Kafa može da štiti od starenja, a kofein nije glavni razlog
Kao da čovečanstvu treba još jedan razlog da prigrli svoj jutarnji (ili večernji) espreso, naučnici su upravo otkrili način na koji kafa potencijalno poboljšava zdravlje i dugovečnost - a kofein igra samo manju ulogu.
Foto: Pixabay
Umesto toga, izgleda da kafa svoja navodna svojstva protiv starenja uglavnom ostvaruje putem jedinjenja biljnog porekla koja se nalaze u voću, povrću i biljkama. Na kraju krajeva, zrno kafe iz kog nastaju svi makijato napici zapravo potiče iz voća.
Shodno tome, primećeno je da ljudi koji piju kafu žive duže i imaju manju učestalost hroničnih i bolesti povezanih sa starenjem, uključujući rak, kardiovaskularne bolesti i demenciju, piše ScienceAlert.
Međutim, mnoge ranije studije bile su opservacione i nisu mogle da utvrde jasno biološko objašnjenje za prividne efekte kafe protiv starenja.
Sada studije vezivanja i eksperimenti na ćelijama sa Univerziteta Teksas A&M sugerišu da jedinjenja iz kafe mogu poboljšati zdravlje vezivanjem za receptor nazvan NR4A1, protein koji reguliše aktivnost gena kao odgovor na biološki stres i druge podražaje.
Kao "senzor hranljivih materija", smatra se da NR4A1 reaguje na unos hrane tako što reguliše brojne procese u telu, uključujući one povezane sa upalom, metabolizmom i obnovom tkiva.
Pored toga, prethodna istraživanja pokazala su da se kod ljudi i miševa ekspresija NR4A1 smanjuje sa godinama, što može povećati podložnost bolestima. Ako oštetite gotovo bilo koje tkivo, NR4A1 reaguje kako bi smanjio to oštećenje. Ako uklonite taj receptor, oštećenje je gore.c
U ovoj novoj studiji, istraživači su izložili različite tipove ćelija kafi i pojedinačnim jedinjenjima iz kafe. Među tim ćelijama bila je ljudska ćelijska linija raka, kao i makrofagi (bela krvna zrnca) dobijeni od kućnog miša (Mus musculus).
Otkrili su da se neka jedinjenja iz kafe vezuju za NR4A1 i inhibiraju rast ćelija u ćelijskoj liniji raka. Suprotan rezultat dodatno je potvrdio nalaz: jedinjenja nisu imala nikakav efekat u ćelijama iz kojih je NR4A1 bio uklonjen.
Neka jedinjenja iz kafe takođe su delovala tako da inhibiraju upalni odgovor koji regulišu bela krvna zrnca.
Iznenađujuće, iako kofein često dobija najveću pažnju, izgleda da on nije glavni sastojak odgovoran za primećene zdravstvene efekte kafe putem ovog konkretnog mehanizma. Kofein se vezuje za receptor, ali ne radi mnogo. Polihidroksilna i polifenolna jedinjenja mnogo su aktivnija.
Iako je studija prijavila efekte nekoliko jedinjenja iz kafe koja deluju na NR4A1, uključujući hlorogensku i kafeinsku kiselinu, kafa sadrži više od 1.000 hemijskih sastojaka, pa predstavlja neverovatno složen napitak.
I dok su studije na ćelijama korisne za identifikovanje molekularnih puteva, one nam mogu reći samo ograničeno koliko ova jedinjenja funkcionišu u telu.
Pored toga, utvrđeno je da jedinjenja iz kafe ostvaruju zdravstvene efekte i na brojne druge načine, uključujući direktno inhibiranje enzima, regulaciju imunoloških procesa i promene u izuzetno važnom mikrobiomu.
Ovi mehanizmi zajedno pružaju ljubiteljima kafe zdravstvene koristi slične onima koje se primećuju kod vegetarijanaca i populacija iz "Plavih zona", uprkos tome što je kafa samo jedan deo ukupne ishrane.
Ipak, kao i uvek, individualne reakcije se razlikuju, pa istraživači kažu da njihov rad ne menja trenutne preporuke za konzumaciju kafe.
Međutim, pošto je NR4A1 povezan sa različitim poremećajima i procesima vezanim za starenje, ovo predstavlja zanimljiv pravac za buduće terapije. Shodno tome, istraživači sada proučavaju kako bi sintetička jedinjenja koja menjaju NR4A1 mogla biti korišćena u borbi protiv raka i drugih čestih bolesti.
Vredi zapamtiti da postoji čitav niz jedinjenja u kafi, voću i povrću koja mogu (ili ne moraju) imati korisne efekte, a koja možemo uneti samo kroz raznovrsnu i uravnoteženu ishranu.
Istraživanje je objavljeno u časopisu "Nutrients".
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Život - Zdravlje
Jedan šećer možda pomaže ćelijama raka da se odvoje i šire
11.08.2026.•
2
Hemoterapija je osmišljena da uništi ćelije raka, ali neke od njih ipak prežive tako što ulaze u stanje poznato kao ćelijsko starenje ili senescencija.
Uprava za hranu i lekove SAD predlaže novu proveru aditiva i sastojaka u hrani
10.08.2026.•
0
Uprava za hranu i lekove SAD (FDA) predložila je danas promenu pravila prema kojoj bi proizvođači hrane morali da obaveste FDA pre nego što uvedu nove sastojke i aditive u svoje proizvode.
Paraziti koji možda baš sada žive u vašem telu
09.08.2026.•
0
Vaše telo je stanište. Toplo je, vlažno, puno hranljivih materija i upravo su to uslovi koji svako okruženje čine privlačnim za naseljavanje. A staništa često postaju dom parazitima.
Nova studija: Manji unos proteina mogao bi da doprinese zdravijem starenju
09.08.2026.•
0
Manji unos proteina mogao bi biti ključ za duži i zdraviji život, pokazuje novo istraživanje koje dovodi u pitanje jedno od najrasprostranjenijih uverenja o zdravoj ishrani.
Mikroplastika se nalazi i u našim arterijama
09.08.2026.•
2
Pošto se mikroplastika sve češće pronalazi u različitim delovima ljudskog tela, uključujući kosti i mozak, pitanje više nije da li dospeva u naš organizam, već koliko je taj problem ozbiljan.
Šta se dešava sa mozgom kada ne unosite dovoljno masti?
09.08.2026.•
1
Masti u ishrani dugo su imale lošu reputaciju.
Da li je zbog lekova potrebno prekinuti dojenje i koji su dozvoljeni?
08.08.2026.•
0
Dojenje ima brojne koristi za dete i majku. Majčino mleko se svojim sastavom i količinom prilagođava potrebama deteta, podržava njegov rast i razvoj i doprinosi zaštiti od infekcija.
Sve manje pušača u EU, Bugarska i dalje ima najviše korisnika duvana
05.08.2026.•
6
U Evropskoj uniji u 2025. godini 16,5 odsto ljudi starijih od 16 godina koristilo je duvanske i slične proizvode poput elektronskih cigareta, nikotinskih kesica (snus) i drugo.
Od 17. avgusta još 18 lekova na recept će ići o trošku države
05.08.2026.•
5
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut najavio je da će od 17. avgusta svi osiguranici dobiti pravo na 18 novih lekova na recept o trošku države.
Toplotni udar ili sunčanica? Doktor otkriva koje su razlike
04.08.2026.•
2
Vrhunac toplotnog talasa koji se ovih dana očekuje u Srbiji donosi temperaturu višu i od 40 stepeni, a dugotrajan period visoke temperature dovodi do značajnog povećanja rizika po zdravlje stanovništva.
SZO: Korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju rešavanje svetske krize gojaznosti
02.08.2026.•
4
Najveće svetske korporacije za ultraprerađenu hranu ometaju globalne napore u rešavanju krize gojaznosti jer podnose tužbe protiv vlada koje pokušavaju da promovišu zdraviju ishranu, rekao je Tedros Adanom Gebrejesus.
Hiljade ljudi u SAD dobilo dijareju od parazita u seckanoj zelenoj salati u restoranima
02.08.2026.•
0
Restorane u SAD je pogodio pad prometa - posledica epidemije ciklospore iz pakovanja iseckane zelene salate koju koriste, a od koje su se razbolele hiljade Amerikanaca.
Šta se dešava sa krvnim pritiskom kada počnete da pijete više vode
02.08.2026.•
1
Hidratacija i krvni pritisak usko su povezani jer se krv najvećim delom sastoji od vode.
Mladi u Evropi u najgoroj fizičkoj kondiciji u poslednjih 60 godina
02.08.2026.•
4
Fizička kondicija adolescenata i dece u Evropi je na najnižem nivou u poslednjih 60 godina, što može da ima ozbiljne posledice po njihovo zdravlje.
Koliko instant kafe iz kesice sme da se popije dnevno?
02.08.2026.•
5
Instant kafa, odnosno kafa iz kesice, mnogima je prvi izbor kada žele da brzo pripreme omiljeni napitak.
Skoro jedna osoba nedeljno u Engleskoj dijagnozu tuberkuloze dobila tek posle smrti
01.08.2026.•
0
Gotovo jedna osoba nedeljno u Engleskoj je između 2010. i 2022. godine dobila dijagnozu tuberkuloze tek nakon smrti.
U Nišu prvi put ugrađeni srčani zalisci bez klasične operacije
31.07.2026.•
0
U Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Nišu ove nedelje su obavljene prve tri implantacije srčanih zalistaka minimalno invazivnom procedurom - bez klasične operacije na otvorenom srcu.
Razvijen AI alat za predviđanje recidiva raka debelog creva
30.07.2026.•
0
Istraživači australijskog Univerziteta La Trob razvili su alat zasnovan na veštačkoj inteligenciji koji može da predvidi rizik od recidiva raka debelog creva kod pacijenata sa karcinomom drugog stadijuma.
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom može da izazove ozbiljne zdravstvene probleme
29.07.2026.•
0
Odlaganje menstruacije hormonskom terapijom i lekovima na svoju ruku, zbog letovanja ili nekog bitnog događaja, može da dovede do ozbiljnih posledica i komplikacija, upozoravaju stručnjaci.
Nije važna samo količina masti, već i gde se nalazi: Istraživanje povezalo salo oko organa sa starenjem mozga
29.07.2026.•
0
Možete imati istu telesnu težinu i isti indeks telesne mase (BMI) kao neka druga osoba, a da pritom imate potpuno drugačiji rizik po zdravlje mozga.
Zašto jedan pušač dobije rak pluća, a drugi ne?
29.07.2026.•
9
Naučnici su prvi put pronašli dokaze da nasledni genetski sastav ima značajan uticaj na razvoj raka, što dodatno naglašava važnost personalizovanog pristupa prevenciji i lečenju.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar