"Tajni degustatori" već 100 godina obilaze restorane širom sveta

Širom sveta se u reklamama za restorane može čuti i videti kako baš u tom restoranu radi "kuvar sa Mišelinovom zvezdicom".
"Tajni degustatori" već 100 godina obilaze restorane širom sveta
Foto: Pixabay
Međutim, čuveni Mišelinov vodič (Michelin Guide) uopšte ne rangira kuvare, već isključivo restorane. Naime, Mišelinovi inspektori zvezdicama restorane rangiraju na osnovu pet kriterijuma koji se tiču hrane, dok se drugim simbolima rangira enterijer i kvalitet usluge. 
 
Naravno, kvalitet hrane zavisi i od šefa kuhinje, ali to za "Mišelinov vodič" nije presudno, pa se kuvari ne ocenjuju zvezdicama, jednostavno zato što različiti kuvari spremaju u istom restoranu, a zvezdica vrednuje ceo tim. 
 
U Beogradu, kao ni u drugim gradovima u Srbiji, još nema restorana sa Mišelinovim zvezdicama, koji su za ljubitelje dobrog zalogaja širom sveta pravi izazov. Od država u regionu, za sada samo Hrvatska ima tri restorana koji su ocenjeni po jednom Mišelinovom zvezdicom, u Rovinju, Šibeniku i Dubrovniku. 
 
Prema objašnjenju na Mišelinovom sajtu, ocene restorana objavljuju se više od jednog veka u Mišelinovom vodiču, u kojem njegovi inspektori prenose svoje impresije o restoranu u nekoliko kratkih rečenica uz simbole od kojih su u svetu najpoznatije zvezdice. 
 
Restorani mogu da dobiju do tri zvezdice za kvalitet njihove hrane na osnovu pet kriterijuma: kvalitet korišćenih namirnica, majstorstvo ukusa i tehnike kuvanja, ličnost kuvara u njegovoj kuhinji, odnos cene i ponude, kao i doslednost kvaliteta (između više poseta Mišelinovih inspektora). 
 
Mišelinovi inspektori prilikom dodele zvezdica u restoranima ne obraćaju pažnju na enterijer, dekor stola ili kvalitet usluge. Ove stavke su rangirane simbolom viljuške i kašike, ističu u Mišelinu.
 
Jednu Mišelinovu zvezdicu dobijaju oni restorani za koje Mišelinovi inspektori procene da su vredni "zaustavljanja" kada ste na putu. 
 
Dve zvezdice daju restoranima za koje vredi "skrenuti sa puta", dok su sa tri zvezdice ocenjeni restorani zbog kojih se "planira specijalno putovanje". 
 
Simbol viljuške i kašike ocenjuje udobnost i kvalitet restorana od 1 do 5. 
 
Simbolom kućice i brojem krovova na njoj od 1 do 5, vrednuju se hoteli i smeštaji prema komforu i kvalitetu, od dobrih do luksusznih u tradicionalnom stilu. 
 
Pored zvezdica, postoje i manje poznati simboli za rangiranje. Među njima je Mišelinova maskota - Bib Gourmand koji nije u rangu zvezdice, ali nije, kako piše na Mišelinovom sajtu, ni utešna nagrada. 
 
Ovaj sistem vrednovanja prepoznaje prijatna mesta koja služe dobru hranu po umerenim cenama. Mišelinovi inspektori putuju i obeduju širom sveta i neprestao traže i restorane koji nude visokokvalitetnu hranu po pristojnim (džepnim) cenama. 
 
Ova opservacija rezultirala je stvaranjem posebne kategorije rejtinga za prepoznavanje takvih restorana, pa je 2016. uveden simbol tanjira sa viljuškom i nožem, koji prepoznaje restorane koji "jednostavno služe dobru hranu".
 
Za razumevanje ovog vida ocenjivanja restorana i hotela, treba se vratiti više od 100 godina unazad. 
 
Sve je počelo u Klermon-Feranu u centralnoj Francuskoj 1889. godine, kada su braća Andre i Eduard Mišelin osnovali svoju kompaniju za proizvodnju guma, radeći za francusku automobilsku industriju, u vreme kada je u zemlji bilo svega 3.000 automobila. 
 
Kako bi podstakli sugrađane na putovanja i samim tim povećali prodaju kola i prodaju guma, braća Mišelin su napravili mali vodič ispunjen korisnim informacijama za putnike, kao što su mape, informacije o promeni guma, gde mogu da natoče gorivo, kao i sa listom mesta gde mogu da jedu ili da nađu prenoćište. 
 
U početku Mišelinov vodič uključivao je listu hotela u Parizu i listu restorana prema određenoj kategoriji, ali s obzirom na rastući uticaj dela vodiča koji se ticao restorana, braća Mišelin su napravili tim "misterioznih degustatora" ili kako ih danas znamo - inspektora restorana, koji posećuju i ocenjuju restorane anonimno. 
 
Tako je tokom 1926. godine, vodič počeo da dodeljuje zvezdice finim mestima za obedovanje, u početku ih označavajući sa po jednom zvezdicom. Pet godina kasnije, uvedena je hijerarhija 0, jedan, dve i tri zvezdice, a 1936. godine objavljeni su kriterijumi rangiranja zvezdicom. 
 
Sada vodič rangira više od 40.000 mesta širom četiri kontinenta: Severna Amerika, Južna Amerika, Evropa i Azija. 
 
Ljudi koji ocenjuju hranu - Mišelinovi inspektori, stalno su zaposleni u Mišelin grupi. Većina njih je studirala u najboljim ugostiteljskim školama u svetu, puno su putovali, živeli su i radili u raznim državama širom sveta. 
 
Kako bi održali nezavisnost kriterijuma i ocenjivanja, inspektori uvek obeduju anonimno, plaćaju svoj obrok i potom vrednuju iskustvo prema pet poznatih kriterijuma: kvalitet proizvoda, majstorstvo ukusa i tehnike kuvanja, ličnost šefa u njegovoj kuhinji, vrednost za novac i doslednost između poseta. 
 
Kako tvrdi Mišelinov vodič, njegovi "inspektori" su pre svega "mušterije kao i svi ostali". Oni "isprobavaju restorane potpuno anonimno kako bi bili sigurni da neće imati specijalan tretman".

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Hrana i piće

Zašto su kutije za picu četvrtaste a ne okrugle?

Posude za isporuku sveže pečene pice postoje najmanje od 19. veka, kada su napuljski pekari stavljali svoje proizvode u višeslojne metalne stvari poznate kao stufe, a zatim ih slali uličnim prodavcima