Vozač e-trotineta udario Novosađanku i možda neće biti kažnjen - evo i zašto

Vozač električnog trotineta koji je pre nedelju dana udario devojku na uglu Bulevara kralja Petra i Kisačke ulice možda neće zakonski odgovorati.
Vozač e-trotineta udario Novosađanku i možda neće biti kažnjen - evo i zašto
Foto: 021.rs
Njega nadležni organi ne mogu da sankcionišu po službenoj dužnosti u saobraćaju jer električni trotineti ne podležu nijednom propisu, nezvanično saznaje 021.rs u MUP-u.

Odnosno, e-trotineti ne smeju da se voze jedino po auto-putu i po moto-putu, koji su sada određeni isključivo za motorna vozila. Na ostalim površinama, električni trotineti, koji su u suštini laka električna vozila, ne podležu propisima.

Između ostalog, važeći zakon propisuje da je motorno vozilo ono koje se "pokreće snagom sopstvenog motora, namenjeno za prevoz lica, odnosno stvari", dok motorno vozilo ima dva točka i "čija najveća brzina ne prelazi 45 km/h, pri čemu radna zapremina motora, kada vozilo ima motor sa unutrašnjim sagorevanjem ne prelazi 50 cm3, ili sa motorom čija najveća trajna nominalna snaga ne prelazi 4 kW kada vozilo ima električni pogon".
 
U slučaju saobraćajne nezgode, zakon određuje da je to "nezgoda koja se dogodila na putu ili je započeta na putu, u kojoj je učestvovalo najmanje jedno vozilo u pokretu i u kojoj je najmanje jedno lice poginulo ili povređeno ili je nastala materijalna šteta".
 
Međutim, kako navodi Marko Trifković iz Novosadske biciklističke inicijative za 021.rs, zakon takođe navodi da vozilo "mora da ispunjava propisane tehničke uslove, tehničke propise i da bude tehnički ispravno", odnosno da "u saobraćaju na putu ne sme da učestvuje prevozno sredstvo koje ovim zakonom nije određeno kao vozilo".
 
"Iz svega navedenog ne čudi što postoje oprečna mišljenja među nadležnima povodom električnih trotineta i inicijativa u izmenu zakona. Očigledno je da postoje konflikti među nadležnim institucijama o tome šta je električni trotinet. Trenutno mislim da ni sudska praksa nije ujednačena u slučajevima kada učestvuju vozači trotineta", objašnjava.
 
Ističe da se prema trenutnim stavovima nadležnih, u ovom konkretnom slučaju, ova saobraćajna nezgova vodi kao sudar dva pešaka.
 
"To bi bilo isto kao i kada bi neko ko vozi rolere ili običan trotinet naleteo na drugu osobu i povredio je. Ovo ujedno znači i da su učesnici nezgoda sa električnim trotinetima potpuno prepušteni veštinama i strategijama advokata koji će se truditi da vozače električnih trotineta predstave ili kao pešake ili kao vozače motornih vozila koja ne bi trebalo da učestvuju u saobraćaju. Tu postoji određeno pravno lutanje koje mora što pre da se reši", objasnio je Trifković.
 
Ističe i da e-trotineti, prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja i stavu Agencije za bezbednost saobraćaja, po opisu najčešće odgovaraju mopedu.
 
"Tokom javne rasprave o izmenama zakona, predstavnici osiguravajućih kuća su ukazivali da prema zakonu, električni trotinet predstavlja motorno vozilo i da bi u skladu sa tim, trebalo da bude obavezno osigurano u slučaju nezgode. Studija koju je sprovela Agencija za bezbednost saobraćaja pokazuje da bi približno 30 odsto korisnika električnih trotineta odustalo od njihove upotrebe ukoliko bi zaštitna oprema bila obavezna kao za mopede, dok je na primer, u Francuskoj ovaj procenat značajno veći i iznosi približno 80 odsto", naglasio je Trifković.
 
Tek po usvajanju izmena zakona o bezbednosti saobraćaja, kojima se prvi put u domaćem zakonodavstvu regulišu električni trotineti, policija i tužilaštvo će imati mogućnost da postupaju.
 
To znači da, do usvajanja zakona, vozači električnih trotineta u saobraćaju nemaju obavezu da poštuju nijedan propis, a nadležna tužilaštva i u slučaju da dođe do - kao sada, saobraćajne nezgode, ne mogu da kvalifikuju krivično delo.
Na pitanja 021.rs o nemogućnosti da se, u ovom trenutku, u slučaju udesa procesuiraju vozači električnih trotineta, o praksi tužilaštava po ovom pitanju i o eventualnim izuzecima koji bi mogli da postoje, u Osnovnom javnom tužilaštvu u Novom Sadu nisu odgovorili ni posle više od nedelju dana.
 
Kazne koje će građane na električnim trotinetima čekati po usvajanju dugoočekivanog zakona će se, u zavisnosti od prekršaja, kretati u rasponu od 3.000 dinara pa sve do 120.000 dinara. Zatvorska kazna za izazivanje saobraćajne nesreće, kad je u pitanju smrtni ishod, može da ide do 12 godina.
 
Vozači na e-trotinetima neće moći da se kreću pešačkom stazom, kako je prvobitno zamišljeno, već će im biti namenjene biciklističke staze, trake i pešačko-biciklističke staze i, u krajnjem slučaju, kolovoz.
 
Kako je 021.rs nedavno pisao, nacrt zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima trebalo bi uskoro da se nađe pred poslanicima Skupštine Srbije, ali nije poznato kada.
  • Sale NS

    27.03.2023 09:49
    Bahatost...
    ... mnogih vozača tih spravica je velika, jure kao muve bet glave, kako po kolovozu, tako i po pešačkim stazama. Čudo je da nema više nezgoda sa ovakvima?!
  • Sky

    26.03.2023 09:09
    Ugao Bulevara Kralja Petra i Kisačke? Teško da je povređena tamo šetala biciklističkon stazom, pre će biti da se sve odigralo na prilazu pešačkom prelazu, pa ako je to bilo čak i na biciklističkoj stazi, odgovara vozač trotineta. Dok se ne donese zakon, ne tretirati to kao saobraćajni prekršaj ili krivično delo u saobraćaju, već kao krivično delo nanošenja lakih ili težih telesnih povreda. U konkretnom slučaju nebitno je da li je sredstvo kojim je naneta povreda trotinet ili npr. oružje. 'Bem ti tužilaštvo koje ne može da kvalifikuje slučaj...
  • nesa

    25.03.2023 23:20
    e, super...
    ...pa kad prvi trotinetaš završi pod točkovima kamiona, osloboditi majstora što je iz nehata povredio pešaka koji se nepropisno kretao putem, umesto trotoarom...a nije koristio ni zaštitnu opremu

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti