Podrška starijim članovima porodice u savremenom svetu

Gotovo dve trećine starijih osoba u Srbiji živi u domaćinstvima u kojima nema mlađih ukućana, a više od 70 odsto starijih žena žive potpuno same.
Čak i kada su relativno stabilnog zdravlja, stare osobe često osećaju nesigurnost kada je u pitanju njihova snaga i sposobnost da samostalno funkcionišu. Prema nekim statistikama, jedna od četiri starije osobe padne bar jednom godišnje. Čak iako ishod pada ne bude ozbiljnija povreda, to za sobom nosi strah i nesigurnost što može dovesti do samoinicijativnog isključivanja iz društvenog života i odricanja od raznih aktivnosti.
 
U Srbiji je najčešći oslonac za starije osobe porodica, ali nasuprot čestom mišljenju, manje od 50 odsto starijih osoba se jednom nedeljno viđa i druži sa članovima porodice, što nije obavezno rezultat nebrige za starije osobe, već neizbežna posledica brzog tempa života. Ovo ostavlja mnogo razloga za stres i kod mlađih članova porodice, jer su zabrinuti što ostavljaju roditelje prepuštene sebi. 
 
Neka od rešenja koja se često spominju su dom za starija lica, kućna nega i pomoć komšije ili prijatelja. Dok svako od njih ima svoje prednosti, postoje različiti razlozi zašto se porodice ne odlučuju za njih. Dom za stara lica i kućna nega su često preskupi za prosečnu srpsku porodicu, a kod nekih starijih osoba stvaraju osećaj odsustva kontrole nad sopstvenim životom. 
 
Relativna novina u Srbiji je usluga Teleasistencije koja pruža pomoć starijoj osobi u kriznim situacijama ili u trenucima usamljenosti i psihičke krize. Usluga se svodi na to da korisnik ima uz sebe mali, neupadljivi privezak i u mogućnosti je da svakog trenutka, 24 sata dnevno, 365 dana u godini, gde god se nalazio, kada ima potrebu za time, pozove Centar, odakle će ili dobiti direktnu pomoć, ili će Centar organizovati da mu se pomoć ukaže preko stručnih i specijalizovanih službi. Značajno je da se kontakt sa teleasistentom ostvaruje jednostavnim pritiskom na crveno dugme na privesku, bez ikakvih drugih procedura ili postupaka. Uređaj ima GPS koji pomaže da se u kriznim situacijama osoba locira i pruži joj se adekvatna pomoć. 
 
 
Slavica Ranisavljev Kovačev iz Vitaplan kućne nege za 021 kaže da je ovaj aparat vrlo koristan za starije ljude jer oni često ne znaju da koriste novu tehnologiju, a i teško ih je nagovoriti i naučiti upotrebi mobilnih telefona.
 
"Usluga je idealna za starije osobe, jer oni uglavnom nemaju mobilne telefone ili ako ih imaju teže im je da ih koriste, a preko ovog aparata mogu u nekim kritičnim situacijama da uspostave vezu sa Kol centrom odmah dobiju pomoć. Ali to se ne odnosi samo na kritične situacije. Ljudi mogu da pozovu kada se osećaju usamljeno, a postoji i opcija da ih iz Centra podsećaju kada treba da popiju lekove", navodi Ranisavljev Kovačev.
 
Teleasistencija najbolje rezultate daje kod naglih i neočekivanih zdravstvenih problema, zatim kod stanja koja nastaju usled dezorjentisanosti, nemogućnosti rešavanja nastalih situacija (pad, povreda, nemogućnost izlaska iz kade, kao i požar u stanu, pokušaj provale). Isto tako, Teleasistencija odgovara i na svakodnevne potrebe stare osobe poput zakazivanja pregleda kod lekara, podsećanje na terapiju i mnoge druge okolnosti kada je potreban neko – bilo kao sagovornik sa razumevanjem i dobrim savetom, bilo kao stručna pomoć.
 
Ranisavljev Kovačev kaže da, pored toga što deca uzimaju uslugu Teleasistencije za roditelje, postoji određen broj starijih koji se na ovaj korak odlučuju zbog svoje sigurnosti.
 
"Najčešće deca kupuju ovaj uređaj za svoje roditelje, ali nekad ljudi uzimaju sami za sebe i to je uglavnom da bi imali osećaj kontrole nad sopstvenim životom i to se dešava često posle nekog događaja. Na primer, desilo im se da su pali ili neko neprijatno iskustvo koje je učinilo da se osećaju bespomoćno. U želji da se nikad više ne osećaju tako i da znaju da u bilo kom trenutku mogu da potraže podršku, oni se odlučuju za Teleasistenciju", zaključuje ona.
 
Teleasistencija je posebno značajna za psihički mir koji donosi starima, njihovim porodicama i bliskim osobama. Ova vrsta podrške im šalje poruku da iako sa starošću dolazi do smanjenja fizičkih sposobnosti i dalje mogu da adekvatno brinu o sebi i svojim potrebama. Takođe, porodica može biti spokojnija znajući da najstariji članovi porodice imaju mogućnost efikasne reakcije na krizne situacije.
 
Više o Teleasistenciji možete saznati na sajtu Vitaplana (http://www.vitaplan.rs/), a sve potrebne informacije možete dobiti preko mejla (info@vitaplan.rs) ili brojeva telefona 021 300 83 59; 069 300 50 62 

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Porodica i dom

U Srbiji sve manje brakova i sve više razvoda

Načelnica Odeljenja za demografiju Republičkog zavoda za statistiku (RZS) Gordana Bjelobrk rekla je da je tokom 2022. godine u Srbiji sklopljen 32.821 brak, što je 2.987 brakova manje nego 2011.