Saobraćajni stručnjak o izmenama zakona o saobraćaju: "Ima ih mnogo, a ne bave se suštinom"

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju koji je trenutno u fazi pripreme donosi niz predloženih izmena, a među najvažnijim novinama su strože kazne za prekršioce i nulta tolerancija na alkohol.
Saobraćajni stručnjak o izmenama zakona o saobraćaju: "Ima ih mnogo, a ne bave se suštinom"
Foto: 021.rs
Najavljene promene već su izazvale brojne reakcije, a stručnjaci iz oblasti saobraćaja smatraju da novi propisi ne obuhvataju širi kontekst, te da se ne bave pravim uzrocima problema.
 
Profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac upozorava za Euronews Srbija da se suštinske promene u bezbednosti saobraćaja ne mogu postići bez jasne strategije i oslanjanja na naučna saznanja.
 
"Bezbednost saobraćaja se može unapređivati unapređenjem četiri faktora - čoveka, vozila, puta i okruženja. Međutim, najveći potencijal leži u promeni ponašanja ljudi", kaže Lipovac.
Upravo zato, dodaje on, ključni preduslovi za efikasne zakone su naučno utemeljen zakon, njegovo dosledno poštovanje i sankcionisanje onih koji ga krše.
 
"Zakon mora biti osmišljen i na nauci zasnovan. Zato me čudi kad država uporno ne prihvata da uposli nauku, nego pokušava da činovnicima, ovaj put policiji, da taj težak zadatak", ističe profesor.
Zakon koji je na snazi od 2009. godine, prema njegovim rečima, zaslužuje ozbiljnu rekonstrukciju. Osim tehničkih izmena Lipovac poziva na temeljno preispitivanje koncepata koji se odnose na odgovornost, finansiranje bezbednosti i promenu ponašanja učesnika u saobraćaju.
 
Posebno ukazuje na površne medijske interpretacije koje izmene svode na pojedinačna rešenja.
 
"Između ostalog, tu je sad ubačena priča o tome kako će nestati probna vozačka dozvola. To nije tačno. Nauka se zalaže ne da nestane probna, nego da se dalje unapređuje taj proces bezbednog sticanja iskustava za upravljanje vozilima", kaže Lipovac i ističe model "stepenovane vozačke dozvole" kao korak dalje u tom pravcu.
 
Komentarišući ideju da se savesnim vozačima dodeljuju određene pogodnosti, Lipovac izražava sumnju da će takve mere uticati na ukupnu bezbednost.
 
"Bezbednost saobraćaja i problemi bezbednosti saobraćaja su skoncentrisani u jako mali procenat vozača. Negde od jedan do pet odsto vozača čini 95 odsto problema bezbednosti saobraćaja", upozorava profesor.
 
Zato smatra da je mnogo važnije da se zakon usmeri ka onima koji čine teže prekršaje, a da se u taj proces uključe i nova znanja iz oblasti psihologije.
 
"To podrazumeva kreiranje cele struke saobraćajne psihologije, desetine ili stotine saobraćajnih psihologa koji će se baviti tim ljudima. Jasna zakonska rešenja treba da u ranoj fazi prepoznaju problematičnog vozača i pokušaju mu pomoći da promeni ponašanje", kaže Lipovac.
Jedan od ključnih elemenata unapređenja bezbednosti, prema mišljenju profesora Lipovca, jeste obrazovanje - i to ne samo kroz auto-škole, već sistemski, od najranijeg uzrasta.
 
"Izuzetno važno je saobraćajno obrazovanje i vaspitanje - od porodice, predškolskih ustanova, osnovnih škola, srednjih pa onda do auto-škole", kaže i dodaje da je neodrživo da policija obavlja gotovo sve funkcije - od otvaranja auto-škola do ispitivanja kandidata.
 
Na kraju, profesor Lipovac poziva da se u izradu zakona uključi akademska zajednica i struka, a ne samo institucije koje primenjuju propise.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • /

    11.05.2025 15:51
    /
    jel nulta tolerancija na alkohol i za bicikliste?
  • rajko

    11.05.2025 15:19
    zakon
    Kada se kod nas bude primenjivao zakon sve će biti ok. Mogu se svakog dana dosnositi novi zakoni ali to ništa ne znači ako se oni neprimenjuju.
  • Jaa

    11.05.2025 12:42
    pojeftinite regustraciju motocikala i eto manje guzve

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija