
Iz auspuha u pluća: Saobraćaj kao zagađivač i električni automobili kao nemoguće rešenje
Najveći procenat zagađenja u Srbiji dolazi iz toplana i individualnih ložišta.

Foto: 021.rs
Značajan doprinos zagađenju daje sektor proizvodnje električne energije.
Iako se često pominje kao dominantni zagađivač, saobraćaj doprinosi emisijama zagađujućih materija tek između šest i 20 odsto. Njegova uloga, ipak, nije zanemarljiva.
U emisiji "Eko grad" razgovarali smo sa stručnjacima o tome kako automobili i druga prevozna sredstva zagađuju vazduh, kako doprinose zagađenju od buke u gradovima i kako ovom problemu pristupiti.
Sagovornici za emisiju bili su nam načelnica Centra za higijenu i humanu ekologiju Instituta za javno zdravlje Vojvodine, doktorka Sanja Bijelović i profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Doktorka Sanja Bijelović kaže da se saobraćaj kao zagađivač nalazi na drugom ili trećem mestu u Novom Sadu, a na nivou Srbije na četvrtom ili petom. Za 021.rs navodi koje su to zagađajuće materije iz saobraćaja koje dospevaju u vazduh.
"Ono što se emituje iz vozila, bez obzira na to da li govorimo o drumskom, železničkom ili vazdušnom saobraćaju su najčešće čestice prašine i to su te suspendovane čestice koje su različitog dijametra. Ono što je karakteristično za saobraćaj jeste da se za te čestice nepotpunim sagorevanjem nafte i naftnih derivata emituje benzoapiren, odnosno emituju se organska jedinjenja koja jesu opasna po zdravlje ljudi, životinja i celokupan živi svet. Takođe, iz vozila se emituje velika količina gasova, ali da li su oni toliko drugačiji u odnosu na druge izvore zagađenja zavisi od vrste. U principu nisu. Iz auspuha će mnogo više izaći organskih jedinjenja koja nastaju razgradnjom nafte i naftnih derivata, dok će iz, možda nekih drugih industrijskih izvora zagađenja biti specifičnije u odnosu na vrstu industrije", objašnjava Bijelović.
Kako dodaje doktorka Bijelović, sve ove zagađujuće materije utiču na zdravlje građana, u zavisnosti od vremena izloženosti. Takođe, deo ovih materija završava i u zemljištu, pa putem hrane ponovo dospevaju u organizam, nanoseći mu štetu. Ona objašnjava na koji tačno način zagađenje utiče na zdravlje građana.
"Uticaj na zdravlje se ogleda u doprinosu nastanku nekih akutnih ili hroničnih oboljenja i, nažalost, i umiranja. Ukoliko smo kratko izloženi visokim koncentracijama zagađujućih materija, da li su u pitanju čestice ili gasovi, kada obično nastupa neka iritacija gornjih delova naših respiratornih organa, kao što je kašalj, kihanje i neprijatan osećaj u grlu, pa i iritacija očiju. Mogu se javiti i neke iritacije po koži koje brzo prolaze. Međutim, nakon dugotrajne izloženosti zagađujućim materijama iz vazduha, može doći do promena koje se mogu manifestovati oboljenjima pluća, srca, mozga i krvnih sudova. Takođe se mogu javiti promene na reproduktivnim organima kod žena. Nakon dugotrajne izloženosti mogu se javiti i promene na organima za varenje, recimo jetra i pankreas", ističe doktorka.
Dodaje da vazduh, nažalost, doprinosi i nastanku karcinoma pluća nakon dugogodišnje izloženosti.
"Zagađeni vazduh takođe doprinosi, nažalost, i umiranju stanovništva. U nekih, otprilike šest do dva odsto smrtnih slučajeva, vazduh predstavlja doprinosni činilac umiranju, najčešće od bolesti srca i pluća... Poslednja istraživanja takođe pokazuju da čestice prašine koje prolaze direktno u krvotok dospevaju i do mozga i njihov se doprinos može vezati za oboljenja koja dovode do propadanja moždane mase, pa se dokazuje i veza sa nastankom Alchajmerove bolesti", kaže Bijelović.
Zagađenje životne sredine bukom predstavlja čest problem u urbanim sredinama, a upravo je drumski saobraćaj jedan od glavnih izvora. Prema Svetskoj zdravstvenoj organizaciji, svaki treći pojedinac je tokom dana iznerviran zbog buke, a svaki peti ima poremećen san. Doktorka Sanja Bijelović iz Instituta za javno zdravlje Vojvodine za emisiju "Eko grad" priča o saobraćaju kao činiocu zagađenja bukom.
"Mogli bismo reći da je doprinos saobraćaja buci značajniji u odnosu na doprinos zagađenju vazduha zato što buka od drumskog saobraćaja predstavlja jedan od najčešćih i najpoznatijih izvora buke za stanovništvo. Kada se anketira stanovništvo, kao što je rađeno na teritoriji Novog Sada dugi niz godina, stanovništvo buku saobraćaja prepoznaje kao nešto što im najviše smeta", ističe Bijelović.
Dodaje da je stanovništvo, naročito gradsko, stalno izloženo povišenom nivou buke.
"Ona tokom dana prevazilazi propisane norme, a problem je što nažalost i noću beležimo prekoračenja tih propisanih vrednosti u određenim delovima grada", navodi.
Ocenjuje da dugotrajna izloženost povišenom nivou buke doprinosi uznemirenosti i poremećaju sna.
"To sve dalje može stresno uticati na organizam. Dugotrajna izloženost na kraju može dovesti do uticaja na srce, u smislu povišenog krvnog pritiska, i doprineti učestalosti akutnih infarkta miokarda. Dalje, ona takođe može da poremeti sposobnost snalaženja u prostoru. Postoje dokazi da povišeni nivo buke može da poremeti koncentraciju i sposobnost učenja, što se beleži recimo u školskim sredinama i među osobama koje se bave intelekturalnim radom", ističe Bijelović i zaključuje da buka nije nimalo bezazlena.
Profesor Ivan Blagojević sa Katedre za motorna vozila za našu emisiju priča o električnim automobilima koji se često pominju kao alternativa vozilima na motorni pogon. Kako kaže, u Srbiji se između 70 i 75 odsto električne energije iz fosilnih goriva, što u mnogome utiče na ekološku upotrebu ovih vozila.
"Ne može se govoriti o električnom vozilu sa nultum izduvnom emisijom, odnosno to se može tvrditi samo dok je vozilo u eksploataciji zato što u tom slučaju nema izduvne emisije. Međutim, u procesu proizvodnje eletkrične energije aerozagađenje je prilično veliko, odnosno emisija ugljendioksida kao glavnog faktora staklene bašte. Elektrovozilo jeste ekološko vozilo u Norveškoj, gde je procenat proizvodnje električne energije iz fosilnih goriva svega dva odsto. U slučaju Srbije to se baš ne bi moglo reći", objašnjava Blagojević.
Uzimajući sve ovo u obzir, postavlja se pitanje zašto onda država daje subvencije za kupovinu električnih automobila.
"Subvencije za električna i hibridna vozila, po meni, jesu da bi određen i to vrlo mali broj vozila imao elektromotor. Ne može se govoriti o nekom velikom učinku, pogotovo kada se radi o zemlji gde je prosek starosti automobila 17,5 godina", ističe naš sagovornik.
Kako kaže, u tom smislu, možda bi pre trebalo gledati da se vozni park zanovi sa vozilima koja imaju izduvnu emisiju Euro 6 ili Euro 5 norme, a da se zabrani ulaz polovnih automobila koji su još uvek sa Euro 3 normom.
"S jedne strane imamo subvencije za električna i hibridna vozila koje svakako treba pozdraviti u određenoj meri, a s druge strane ostaje mogućnost da uvezete vozilo koje je staro sada već 22, 23 godine i ima izduvnu emisiju Euro 3", kaže Blagojević.
Budući da drumski saobraćaj u gradovima u velikoj meri doprinosi i zagađenju bukom, pitali smo profesora Blagojevića da li bi, bar u ovom slučaju, električni automobili bili pravo rešenje.
"Mogu vam reći da je primarna emisija buke od motora sa unutrašnjim sagorevanjem samo do određene brzine kretanja vozilom. Znači, to je neka brzina od 20, 25 kilometara na čas. Preko te brzine, vi nemate primarnu emisiju buke od motora, već ta buka jeste od opstrujavanja vazduha, okretanja točkova, i tako dalje. Tako da, kad biste, recimo, sedeli u električnom vozilu vi biste osećali neku tišinu dok je brzina od 20, 25 kilometara na čas, posle toga ne biste imali utisak tišeg vozila, jer su izvori buke druge prirode. U nekim gradskim sredinama može se govoriti o smanjenoj emisiji buke, pogotovo u režimima ubrzanja kada motori sa unutrašnjim sagorevanjem prave najveću količinu buke, ali na kretanjima van grada, u smislu većih brzina kretanja, mislim da je učinak po pitanju jačine buke svakako mali", navodi naš sagovornik.
Čak i da postoje svi uslovi za ekološku proizvodnju struje i baterija, Srbija je i dalje daleko od optimalnog broja električnih vozila na putevima, između ostalog i zbog kupovne moći građana. Profesor Ivan Blagojević objašnjava za 021 šta bi, u ovom smislu, donosioci odluka mogli da urade da smanje štetni uticaj saobraćaja na životnu sredinu i komfor građana.
"Mislim da je glavni način, koji ne bi toliko mnogo koštao i koji ne zavisi mnogo od životnog standarda građana, poboljšanje javnog prevoza. Imamo sada situaciju da su naši gradovi prezasićeni vozilima i da su gužve ogromne, a da uglavnom imate po jednog ili dva putnika u vozilu", kaže Blagojević, ocenjujući, prema tome, da naš sistem prevoza uopšte nije efikasan.
Kako objašnjava, iako jedan autobus znatno više zagađuje životnu sredinu od automobila, kada se to zagađenje svede po putniku, zagađenje je znatno manje.
"Osim toga, železnički saobraćaj je znatno povoljniji nego drumski", ističe.
Za kraj, profesor Blagojević bjašnjava šta je to što učesnici u saobraćaju mogu, na individualnom nivou, da urade kako bi smanjili svoj negativan uticaj na vazduh i buku.
On kaže da je iluzorno da postoje proizvođači vozila koji troše ogromne količine novca da smanje potrošnju fosilnih goriva, a da, sa druge strane imate vozača koji može načinom vožnje da utiče na potrošnju i do 50 odsto.
"Održavanjem određenih preporučenih brzina, sa smanjenom količinom ubrzanja, a samim tim i kočenja, pošto je kočenje negativan proces kojim pretvarate kinetičku energiju u toplotu koja se zapravo ne koristi, mogle bi se postići veće uštede", zaključuje Blagojević.
Detaljnije o ovoj temi poslušajte u emisiji emitovanoj u okviru serijala "Eko grad" na Radiju 021.

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
FOTO, VIDEO Sudar voza sa tečnim naftnim gasom i kombija u Smederevu: Nema povređenih
15.09.2025.•
0
Teretni voz sa kompozicijom cisterni sa tečnim naftnim gasom sudario se jutros sa dostavnim vozilom u Smederevu, a tom prilikom niko nije povređen.
Ministar prosvete Stanković: Ako nastavnici blokiraju početak školske godine, neće dobiti platu
15.09.2025.•
4
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je da mu se ne dopada da policija bude uključena u obrazovne stvari ali da je prisutna u pojedinim školama u Srbiji u kojima postoje određeni bezbednosni rizici.
Od sutra nova pojačana kontrola saobraćaja: Posebna pažnja na bezbednosti vozača dvotočkaša
15.09.2025.•
2
Saobraćajna policija će od utorka, 16. septembra do ponedeljka, 22. septembra pojačano kontrolisati saobraćaj.
PIO fond objavio: Prosečna penzija ove godine iznosi malo više od 50.000 dinara
15.09.2025.•
1
Prosečna penzija u Srbiji za period januar-jun 2025. godine iznosila je 50.685 dinara i bila je nominalno veća za 10,8 odsto, a realno za 6,2 procenta, u odnosu na isti period 2024. godine.
Pomoćnik ministra odbrane: Srbija je prva u regionu po naoružanju
15.09.2025.•
6
Pomoćnik ministra odbrane Nenad Miloradović kazao je da je Srbija "prva po naoružanju na Zapadnom Balkanu" i da će u Vojnoj paradi učestvovati 6.000 vojnika.
Vladimir Đukanović: Bio bih ponosan da se nađem na listi za lustraciju
15.09.2025.•
8
Član Predsedništva SNS Vladimir Đukanović naveo je da su "nekakvi zborovi izglasali spisak ko je sve na listi za lustraciju po padu Aleksandra Vučića i da bi bio vrlo ponosan da se na istom nađe".
Predao se osumnjičeni za ubistvo mladića u Nišu
15.09.2025.•
0
Osumnjičeni za ubistvo mladića od 27 godina, koje se sinoć oko 18 časova dogodilo u Nišu, predao se policiji.
VIDEO: Koncert Karleuše u Smederevu otkazan u poslednjem momentu zbog protivljenja građana
15.09.2025.•
12
Koncert Jelene Karleuše koji je trebalo sinoć da se održi u sklopu manifestacije "Smederevska jesen" na Trgu Republike, otkazan je u poslednjem momentu zbog protivljenja građana.
Srbija i Republika Srpska obeležavaju Dan srpskog jedinstva, slobode i zastave
15.09.2025.•
8
Srbija i Republika Srpska danas, 15. septembra obeležavaju Dan srpskog jedinstva, slobode i nacionalne zastave.
Studenti iz Kosovske Mitrovice: Srpska lista predizbornim skupom u amfiteatru ponizila Univerzitet
14.09.2025.•
3
Deo studenata Univerziteta u Prištini sa privremenim sedištem u Kosovskoj Mitrovici reagovao je na održavanje predizbornog skupa Srpske liste u amfiteatru Fakulteta tehničkih nauka.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - znate vi i više
14.09.2025.•
10
Novi dan - novi 021.rs dnevni kviz znanja.
Patrijarh održao moleban povodom početka školske godine: Smisao života su vrlina i dobrota
14.09.2025.•
6
Poglavar Srpske pravoslavne crkve patrijarh Porfirije održao je moleban povodom početka nove školske godine u Hramu Svetog Save u Beogradu.
Ubijen muškarac u Nišu
14.09.2025.•
0
U Nišu je večeras oko 18 časova vatrenim oružjem ubijen jedan čovek na javnom mestu.
Matija Bećković o studentima: Svi vide da je ovo srušeno, a ne vide šta nastaje
14.09.2025.•
16
Akademik Matija Bećković izjavio da su za njega mladi u Srbiji veliko, prijatno iznenađenje, ali ističe i da mu smetaju "matori ljudi" koji se pojavljuju oko studenata.
Kamioni na Batrovcima i kod Šida čekaju samo sat, sutra na auto-putu Beograd-Niš više radova
14.09.2025.•
0
Kamioni na prelazima Batrovci i Šid sa Hrvatskom na izlaz iz države čekaju po dva sata, ukazuju podaci Uprave granične policije u 17.15 časova, saopštili su iz Javnog preduzeća "Putevi Srbije".
RHMZ upozorava na nepogode: Moguće veće količine padavina
14.09.2025.•
0
Republički hidrometeorološki zavod izdao je upozorenje na vremenske nepogode na teritoriji Srbije.
Policija najpre sprečila, a potom i pustila aktiviste Ne damo Jadar da prisustvuju Vukovom saboru
14.09.2025.•
2
Policija je danas nakratko sprečila aktiviste ekološkog udruženja Ne damo Jadar da prisustvuju otvaranju Vukovog sabora u Tršiću.
Đilas tvrdi da je naknada za Vučićev protest 50 evra - Brnabić ga nazvala "kraljem korupcije"
14.09.2025.•
3
Predsednica Skupštine Ana Brnabić i šef poslaničke grupe SNS Milenko Jovanov saopštili su da predsednik SSP Dragan Đilas "nije ponudio nijedan dokaz" za tvrdnju da se učesnicima protesta protiv blokada plaća po 50 evra.
Lopandić: Rejting srpskih vlasti u Briselu na istorijskom dnu
14.09.2025.•
15
Potpredsednik Srbija centra Duško Lopandić izjavio je da treba razlikovati političko javno mnenje u EU koje simbolizuje Evropski parlament od institucija EU koje vode politiku u koordinaciji sa državama članicama.
Razbijeno staklo na prostorijama SNS-a u Kragujevcu, sigurnosne kamere otkrile počinioca
14.09.2025.•
6
Na prostorijama Srpske napredne stranke u Glavnoj ulici u Kragujevcu, u ranim jutarnjim satima, razbijeno je staklo.
Komentari 13
domacin
Sladjana77
joi
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar