Iz auspuha u pluća: Saobraćaj kao zagađivač i električni automobili kao nemoguće rešenje
Najveći procenat zagađenja u Srbiji dolazi iz toplana i individualnih ložišta.
Foto: 021.rs
Značajan doprinos zagađenju daje sektor proizvodnje električne energije.
Iako se često pominje kao dominantni zagađivač, saobraćaj doprinosi emisijama zagađujućih materija tek između šest i 20 odsto. Njegova uloga, ipak, nije zanemarljiva.
U emisiji "Eko grad" razgovarali smo sa stručnjacima o tome kako automobili i druga prevozna sredstva zagađuju vazduh, kako doprinose zagađenju od buke u gradovima i kako ovom problemu pristupiti.
Sagovornici za emisiju bili su nam načelnica Centra za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Vojvodine, doktorka Sanja Bijelović i profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Doktorka Sanja Bijelović kaže da se saobraćaj kao zagađivač nalazi na drugom ili trećem mestu u Novom Sadu, a na nivou Srbije na četvrtom ili petom. Za 021.rs navodi koje su to zagađajuće materije iz saobraćaja koje dospevaju u vazduh.
"Ono što se emituje iz vozila, bez obzira na to da li govorimo o drumskom, železničkom ili vazdušnom saobraćaju su najčešće čestice prašine i to su te suspendovane čestice koje su različitog dijametra. Ono što je karakteristično za saobraćaj jeste da se za te čestice nepotpunim sagorevanjem nafte i naftnih derivata emituje benzoapiren, odnosno emituju se organska jedinjenja koja jesu opasna po zdravlje ljudi, životinja i celokupan živi svet. Takođe, iz vozila se emituje velika količina gasova, ali da li su oni toliko drugačiji u odnosu na druge izvore zagađenja zavisi od vrste. U principu nisu. Iz auspuha će mnogo više izaći organskih jedinjenja koja nastaju razgradnjom nafte i naftnih derivata, dok će iz, možda nekih drugih industrijskih izvora zagađenja biti specifičnije u odnosu na vrstu industrije", objašnjava Bijelović.
Kako dodaje doktorka Bijelović, sve ove zagađujuće materije utiču na zdravlje građana, u zavisnosti od vremena izloženosti. Takođe, deo ovih materija završava i u zemljištu, pa putem hrane ponovo dospevaju u organizam, nanoseći mu štetu. Ona objašnjava na koji tačno način zagađenje utiče na zdravlje građana.
"Uticaj na zdravlje se ogleda u doprinosu nastanku nekih akutnih ili hroničnih oboljenja i, nažalost, i umiranja. Ukoliko smo kratko izloženi visokim koncentracijama zagađujućih materija, da li su u pitanju čestice ili gasovi, kada obično nastupa neka iritacija gornjih delova naših respiratornih organa, kao što je kašalj, kihanje i neprijatan osećaj u grlu, pa i iritacija očiju. Mogu se javiti i neke iritacije po koži koje brzo prolaze. Međutim, nakon dugotrajne izloženosti zagađujućim materijama iz vazduha, može doći do promena koje se mogu manifestovati oboljenjima pluća, srca, mozga i krvnih sudova. Takođe se mogu javiti promene na reproduktivnim organima kod žena. Nakon dugotrajne izloženosti mogu se javiti i promene na organima za varenje, recimo jetra i pankreas", ističe doktorka.
Dodaje da vazduh, nažalost, doprinosi i nastanku karcinoma pluća nakon dugogodišnje izloženosti.
"Zagađeni vazduh takođe doprinosi, nažalost, i umiranju stanovništva. U nekih, otprilike šest do dva odsto smrtnih slučajeva, vazduh predstavlja doprinosni činilac umiranju, najčešće od bolesti srca i pluća... Poslednja istraživanja takođe pokazuju da čestice prašine koje prolaze direktno u krvotok dospevaju i do mozga i njihov se doprinos može vezati za oboljenja koja dovode do propadanja moždane mase, pa se dokazuje i veza sa nastankom Alchajmerove bolesti", kaže Bijelović.
Zagađenje životne sredine bukom predstavlja čest problem u urbanim sredinama, a upravo je drumski saobraćaj jedan od glavnih izvora. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, svaki treći pojedinac je tokom dana iznerviran zbog buke, a svaki peti ima poremećen san. Doktorka Sanja Bijelović iz Instituta za javno zdravlje Vojvodine za emisiju "Eko grad" priča o saobraćaju kao činiocu zagađenja bukom.
"Mogli bismo reći da je doprinos saobraćaja buci značajniji u odnosu na doprinos zagađenju vazduha zato što buka od drumskog saobraćaja predstavlja jedan od najčešćih i najpoznatijih izvora buke za stanovništvo. Kada se anketira stanovništvo, kao što je rađeno na teritoriji Novog Sada dugi niz godina, stanovništvo buku saobraćaja prepoznaje kao nešto što im najviše smeta", ističe Bijelović.
Dodaje da je stanovništvo, naročito gradsko, stalno izloženo povišenom nivou buke.
"Ona tokom dana prevazilazi propisane norme, a problem je što nažalost i noću beležimo prekoračenja tih propisanih vrednosti u određenim delovima grada", navodi.
Ocenjuje da dugotrajna izloženost povišenom nivou buke doprinosi uznemirenosti i poremećaju sna.
"To sve dalje može stresno uticati na organizam. Dugotrajna izloženost na kraju može dovesti do uticaja na srce, u smislu povišenog krvnog pritiska, i doprineti učestalosti akutnih infarkta miokarda. Dalje, ona takođe može da poremeti sposobnost snalaženja u prostoru. Postoje dokazi da povišeni nivo buke može da poremeti koncentraciju i sposobnost učenja, što se beleži recimo u školskim sredinama i među osobama koje se bave intelekturalnim radom", ističe Bijelović i zaključuje da buka nije nimalo bezazlena.
Profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila za našu emisiju priča o električnim automobilima koji se često pominju kao alternativa vozilima na motorni pogon. Kako kaže, u Srbiji se između 70 i 75 odsto električne energije iz fosilnih goriva, što u mnogome utiče na ekološku upotrebu ovih vozila.
"Ne može se govoriti o električnom vozilu sa nultum izduvnom emisijom, odnosno to se može tvrditi samo dok je vozilo u eksploataciji zato što u tom slučaju nema izduvne emisije. Međutim, u procesu proizvodnje eletkrične energije aerozagađenje je prilično veliko, odnosno emisija ugljendioksida kao glavnog faktora staklene bašte. Elektrovozilo jeste ekološko vozilo u Norveškoj, gde je procenat proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva svega dva odsto. U slučaju Srbije to se baš ne bi moglo reći", objašnjava Blagojević.
Uzimajući sve ovo u obzir, postavlja se pitanje zašto onda država daje subvencije za kupovinu električnih automobila.
"Subvencije za električna i hibridna vozila, po meni, jesu da bi određen i to vrlo mali broj vozila imao elektromotor. Ne može se govoriti o nekom velikom učinku, pogotovo kada se radi o zemlji gde je prosek starosti automobila 17,5 godina", ističe naš sagovornik.
Kako kaže, u tom smislu, možda bi pre trebalo gledati da se vozni park zanovi sa vozilima koja imaju izduvnu emisiju Euro 6 ili Euro 5 norme, a da se zabrani ulaz polovnih automobila koji su još uvek sa Euro 3 normom.
"S jedne strane imamo subvencije za električna i hibridna vozila koje svakako treba pozdraviti u određenoj meri, a s druge strane ostaje mogućnost da uvezete vozilo koje je staro sada već 22, 23 godine i ima izduvnu emisiju Euro 3", kaže Blagojević.
Budući da drumski saobraćaj u gradovima u velikoj meri doprinosi i zagađenju bukom, pitali smo profesora Blagojevića da li bi, bar u ovom slučaju, električni automobili bili pravo rešenje.
"Mogu vam reći da je primarna emisija buke od motora sa unutrašnjim sagorevanjem samo do određene brzine kretanja vozilom. Znači, to je neka brzina od 20, 25 kilometara na čas. Preko te brzine, vi nemate primarnu emisiju buke od motora, već ta buka jeste od opstrujavanja vazduha, okretanja točkova, i tako dalje. Tako da, kad biste, recimo, sedeli u električnom vozilu vi biste osećali neku tišinu dok je brzina od 20, 25 kilometara na čas, posle toga ne biste imali utisak tišeg vozila, jer su izvori buke druge prirode. U nekim gradskim sredinama može se govoriti o smanjenoj emisiji buke, pogotovo u režimima ubrzanja kada motori sa unutrašnjim sagorevanjem prave najveću količinu buke, ali na kretanjima van grada, u smislu većih brzina kretanja, mislim da je učinak po pitanju jačine buke svakako mali", navodi naš sagovornik.
Čak i da postoje svi uslovi za ekološku proizvodnju struje i baterija, Srbija je i dalje daleko od optimalnog broja električnih vozila na putevima, između ostalog i zbog kupovne moći građana. Profesor Ivan Blagojević objašnjava za 021 šta bi, u ovom smislu, donosioci odluka mogli da urade da smanje štetni uticaj saobraćaja na životnu sredinu i komfor građana.
"Mislim da je glavni način, koji ne bi toliko mnogo koštao i koji ne zavisi mnogo od životnog standarda građana, poboljšanje javnog prevoza. Imamo sada situaciju da su naši gradovi prezasićeni vozilima i da su gužve ogromne, a da uglavnom imate po jednog ili dva putnika u vozilu", kaže Blagojević, ocenjujući, prema tome, da naš sistem prevoza uopšte nije efikasan.
Kako objašnjava, iako jedan autobus znatno više zagađuje životnu sredinu od automobila, kada se to zagađenje svede po putniku, zagađenje je znatno manje.
"Osim toga, železnički saobraćaj je znatno povoljniji nego drumski", ističe.
Za kraj, profesor Blagojević bjašnjava šta je to što učesnici u saobraćaju mogu, na individualnom nivou, da urade kako bi smanjili svoj negativan uticaj na vazduh i buku.
On kaže da je iluzorno da postoje proizvođači vozila koji troše ogromne količine novca da smanje potrošnju fosilnih goriva, a da, sa druge strane imate vozača koji može načinom vožnje da utiče na potrošnju i do 50 odsto.
"Održavanjem određenih preporučenih brzina, sa smanjenom količinom ubrzanja, a samim tim i kočenja, pošto je kočenje negativan proces kojim pretvarate kinetičku energiju u toplotu koja se zapravo ne koristi, mogle bi se postići veće uštede", zaključuje Blagojević.
Detaljnije o ovoj temi poslušajte u emisiji emitovanoj u okviru serijala "Eko grad" na Radiju 021.

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Osuđeni na ukupno 55 godina za ubistvo penzionera u Padinskoj Skeli
11.12.2025.•
5
Viši sud u Beogradu osudio je na ukupno 55 godina zatvora trojicu optuženih da su od polovine januara do 4. februara prošle godine u KPZ "Padinska Skela" ubili oštećenog S.B.
Srbija dobija Savet za porodicu i demografiju, na njegovom čelu Macut
11.12.2025.•
3
Vlada Srbije donela je na današnjoj sednici Odluku o formiranju Saveta za porodicu i demografiju kojim će predsedavati premijer Đuro Macut.
Đukić: Vučić u Brisel išao da traži spas za ekonomsku katastrofu u Srbiji, jer smo u strahovitom ćorsokaku
11.12.2025.•
12
Uveren sam da je Vučić u Brisel išao da traži spas za ekonomsku katastrofu koja se Srbiji sprema, imajući u vidu da ostajemo bez nafte i naftnih derivata, a da nam je nad glavom i problem gasa.
Rekordne cene peleta: Na nekim stovarištima i 46.000 dinara tona
11.12.2025.•
2
Cene peleta kreću se između 39.000 i 43.000 dinara po toni, ali postoje i stovarišta koja drže cenu od 46.000 dinara, izjavio je profesor Šumarskog fakulteta Branko Glavonjić.
Priveden vozač kamiona koji je u Nišu vozilom usmrtio stariju ženu i pobegao
11.12.2025.•
0
Policija u Nišu uhapsila je G. P. (58) iz okoline Leskovca koji se sumnjiči da je u sredu, na Matejevačkom putu u Nišu, upravljajući kamionom "man", van pešačkog prelaza udario sedamdesetdevetogodišnju ženu.
Grad Beograd ove godine bez organizovanog dočeka Nove godine, Šapić kaže - iz bezbednosnih razloga
11.12.2025.•
5
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić potvrdio je da na gradskim trgovima ove godine neće biti organizovanog dočeka Nove godine, kao ni Srpske nove godine.
FOTO: Luksuzni satovi vredni skoro 100.000 evra zaplenjeni na beogradskom aerodromu
11.12.2025.•
4
Sedam neprijavljenih luksuznih satova čija vrednost prelazi iznos od 92.000 evra zaplenjeno je na Aerodromu "Nikola Tesla" od početka decembra.
Vučić: Obavezni vojni rok od 75 dana vraćamo ove godine, brzo ćemo to uraditi
11.12.2025.•
67
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će ove godine u Srbiji biti vraćen obavezni vojni rok od 75 dana.
Vučić: Još nismo potpisali ugovor o gasu sa Rusima, valjda će razumeti da Srbija ne može bez NIS-a
11.12.2025.•
5
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da je uveren da će do 15. januara rešiti situacija u vezi sa NIS-om.
Kad vanredno postane normalno: U poslednjih deset godina bar sedam leks specijalisa da "zaobiđu" zakone
11.12.2025.•
3
Dok se oko Generalštaba "lome koplja", vlast je rešena da sprovede dogovor sa zetom Donalda Trampa. Ovo omogućuje leks specijalis, koji je pod vlašću Aleksandra Vučića postao sredstvo zaobilaženja postojećih zakona.
VIDEO: Vučić pred kamerama rekao da je upravo primio poruku iz Moskve, Fon der Lajen ga zaustavila
11.12.2025.•
22
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić sinoć je u Briselu, prilikom susreta sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen, rekao da je "upravo dobio poruku iz Moskve".
Prijavljivanje nelegalnih objekata: Do sada podneto skoro 82.000 zahteva
11.12.2025.•
0
Za upis bespravnih objekata po novom zakonu "Svoj na svome", prema poslednjim podacima Republičkog geodetskog zavoda, stigle su 81.662 prijave.
FOTO, VIDEO: Osmoro državljana Srbije uhapšeno u Španiji zbog više od tone kokaina
11.12.2025.•
1
Sedamnaest osoba, među kojima i osam državljana Srbije, uhapšeno je u Španiji u međunarodnoj operaciji suzbijanja trgovine drogom, sprovedenoj u saradnji sa srpskom, kolumbijskom i slovenačkom policijom.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - može li bolje?
11.12.2025.•
9
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Država ponovo uzela kredit za Moravski koridor: Cena radova utrostručena, a rok odavno probijen
11.12.2025.•
19
Do kraja 2021. imaćemo auto-put do Kruševca, do kraja 2022. Čačak - Kraljevo, a Kraljevo - Kruševac će biti gotov do kraja 2023. Odlično. Brzo i efikasno... Za četiri godine će kompletan auto-put biti završen.
Na Rogozni ima više zlata nego što se mislilo: Australijanci koji ga vade procenjuju - 267 tona
11.12.2025.•
17
Australijska kompanija Strickland Metals objavila je prvu pretpostavljenu procenu mineralnih resursa za ležište Gradina na svom projektu zlata Rogozna u Srbiji, kojom je potvrđeno oko 37,3 tone zlata.
Biće sanirano 10 železničkih stanica u Beogradu i Pančevu: U toku tender
11.12.2025.•
1
Infrastruktura železnice Srbije raspisala je tender za sanaciju i adaptaciju 10 staničnih zgrada u Beogradu i Pančevu.
Informer dobio "Zlatnog Pinokija" za najviše dezinformacija
11.12.2025.•
0
Redakciji tabloida Informer dodeljen je satirični "Zlatni Pinokio", jer je portal Fake News Tragač (FNT) iz Novog Sada monitoringom utvrdio da je taj medij ovogodišnji rekorder u širenju dezinformacija.
Vučić: Pokret za narod i državu će buknuti sledeće godine
11.12.2025.•
30
Predsednik Aleksandar Vučić izjavio je ponovo da se Ustav Srbije neće menjati kako bi on dobio treći mandat, a da li će biti kandidat za premijera na predstojećim izborima, zavisi od toga da li će on "imati volje za to".
Lopandić: Vučić priča o EU, a letos je išao u Moskvu i Peking - tako se ne otvaraju klasteri
10.12.2025.•
14
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras nakon sastanka sa predsednicom Evropske komisije Ursulom fon der Lajen da su razgovarali i o energetskim brigama sa kojima se Srbija suočava.
Vučić u Briselu predložio da ceo Zapadni Balkan uđe u EU: "Saslušali su me, nisu ništa rekli"
10.12.2025.•
11
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao je da je na sastanku sa evropskim zvaničnicima predložio da ceo Zapadni Balkan zajedno uđe u EU.
Komentari 13
domacin
Sladjana77
joi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar