Er Srbija sužava mrežu letova

Možda se i martovsko ukidanja linije Er Srbije iz Beograda za Istanbul i moglo očekivati; jesta da je grad na Bosforu atraktivna destinacija, ali zbivanja u Turskoj poslednjih meseci su ostavila posledice i broj dolazećih putnika je umanjen najmanje za 25 odsto.

Piše: Živan Lazić

Mnoge aviokompanije su smanjile broj letova za najveći turski grad, pa ne čudi da je i Er Srbiji let za grad na dva kontinenta bio neisplativ.

Ukida se i linija za Abu Dabi

Veće iznenađenje je najava da će kompanija u kojoj je država Srbija 51-odstotni vlasnik u oktobru prestati da leti za Abu Dabi, sedišta Er Etihad, 49-odstotnog suvlasnika srpske nacionalne avikompanije. U pitanju je linija kojom je započet rad nove firme i planiralo se da bude oslonac poslovanja.

Strategija sistema Er Etihada, zajedno sa svim ćerka firmama, zasniva se na dovođenju u Abu Dabi putnika iz svih regiona Evrope i Afrike, gde se preseda na putu za Japan, Kinu, Indiju, Filipini, Maleziju, Australiju i obrnuto. U sklopu generalne strategije, beogradski aerodrom i srpska letačka firma bili su predviđeni za dovoz putnika sa Balkana i Jugoistočne Evrope.

Pokazalo se da je u pitanju region slabe kupovne moći što se odražava na frekventnost putovanja. I to ne samo na liniji prema prestonici u pustinji, već i na liniji za Njujork, nekada zahvalnu destinaciju propalog JAT-a.

Procena da će Er Srbiji moći godišnje prihodovati najmanje 100 milijardi dinara, koliko je neophodno da bi poslovanje bilo na nuli, je prilično smela za siromašne putnike iz državica još opterećenih i svetskom krizom. Inače, letovi na liniji Beograd - Abu Dabi neće biti ukinuti, već će liniju preuzeti centrala kompanije, dakle Er Etihad.

Ka evropskim gradovima

Narednih sezona, Er Srbija će se više usmeriti prema evropskim gradovima, naravno računajući da bude oslonac i regionalnog saobraćaja. U pitanju je preorijentacija sa strategije zasnovane na visokim prihodima, ka novom poslovnom rezonu, zasnovanom na smanjenju troškova.

Tako će ubuduće u prvi plan dospeti kraće destinacije, dok će unutrašnjost uskotrupnih aviona A319 i A320 biti popunjena užim sedištima kako bi se uvećao potencijalni broj putnika i prihod. Iz Er Etihada poručuju da je firma 2014. godine ostvarila 2,7 miliona evra profita uz pomoć 70 miliona iz budžeta Srbije, dok je pretprošle godine profit bio 3,9 miliona evra, uz budžetsku podršku umanjenu na 48 miliona.

Mada firma obično tokom aprila objavi rezultate poslovanja za prethodnu sezonu, ove godine kasni. Ipak, potvrdila je da je profit dupliran, broj putnika uvećan za 14 odsto, dok je budžetska podrška limitirana na 33 miliona evra.

Konkurencija lou-kost kompanijama

Prema ugovoru o osnivanju zajedničke kompanije, Srbija u proleće 2018. godine gubi pravo da subvencioniše i mnogi smatraju da je započeto poslovno prestrukturiranje prilagođavanje budućim okolnostima. Kako država neće moći pokrivati minuse, linije koje bi potencijalno moglo donositi veće gubitke valja ukinuti i profit potražiti na drugim stranama.

Ostaje, međutim, naći strategiju za uspeh u snažnoj konkurenciji lou-kost kompanija, usmerenih posebno na tržišta sa niskom kupovnom moći. Er Srbiji tek predstoji naći pravo rešenje u rivalitetu sa kompanijama koje, ilustracije radi, let od Temišvara do Berlina naplaćuju 5 evra. Takođe, u našoj aviokompaniji znaju da je u poslednje dve, tri godine cena nafte, time i kerozina, više nego prepolovljena, kreće se oko 45 evra po barelu, a valja razmišljati i na vreme kada cena gorivu, važnom poslovnom elementu svake saobraćajne kompanije, bude primetno viša.

Kako vratiti nekadašnje putnike

Ostaje pitanje hoće li sa surčinskog aerodroma u organizaciji Er Srbije letati avioni za druge kontinente ili samo ka evropskim gradovima. Mnogi se sećaju najboljih dana JAT-a, kada se nedeljno letelo i po deset puta za destinacije u SAD, a svakodnevno se leteleo i prema Libiji, Iraku, Kairu...

Danas je dosta toga drugačije. Nema više Jugoslavije, time su pojedini letovi ostali bez standardnih putnika. Makedonci su putovali za Australiju i SAD Jatovim avionima, baš kao i Dalmatinci, dok je muslimanski svet bio usmeren ka bliskoistočnim destinacijama. Albanski živalj je iz Prištine preko Surčina leteo za Cirih, Njujork ili Štokholm, dok su Slovenci činili osnov putnika za Argentinu. I naše iseljeničke skupine su bile česti korisnici usluga jugoslovenske nacionalne aviokompanije.

Lutanje

Posebno je originalno bilo povezivanje međukontinentalniih linija Njujork - Beograd i letova između jugoprestonice i Tripolija ili Bagdada. Okosnicu putnika na ovim drugim relacijama činili su radnici zaposleni u našim firmama koje su izvodile brojne i obimne radove u, kako se govorilo, "prijateljskim nesvrstanim državama".

Mnogi Amerikanci su preko Beograda mogli putovati za Tripoli i još neke bliskoistočne gradove, s obzirom da odnosi između SAD i Libije nikada nisu bile prijateljski i direktni letovi su bili izuzetak. No, danas su drugačije vremena i mnogo toga je promenjeno.

Prevoznici i Er Srbija moraju iznaći poslovne modele saglasne novim okolnostima. U traganju ima lutanja, uspeha, ali i bledih rezultata.

  • Mikica

    23.05.2017 12:35
    Bas lepo dobijes 33 mil evra od drzave Zasto? Jer si pametan vredan ili si SNS i Dane iz Like?
  • lider nad

    23.05.2017 12:13
    liderima
    Zar Er Srbija nije jedina superiorna i neprikosnovena avio kompanija u ovom delu Evrope ?
  • Jogi Letač

    23.05.2017 12:06
    Znači oni od države Srbije dobiju 33 do 70 miliona € da bi ostvarili dobit od 2-3 miliona €. Koji um ekonomskih nauka je ovo smislio? Bolje je da ništa ne rade, jer država Srbija sa Air Serbia ima samo gubitak. No ja sigurno naivno posmatram stvari, jer neko tu trpa neke razlike na privatne račune, dok se servira priča o uspešnomj avio kompaniji sa neverovatnim rastom posla. Rast je naravno neverovatan, jer je JAT bio na dnu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija