Zašto većina sveta vozi desnom stranom?

Čak 66,1 odsto svetskog stanovništva vozi desnom stranom, a 33,9 odsto koristi levu stranu saobraćajnice.
Čak 66,1 odsto svetskog stanovništva vozi desnom stranom, a 33,9 odsto koristi levu stranu saobraćajnice.

Nikada nemojte da se svađate sa Britancem ko vozi 'pravom' ili 'pogrešnom' stranom ulice. Istorija je ipak na njegovoj strani. Saobraćaj se sve do kraja 18. veka odvijao levom stranom.

I stari Rimljani su 'vukli' na levo. Dokaz za to pronađen je u kamenolomu kod Svindona. Na levoj strani ulice tragovi kola bili su dublji nego na drugoj. Arheolozi su odmah shvatili da je razlog tome što su kola na putu prema kamenolomu bila prazna, a vraćala se natovarena.

Ta praksa saobraćanja na levoj strani zadržala se i u srednjem veku, uglavnom iz praktičnih razloga. Većina stanovništva su desnoruki, pa je vitezovima više odgovaralo da jašu levom stranom kako bi im desna ruka bila bliže neprijatelju.

Sve je počelo da se menja krajem 18. veka. Pre francuske revolucije 1789. plemići su se u svojim kočijama vozili levom stranom, dok se običan puk kretao desnom stranom. Nakon revolucije plemići su svoj identitet skrivali krećući se takođe desnom stranom, a 1974. francuska vlast je i službeno uvela pravilo vožnje desnom stranom.

Napoleon je osvajanjem to pravilo proširio na veći deo Evrope. Do kraja 60-ih godina prošlog veka gotovo sve evropske zemlje 'prebacile' su se na desnu stranu.

Šveđani su 3. septembra 1967. počeli da voze desnom stranom. Nastao je haos i dogodili su se brojni sudari.

U Evropi se levom stranom vozi još samo u Velikoj Britaniji, Irskoj, na Kipru i Malti. Britanci su razmišljali o promeni strane, ali konzervativci nisu dozvolili. Okinava, Samoa i Istočni Timor jedini su ipak prešli s desne na levu stranu.

Zanimljiva je priča vezana za SAD. Prvi američki automobili većinom su volan imali ugrađen na desnoj strani, iako se vozilo desnom stranom. Tu nelogičnost rešio je Henri Ford, koji je svoj Model T konstruisao s volanom i vozačem na levoj strani. I to pre svega zbog žena, jer nije želeo da iz automobila sa suvozačke strane izlaze nasred ulice. Zbog popularnosti Modela T, kod Amerikanaca se od tada zadržao volan na levoj strani.

I Japanci imaju interesantnu priču. Iako Japan nikad nije bio britanska kolonija, njegovo stanovništvo ipak vozi levom stranom. Za to su krivi graditelji železnice. Godine 1872. za izgradnju železničke mreže Japancima su se javili Amerikanci, Francuzi i Britanci. Posao su dobili Britanci, kojima vozovi, takođe, saobraćaju levom stranom, a budući da Japanci obožavaju vozove, onda su i u saobraćaj doneli propise prema kojima se u Zemlji izlazećeg sunca sva motorna vozila moraju kretati levom stranom.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • 27.09.2015 17:23
    To sa konjima I macevima jos I ima nekog smisla , a ovo mi nema.Mozda stvar navike:-)
  • 27.09.2015 10:55
    "Praviti se Englez" - biti mimo svet ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Zabava - Zanimljivosti

Mardž Simpson ipak nije umrla

Uprkos brojnim komentarima na internetu da je Mardž Simpson umrla u finalu 36. sezone serije "Simpsonovi", to se nije desilo, piše Varajeti.