva se šteta koju vlasnik vozila (ili neka druga osoba koja je u tom trenutku bila za volanom) pričini drugim učesnicima u saobraćaju. Tako nadoknadu štete, i materijalnu i nematerijalnu (telesne povrede, smrt...), na sebe preuzima osiguravajuća kuća.
Koliko u Srbiji ima neregistrovanih automobila u odnosu na kompletan vozni park?
Kako kažu u Udruženju osiguravača Srbije (UOS), nešto ispod dva odsto motornih vozila sa srpskim registarskim oznakama nema polisu osiguranja od AO (obavezno osiguranje), a moralo bi da je ima.
Najveći broj neosiguranih vozila su traktori u privatnom vlasništvu, više od 90 odsto, ali i druge poljoprivredne mašine koje učestvuju i u javnom saobraćaju (dakle, ne samo na njivama), kao i motokultivatori. Tu smo na nivou evropskog proseka.
Šta kada vas udari neregistrovano vozilo?
U tom slučaju, ne morate da brinete, pošto će vam štetu nadoknaditi Garantni fond pri Udruženju osiguravača Srbije.
Garantni fond ima obavezu da isplati naknadu štete u istom obimu i prema istim uslovima kao da je na dan nastanka štete auto koji vas je udario imao polisu obaveznog osiguranja. Garantni fond prima zahteve za naknadu štete, vrši procenu i isplatu naknade štete.
Naravno, krivac za udes koji je vozio neregistrovan auto neće proći tako lako - moraće da vrati sav novac koji je Garantni fond isplatio oštećenom.
Problemi za vlasnika neregistrovanog vozila - rizik se ne isplati
Kako objašnjavaju u UOS:
"Ukoliko neosiguranim vozilom bude pričinjena šteta drugom vozilu, tj. trećem licu, vlasnik/vozač takvog vozila postaje regresni dužnik prema Garantnom fondu pri Udruženju osiguravača Srbije, koje isplaćuje štetu u zakonskom roku.
To znači da regresni dužnik u krajnjoj instanci sam iz svog džepa plaća kompletnu štetu. Štete mogu da budu višemilionske. U slučaju sudara sa manjim posledicama, štete iznose nekoliko stotina ili nekoliko hiljada evra, a mogu da dostignu i desetine hiljada evra.
U inostranstvu znatno više i to se posebno odnosi na nematerijalne štete, odnosno povrede. I popravka oštećenog vozila znatno je skuplja u razvijenim državama nego kod nas. Postoje države u Sistemu zelene karte koje nemaju nikakvih ograničenja, odnosno nemaju limite za isplatu naknada po osnovu saobraćajnih nezgoda. Naknade štete u tim državama su, iz našeg ugla, enormno velike.
Napominjemo i da šteta može biti materijalna i nematerijalna, u zavisnosti od toga da li je u nezgodi bilo povređenih ili je pričinjena samo šteta na drugom vozilu ili nekom objektu. Ne treba zaboraviti ni tzv. rentu, tj. situaciju u kojoj je neko u saobraćajnoj nezgodi ostao bez poslovne /radne sposobnosti ili ukoliko je bilo poginulih.
Primera radi, deca čiji je roditelj poginuo u saobraćajnoj nezgodi, imaju pravno na rentu za školovanje (do kraja školovanja) koju plaća regresni dužnik. Tu su još i bol po osnovu gubitka bliske osobe na koju imaju pravo roditelji, deca ili braća i sestre poginulih.
Inače, najveći dugovi prema Udruženju osiguravača Srbije, po osnovu štete izazvane neosiguranim motornim vozilom, premašili su iznos od 100.000 evra.
U jednom slučaju je dužnik, koji je pričinio štetu neosiguranim traktorom, bio primoran da proda kuću i imanje da bi podmirio štetu, ali ni to nije dovoljno. Sve to moglo je da se izbegne kupovinom polise osiguranja za traktor koja košta svega nekoliko hiljada dinara.
Šta se dešava u slučajevima kad vlasnik neregistrovanog vozila nema novca da nadoknadi štetu?
Ako dogovor sa regresnim dužnikom nije moguć, pokreće se sudski spor koji po pravilu ide na štetu vlasnika neregistrovanog vozila. Tada se na osnovni dug dodaju kamata i sudski troškovi, što znatno podiže ukupnu sumu koju treba platiti.
Iako je naknada štete u inostranstvu znatno viša nego kod nas, dužina sudskih sporova u Srbiji dovede skoro do istog iznosa. Dug može da dostigne nekoliko hiljada, pa i nekoliko desetina hiljada evra.
Šteta se naplaćuje iz kompletne imovine vlasnika neosiguranog vozila - plate, penzije, pokretnih i nepokretnih stvari, potraživanja i druge imovine kojom raspolaže ili koju će tek steći tj. naslediti. Ovaj dug jednostavno nije moguće izbeći."
Da li postoje limiti za isplatu štete?
UOS odgovara:
"Da. Kod nas je to 200.000 evra po saobraćajnoj nezgodi za materijalnu štetu, odnosno milion evra za nematerijalnu, kumulativno. To znači da svim oštećenim licima iz tog iznosa treba da bude nadoknađena šteta.
U EU, limiti dostižu i iznose od pet miliona evra, dok u pojedinim državama na severu Evrope - npr. u Švedskoj nema limita. Ali, i limiti su prilagođeni standardu stanovništva, ali je sa druge strane njima prilagođena cena polise AO."
Kakva je procedura kada vas udari vozilo koje ne mora da ima obavezno osiguranje - motokultivator, bicikl, el. trotinet, konjska zaprega i slično?
Motokultivatori moraju da imaju polisu osiguranja, kao i sva vozila koja se pokreću na motorni pogon. Problem je sa zapregama i biciklima, koji ne moraju da budu osigurani, što znači da nema osiguravajućeg društva koje bi isplatilo štetu oštećenom. Oštećenom tada ostaje ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Šta ukoliko štetu izazove vozilo koje bi trebalo da bude registrovano, ali zbog modifikacija ne može da prođe tehnički pregled (prepravljeni terenci, trkački automobili, replike...)?
Za osiguranje, tj. za naplatu štete bitno je da li vozilo ima obavezno osiguranje. Ako je zakonom definisano da prepravljena vozila mogu da učestvuju u javnom saobraćaju, onda moraju da prođu tehnički pregled i budu osigurana. Ako vozilo ne može da prođe tehnički pregled, to znači da nema „dozvolu“ za učešće u javnom saobraćaju niti je moguće da bude osigurano.
Procedura naplate štete je u tom slučaju ista kao u prethodnom primeru - ili dogovor o naknadi štete sa krivcem ili tužba.
Udari vas nepoznato vozilo - šta onda?
U tom slučaju Garantni fond ne nadoknađuje materijalnu štetu, odnosno štetu na vašem vozilu. Međutim, isplaćuje odštetu ukoliko dođe do povrede, narušavanja zdravlja ili smrti.
Dakle, ako vam nepoznato vozilo ošteti auto na parkingu ili dođe do udesa ali krivac pobegne, moraćete sami da popravite auto. Sa druge strane, vozač i putnici su "pokriveni" ukoliko dođe do povreda.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Magazin
Na današnji dan: Prvi put upotrebljen antiseptik, umro Vlastimir Đuza Stojiljković
17.06.2025.•
0
Ovo je pregled najbitnijih dešavanja kroz istoriju na današnji dan, 17. jun, u svetu i kod nas.
Ako morate da servisirate klimu: Evo koliko bi to moglo da vas košta
16.06.2025.•
7
Sa dolaskom toplih dana teško se može bez klime, a na temperaturama iznad 35 stepeni u mnogim domaćinstvima one rade i dan i noć.
Na današnji dan: U Novom Sadu štampan "Serbski dnevnik", Aung San Su Ći primila Nobelovu nagradu
16.06.2025.•
0
Ovo je pregled najbitnijih dešavanja kroz istoriju na današnji dan, 16. jun, u svetu i kod nas.
U Sredozemnom moru bi za 25 godina moglo biti više plastike nego ribe
15.06.2025.•
0
Unija za Mediteran (UFM), organizacija koja okuplja 43 zemlje, upozorila je da bi za 25 godina u Sredozemnom moru moglo biti više plastike nego ribe ako se radikalno ne poboljša upravljanje otpadom.
Holandski poslanici traže potpunu zabranu mobilnih telefona u školama
15.06.2025.•
0
Poslanica holandske liberalne partije Demokrate 66 Haneke van der Verf zatražila je da se pametni telefoni u potpunosti zabrane u svim školama, a ne samo tokom nastave, kako je to trenutno regulisano.
Na plažama u Siriji obavezan "burkini", na hotelskim bazenima može i bikini
15.06.2025.•
0
Sirijska islamistička vlada dekretom je proglasila da žene na plažama treba da nose dvodelne kupaće kostime sa velom, poznate kao "burkini", ili druge kupaće koji pokrivaju telo na javnim plažama.
Na današnji dan: Ćosić postao predsednik SR Jugoslavije, pokušan atentat na Vuka Draškovića
15.06.2025.•
0
Ovo je pregled najbitnijih dešavanja kroz istoriju na današnji dan, 15. jun, u svetu i kod nas.
Istraživanje pokazalo šta se dešava u mozgu ako tri dana ne koristimo mobilni telefon
14.06.2025.•
3
Promene u moždanim signalima upoređene su u istraživanju sa promenama kod zavisnosti od alkohola ili nikotina, što ukazuje na to da telefoni mogu izazvati zavisnost.
VIDEO Vizantijski grobni kompleks pronađen u Siriji: Ruševine stare više od 1.500 godina
14.06.2025.•
2
Sirijski izvođač radova napravio je istorijsko otkriće, kada je prilikom čišćenja ruševina uništene kuće, naišao na ostatke podzemnog vizantijskog grobnog kompleksa.
Na današnji dan: Rođen Če Gevara, umrli Zmaj i Borhes
14.06.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 14. jun.
Otkrivena nova vrsta dinosaurusa: Menja saznanja o porodičnom stablu triranosaurus reksa
13.06.2025.•
0
U kolekciji mongolskog muzeja naučnici su otkrili novu vrstu dinosaurusa za koju kažu da "ispravlja" evolucionu istoriju tiranosaurusa.
Na današnji dan: Rođen Jejts, Sava Kovačević poginuo na Sutjesci
13.06.2025.•
0
Ovo je pregled najbitnijih dešavanja kroz istoriju na današnji dan, 13. jun, u svetu i kod nas.
Najpopularniji parfemi 2024: Brendovi, mirisi i uticaj na raspoloženje
12.06.2025.•
0
Parfemska scena u 2024. godini i dalje je obeležena klasicima koji ostaju bezvremenski i privlače milione korisnika širom sveta.
VIDEO: Građani Hongkonga koji preuzmu jednu igricu za mobilni mogli bi da budu krivično gonjeni
12.06.2025.•
3
Građani Hongkonga koji preuzmu ili podele mobilnu igricu "Reversed Front: Bonfire" mogli bi da se suoče sa krivičnim gonjenjem prema zakonu o nacionalnoj bezbednosti.
Na današnji dan: Napadnuti Sremski Karlovci, zamalo uništen Novi Sad, rođena Ana Frank
12.06.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 12. jun.
Naučnici upozoravaju: Ističe vreme za zaštitu morskih ekosistema
11.06.2025.•
0
Kiselost vode okeana i mora već je prešla granicu iza koje je ugroženo zdravlje planete, kažu naučnici nakon neočekivanog otkrića.
VIDEO: Serija "Adolescence" će biti korišćena kao edukativni materijal u francuskim školama
11.06.2025.•
3
Netfliksova serija "Adolescence" biće korišćena kao edukativni materijal u francuskim školama, potvrdila je ministarka prosvete Francuske Elizabet Born.
Na današnji dan: Ubijen novinar Milan Pantić, umro Džon Vejn
11.06.2025.•
2
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 11. jun.
Na današnji dan: Prvi put upotrebljen S.O.S, "rođen" Paja Patak, umro Rej Čarls
10.06.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 10. jun.
Na današnji dan: Umro Čarls Dikens, potpisan Kumanovski sporazum
09.06.2025.•
0
Pregled značajnih dešavanja u Srbiji i svetu na današnji dan, 9. jun.
Čehinja se probudila u mrtvačkom sanduku nakon što je proglašena mrtvom
08.06.2025.•
0
U Pilsenu, Češkoj, 88-godišnjakinja se probudila u mrtvačkom sanduku, i to nakon velike greške mrtvozornika.
Komentari 3
S
Живко
Banderaš
Te tablice se stampaju u Beogradu po ceni 50Evra/tablica,Saobracajna 100 Evra,a zaleni karton(falsiran naravno kosta 50Evra) sudar sa takvim autom stvara gomilu problema,jer takav auto ne samo da nije platio carinu,već nema ni tehnički,ni registraciju ni osiguranje od štete.
Koliko su srpski sudovi i policija nezainteresovani niti kontrolišu detalje,znam za slučaj coveka koji je mrtav pijan vozio takav auto,izazvao sudar i nakon uvidjaja je imao suđenje te je platio 50000 din kaznu+troskove suda.
Srecom da niko nije bio povredjen,ali da je sud ili policija otkucala u kompijuter broj osiguranja ili broj tablica videlo bi se da takav auto ne postoji u Svajcarskoj.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar