JGSP "Novi Sad" prošlu godinu završio sa 813 miliona u minusu: Najveće subvencije, najgore poslovanje

Javno gradsko saobraćajno preduzeće "Novi Sad" završilo je prošlu godinu u minusu od skoro 813 miliona dinara.
JGSP "Novi Sad" prošlu godinu završio sa 813 miliona u minusu: Najveće subvencije, najgore poslovanje
Foto: 021.rs
Ovo je, u odnosu na 2023. godinu, znatno viši minus, s obzirom da je te godine iznosio više od 347,5 miliona dinara.
 
Nepokriveni gubitak, kako je 021.rs prošle godine pisao, tada je iznosio više od 1,5 milijardi dinara. Ove godine je porastao i sada iznosi više od 2,5 milijarde
Izveštaj o realizaciji programa poslovanja i finansijski izveštaj JGSP "Novi Sad" za 2024. godinu naći će se pred gradskim odbornicima 31. jula. 
 
U ovom dokumentu piše i da je u 2024. godini preduzeće ostvarilo prihod veći od 4,3 milijarde dinara, dok je rashod bio 5,2 milijarde.
 
"Kako su ostvareni prihodi manji od ostvarenih rashoda u iznosu od 821,7 miliona dinara, a odloženi poreski prihod perioda 8,7 miliona, preduzeće je u 2024. ostvarilo neto gubitak od 812,9 miliona dinara", navodi se u izveštaju ovog gradskog preduzeća.
Dodaje se i da odnos duga i kapitala za prošlu godinu nije moguće izračunati jer je preduzeće ostvarilo gubitak iznad visine kapitala.
 
"Ali, s obzirom na to da u slučaju poremećaja u poslovanju, više sile i prekida u obavljanju delatnosti Gradsko veće preduzima operativne i druge neophodne mere kojima će se obezbediti uslovi za nesmetano obavljanje delatnosti preduzeća, smatramo da 'going concern' princip neće biti narušen u budućnosti i da će rukovodstvo preduzeća, u saradnji sa osnivačem, naći rešenje za prevazilaženje poteškoća i obezbediti nesmetan nastavak poslovanja", navodi se dalje u tekstu.
 
Nezavisni revizor u svom izveštaju upravo na ovo skreće pažnju, kao i da su kratkoročne obaveze u iznosu od 2,4 milijarde veće od obrtne imovine za 1,8 milijardi dinara.
 
"Navedeno ukazuje na postojanje značajnih neizvesnosti koje bi mogle dovesti u sumnju sposobnost preduzeća da nastavi poslovanje po načelu stalnosti pravnog lica", navodi se dalje. Ovo mišljenje iskazano je i u izveštaju poslovanja GSP za 2023. godinu.
Kao i prethodnih godina, i u ovom izveštaju JGSP navodi da su poteškoće u poslovanju uzrokovane poskupljenjima goriva, ulja, maziva, rezervnih delova, usluga održavanja i transporta gotovih proizvoda na svetskom i domaćem tržištu.
 
Manji ukupni prihodi od planiranih ostvareni su i, kako navode, zbog smanjenja broja korisnika usluge prevoza kod određenih kategorija korisnika. Dodaje se i da je manji broj osoba koje uzimaju mesečne karte, dok je ukupno prevezeno za tri odsto manje putnika od planiranog broja, odnosno više od 59 miliona ljudi.
 
"Zbog navedenog su u 2024. godini JGSP odobrene tekuće subvencije iz budžeta u iznosu od 1,9 milijardi dinara za obezbeđivanje dela troškova po pređenom kilometru preduzeća. Sva preneta sredstva su utrošena", navodi se u izveštaju.
 
Osim tekućih subvencija, iz budžeta grada obezbeđeno je i 8 miliona dinara za kapitalne subvencije, od čega je utrošeno 5,8 miliona za rekonstrukciju vodovodne mreže sa bušenjem novog bunara u krugu preduzeća. Iz prenetih sredstava iz 2023. kupljeni su uređaji za brojanje putnika, koji su koštali oko 9,5 miliona bez uračunatih poreza. 
 
"Preduzeće je u izveštajnom periodu planiralo investicije u iznosu od 243 miliona, a realizovalo od 56 miliona. Nabavka osnovnih sredstava planirana je na osnovu realnih potreba preduzeća i na bazi stanja voznog parka i starosti vozila, ali s obzirom da su prihodi preduzeća ostvareni u manjem iznosu od planiranog, investicije su realizovane 23 odsto u skladu sa mogućnostima", navodi se u izveštaju.
 
Kada je reč o vozilima preduzeća, JGSP "Novi Sad" ima 266 autobusa. Od toga, 198 je solo autobusa, 58 zglobnih, kao i deset autobusa manjeg kapaciteta. Dodaje se i da je u 2024. rashodovano 13 autobusa, odnosno sedam zglobnih i šest solo.
 
"Prihode od prodaje usluga preduzeće je ostvarilo po cenama koje se nisu menjale u izveštajnom periodu i sa 1292 radnika, što je za tri zaposlena manje od planiranog broja", dodaje se u izveštaju.
 
Vozila gradskog prevoznika, jedinog u gradu, prešla su kilometražu nešto veću od 14,7 miliona km, dok je njihova tehnička ispravnost bila za čak 15 odsto manja.
 
"Preduzeću su donirana i četiri zglobna autobusa marke Skania", piše dalje.
 
Kada je reč o sudskim sporovima, JGSP "Novi Sad" je zaključno sa 31. decembrom 2024. godine vodio 124 sudska spora, koji su se odnosili na naknadu materijalne i nematerijalne štete, radne sporove, sporove pred privrednim sudom i naplatu potraživanja.
 
Od tog broja, vodilo se 29 radnih sporova, 84 spora u vezi sa naknadom štete za šta je GSP izdvojio 23 miliona dinara, kao i spor za sudsko isceljenje i 10 sudskih sporova koji su u prekidu.
 
"Napominjemo da se uglavnom radi o sporovima u vezi sa naknadom štete koju su pretrpela treća lica kao putnici u autobusu, odnosno učesnici u saobraćaju koju će odmah po okončanom postupku, a po osnovu polise osiguranja od autoodgovornosti, odnosno polise putnika zbog nesrećnog slučaja isplatiti osigurivač sa kojim preduzeće ima zaključen ugovor. Ukoliko ovakvu štetu plati preduzeće, šteta će odmah biti refundirana od osiguravača osim ukoliko šteta nije nastala krivicom vozača zbog vožnje pod dejstvom alkohola ili ako je isti napustio mesto štetnog događaja", dodaje se u izveštaju.
 
Podsetimo, novembra 2024. godine je uhapšen tadašnji v. d. direktor JGSP "Novi Sad" Mladen Papović, okrivljen da je bio član organizovane kriminalne grupe, odnosno takozvanog Balkanskog kartela. On je na čelu tog preduzeća bio od septembra te godine.
 
Gradska vlast će u 2025. godini ovo preduzeće subvencionisati u iznosu od 2,5 milijarde dinara, što je usvojeno izmenom budžeta za tekuću godinu na sednici Skupštine 17. juna.
 
Inače, JGSP "Novi Sad" je jedino gradsko preduzeće koje iz budžeta grada dobija subvencije koje prelaze dve milijarde dinara.
 
Kako je 021.rs ranije pisao, ovo novosadsko preduzeće godinama najlošije posluje u gradu. U periodu od 1. januara do 30. septembra prošle godine je ovo preduzeće poslovalo u gubitku od 450,4 miliona dinara, dok su neizmirene obaveze iznosile 1,1 milijardu dinara.
 
Vozni park JGSP "Novi Sad" je, kako je 021.rs pisao, zastareo i prosečna starost vozila je više od 12 godina. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Zoran

    25.07.2025 22:44
    Gsp
    Poreklo imovine direktora,zamenika.
    Da se hoce lako se dodje do rezultata.
  • /

    25.07.2025 21:44
    /
    e, a kada se jave biciklisti i ovi botovi kojima je karta jeftina.

    a direktor im je diler
  • Po iskustvu

    25.07.2025 20:48
    Pa kada se sprema da se proda zemari prekodrinasu za tepsiju ribe.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Danas veoma toplo, uveče nepogode

Republički hidrometeorološki zavod Srbije upozorio je da će danas biti veoma toplo, sa maksimalnom temperaturom od 35 stepeni do 43 stepena.