FOTO Obnova železničke stanice u Novom Sadu tajna: Kinezi tako žele, a ministarstvo poslušno
Ministarstvo saobraćaja odbija da otkrije podatke o rekonstrukciji železničke stanice u Novom Sadu, jer kineski izvođač ne želi da oni budu dostupni javnosti pre završetka projekta.
Foto: 021.rs
S obzirom na to da je rekonstrukcija stanice počela još u oktobru 2021. godine, pa da je stanica svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u martu 2022. godine, te, kako je javio N1, ponovo zatvorena zbog radova, pitali smo Ministarstvo saobraćaja i JP "Infrastruktura Železnice Srbije" da nam dostave ugovore i fakture u vezi sa ovim poslom.
Umesto dokumentacije, od Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i inrastrukture, dobili smo odgovor u kome navode da su "kontaktirali kinesku ugovornu stranu" koja ih je obavestila da "nije saglasna da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom poslu".
Ministarstvo je portalu 021.rs dostavilo i dopis izvođača radova, kineskog konzorcijuma CRIC&CCCC ("China Railway International Co.Ltd" i "China Communications Construction Company Ltd").
U dopisu koji potpisuje Đi Fengžan, predstavnik ovog konzorcijuma, navodi se da oni nisu saglasni sa dostavljanjem podataka trećem licu, odnosno novinarki portala 021.rs.
Ovo je neobično jer Ministarstvo nije dostavilo zakonski osnov po kom se javnosti uskraćuju dokumenta.
Po Zakonu o slobodnom pristupu informacija od javnog značaja, organ vlasti može uskratiti informaciju ukoliko bi time ugrozio život ili zdravlje nekog lica, ugrozio ili otežao otkrivanje i procesuiranje krivičnog dela, ugrozio odbranu zemlje, smanjio sposobnost države da upravlja ekonomskim procesima, ugrozio sprovođenje monetarne, devizne ili fiskalne politike, povredio pravo intelektualne ili industrijske svojine ili ugrozio životnu sredinu.
Kao još jedan osnov, navodi se objavljivanje informacije ili dokumenta za koji je propisima ili službenim aktom zasnovanim na zakonu određeno da se čuva kao tajni podatak. Međutim, Ministarstvo u svom odgovoru nije navelo da su ova dokumenta označena kao tajna.

Šabić: Nismo mi kolonija
Bivši poverenik za informacije od javnog značaja i advokat Rodoljub Šabić za 021.rs kaže da je ovakvo postupanje krajnje neozbiljno, ali i standardno ponašanje naših vlasti u poslednjih nekoliko godina.
"Naša vlast poslednjih nekoliko godina uskraćuje informacije javnosti po toj 'šemi' - strani partner nije saglasan. Kada govorimo o nekom komercijalnom ugovoru koji je država, odnosno neki državni organ, zaključila sa nekom stranom kompanijom, nebitno kojom, to je ugovor, to je pravni posao. Zbog ugovora se ne mogu stavljati van snage imperativne odredbe zakona. Naš zakon izričito predviđa vaše pravo na pristup informacijama od javnog značaja, a to su sve informacije nastale u radu organa javne vlasti", objašnjava Šabić.
Šabić dodaje da, ako organ vlasti smatra da može javnosti da uskrati pristup informacijama, on mora da se pozove na neki od razloga koji je predviđen zakonom.
"Kao jedan od razloga za uskraćivanje informacija jeste i ta tajnost. Međutim, postavlja se pitanje - kakva i kada? Dakle, ne može naša strana da ugovara sa stranim partnerima blanko ništa i da to uslovljava njihovom saglasnošću. Sve i da postoje u ugovoru neke informacije koje su tajna kineskog partnera - neka specifična pravila organizacije posla, neka nova tehnologija, neki know-how koji jeste poslovna tajna, to bi eventualno moglo da se uskrati. Ali to da uskrate kompletan ugovor zato što kineski partner ne da, pa nismo mi kolonija", ističe sagovornik 021.rs.

Šabić naglašava da kineski partner ne može da uslovljava primenu naših zakona. On dodaje da čak i da je dokument formalno označen kao tajna (što Ministastvo nigde ne navodi) to nije dovoljno da se uskrati informacija, već je potreban i materijalno-pravni osnov.
"To što sam ja na neki papir stavio plavi štambilj na kome piše 'poverljivo' ili 'strogo poverljivo', to samo po sebi ne znači da to i jeste osnov da se uskrati informacija. Potrebno je da se iza te poverljivosti krije neki legitiman interes koji je preči od prava javnosti da zna. A oni u ovom slučaju to ne objašnjavaju. Njihovo jedino objašnjenje je 'ne da kineski partner'. To je apsolutno nedovoljno i čak ponižavajuće", zaključuje Šabić.
Pompezno otvorena - u tišini zatvorena
Rekonstrukcija novosadske železničke stanice ulazi u svoju četvrtu godinu. Nakon što je pompezno otvorena u jeku izborne kampanje sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem i premijerom Mađarske Viktorom Orbanom 2022. godine, isti taj deo koji je predstavljen javnosti kao veliki uspeh Srpske napredne stranke, a pre svega, Aleksandra Vučića, ponovo je zatvoren godinu dana kasnije.

Od tada, kako se može videti na licu mesta, obnavlja se već obnovljeni deo. Režimski mediji ovo su najavili kao "novu fazu radova" i objavili da su radovi u holu "delimično završeni prošle godine" zbog puštanja u saobraćaj brze pruge, te da su na pomolu poslovi većeg obima.

Od aprila prošle godine, hol je zatvoren, a putnici u staničnu zgradu ulaze u delu u kom se nalazi pothodnik i odatle idu do perona.
Pomoćnik rukovodoica projekta izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice Veselin Simović, krajem marta prošle godine rekao je da novi radovi podrazumevaju zamenu plafona, fasadne stolarije, osvetljenja, mermernih ploča i izgradnju galerije.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Procenio je tada da će radovi trajati četiri meseca. Od tada je prošlo skoro 10 meseci. Hol stanice je još uvek zatvoren, a ne vidi se ni veliki napredak u radovima.
Osim što putnici moraju da ulaze na stanicu kroz deo koji nije predviđen za to, problem predstavlja i to što ekskluzivno pravo na korišćenje perona glavne stanice imaju samo vozovi koji saobraćaju ka Beogradu. Kako je javio N1, oni koji putuju za Sombor, Odžake ili prema hrvatskoj granici idu autobusom do ranžirne, teretne stanice i tamo se ukrcavaju na voz. Ova stanica nema čekaonicu, ni nadstrešnicu.
Železnička stanica je prve probleme nakon "šminkanja" imala pola godine pošto su radovi, deklarativno, bili završeni. Tada je veliki deo plafona prokišnjavao, a pojedine prostorije poput čekaonice za decu bile su zatvorene.
Kina, Vučić, Orban
Prvi putnici voza "Soko" bili su Vučić i Orban.
"Ja ne mogu da vam opišem koliko sam ponosan. Obnovili smo posle 60 godina ovu stanicu", rekao je Vučić na "svečanom dočeku" voza.
Već tada su kamere 021.rs zabeležile da radovi na obnovi stanice nisu bili završeni, a veliko platno je prikrivalo deo stanice u kom su se radovi izvodili.
Delimičnu sanaciju stanice uradio je konzorcijum kineskih kompanija "China Railway International" i "China Communications Construction Company", koji su angažovani i na izgradnji brze pruge.
Ovi radovi, zajedno sa izgradnjom pruge na deonici Novi Sad - Beograd, koštali su prema informacijama koje su nadležni bili spremni da puste u javnost, 935 miliona dolara.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Stranica studentskog medija Blokada info uklonjena sa srpske Vikipedije
07.12.2025.•
1
Stranica Blokada info, studentskog medija iz Novog Sada, uklonjena je danas sa srpske Vikipedije.
Narednih dana u Novom Sadu više sunca
07.12.2025.•
0
Nedelja pred nama biće malo toplija, vedrija, tokom radnih dana bez kiše.
VIDEO Skup podrške Radivoju Jovoviću u centru Novog Sada: Studenti i građani traže da bude pušten na slobodu
07.12.2025.•
1
Skup podrške pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću organizovan je danas, 7. decembra u Novom Sadu.
Nacionalni park Fruška gora među prvima u Srbiji dobija stalne volonterske timove
07.12.2025.•
5
Nacionalni parkovi "Fruška gora" i "Đerdap" kao i park prirode "Sićevačka klisura" jedina su zaštićena područja prirode u Srbiji koja će imati stalne volonterske timove.
Objavljena preliminarna lista za studentske domove u Novom Sadu, Somboru i Zrenjaninu
07.12.2025.•
0
Objavljena je preliminarna lista za smeštaj studenata starijih godina u studentskim domovima u Novom Sadu, Somboru i Zrenjaninu.
Danas protest podrške Radivoju Jovoviću: "Pokažimo solidarnost profesoru"
07.12.2025.•
3
Samoorganizovana grupa studenata Fakulteta za pravne i poslovne studije "Dr Lazar Vrkatić" u nedelju, 7. decembra, organizuje skup podrške pokrajinskom poslaniku Pokreta slobodnih građana Radivoju Jovoviću.
Sajam ženskog preduzetništva Vojvodine i Republike Srpske danas u Novom Sadu
07.12.2025.•
0
Prvi Sajam ženskog preduzetništva Vojvodine i Republike Srpske biće održan u nedelju, 7. decembra, u Hali "Master" Novosadskog sajma.
Tmuran dan pred Novosađanima, a moguća je i kiša
07.12.2025.•
0
Danas će u Novom Sadu biti tmurno, uz moguću kišu.
Uručene nagrade "Srđan Aleksić": "Novosadskoj redakciji" pripala specijalna plaketa
06.12.2025.•
0
Regionalne nagrade "Srđan Aleksić" danas su uručene dobitnicima u Zagrebu, u sklopu manifestacije "Dani Srđana Aleksića".
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 13 beba
06.12.2025.•
1
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 13 beba.
Predlog budžeta: Iduće godine besplatni udžbenici za sve osnovce u Novom Sadu
05.12.2025.•
41
Gradsko veće Novog Sada usvojilo je danas predlog budžeta za 2026. godinu, u visini od oko 48,17 milijardi dinara (oko 350,65 miliona evra).
Igrači Baleta SNP-a prvi put na svečanom Baletskom gala koncertu u Italji
05.12.2025.•
1
Igrači Baleta Srpskog narodnog pozorišta Katarina Zec i Hju Luis učestvovaće, uz brojne svetske baletske zvezde, na događaju u Udinama u znak podrške deci o kojoj brine Crveni krst.
Apelacioni sud ukinuo pritvor Miši Bačulovu
05.12.2025.•
7
Apelacioni sud u Beogradu ukinuo je pritvor novosadskom odborniku Miši Bačulovu, rečeno je u tom sudu.
Obezbeđen novac za sanaciju Železničke stanice i uređenje novog stajališta u Novom Sadu
05.12.2025.•
15
Vlada Srbije obezbedila je 603 miliona dinara (oko 5,1 milion evra) za sanaciju stanica i uređenje stajališta na pruzi Novi Sad – Subotica, objavila je Infrastruktura železnice Srbije.
Srbijagas osnovao zavisno preduzeće Gas infrastruktura
05.12.2025.•
2
Javno preduzeće Srbijagas zvanično je osnovalo novo zavisno društvo Gas infrastruktura, a rešenje o registraciji donela je danas Agencija za privredne registre (APR), preneo je Nedeljnik.
Mićin: Novosađani više neće morati na voz u Petrovaradin
05.12.2025.•
63
Po završetku radova na sređivanju tehničko-putničke stanice Novosađani više neće morati da idu u Petrovaradin kako bi putovali vozom.
RECITE NAM: Da li ste dobili otkaz u pokrajinskoj administraciji?
05.12.2025.•
14
U pokrajinskoj administraciji počinje primena nove sistematizacije, što znači da će određeni broj zaposlenih ostati bez posla.
Autoprevozniku Jaćimoviću vraćen i treći autobus, čeka još četiri
05.12.2025.•
0
Autoprevozniku Milomiru Jaćimoviću vraćen je i treći autobus, objavio je on na društvenim mrežama.
Nadstrešnica: U inostranstvu uhapšen odbegli direktor firme
05.12.2025.•
14
G. R, koji je bio u bekstvu kao jedan od osumnjičenih u istrazi Tužilaštva za organizovani kriminal, uhapšen je u inostranstvu.
Uskoro radovi na Železničkoj stanici u Novom Sadu, raspisane dve nabavke
05.12.2025.•
20
Infrastrukture železnice Srbije raspisale su javnu nabavku za sanaciju objekta Železničke stanice u Novom Sadu, krila A i D.
VIDEO: Posečen drvored star 80 godina kod stadiona Vojvodina
05.12.2025.•
42
Posečen je i orezan deo drvoreda star 80 godina, u Ulici Dimitrija Tucovića, kod stadiona Vojvodine.
Komentari 38
Ako
Oni toliko kradu ali ne rade apsolutno nista. 16 miliona e za sta, za dodatni teret i unistene zivote, zatrte porodice.
Ako ovo prezive u NS, svi treba da umremo.
Zee d’état
Lea
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar